Fra galeiskur til museum

Fra galeiskur til museum

Tekst og foto: Svein E. Børresen

 Fredriksvern verft ble Norges første marinebase. Det var 10 galeiskur som ble bygget, i dag er det 5 igjen. Galei var et krigsskip med menn vak årer som fremdrift. Yngve Rakke fra Stavern har opprettet et museum i det ene galeiskuret. Yngve har kalt museet Sjøhistorisk magasin, og er en spennende vandring i vår maritime historie.

   Det hele begynte i 1750 da kong Frederik V av Norge/Danmark bestemte at det skulle anlegges et galeiverft og flåtestasjon i Stavern. Det var frykten for en eventuell krig med Sverige som var retningsgivende for bestemmelsen. For en flåteavdeling i Stavern ville kunne stå i mot den svenske flåten som opererte langs norskekysten. Fredriksvern verft ble dermed den første marinebasen i Norge.

Bygget 51 fartøyer

Allerede i 1752 ble fundamentene og beddingene til galeiskurene bygget. Opprinnelig var det 10 galeiskur som ble oppført, men i dag er det bare 5 igjen. De ble bygget i perioden 1765-67. Den første galeien, som het Moss, gikk av stabelen i 1762. Det ble i alt bygget 51 fartøyer på Fredriksvern verft frem til 1814.

   Det var i 1997 at Yngve Rakke fra Stavern begynte å bygge opp Sjøhistorisk magasin i det ene galeiskuret. Luftforsvaret var fortsatt på verftet (eller Leieren som vi sier i Stavern). Yngve var også den første som drev med kulturformidling på veftet.

   Yngve Rakke er vertskap på Fredriksvern verft sammen med Øyunn Winther. Hun har også ansvaret for butikken i den gamle vakta ved nedre port. Den ligger nedenfor torget i Stavern. Dessuten har Øyunn eget galleri i steinbrakka ved kanalen inne på verftet. Det er mulig å leie selskapslokaler for de som vil feire i historiske omgivelser, og kunstnere kan også leie seg inn i lokaler. Det er ved nedre port som kyststien starter. Den går fra Stavern og gjennom verftet, langs hele kysten av Brunlanes, og slutter i Ødegården nord for Helgeroa. En strekning på rundt 3,3 mil.

 

Tatt opp fra havet

Yngve har vært dykker siden 1972, og det meste av det vi opplever i magasinet er tatt opp fra havet. Yngve har tillatelse fra myndighetene til å vise det i magasinet, fordi han formidler den maritime historien på Statens grunn til publikum. Husk at alt vi finner av kulturminner i Norge er Statens eiendom. Det er også viktig å ta vare på både den maritime historien og bygningene på verftet. Når bygningene brukes holdes de i hevd.         

                Yngve har også vært fotograf i nesten hele sitt virksomme liv. Det var hansom fikk et av verdens største bildebyråer til Oslo, og startet den norske avdelingen av Image Bank i 1987. I dag har Yngve all sin virksomhet og interesse i Stavern og på Fredriksvern verft.

Spennende detaljer

Sjøhistorisk magasin viser en vandring i en del av vår maritime historie. Her er en spennende blanding av galleri og museum med både opplevelsesrom og fordypningssted. Her finner vi mynter fra Rundeskatten, gjenstander fra den tyske krysseren Blücher, Berserk i isen og Titanic. Vi opplever en unik og ramsalt atmosfære med stormfulle opplevelser uten en gang å bli våt på beina. 1000 år på havet vises i film og lydkulisser, modeller og gjenstander. Mye av det Yngve har hentet opp fra havet viser oss hvordan havet tærer på gjenstandene. Blant annet et ratt som nesten er gjennomhullet av pælemark. Detaljer det er verd å få med seg.

                Eliasbutikk og Eliasutstilling er et av konseptene. Hele familien skal ha glede og nytte av en tur på verftet. Enten det er mor, far eller barna skal alle ha noe å glede seg over. Spennende for barna er også hjemmehavna til redningsskøyta Elias. Lunvik er en stor modell med landskap og hus, båter og sjøboder.

                Sjøhistorisk magasin er åpen for publikum i sommerhalvåret, men kan åpnes når som helst på forespørsel. Påskeutstillingen er godt kjent langt utenfor Stavern og trekker mange mennesker. Både da og til høstutstillingen, som gjerne er 2. helg i oktober, er Sjøhistorisk magasin åpent. Magasinet er vel verd et besøk.

 

 

Bildetekster:

GALEISKUR:  Opprinnelig var det 10 galeiskur som ble bygget, men i dag er det 5 igjen. Sjøhistorisk magasin ligger i det nærmeste galeiskuret.

 

MUSEUMSBESTYRER: Yngve Rakke foran inngangen til Sjøhistorisk magasin.

 

ARTIG SAMLING: Her sitter Yngve mellom en del av samlingen. Blant annet en dykkerdrakt som har gått av moten for lenge siden.

 

PUST I BAKKEN: Det er utrolig mye Yngve har samlet i museet, og noen ganger kan det være godt å slappe av.

 

KRIGSMINNER:  I denne monteren kan vi se gjenstander fra den tyske krysseren Blücher. Hun ble senket av granater og torpedoer fra Oscarsborg festning i Oslofjorden 9. april 1940.

 

LENGE ISJØEN: Dette rattet har ligget i sjøen lenge og er sterkt angrepet av pælemark.

 

ELIAS: For barna er det en stor modell av redningsskøyta Elias hjemmehavn, Lunvik.

               

 

Utgave: 

"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
Twitter icon
e-mail icon