Fra galeiskur til museum

Fra galeiskur til museum

Tekst og foto: Svein E. Børresen

 Fredriksvern verft ble Norges første marinebase. Det var 10 galeiskur som ble bygget, i dag er det 5 igjen. Galei var et krigsskip med menn vak årer som fremdrift. Yngve Rakke fra Stavern har opprettet et museum i det ene galeiskuret. Yngve har kalt museet Sjøhistorisk magasin, og er en spennende vandring i vår maritime historie.

   Det hele begynte i 1750 da kong Frederik V av Norge/Danmark bestemte at det skulle anlegges et galeiverft og flåtestasjon i Stavern. Det var frykten for en eventuell krig med Sverige som var retningsgivende for bestemmelsen. For en flåteavdeling i Stavern ville kunne stå i mot den svenske flåten som opererte langs norskekysten. Fredriksvern verft ble dermed den første marinebasen i Norge.

Bygget 51 fartøyer

Allerede i 1752 ble fundamentene og beddingene til galeiskurene bygget. Opprinnelig var det 10 galeiskur som ble oppført, men i dag er det bare 5 igjen. De ble bygget i perioden 1765-67. Den første galeien, som het Moss, gikk av stabelen i 1762. Det ble i alt bygget 51 fartøyer på Fredriksvern verft frem til 1814.

   Det var i 1997 at Yngve Rakke fra Stavern begynte å bygge opp Sjøhistorisk magasin i det ene galeiskuret. Luftforsvaret var fortsatt på verftet (eller Leieren som vi sier i Stavern). Yngve var også den første som drev med kulturformidling på veftet.

   Yngve Rakke er vertskap på Fredriksvern verft sammen med Øyunn Winther. Hun har også ansvaret for butikken i den gamle vakta ved nedre port. Den ligger nedenfor torget i Stavern. Dessuten har Øyunn eget galleri i steinbrakka ved kanalen inne på verftet. Det er mulig å leie selskapslokaler for de som vil feire i historiske omgivelser, og kunstnere kan også leie seg inn i lokaler. Det er ved nedre port som kyststien starter. Den går fra Stavern og gjennom verftet, langs hele kysten av Brunlanes, og slutter i Ødegården nord for Helgeroa. En strekning på rundt 3,3 mil.

 

Tatt opp fra havet

Yngve har vært dykker siden 1972, og det meste av det vi opplever i magasinet er tatt opp fra havet. Yngve har tillatelse fra myndighetene til å vise det i magasinet, fordi han formidler den maritime historien på Statens grunn til publikum. Husk at alt vi finner av kulturminner i Norge er Statens eiendom. Det er også viktig å ta vare på både den maritime historien og bygningene på verftet. Når bygningene brukes holdes de i hevd.         

                Yngve har også vært fotograf i nesten hele sitt virksomme liv. Det var hansom fikk et av verdens største bildebyråer til Oslo, og startet den norske avdelingen av Image Bank i 1987. I dag har Yngve all sin virksomhet og interesse i Stavern og på Fredriksvern verft.

Spennende detaljer

Sjøhistorisk magasin viser en vandring i en del av vår maritime historie. Her er en spennende blanding av galleri og museum med både opplevelsesrom og fordypningssted. Her finner vi mynter fra Rundeskatten, gjenstander fra den tyske krysseren Blücher, Berserk i isen og Titanic. Vi opplever en unik og ramsalt atmosfære med stormfulle opplevelser uten en gang å bli våt på beina. 1000 år på havet vises i film og lydkulisser, modeller og gjenstander. Mye av det Yngve har hentet opp fra havet viser oss hvordan havet tærer på gjenstandene. Blant annet et ratt som nesten er gjennomhullet av pælemark. Detaljer det er verd å få med seg.

                Eliasbutikk og Eliasutstilling er et av konseptene. Hele familien skal ha glede og nytte av en tur på verftet. Enten det er mor, far eller barna skal alle ha noe å glede seg over. Spennende for barna er også hjemmehavna til redningsskøyta Elias. Lunvik er en stor modell med landskap og hus, båter og sjøboder.

                Sjøhistorisk magasin er åpen for publikum i sommerhalvåret, men kan åpnes når som helst på forespørsel. Påskeutstillingen er godt kjent langt utenfor Stavern og trekker mange mennesker. Både da og til høstutstillingen, som gjerne er 2. helg i oktober, er Sjøhistorisk magasin åpent. Magasinet er vel verd et besøk.

 

 

Bildetekster:

GALEISKUR:  Opprinnelig var det 10 galeiskur som ble bygget, men i dag er det 5 igjen. Sjøhistorisk magasin ligger i det nærmeste galeiskuret.

 

MUSEUMSBESTYRER: Yngve Rakke foran inngangen til Sjøhistorisk magasin.

 

ARTIG SAMLING: Her sitter Yngve mellom en del av samlingen. Blant annet en dykkerdrakt som har gått av moten for lenge siden.

 

PUST I BAKKEN: Det er utrolig mye Yngve har samlet i museet, og noen ganger kan det være godt å slappe av.

 

KRIGSMINNER:  I denne monteren kan vi se gjenstander fra den tyske krysseren Blücher. Hun ble senket av granater og torpedoer fra Oscarsborg festning i Oslofjorden 9. april 1940.

 

LENGE ISJØEN: Dette rattet har ligget i sjøen lenge og er sterkt angrepet av pælemark.

 

ELIAS: For barna er det en stor modell av redningsskøyta Elias hjemmehavn, Lunvik.

               

 

Utgave: 

Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Twitter icon
e-mail icon