Førsteinntrykket: Targa 23.1- Samme sjel

Førsteinntrykket: Targa 23.1- Samme sjel

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

I dag tilbys Targa i ti modeller fra 23 til 44 fot. Og alle har samme sjel, med layout, detaljer og løsninger som Targa er alene om. Og til det fulle vitner de om produsentens uttalte ambisjon om å bygge verdens beste båter.

Nytt skrog
Targa 23 ble lansert allerede i 1992. I 2007 fikk den nytt skrog og en rekke nye løsninger, og fikk modellbetegnelsen Targa 23.1. Som alle andre Targa-modeller er skroget fylt med 40 prosent skum som standard, noe som gir en ytterst stum båt. Ingenting slamrer, alt er kompakt som i en gedigen yrkesbåt.
I fjor sommer kjørte vi den lille Targaen i Finlands skjærgård med en vindstyrke opp mot 22 meter i sekundet, og selv på de åpne ”fjärdene” mellom øyene vokste sjøen seg stygg. Vi trimmet ned den planende båten med fulle flaps og den fulgte sjøen som limt til vannet. Lettet vi på flapsene i stillere partier, forsvant også spruten over baugen og båten duvet som en and. Båten har autoritet – en liten oppkjeftig spirrevipp med negativ frontrute og klassisk ”flair” i forskipet. Skrogets dimensjoner er førsteklasses, og hva du enn gjør med den, reagerer den kjapt, presis og uten en eneste vegring eller sidesteg. Man får båten med en mengde motoralternativer fra 165 til 300 hk. Båten vi kjørte hadde en D4-225 – og den gir en perfekt kombinasjon av kraft, komfort og økonomi. Med en D4-225 målte vi toppfarten til drøye 35 knop, og en fin marsjfart på snaue 30 knop.

Mesterlige detaljer
Detaljene skiller alle Targaene fra det store gross av båter. Men standardstolene i en Targa er ikke noe som får en til å hoppe i taket. De er av enkleste sort, og skulle vi selv ha valgt ville vi stukket nesen i første tilbehørsbrosjyre for å finne noe mer elegant. Så får man lete lenge etter neste minus. Førerposisjonen i Targa 23.1 preges av den justerbare styrekonsollen, som kan trekkes ut eller skyves frem – alt etter om man ønsker å sitte eller stå og kjøre. Ofte velger man å stå.

Targa har aldri vært kjent for å komme med de revolusjonerende løsningene. Men så er da også filosofien til Botnia Targas grunnlegger at båten er designet og bygget i forhold til hvordan sjøen faktisk er, og ikke hvordan man ønsker at den skulle være. Dermed legges innsatsen i produktutvikling på stadig å forbedre det man allerede vet at fungerer. Targa, uansett modell og størrelse, føles befriende luftig utvendig. Å bevege seg fra for til akter går som en lek, og man har alltid noe solid og å ta tak i. Adkomsten ut på badeplattformen er like enkel. Og på fordekket er det en solid pulpit som gjør ferden over fordekk meget lett.

Overrasker innvendig
Når man kommer inn i styrhuset gjennom de store skyvedørene, forventer man seg ikke at denne båten faktisk har en lugar med soveplass til to personer. Den befinner seg under aktersofaen, som felles sammen med en håndbevegelse – og vips har man utmerket soveplass for to. For øvrig preges innredningen av snekkerarbeider i teak. Ingen overveldende finish, men med det image som Targa gjennomført kjører i alle sine båter. Her er et førersete og et passasjersete, sofaen mot akterveggen med plass til tre personer. Under det praktiske kartbordet ved siden av førerplassen er det en liten bysse.

FAKTA: TARGA 23.1
CE-kategori: B
Produksjonsland: Finland
Lengde i meter: 7,66
Bredde i meter: 2,72
Dyptgående i meter: 0,90
V-bunn i grader: ??
Vekt tørr båt i kg: 2.800
Drivstoff i liter: 340
Ferskvann i liter: 65
Septik i liter: -
Antall køyeplasser: 2
Max antall personer: ?
Motoreffekt fra-til i hk: 165-300 hk
Motor testbåt: Volvo Penta D4-225
- Sylindervolum 3,7 liter
- Antall sylindre 4
- Effekt i hk (kw) 225 (165)
Toppfart i test i knop: 35,5
Støy ved toppturtall i dBA: -
Pris fra i kroner: ??
Pris testbåt i kroner: ??
Opplysninger: www.trn.no

Utgave: 

Stikkord: 

Yachtgiganten Ferretti har allerede underlagt seg Pershing, Itama, Mochi Craft, Riva, CRN and Custom Line. Nå er designgiganten Wally innlemmet i familien.
Beslutningen om å beholde den nåværende grensen er i tråd med transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling, og kom fram i Stortingsmøtet tirsdag, melder NTB.
Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Twitter icon
e-mail icon