Førsteinntrykket: Ibiza 26 Touring

Førsteinntrykket: Ibiza 26 Touring



Førsteinntrykket: Ibiza 26 Touring

Mer av det gode

Enkel oppbygning, gunstig pris og sjeldent vellykket kombinasjon av design og funksjon, er stikkordet bak flere av Ibizas suksessrike båtmodeller. Oppskriften fungerer nok en gang – på nykommeren 26 Touring.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

I praksis er Ibiza 26 Touring en 24-foter som har blitt strukket i lengden og lagt ut i bredden. Resultatet er en ganske mektig og tung båt, som stort sett har beholdt alle 24-foteres gode sjøegenskaper. Men litt høyere tyngdepunkt gjør sitt til at denne båten bør ha trimplan som standard, og planingsterskelen er noe mer markant enn på 24-foteren. Til gjengjeld har 26 Touring en hel del egenskaper som lillesøster ikke kan vise til.

Tåler mer

Da Ibiza 24 Touring ble lansert for noen år siden, var den designet for å kunne bære Yamahas 300 hk totakter. Ytelsene var formidable til å være en ganske alminnelig daycruiser – og med en 225-hester gikk den over 45 knop. Ibiza 26 Touring har Suzukis 300 hk firetakter som største motoralternativ. Det er fullstendig harmløst og udramatisk – på grensen til det sedate, om det er fart som står øverst på ønskelisten. Er det derimot en familiebåt med en rekke unike, praktiske finesser som veier tyngst på skålen, holder en 300 hk firetakter fullt ut. Da har man dessuten en av de tryggeste og mest harmløse båtene vi har kjørt i 43 knop med 300 hk på hekken. Vi har tidligere kjørt prototypen med 2x250 hk på hekken – og ble imponert over at en standard daycruiser håndterte denne kraftpakken uten problemer opp mot 56 knop.

Utmerket uteplass

Tilsynelatende er Touringen en ganske tradisjonell daycruiser, med en enklere og mindre fleksibel innredningslayout på uteplassen enn 24-foteren. Finessene dukker imidlertid opp når man ser nærmere etter. Hele ryggen på u-sofaen akter kan kjøres frem elektrisk, og dermed får man tilgang til kalesjegarasjen rundt sofaryggen. Kalesjen er svært enkel å montere. Selve U-sofaen er komfortabel og gir rikelig plass til en haug mennesker. Vår testbåt manglet bord på uteplassen, som skal være standard.

Adkomsten frem på fordekk er, sammenlignet med konkurrerende båter, blant de beste vi har vært borti. Brede, trygge trinn fører opp til en stor luke i vindskjermen og frem på et stort fordekk. Alle dekksbeslag på båten er bra dimensjonert og funksjonelt plassert. Adkomsten ut sideveis er imidlertid ofret litt på designets alter, og man er uansett nødt til å trå i sofaen.

Helt akter tar det imidlertid seg opp igjen, med en real badeplattform rundt motoren, med en skikkelig badestige som er lett å få ut. I skroget på hver side er det to Ibiza-typiske stuverom, og i rommet på styrbord side har lanternemasten fått en glitrende plassering i et rør. I dette rommet sitter også hovedstrømbryterne lett tilgjengelig.

Fører- og passasjerstol er i en klasse for seg. Med Bentley-inspirert design byr de på god sittekomfort, og en veldig bra ståfunksjon.

Ved passasjerplass er det en solid og bra rekke hvor man også kan henge våte håndklær. Førerplassen er upretensiøs, men svært funksjonell. Rattet kan justeres i høyden, og faller rett i hendene sammen med en delikat og responsvillig elektronisk spak fra Suzuki. Alle brytere er plassert på venstre side av rattet, lett tilgjengelig. Et av de virkelig store plusspunktene ved førerplassen, er kombinasjonen av et skikkelig kartbord med solid pleksilokk og dedikert plass til en 12 tommers plotter. Instrumentene er lett lesbare i siktretning.

Combicamp

Combicamp ble de kalt i min barndom, de sammenleggbare campingvognene. Og assosiasjonen ligger nokså nær når man avdekker selve rosinen i pølsa av en lugar i Ibiza 26 Touring. Halve dekket og aktersofaen på utplassen er en elektrisk drevet luke – under den er det en romslig dobbelkøye med god plass til to personer. En smart løsning, som Ibiza er alene om samme med finske Aquador i en av sine modeller. På akterskottet i lugaren er det god adkomst til bensinfilter, kraner og batterier gjennom tre store luker.

Forenom denne lugaren, med adkomst gjennom en luke i dørken mellom fører- og passasjerplass, er det dessuten et gigantisk stuverom. Også via dette er det god adkomst til installasjonene under dørken.

Elegant

En gigantisk luke i praktisk talt halve båtens innvendige bredde fører ned til lugaren under dekk forut. Ved nedgangen er det en komplett bysse med et Wallas kokeapparat og en dyp og fin vask. Inn mot skottet er det et stort stuverom under et lokk, en skufferekke i benken og et 45 liters kjøleskap. I lugardelen er det en stor U-sofa forut, med stuverom i den fremre delen av køya. Sofaen kan enkelt konverteres til en køye ved hjelp av en elegant ifyllingsplate, som har en dedikert plass mot toalettskottet. Lugaren er meget godt belyst, og har i tillegg til lamper og downlights også koøyer og en dekksluke som åpnes i akterkant.

Toalettet er forbausende stort, med god sittehøyde under dekk. Rommet er velutstyrt med speil, alle nødvendige knagger, og til og med en fastmontert søppelbøtte. Her er en støpt vaskeservant med kaldt vann, elektrisk ventilasjon og en lampe over vasken.


FAKTA:
Modellbetegnelse: Ibiza 26 Touring
CE-kategori: C
Produksjonsland: Norge
Lengde i meter: 8,10
Bredde i meter: 2,60
Dyptgående i meter:
Vekt tørr båt i kg: 2.400
Drivstoff i liter: 200
Ferskvann i liter: 40
Septik i liter: 30
Antall køyeplasser: 2+2
Motoreffekt fra-til i hk: 250-300
Motor testbåt: Suzuki 300
- Sylindervolum i ccm 4.028
- Antall sylindre V6
- Effekt i hk (kw) 300(220,7)
Toppfart i test i knop: 43,5
Max støy i dBA ved førerplass: 84
Pris fra i kroner: 898.400 (med 300hk)
Opplysninger: www.ibizaboats.no



KONKLUSJON

Ibiza 26 Touring er en svært komplett weekendturbåt. Den er velutstyrt – og har en mengde finurlige og bra detaljer. Vi savnet svært lite i båten, som dessuten har mange gledelige overraskelser i form av originale, praktiske løsninger. Sjøegenskapene er bunnsolide. Det eneste vi savnet var trimplan.



PLUSS

+ Akterlugar

+ Førerposisjon

+ Stoler

+ Stuveplass

MINUS

Mangler trimplan

Ilandstigningsmuligheter

Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon