Førsteinntrykket: Jeanneau Merry Fisher 625

Førsteinntrykket: Jeanneau Merry Fisher 625



Førsteinntrykket: Jeanneau Merry Fisher 625

Gråværsbåten

Mange har fått øynene opp for små, rimelige styrhusbåter fra franske og polske produsenter også i våre farvann. Ikke rart. Konseptet er som skåret ut av spantet på en typisk nord-norsk sjark. God lasteevne, et tørt styrhus og lav pris er en suksessoppskrift.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Pesche promenade kaller franskmennene denne typiske middelhavsfarkosten. Med et lite styrhus og en bakk forut, og et stort, åpent og drenert akterdekk, er konseptet grunnleggende likt våre egne sjarker. Det er en båttype vokst frem på grunnlag av erfaringene til generasjoner av sjøfolk – skreddersydd for det miljøet den skal brukes i.

Jeanneau Merry Fisher 625 er en typisk fransk fiskebåt, noe standard stangholdere og solide griperekker vitner om. Til tross for sitt plastaktige og enkle ytre og indre, er Jeanneauen en trivelig båt. Et plastskall med litt interiør var vår første innskytelse, og den blir stående etter hvert som vi går gjennom båten og tar den ut på en liten prøvetur fra Bergen mot Askøy i grått februarvær.

Ukomplisert

Franskmannen har et styrhus som står litt til styrbord for senterlinjen, slik at man har god passasje frem til fordekk på babord side. Fordekket er omgitt av en sålrekke, med åpning i baugen. I dekket er det en svær dreggkasse. Det er to kryssholt på fordekket, pluss en baugrulle til et eventuelt anker. Lanterneføringen med kombinert rød og grønn sidelanterne montert på midtstolpen på frontvinduene er neppe en god løsning i mørket. Ruten ved førerplassen er forsynt med en enkel visker.

Det er akterdekket som er den dominerende uteplassen på Jeanneau 625. Her er det både bra rekker, solide fortøyningsbeslag med store halegatt og fiskestangholdere. De høye rekkene vitner om at dekket er tilrettelagt for fiske – og er dermed romslig og trygt, med god drenering rundt den store luken ned til det kombinerte tank- og lasterommet. Lengst akter har båten en ren og ryddig motorbrønn, med badestige på babord side og et stort stuverom om styrbord. I dette kunne vi ønsket oss en egen separat drenert kasse – ikke bare en åpning til det store rommet under akterdekket. Adkomsten til lasterommet er meget god via en stor dekksluke. Her har man adkomst til bensintank, batteri, bensinfilter og lensepumpe. Alt forskriftsmessig og ryddig montert. I testbåten var det koblet til en batterilader som ikke er standard, noe som medførte noen ekstra løse ledninger.

Tørr i gråvær

Det er deilig å kunne stenge døra bak seg i styrhuset, som har god ståhøyde. Døren kan låses i åpen posisjon.

Vi gir flatt jern på den 115 hk store Suzuki-motoren som henger på akterspeilet, og den lille fiskebåten farer fort opp i nesten 30 knop. Likevel er det forbausende stille i det enkle styrhuset, hvor vi målte støyen til 82 dBA ved toppfart. Båten reagerer raskt på trim, og oppfører seg trygt og helt forutsigbart i alle manøvre – helt opp til toppfart.

Styrhuset er som båten for øvrig – enkelt og ukomplisert. Her er førerplassen på styrbord side, og en kombinert byssemodul med sitteplass på babord side. Denne sitteplassen – uten verken håndrekker eller ryggstø - er kun brukbar på flatthavseilas. Båten har bysse – om enn litt fragmentert. Den lille vasken befinner seg bak førerstolen og kokeapparatet i benkemodulen på babord side. Det er relativt generøst med stuverom i tilknytning til bysse og førerplass.

Inn under fordekket er det en U-sofa (den har ikke ryggpute, til tross for at et klaffebord på søyle vitner om at man skal kunne sitte her). Ved hjelp av ifyllingsplater konverteres den lett til en romslig køye for to personer.

Foran førerkonsollen på styrbord side er det et vannklossett (ekstrautstyr) hvor man sitter veldig greit. Det er mye praktisk stuveplass i lugaravdelingen.

Førerplassen fungerer bra, med en komfortabel stol som kan justeres i lengderetning. Det er god harmoni mellom plasseringen av de ulike funksjonene, og føreren har god oversikt både ut av vinduene og over konsollen. Her er grei plass til ettermontering av elektronikk, og vi gir pluss for bra kompass i siktretningen. Sidevinduene både på fører- og passasjersiden kan åpnes.


FAKTA:
Modellbetegnelse: Jeanneau Merry Fisher 625
CE-kategori: C
Produksjonsland: Frankrike
Lengde i meter: 6,40
Bredde i meter: 2,55
Dyptgående i meter: 0,40
Vekt tørr båt i kg: 1.180
Drivstoff i liter: 136
Ferskvann i liter: 20
Septik i liter: -
Antall køyeplasser: 2
Motoreffekt fra-til i hk: 50-115 hk
Motor testbåt: Suzuki 115 hk, firetakt
- Sylindervolum i ccm 1.950
- Antall sylindre 4
- Effekt i hk (kw) 85
Toppfart i test i knop: 29,5
Max støy i dBA ved førerplass: 82,0
Pris fra i kroner: 299.000,-
Pris testbåt i kroner: 329.400,-
Opplysninger: www.svela.no



KONKLUSJON

Jeanneau Merry Fisher 625 er en svært enkel båt – men gir etter vår mening mye praktisk båt for en relativt rimelig penge. Den er et ypperlig transportmiddel i skjærgården, og har gode ytelser med moderat motorisering.

PLUSS

+ Fart

+ Uteplass

+ Pris

MINUS

Mye plast

Lanterneføring

Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon