Førsteinntrykket: Targa 23.1- Samme sjel

Førsteinntrykket: Targa 23.1- Samme sjel

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

I dag tilbys Targa i ti modeller fra 23 til 44 fot. Og alle har samme sjel, med layout, detaljer og løsninger som Targa er alene om. Og til det fulle vitner de om produsentens uttalte ambisjon om å bygge verdens beste båter.

Nytt skrog
Targa 23 ble lansert allerede i 1992. I 2007 fikk den nytt skrog og en rekke nye løsninger, og fikk modellbetegnelsen Targa 23.1. Som alle andre Targa-modeller er skroget fylt med 40 prosent skum som standard, noe som gir en ytterst stum båt. Ingenting slamrer, alt er kompakt som i en gedigen yrkesbåt.
I fjor sommer kjørte vi den lille Targaen i Finlands skjærgård med en vindstyrke opp mot 22 meter i sekundet, og selv på de åpne ”fjärdene” mellom øyene vokste sjøen seg stygg. Vi trimmet ned den planende båten med fulle flaps og den fulgte sjøen som limt til vannet. Lettet vi på flapsene i stillere partier, forsvant også spruten over baugen og båten duvet som en and. Båten har autoritet – en liten oppkjeftig spirrevipp med negativ frontrute og klassisk ”flair” i forskipet. Skrogets dimensjoner er førsteklasses, og hva du enn gjør med den, reagerer den kjapt, presis og uten en eneste vegring eller sidesteg. Man får båten med en mengde motoralternativer fra 165 til 300 hk. Båten vi kjørte hadde en D4-225 – og den gir en perfekt kombinasjon av kraft, komfort og økonomi. Med en D4-225 målte vi toppfarten til drøye 35 knop, og en fin marsjfart på snaue 30 knop.

Mesterlige detaljer
Detaljene skiller alle Targaene fra det store gross av båter. Men standardstolene i en Targa er ikke noe som får en til å hoppe i taket. De er av enkleste sort, og skulle vi selv ha valgt ville vi stukket nesen i første tilbehørsbrosjyre for å finne noe mer elegant. Så får man lete lenge etter neste minus. Førerposisjonen i Targa 23.1 preges av den justerbare styrekonsollen, som kan trekkes ut eller skyves frem – alt etter om man ønsker å sitte eller stå og kjøre. Ofte velger man å stå.

Targa har aldri vært kjent for å komme med de revolusjonerende løsningene. Men så er da også filosofien til Botnia Targas grunnlegger at båten er designet og bygget i forhold til hvordan sjøen faktisk er, og ikke hvordan man ønsker at den skulle være. Dermed legges innsatsen i produktutvikling på stadig å forbedre det man allerede vet at fungerer. Targa, uansett modell og størrelse, føles befriende luftig utvendig. Å bevege seg fra for til akter går som en lek, og man har alltid noe solid og å ta tak i. Adkomsten ut på badeplattformen er like enkel. Og på fordekket er det en solid pulpit som gjør ferden over fordekk meget lett.

Overrasker innvendig
Når man kommer inn i styrhuset gjennom de store skyvedørene, forventer man seg ikke at denne båten faktisk har en lugar med soveplass til to personer. Den befinner seg under aktersofaen, som felles sammen med en håndbevegelse – og vips har man utmerket soveplass for to. For øvrig preges innredningen av snekkerarbeider i teak. Ingen overveldende finish, men med det image som Targa gjennomført kjører i alle sine båter. Her er et førersete og et passasjersete, sofaen mot akterveggen med plass til tre personer. Under det praktiske kartbordet ved siden av førerplassen er det en liten bysse.

FAKTA: TARGA 23.1
CE-kategori: B
Produksjonsland: Finland
Lengde i meter: 7,66
Bredde i meter: 2,72
Dyptgående i meter: 0,90
V-bunn i grader: ??
Vekt tørr båt i kg: 2.800
Drivstoff i liter: 340
Ferskvann i liter: 65
Septik i liter: -
Antall køyeplasser: 2
Max antall personer: ?
Motoreffekt fra-til i hk: 165-300 hk
Motor testbåt: Volvo Penta D4-225
- Sylindervolum 3,7 liter
- Antall sylindre 4
- Effekt i hk (kw) 225 (165)
Toppfart i test i knop: 35,5
Støy ved toppturtall i dBA: -
Pris fra i kroner: ??
Pris testbåt i kroner: ??
Opplysninger: www.trn.no

Utgave: 

Stikkord: 

«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Twitter icon
e-mail icon