Førsteinntrykket: Nordkapp Avant 620

Førsteinntrykket: Nordkapp Avant 620



Førsteinntrykket: Nordkapp Avant 620:

Sportslig bowrider

Nordkapp Avant 620, norsk båt bygget i Polen, er en bowrider for hele familien. Til forskjell fra andre bowridere har den et lite krypinn under førerkonsollen.

TEKST OG FOTO: STAFFAN WESTERLING

Nordkapp Avant 620 har en stabil og myk gange i alle fartsområder, takket være brede slag og en 21 graders V-bunn akter. Krapp sjø er ingen hindring og man sitter beskyttet for vind bak konsollene i sittebrønnens aktre del. Båten krenger litt i motsjø, men monterer man trimplan har man løst det problemet.

Når vi utfordrer skroget med å gå tvers av sjøen, er den snill og følsom. I Norge er det Evinrude E-TEK som inngår i pakken. Vår testbåt i Sverige var utstyrt med en Honda BF 150 som oppnådde en toppfart på 42.6 knop, en hastighet båten lett mestrer og hvor den oppleves som trygg, ingen særegenheter som en del båter har en tendens å få i fart over 40 knop. Med fullt gasspådrag forbruker den hyggelige 1,23 liter per sjømil, og lydnivået er klart godkjent med 86 dBA. Drar vi av gassen til 30 knop, synker forbruket til 0,8 liter per sjømil, og lydnivået til 82 dBA, og da er det jo også mulig å føre en samtale om bord.

200 HK FOR MYE

Under denne testen hadde vi også mulighet til å kjøre modellen med en 135 hester og en 200 hester, og vi kan konstatere at også en 135 hester passer båten godt, selv om en 150 hester selvsagt er mer et mer sportslig alternativ. Laster man dessuten båten full av folk, er det en fordel å ha tilgang til flere hestekrefter der bak.

Med 200 hk på akterspeilet forandres båtens karakter betydelig. På grunn av økt vekt på akterspeilet og høyere toppfart kommer båten i ubalanse. Den blir ustabil og er absolutt ikke hyggelig å kjøre. Etter prøveturen har Nordkapp Boat AS besluttet å senke maksimum motorstyrke fra 200 til 150 hk. En klok beslutning.

Forskipet på Avant 620 rommer tre personer, eller kanskje fire om man setter seg litt trangt. Det er en solid rekke rundt som er grei å ta tak i om bølgene blir for høye. Ryggstøtten er relativt høy, men vi savner en noe mykere for optimal komfort. Styveplass finnes under sitteplassene, og på solrike dager kan det legges ned en solpute. Man kan få bord som ekstrautstyr. Foran passasjerkonsollen er det laget stilige integrerte plasser for fenderne. Smart.

SPARTANSK KRYPINN

Man stiger inn til aktre sittebrønn gjennom en todelt dør, hvorav den øvre delen er en del av vindskjermen. Døren beskytter akterpassasjerene mot vind og regn like godt som i en daycruiser. På babord side finner vi en solid passasjerstol. Håndtak finnes på babord side, men vi savnet et tilsvarende på styrbord, for å kunne føle seg helt trygg når farten er stor og sjøen høy. Over konsollen finner vi en dyp nedsenkning som kan romme småting og på siden et vanntett stuverom. Som ekstrautstyr kan man få vannkran og vanntank og dermed er rommet forvandlet til en håndvask som er drenert og utstyrt med propp.

Den brede førerkonsollen inneholder ikke bare ratt og instrumenter, også et lite spartansk krypinn, noe som ikke er vanlig i en bowrider. Inngangen til rommet skjer gjennom en todelt dør babord om førerplassen. Det er mulighet for en person å sitte her, men rommet er nok først og fremst egnet som stuverom.

Vi sitter bra i førerstolen. Både fører- og passasjerstolen er justerbar i lengde, høyde og er vridbar 360 grader. På førerplassen har man dessuten et behagelig vinklet fotstøtte og god sikt rundt hele. Vil man kjøre i stående stilling, feller man bare opp den fremre delen av stolen og skaffer deg derved bedre plass til bena. Instrumenter, knapper og ratt sitter riktig plassert. Det eneste som irriterer er låsespaken som sitter alt for nær rattet, med den følge at man klemmer hendene mellom ratt og spaken i visse posisjoner. Boksen er flyttet i 2008-utgaven.

I sittebrønnen akter finnes det en sofa for tre personer med skikkelige stopp i puter og rygg. Sittestillingen er bekvem selv i grov sjø, men skikkelig håndtak savnes for passasjerene som sitter ytterst. Ryggstøtten fungerer også som kalesjegarasje og under putene skjuler det seg et gigantisk stuverom. Teaklaminat er standard.

Mellom aktersofaen og plattformen finnes et vannskifeste som er en del av standardpakken.



Skroget til Nordkapp Avant 620 er basert på Comtesse 610, men dekket er nytt. Av standard utstyr kan nevnes kartplotter (Garmin 520), fortøyningspakke og vanskikrok. Fra ekstrautstyrslisten nevner vi havnepresenning, vannkran og vanntank, teakdørk, bord med stativ.







KONKLUSJON

En velbygget og gjennomtenkt modell. Testbåten hadde en sjenerende skranglelyd fra døren mellom konsollene. Båten leveres ferdig stoffet.



PLUSS

- Kjøreegenskaper

- Vannskifeste som standard

- Plass til sjøkart ved førerplassen

- Bekvemme seter

- Bunnstoffet fra fabrikk

- Mye stuverom



MINUS

Ratt for nær spakene

- Håndtak savnes på sidene av aktersofaen

- En del skranglelyder under gange.

* Utbedringer foretatt på 2008-utgaven.



FAKTA: Nordkapp Avant 620




Modell betegnelse: Bowrider
CE-kategori: C
Produksjonsland: Polen
Lengde i meter: 6,20 m
Bredde i meter: 2,30 m
Dyptgående i meter: 0.80
Vekt tørr båt i kg: 900
Drivstoff i liter: 158
Ferskvann i liter: 60
Septik i liter:
Antall køyeplasser: 0
Motoreffekt fra-til hk: 115-150*
Motortestbåt: Honda BF150
Sylindervolum: 2354 cc
-Antall sylindre: 4
Effekt i hk: 150
Toppfart i test i knop: 42.6
Pris fra i kroner: 395.000 (115 hk)
Pris testbåt i kroner: 429.400
Kontruktør: Espen Thorup
Opplysninger: www.nordkapp-boats.no
* Leveres i Norge med Evinrude E-TEK fra 115-150 hk.



Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon