Fra galeiskur til museum

Fra galeiskur til museum

Tekst og foto: Svein E. Børresen

 Fredriksvern verft ble Norges første marinebase. Det var 10 galeiskur som ble bygget, i dag er det 5 igjen. Galei var et krigsskip med menn vak årer som fremdrift. Yngve Rakke fra Stavern har opprettet et museum i det ene galeiskuret. Yngve har kalt museet Sjøhistorisk magasin, og er en spennende vandring i vår maritime historie.

   Det hele begynte i 1750 da kong Frederik V av Norge/Danmark bestemte at det skulle anlegges et galeiverft og flåtestasjon i Stavern. Det var frykten for en eventuell krig med Sverige som var retningsgivende for bestemmelsen. For en flåteavdeling i Stavern ville kunne stå i mot den svenske flåten som opererte langs norskekysten. Fredriksvern verft ble dermed den første marinebasen i Norge.

Bygget 51 fartøyer

Allerede i 1752 ble fundamentene og beddingene til galeiskurene bygget. Opprinnelig var det 10 galeiskur som ble oppført, men i dag er det bare 5 igjen. De ble bygget i perioden 1765-67. Den første galeien, som het Moss, gikk av stabelen i 1762. Det ble i alt bygget 51 fartøyer på Fredriksvern verft frem til 1814.

   Det var i 1997 at Yngve Rakke fra Stavern begynte å bygge opp Sjøhistorisk magasin i det ene galeiskuret. Luftforsvaret var fortsatt på verftet (eller Leieren som vi sier i Stavern). Yngve var også den første som drev med kulturformidling på veftet.

   Yngve Rakke er vertskap på Fredriksvern verft sammen med Øyunn Winther. Hun har også ansvaret for butikken i den gamle vakta ved nedre port. Den ligger nedenfor torget i Stavern. Dessuten har Øyunn eget galleri i steinbrakka ved kanalen inne på verftet. Det er mulig å leie selskapslokaler for de som vil feire i historiske omgivelser, og kunstnere kan også leie seg inn i lokaler. Det er ved nedre port som kyststien starter. Den går fra Stavern og gjennom verftet, langs hele kysten av Brunlanes, og slutter i Ødegården nord for Helgeroa. En strekning på rundt 3,3 mil.

 

Tatt opp fra havet

Yngve har vært dykker siden 1972, og det meste av det vi opplever i magasinet er tatt opp fra havet. Yngve har tillatelse fra myndighetene til å vise det i magasinet, fordi han formidler den maritime historien på Statens grunn til publikum. Husk at alt vi finner av kulturminner i Norge er Statens eiendom. Det er også viktig å ta vare på både den maritime historien og bygningene på verftet. Når bygningene brukes holdes de i hevd.         

                Yngve har også vært fotograf i nesten hele sitt virksomme liv. Det var hansom fikk et av verdens største bildebyråer til Oslo, og startet den norske avdelingen av Image Bank i 1987. I dag har Yngve all sin virksomhet og interesse i Stavern og på Fredriksvern verft.

Spennende detaljer

Sjøhistorisk magasin viser en vandring i en del av vår maritime historie. Her er en spennende blanding av galleri og museum med både opplevelsesrom og fordypningssted. Her finner vi mynter fra Rundeskatten, gjenstander fra den tyske krysseren Blücher, Berserk i isen og Titanic. Vi opplever en unik og ramsalt atmosfære med stormfulle opplevelser uten en gang å bli våt på beina. 1000 år på havet vises i film og lydkulisser, modeller og gjenstander. Mye av det Yngve har hentet opp fra havet viser oss hvordan havet tærer på gjenstandene. Blant annet et ratt som nesten er gjennomhullet av pælemark. Detaljer det er verd å få med seg.

                Eliasbutikk og Eliasutstilling er et av konseptene. Hele familien skal ha glede og nytte av en tur på verftet. Enten det er mor, far eller barna skal alle ha noe å glede seg over. Spennende for barna er også hjemmehavna til redningsskøyta Elias. Lunvik er en stor modell med landskap og hus, båter og sjøboder.

                Sjøhistorisk magasin er åpen for publikum i sommerhalvåret, men kan åpnes når som helst på forespørsel. Påskeutstillingen er godt kjent langt utenfor Stavern og trekker mange mennesker. Både da og til høstutstillingen, som gjerne er 2. helg i oktober, er Sjøhistorisk magasin åpent. Magasinet er vel verd et besøk.

 

 

Bildetekster:

GALEISKUR:  Opprinnelig var det 10 galeiskur som ble bygget, men i dag er det 5 igjen. Sjøhistorisk magasin ligger i det nærmeste galeiskuret.

 

MUSEUMSBESTYRER: Yngve Rakke foran inngangen til Sjøhistorisk magasin.

 

ARTIG SAMLING: Her sitter Yngve mellom en del av samlingen. Blant annet en dykkerdrakt som har gått av moten for lenge siden.

 

PUST I BAKKEN: Det er utrolig mye Yngve har samlet i museet, og noen ganger kan det være godt å slappe av.

 

KRIGSMINNER:  I denne monteren kan vi se gjenstander fra den tyske krysseren Blücher. Hun ble senket av granater og torpedoer fra Oscarsborg festning i Oslofjorden 9. april 1940.

 

LENGE ISJØEN: Dette rattet har ligget i sjøen lenge og er sterkt angrepet av pælemark.

 

ELIAS: For barna er det en stor modell av redningsskøyta Elias hjemmehavn, Lunvik.

               

 

Utgave: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
Twitter icon
e-mail icon