Førsteinntrykket: Targa 23.1- Samme sjel

Førsteinntrykket: Targa 23.1- Samme sjel

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

I dag tilbys Targa i ti modeller fra 23 til 44 fot. Og alle har samme sjel, med layout, detaljer og løsninger som Targa er alene om. Og til det fulle vitner de om produsentens uttalte ambisjon om å bygge verdens beste båter.

Nytt skrog
Targa 23 ble lansert allerede i 1992. I 2007 fikk den nytt skrog og en rekke nye løsninger, og fikk modellbetegnelsen Targa 23.1. Som alle andre Targa-modeller er skroget fylt med 40 prosent skum som standard, noe som gir en ytterst stum båt. Ingenting slamrer, alt er kompakt som i en gedigen yrkesbåt.
I fjor sommer kjørte vi den lille Targaen i Finlands skjærgård med en vindstyrke opp mot 22 meter i sekundet, og selv på de åpne ”fjärdene” mellom øyene vokste sjøen seg stygg. Vi trimmet ned den planende båten med fulle flaps og den fulgte sjøen som limt til vannet. Lettet vi på flapsene i stillere partier, forsvant også spruten over baugen og båten duvet som en and. Båten har autoritet – en liten oppkjeftig spirrevipp med negativ frontrute og klassisk ”flair” i forskipet. Skrogets dimensjoner er førsteklasses, og hva du enn gjør med den, reagerer den kjapt, presis og uten en eneste vegring eller sidesteg. Man får båten med en mengde motoralternativer fra 165 til 300 hk. Båten vi kjørte hadde en D4-225 – og den gir en perfekt kombinasjon av kraft, komfort og økonomi. Med en D4-225 målte vi toppfarten til drøye 35 knop, og en fin marsjfart på snaue 30 knop.

Mesterlige detaljer
Detaljene skiller alle Targaene fra det store gross av båter. Men standardstolene i en Targa er ikke noe som får en til å hoppe i taket. De er av enkleste sort, og skulle vi selv ha valgt ville vi stukket nesen i første tilbehørsbrosjyre for å finne noe mer elegant. Så får man lete lenge etter neste minus. Førerposisjonen i Targa 23.1 preges av den justerbare styrekonsollen, som kan trekkes ut eller skyves frem – alt etter om man ønsker å sitte eller stå og kjøre. Ofte velger man å stå.

Targa har aldri vært kjent for å komme med de revolusjonerende løsningene. Men så er da også filosofien til Botnia Targas grunnlegger at båten er designet og bygget i forhold til hvordan sjøen faktisk er, og ikke hvordan man ønsker at den skulle være. Dermed legges innsatsen i produktutvikling på stadig å forbedre det man allerede vet at fungerer. Targa, uansett modell og størrelse, føles befriende luftig utvendig. Å bevege seg fra for til akter går som en lek, og man har alltid noe solid og å ta tak i. Adkomsten ut på badeplattformen er like enkel. Og på fordekket er det en solid pulpit som gjør ferden over fordekk meget lett.

Overrasker innvendig
Når man kommer inn i styrhuset gjennom de store skyvedørene, forventer man seg ikke at denne båten faktisk har en lugar med soveplass til to personer. Den befinner seg under aktersofaen, som felles sammen med en håndbevegelse – og vips har man utmerket soveplass for to. For øvrig preges innredningen av snekkerarbeider i teak. Ingen overveldende finish, men med det image som Targa gjennomført kjører i alle sine båter. Her er et førersete og et passasjersete, sofaen mot akterveggen med plass til tre personer. Under det praktiske kartbordet ved siden av førerplassen er det en liten bysse.

FAKTA: TARGA 23.1
CE-kategori: B
Produksjonsland: Finland
Lengde i meter: 7,66
Bredde i meter: 2,72
Dyptgående i meter: 0,90
V-bunn i grader: ??
Vekt tørr båt i kg: 2.800
Drivstoff i liter: 340
Ferskvann i liter: 65
Septik i liter: -
Antall køyeplasser: 2
Max antall personer: ?
Motoreffekt fra-til i hk: 165-300 hk
Motor testbåt: Volvo Penta D4-225
- Sylindervolum 3,7 liter
- Antall sylindre 4
- Effekt i hk (kw) 225 (165)
Toppfart i test i knop: 35,5
Støy ved toppturtall i dBA: -
Pris fra i kroner: ??
Pris testbåt i kroner: ??
Opplysninger: www.trn.no

Utgave: 

Stikkord: 

Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Twitter icon
e-mail icon