FØRSTEINNTRYKKET: IBIZA 25 SPORT - Toeggede tvillinger

FØRSTEINNTRYKKET: IBIZA 25 SPORT - Toeggede tvillinger

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Skjærgårdsjeepenes og WA-båtenes tid synes å være på hell. RIB er in blant landstedeiere. Lasteevne, komfort, fleksiblitet i forhold til bading og aktiviteter er viktige egenskaper i denne båtkategorien. Samtidig står også muligheten til en overnatting høyt ønskelista. Ibiza Boats har forsøkt å optimalisere et konsept ut i fra disse kriteriene – og resultatet er en ny sportsbåtserie som er en kloning av RIB, walkaround-båt og daycruiser. Selve bunnkonstruksjonen kjenner vi igjen fra suksessen Ibiza 24 – men resten er basert på helt andre ideer.

Åpen eller lukket
Den åpne versjonen er helt ny og er ikke tidligere blitt vist. Den lukkede hadde derimot premiere under Båter i sjøen i september. Båtene har samme skrog, men forskjellig dekkslayout. Den åpne versjonen, føyer seg direkte inn i skjægårdsjeep-slekten, med senterkonsoll og solseng, alternativt sitteplasser, forut. Konseptet er raffinert og utviklet med et antall smarte løsninger og detaljer som gjør at den innleder en ny tidsalder for hele konseptet. Først og fremst er den kraftige RIB-fenderen som skiller den fra sine forgjengere. Pongtongens fremste hensikt er å gjøre det smidig og enkelt å legge seg inn til båter og brygger, uten at man må styre med fendere. For båtens sjøegenskaper har pongtongen liten effekt ved normal kjøring, men i mye sjø og kraftige svinger vil den likevel ha en dempende og stabiliserende funksjon.
Fra førerkonsollen og akterover er de to båtene i praksis identiske. Det er fordekket og lugaren med dobbelkøye og vannklosett som i hovedsak skiller de to båtene fra hverandre. Her har to personer grei mulighet for en overnatting. Også den åpne båten har et stort og funksjonelt toalett i konsollen med inngang gjennom en luke i forkant. Den åpne versjonen har også en kalesje over førerplassen. Det er lett å bevege seg over alt. Spesielt smidig er det i den åpne versjonen. På begge er førerkonsollen er ypperlig utformet, med mye bra stuveplass, kraftige beslag og solid vindskjerm. Særlig er den komfortable, doble sadelen en smart løsning, idet setet kan vippes fremover og dermed gi sitteplass til ytterligere to ved det lille bordet ved aktersofaen. Vi savnet imidlertid et håndtak bak på førersadelen – noe vi tror det er mulig å få på plass. Den store solsengen på fordekket er dessuten særdeles enkel og folde sammen.

Lettkjørt og morsom
Begge båtene har et lavt tyngepunkt og tilnærmet samme vekt. Det lave tyngdepunktet gjør sportstvillingene til svært stabile båter – både under gange og når de ligger ved brygga. Vi noterte ingen planingsterskel overhodet på de to båtene, og de går som tog og krever ikke trimplan. Begge båtene er kompakte og bastante i sjøen, og byr på en komfortabel og trygg kjøreopplevelse. Vi noterte at begge båtene kaviterer nokså tidlig i svingkurven. Med 200-hesteren noterte vi en toppfart på ca 44 knop, noe som oppleves som sedat i forhold til de godt og vel 50 knopene som båten kan oppvise med en 300-hester på hekken.

FAKTA: IBIZA 25 SPORT OPEN og SPORT CABIN
Modellbetegnelse: Ibiza 25 Sort Open og Sport Cabin
CE-kategori: C
Produksjonsland: Norge
Lengde i meter: 7,42
Bredde i meter: 2,60/2,90
Dyptgående i meter: 0,90
V-bunn i grader: 22
Vekt tørr båt i kg: Ca 1.500 kg
Drivstoff i liter: 200
Ferskvann i liter (cabin): -
Septik i liter (cabin): -
Antall køyeplasser (cabin): 2
Max antall personer: 7
Motoreffekt fra-til i hk: 200-300
Motor testbåt: Suzuki DF 200 og Suzuki DF 300
- Sylindervolum 3,6 og 4,0 liter
- Antall sylindre V6
- Effekt i hk (kw) 200 (147) og 300 (221)
Toppfart i test i knop: 44 og 55
Støy ved toppturtall i dBA: -
Pris fra i kroner:
Pris testbåt i kroner: 
Opplysninger: www.ibizaboats.no  

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon