Flaskefiasko

Flaskefiasko

Flaskefiasko

- Hva skal vi bruke som oppdriftsmiddel i denne båten´a, sjefen?

- Det flasker seg nok, skal du se..



TEKST: AMUND RICH. LØKEN

Omtrent slik må samtalen ha fortonet seg hos båtprodusenten i en av de baltiske stater. Sagt som gjort. Sjefen beordret sine fagmedarbeidere til flakseinnsamling. Syltynne dårlige brusflasker i plast ble stappet i bunnen og på sidene, i hulrommet mellom ytterhuden og innerhuden.

Det er krav til oppdriftsmidler i båter under seks meter. Denne båten er 4.20 meter. Båtbyggeren mente trolig at oppdrift er oppdrift, uansett materiale. Og hvem kan oppdage returembalasjen fra den østeuropeiske brusindustrien i et skjult hulrom på en båt? Nå kunne man kanskje unnskylde båtbyggeren med at det er mange år siden dette ble utført, og da var det vel litt mer så som så med det meste. Men det er ikke riktig. Båten er bare to år gammel. Den kom til Norge som ny.

DEN FLAUE SANNHET

Den flaue sannhet kom for en dag da eieren satte båten sin hos en norsk båtbygger for å få innfelt et par praktiske luker i de romslige skrogsidene. Allerede da båten var på vei inn i verkstedshallen ble det fattet mistanke om at noe alvorlig galt var fatt. Båten var lite stiv og dørken svaiet da den ble gått på.

Ultralydmålinger viste at bunnen bare var 4.3 mm tykk, målt fra utsiden. Det var da det ble besluttet å skille innerhuden og ytterhuden fra hverandre. Saga ble kjørt i flensen under fenderlisten.

Det var da det begynte å flaske seg, bokstavlig talt. For da kom den bisarre sannheten for en dag. Det bugnet av tomflasker. Som om det ikke var nok at halve østeuropas returembalasje befalt seg i hulrommet, her dukket også alt annet fagarbeid opp. Etter rettere sagt, mangel på fagarbeid. Her er det satt inn dragere av spon, som for øvrig allerede var begynt å svelle på grunn av fuktighet, og noen avstivere her og der i 2x2´ubehandlet gran. Bildene viser også at det ikke ligger spesiell yrkesstolthet bak støpearbeidet. Da er det vel heller ingen som reagerer på at båten heller ikke var påført topcoat under vannlinjen og der vann samler seg, slik kravene er.



EN FLYTENDE KATASTROFE

Oppdriftsmiddelets funksjon er å holde en båt flytende etter kollisjon og grunnstøtinger. Problemer her er bare i dette tilfellet at et all oppdrift ville forsvunnet som flaskepost ut gjennom hullet i bunn og skrogside. Båten var en flytende katastrofe.

Det ble en

Det ble en mye større operasjon på det norske verkstedet enn først tenkt. Når båten likevel var splittet, ble det støpt inn tre lag csm 600 glassfiber og påført divinycell, og nye dragere ble forskriftsmessig støpt inn.

Historien viser at det er ikke gull alt som glimrer. Det er lett å bli betatt av blankpolerte overflater, lekre linjer og velutstyrte instrumentpanel. Båtens sanne jeg er dessverre altfor godt skjult. Det hører med til historien at båten var ce-merket etter alle kunstens regler.

Det er en trist historie at oppdriften har forsvunnet i store deler av båtbransjen, men at useriøse aktører forsvinner med returembalasjen sin, det gjør ingen ting.

Utgave: 

Stikkord: 

Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Twitter icon
e-mail icon