Førsteinntrykket: Ibiza 26 Touring

Førsteinntrykket: Ibiza 26 Touring



Førsteinntrykket: Ibiza 26 Touring

Mer av det gode

Enkel oppbygning, gunstig pris og sjeldent vellykket kombinasjon av design og funksjon, er stikkordet bak flere av Ibizas suksessrike båtmodeller. Oppskriften fungerer nok en gang – på nykommeren 26 Touring.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

I praksis er Ibiza 26 Touring en 24-foter som har blitt strukket i lengden og lagt ut i bredden. Resultatet er en ganske mektig og tung båt, som stort sett har beholdt alle 24-foteres gode sjøegenskaper. Men litt høyere tyngdepunkt gjør sitt til at denne båten bør ha trimplan som standard, og planingsterskelen er noe mer markant enn på 24-foteren. Til gjengjeld har 26 Touring en hel del egenskaper som lillesøster ikke kan vise til.

Tåler mer

Da Ibiza 24 Touring ble lansert for noen år siden, var den designet for å kunne bære Yamahas 300 hk totakter. Ytelsene var formidable til å være en ganske alminnelig daycruiser – og med en 225-hester gikk den over 45 knop. Ibiza 26 Touring har Suzukis 300 hk firetakter som største motoralternativ. Det er fullstendig harmløst og udramatisk – på grensen til det sedate, om det er fart som står øverst på ønskelisten. Er det derimot en familiebåt med en rekke unike, praktiske finesser som veier tyngst på skålen, holder en 300 hk firetakter fullt ut. Da har man dessuten en av de tryggeste og mest harmløse båtene vi har kjørt i 43 knop med 300 hk på hekken. Vi har tidligere kjørt prototypen med 2x250 hk på hekken – og ble imponert over at en standard daycruiser håndterte denne kraftpakken uten problemer opp mot 56 knop.

Utmerket uteplass

Tilsynelatende er Touringen en ganske tradisjonell daycruiser, med en enklere og mindre fleksibel innredningslayout på uteplassen enn 24-foteren. Finessene dukker imidlertid opp når man ser nærmere etter. Hele ryggen på u-sofaen akter kan kjøres frem elektrisk, og dermed får man tilgang til kalesjegarasjen rundt sofaryggen. Kalesjen er svært enkel å montere. Selve U-sofaen er komfortabel og gir rikelig plass til en haug mennesker. Vår testbåt manglet bord på uteplassen, som skal være standard.

Adkomsten frem på fordekk er, sammenlignet med konkurrerende båter, blant de beste vi har vært borti. Brede, trygge trinn fører opp til en stor luke i vindskjermen og frem på et stort fordekk. Alle dekksbeslag på båten er bra dimensjonert og funksjonelt plassert. Adkomsten ut sideveis er imidlertid ofret litt på designets alter, og man er uansett nødt til å trå i sofaen.

Helt akter tar det imidlertid seg opp igjen, med en real badeplattform rundt motoren, med en skikkelig badestige som er lett å få ut. I skroget på hver side er det to Ibiza-typiske stuverom, og i rommet på styrbord side har lanternemasten fått en glitrende plassering i et rør. I dette rommet sitter også hovedstrømbryterne lett tilgjengelig.

Fører- og passasjerstol er i en klasse for seg. Med Bentley-inspirert design byr de på god sittekomfort, og en veldig bra ståfunksjon.

Ved passasjerplass er det en solid og bra rekke hvor man også kan henge våte håndklær. Førerplassen er upretensiøs, men svært funksjonell. Rattet kan justeres i høyden, og faller rett i hendene sammen med en delikat og responsvillig elektronisk spak fra Suzuki. Alle brytere er plassert på venstre side av rattet, lett tilgjengelig. Et av de virkelig store plusspunktene ved førerplassen, er kombinasjonen av et skikkelig kartbord med solid pleksilokk og dedikert plass til en 12 tommers plotter. Instrumentene er lett lesbare i siktretning.

Combicamp

Combicamp ble de kalt i min barndom, de sammenleggbare campingvognene. Og assosiasjonen ligger nokså nær når man avdekker selve rosinen i pølsa av en lugar i Ibiza 26 Touring. Halve dekket og aktersofaen på utplassen er en elektrisk drevet luke – under den er det en romslig dobbelkøye med god plass til to personer. En smart løsning, som Ibiza er alene om samme med finske Aquador i en av sine modeller. På akterskottet i lugaren er det god adkomst til bensinfilter, kraner og batterier gjennom tre store luker.

Forenom denne lugaren, med adkomst gjennom en luke i dørken mellom fører- og passasjerplass, er det dessuten et gigantisk stuverom. Også via dette er det god adkomst til installasjonene under dørken.

Elegant

En gigantisk luke i praktisk talt halve båtens innvendige bredde fører ned til lugaren under dekk forut. Ved nedgangen er det en komplett bysse med et Wallas kokeapparat og en dyp og fin vask. Inn mot skottet er det et stort stuverom under et lokk, en skufferekke i benken og et 45 liters kjøleskap. I lugardelen er det en stor U-sofa forut, med stuverom i den fremre delen av køya. Sofaen kan enkelt konverteres til en køye ved hjelp av en elegant ifyllingsplate, som har en dedikert plass mot toalettskottet. Lugaren er meget godt belyst, og har i tillegg til lamper og downlights også koøyer og en dekksluke som åpnes i akterkant.

Toalettet er forbausende stort, med god sittehøyde under dekk. Rommet er velutstyrt med speil, alle nødvendige knagger, og til og med en fastmontert søppelbøtte. Her er en støpt vaskeservant med kaldt vann, elektrisk ventilasjon og en lampe over vasken.


FAKTA:
Modellbetegnelse: Ibiza 26 Touring
CE-kategori: C
Produksjonsland: Norge
Lengde i meter: 8,10
Bredde i meter: 2,60
Dyptgående i meter:
Vekt tørr båt i kg: 2.400
Drivstoff i liter: 200
Ferskvann i liter: 40
Septik i liter: 30
Antall køyeplasser: 2+2
Motoreffekt fra-til i hk: 250-300
Motor testbåt: Suzuki 300
- Sylindervolum i ccm 4.028
- Antall sylindre V6
- Effekt i hk (kw) 300(220,7)
Toppfart i test i knop: 43,5
Max støy i dBA ved førerplass: 84
Pris fra i kroner: 898.400 (med 300hk)
Opplysninger: www.ibizaboats.no



KONKLUSJON

Ibiza 26 Touring er en svært komplett weekendturbåt. Den er velutstyrt – og har en mengde finurlige og bra detaljer. Vi savnet svært lite i båten, som dessuten har mange gledelige overraskelser i form av originale, praktiske løsninger. Sjøegenskapene er bunnsolide. Det eneste vi savnet var trimplan.



PLUSS

+ Akterlugar

+ Førerposisjon

+ Stoler

+ Stuveplass

MINUS

Mangler trimplan

Ilandstigningsmuligheter

Utgave: 

Stikkord: 

FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
Twitter icon
e-mail icon