Førsteinntrykket: Targa 23.1- Samme sjel

Førsteinntrykket: Targa 23.1- Samme sjel

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

I dag tilbys Targa i ti modeller fra 23 til 44 fot. Og alle har samme sjel, med layout, detaljer og løsninger som Targa er alene om. Og til det fulle vitner de om produsentens uttalte ambisjon om å bygge verdens beste båter.

Nytt skrog
Targa 23 ble lansert allerede i 1992. I 2007 fikk den nytt skrog og en rekke nye løsninger, og fikk modellbetegnelsen Targa 23.1. Som alle andre Targa-modeller er skroget fylt med 40 prosent skum som standard, noe som gir en ytterst stum båt. Ingenting slamrer, alt er kompakt som i en gedigen yrkesbåt.
I fjor sommer kjørte vi den lille Targaen i Finlands skjærgård med en vindstyrke opp mot 22 meter i sekundet, og selv på de åpne ”fjärdene” mellom øyene vokste sjøen seg stygg. Vi trimmet ned den planende båten med fulle flaps og den fulgte sjøen som limt til vannet. Lettet vi på flapsene i stillere partier, forsvant også spruten over baugen og båten duvet som en and. Båten har autoritet – en liten oppkjeftig spirrevipp med negativ frontrute og klassisk ”flair” i forskipet. Skrogets dimensjoner er førsteklasses, og hva du enn gjør med den, reagerer den kjapt, presis og uten en eneste vegring eller sidesteg. Man får båten med en mengde motoralternativer fra 165 til 300 hk. Båten vi kjørte hadde en D4-225 – og den gir en perfekt kombinasjon av kraft, komfort og økonomi. Med en D4-225 målte vi toppfarten til drøye 35 knop, og en fin marsjfart på snaue 30 knop.

Mesterlige detaljer
Detaljene skiller alle Targaene fra det store gross av båter. Men standardstolene i en Targa er ikke noe som får en til å hoppe i taket. De er av enkleste sort, og skulle vi selv ha valgt ville vi stukket nesen i første tilbehørsbrosjyre for å finne noe mer elegant. Så får man lete lenge etter neste minus. Førerposisjonen i Targa 23.1 preges av den justerbare styrekonsollen, som kan trekkes ut eller skyves frem – alt etter om man ønsker å sitte eller stå og kjøre. Ofte velger man å stå.

Targa har aldri vært kjent for å komme med de revolusjonerende løsningene. Men så er da også filosofien til Botnia Targas grunnlegger at båten er designet og bygget i forhold til hvordan sjøen faktisk er, og ikke hvordan man ønsker at den skulle være. Dermed legges innsatsen i produktutvikling på stadig å forbedre det man allerede vet at fungerer. Targa, uansett modell og størrelse, føles befriende luftig utvendig. Å bevege seg fra for til akter går som en lek, og man har alltid noe solid og å ta tak i. Adkomsten ut på badeplattformen er like enkel. Og på fordekket er det en solid pulpit som gjør ferden over fordekk meget lett.

Overrasker innvendig
Når man kommer inn i styrhuset gjennom de store skyvedørene, forventer man seg ikke at denne båten faktisk har en lugar med soveplass til to personer. Den befinner seg under aktersofaen, som felles sammen med en håndbevegelse – og vips har man utmerket soveplass for to. For øvrig preges innredningen av snekkerarbeider i teak. Ingen overveldende finish, men med det image som Targa gjennomført kjører i alle sine båter. Her er et førersete og et passasjersete, sofaen mot akterveggen med plass til tre personer. Under det praktiske kartbordet ved siden av førerplassen er det en liten bysse.

FAKTA: TARGA 23.1
CE-kategori: B
Produksjonsland: Finland
Lengde i meter: 7,66
Bredde i meter: 2,72
Dyptgående i meter: 0,90
V-bunn i grader: ??
Vekt tørr båt i kg: 2.800
Drivstoff i liter: 340
Ferskvann i liter: 65
Septik i liter: -
Antall køyeplasser: 2
Max antall personer: ?
Motoreffekt fra-til i hk: 165-300 hk
Motor testbåt: Volvo Penta D4-225
- Sylindervolum 3,7 liter
- Antall sylindre 4
- Effekt i hk (kw) 225 (165)
Toppfart i test i knop: 35,5
Støy ved toppturtall i dBA: -
Pris fra i kroner: ??
Pris testbåt i kroner: ??
Opplysninger: www.trn.no

Utgave: 

Stikkord: 

FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Volvo-Penta eide og amerikanske Seven Marine, har fått sine gigant v-åttere godkjent etter CE-reglene. Nå kan du med andre ord børste støvet av lommeboka.
Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.
Det nærmer seg opplagstid. Her er den beste metoden for å bevare «batteritanken», slik at de møter neste sesong i topp form. Og igjen: Det enkle er ofte det beste.
FORNØYD: Den norske Bavarioa-importøren Lars Erik Solvang er strålende fornøyd med at nye eiere er på plass i det tyske konsernet.
Dagen i dag er en gledens dag både i Giebelstadt i Tyskland og i Leangbukta i Asker. En ny solid investor er endelig på plass hos Bavaria Yachtbau. Den tyske båtprodusenten har levd i uvissthet helt siden selskapet ble satt under administrasjon i april i år.
18-foteren
Erling Sande AS har startet import de amerikanske Four Winns-båtene, og viste to av dem på «Båter i sjøen». De har tradisjonelt levert båter for hekkaggregater, men har nå satt full fart på påhengermodeller.
Da Toyota skulle lage sitt prestisje-merke, ble de beste folkene på «bruket» sendt i tenkeboksen. Det skal bli spennende å se om det gode navnet og ryktet som bilene har fått, forflytter seg til sjøen. Dessverre vil nok prisen ligge på et nivå utenfor rekkevidden til de fleste av oss.
Twitter icon
e-mail icon