Førsteinntrykket: Targa 23.1- Samme sjel

Førsteinntrykket: Targa 23.1- Samme sjel

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

I dag tilbys Targa i ti modeller fra 23 til 44 fot. Og alle har samme sjel, med layout, detaljer og løsninger som Targa er alene om. Og til det fulle vitner de om produsentens uttalte ambisjon om å bygge verdens beste båter.

Nytt skrog
Targa 23 ble lansert allerede i 1992. I 2007 fikk den nytt skrog og en rekke nye løsninger, og fikk modellbetegnelsen Targa 23.1. Som alle andre Targa-modeller er skroget fylt med 40 prosent skum som standard, noe som gir en ytterst stum båt. Ingenting slamrer, alt er kompakt som i en gedigen yrkesbåt.
I fjor sommer kjørte vi den lille Targaen i Finlands skjærgård med en vindstyrke opp mot 22 meter i sekundet, og selv på de åpne ”fjärdene” mellom øyene vokste sjøen seg stygg. Vi trimmet ned den planende båten med fulle flaps og den fulgte sjøen som limt til vannet. Lettet vi på flapsene i stillere partier, forsvant også spruten over baugen og båten duvet som en and. Båten har autoritet – en liten oppkjeftig spirrevipp med negativ frontrute og klassisk ”flair” i forskipet. Skrogets dimensjoner er førsteklasses, og hva du enn gjør med den, reagerer den kjapt, presis og uten en eneste vegring eller sidesteg. Man får båten med en mengde motoralternativer fra 165 til 300 hk. Båten vi kjørte hadde en D4-225 – og den gir en perfekt kombinasjon av kraft, komfort og økonomi. Med en D4-225 målte vi toppfarten til drøye 35 knop, og en fin marsjfart på snaue 30 knop.

Mesterlige detaljer
Detaljene skiller alle Targaene fra det store gross av båter. Men standardstolene i en Targa er ikke noe som får en til å hoppe i taket. De er av enkleste sort, og skulle vi selv ha valgt ville vi stukket nesen i første tilbehørsbrosjyre for å finne noe mer elegant. Så får man lete lenge etter neste minus. Førerposisjonen i Targa 23.1 preges av den justerbare styrekonsollen, som kan trekkes ut eller skyves frem – alt etter om man ønsker å sitte eller stå og kjøre. Ofte velger man å stå.

Targa har aldri vært kjent for å komme med de revolusjonerende løsningene. Men så er da også filosofien til Botnia Targas grunnlegger at båten er designet og bygget i forhold til hvordan sjøen faktisk er, og ikke hvordan man ønsker at den skulle være. Dermed legges innsatsen i produktutvikling på stadig å forbedre det man allerede vet at fungerer. Targa, uansett modell og størrelse, føles befriende luftig utvendig. Å bevege seg fra for til akter går som en lek, og man har alltid noe solid og å ta tak i. Adkomsten ut på badeplattformen er like enkel. Og på fordekket er det en solid pulpit som gjør ferden over fordekk meget lett.

Overrasker innvendig
Når man kommer inn i styrhuset gjennom de store skyvedørene, forventer man seg ikke at denne båten faktisk har en lugar med soveplass til to personer. Den befinner seg under aktersofaen, som felles sammen med en håndbevegelse – og vips har man utmerket soveplass for to. For øvrig preges innredningen av snekkerarbeider i teak. Ingen overveldende finish, men med det image som Targa gjennomført kjører i alle sine båter. Her er et førersete og et passasjersete, sofaen mot akterveggen med plass til tre personer. Under det praktiske kartbordet ved siden av førerplassen er det en liten bysse.

FAKTA: TARGA 23.1
CE-kategori: B
Produksjonsland: Finland
Lengde i meter: 7,66
Bredde i meter: 2,72
Dyptgående i meter: 0,90
V-bunn i grader: ??
Vekt tørr båt i kg: 2.800
Drivstoff i liter: 340
Ferskvann i liter: 65
Septik i liter: -
Antall køyeplasser: 2
Max antall personer: ?
Motoreffekt fra-til i hk: 165-300 hk
Motor testbåt: Volvo Penta D4-225
- Sylindervolum 3,7 liter
- Antall sylindre 4
- Effekt i hk (kw) 225 (165)
Toppfart i test i knop: 35,5
Støy ved toppturtall i dBA: -
Pris fra i kroner: ??
Pris testbåt i kroner: ??
Opplysninger: www.trn.no

Utgave: 

Stikkord: 

Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.
RØRT: En tydelig rørt Frode Sundsdal ble sensasjonelt tysk mester i Formel 2 i helgen. Foto: Tony Blom Pettersen
Frode Sundsdal tok en sensasjonell seier i det tyske F2 båtsport mesterskapet i Brodenbach i helgen.
Lett glidende glidelåser og best av alt: Ingen skjolder.
Kalesje er dessverre forbruksvare, men prisnivået på en ny eller reparasjoner, gjør det verdt å bevare den hundre prosent så lenge som mulig. En liten detalj som trege glidelåser er irriterende, og for mye krefter på en treg glidelås kan for få ødeleggende følger.
Twitter icon
e-mail icon