Førsteinntrykket: Jeanneau Merry Fisher 625

Førsteinntrykket: Jeanneau Merry Fisher 625



Førsteinntrykket: Jeanneau Merry Fisher 625

Gråværsbåten

Mange har fått øynene opp for små, rimelige styrhusbåter fra franske og polske produsenter også i våre farvann. Ikke rart. Konseptet er som skåret ut av spantet på en typisk nord-norsk sjark. God lasteevne, et tørt styrhus og lav pris er en suksessoppskrift.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Pesche promenade kaller franskmennene denne typiske middelhavsfarkosten. Med et lite styrhus og en bakk forut, og et stort, åpent og drenert akterdekk, er konseptet grunnleggende likt våre egne sjarker. Det er en båttype vokst frem på grunnlag av erfaringene til generasjoner av sjøfolk – skreddersydd for det miljøet den skal brukes i.

Jeanneau Merry Fisher 625 er en typisk fransk fiskebåt, noe standard stangholdere og solide griperekker vitner om. Til tross for sitt plastaktige og enkle ytre og indre, er Jeanneauen en trivelig båt. Et plastskall med litt interiør var vår første innskytelse, og den blir stående etter hvert som vi går gjennom båten og tar den ut på en liten prøvetur fra Bergen mot Askøy i grått februarvær.

Ukomplisert

Franskmannen har et styrhus som står litt til styrbord for senterlinjen, slik at man har god passasje frem til fordekk på babord side. Fordekket er omgitt av en sålrekke, med åpning i baugen. I dekket er det en svær dreggkasse. Det er to kryssholt på fordekket, pluss en baugrulle til et eventuelt anker. Lanterneføringen med kombinert rød og grønn sidelanterne montert på midtstolpen på frontvinduene er neppe en god løsning i mørket. Ruten ved førerplassen er forsynt med en enkel visker.

Det er akterdekket som er den dominerende uteplassen på Jeanneau 625. Her er det både bra rekker, solide fortøyningsbeslag med store halegatt og fiskestangholdere. De høye rekkene vitner om at dekket er tilrettelagt for fiske – og er dermed romslig og trygt, med god drenering rundt den store luken ned til det kombinerte tank- og lasterommet. Lengst akter har båten en ren og ryddig motorbrønn, med badestige på babord side og et stort stuverom om styrbord. I dette kunne vi ønsket oss en egen separat drenert kasse – ikke bare en åpning til det store rommet under akterdekket. Adkomsten til lasterommet er meget god via en stor dekksluke. Her har man adkomst til bensintank, batteri, bensinfilter og lensepumpe. Alt forskriftsmessig og ryddig montert. I testbåten var det koblet til en batterilader som ikke er standard, noe som medførte noen ekstra løse ledninger.

Tørr i gråvær

Det er deilig å kunne stenge døra bak seg i styrhuset, som har god ståhøyde. Døren kan låses i åpen posisjon.

Vi gir flatt jern på den 115 hk store Suzuki-motoren som henger på akterspeilet, og den lille fiskebåten farer fort opp i nesten 30 knop. Likevel er det forbausende stille i det enkle styrhuset, hvor vi målte støyen til 82 dBA ved toppfart. Båten reagerer raskt på trim, og oppfører seg trygt og helt forutsigbart i alle manøvre – helt opp til toppfart.

Styrhuset er som båten for øvrig – enkelt og ukomplisert. Her er førerplassen på styrbord side, og en kombinert byssemodul med sitteplass på babord side. Denne sitteplassen – uten verken håndrekker eller ryggstø - er kun brukbar på flatthavseilas. Båten har bysse – om enn litt fragmentert. Den lille vasken befinner seg bak førerstolen og kokeapparatet i benkemodulen på babord side. Det er relativt generøst med stuverom i tilknytning til bysse og førerplass.

Inn under fordekket er det en U-sofa (den har ikke ryggpute, til tross for at et klaffebord på søyle vitner om at man skal kunne sitte her). Ved hjelp av ifyllingsplater konverteres den lett til en romslig køye for to personer.

Foran førerkonsollen på styrbord side er det et vannklossett (ekstrautstyr) hvor man sitter veldig greit. Det er mye praktisk stuveplass i lugaravdelingen.

Førerplassen fungerer bra, med en komfortabel stol som kan justeres i lengderetning. Det er god harmoni mellom plasseringen av de ulike funksjonene, og føreren har god oversikt både ut av vinduene og over konsollen. Her er grei plass til ettermontering av elektronikk, og vi gir pluss for bra kompass i siktretningen. Sidevinduene både på fører- og passasjersiden kan åpnes.


FAKTA:
Modellbetegnelse: Jeanneau Merry Fisher 625
CE-kategori: C
Produksjonsland: Frankrike
Lengde i meter: 6,40
Bredde i meter: 2,55
Dyptgående i meter: 0,40
Vekt tørr båt i kg: 1.180
Drivstoff i liter: 136
Ferskvann i liter: 20
Septik i liter: -
Antall køyeplasser: 2
Motoreffekt fra-til i hk: 50-115 hk
Motor testbåt: Suzuki 115 hk, firetakt
- Sylindervolum i ccm 1.950
- Antall sylindre 4
- Effekt i hk (kw) 85
Toppfart i test i knop: 29,5
Max støy i dBA ved førerplass: 82,0
Pris fra i kroner: 299.000,-
Pris testbåt i kroner: 329.400,-
Opplysninger: www.svela.no



KONKLUSJON

Jeanneau Merry Fisher 625 er en svært enkel båt – men gir etter vår mening mye praktisk båt for en relativt rimelig penge. Den er et ypperlig transportmiddel i skjærgården, og har gode ytelser med moderat motorisering.

PLUSS

+ Fart

+ Uteplass

+ Pris

MINUS

Mye plast

Lanterneføring

Utgave: 

Stikkord: 

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
Twitter icon
e-mail icon