Førsteinntrykket: GH 23 DC

Førsteinntrykket: GH 23 DC



Førsteinntrykket: GH 23 DC

Sjarmørgliset

Daycruiseren GH 23 DC lokker smilet frem hos føreren. Selv om skroget stammer 20 år gamle GH 22 DC, er dekk og innredning helt nytt. Listen over standardutstyr er lang, og sjøegenskapene i toppklasse.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Det er en krevende øvelse å utmerke seg med en 23-foter i daycruiserklassen. Alternativene ligger nære hverandre, både i pris og løsninger. GH 23 DC har egenart og sjarm som gjør at den står ut fra mengden. Litt stylet, kompakt og hederlig bygget, med masse utstyr og et fantastisk skrog er dette en flott daycruiser.

Otto L. Scheens stepede skrog fra midt på 1980-tallet var slett ikke innhentet av tiden, og godt hjulpet av et eksteriørmessig løft fra designeren Espen Thourps ble formene sendt til GHs fabrikk i Polen.

Nær 50 knop

Med en 250 hk firetakts Yamaha, som er største motoralternativ, fikk vi båten opp i 48 knop. Vi ser ikke bort fra at man kan se drøye femti med en litt større propell. Båten har et tverrgående step akter hvor det tilføres luft for å redusere skrogets våte flate. Imidlertid er det helt sikkert at GH 23 DC har et herlig, skarpt V-bunnet skrog på hele ?? grader som dundrer mykt trygt av gårde i en marsjfart på 43-44 knop. Båten er lite sensitiv for påvirkning fra sidevind, til tross for skarp bunnvinkel. Når man trimmer inn motoren og legger farkosten over i kraftige svinger, reagerer den mykt og behersket uten den minste tendens til nervøsitet.

Ryddig

Dekkslayouten er ryddig, og kombinerer nordiske løsninger med noen amerikanske. Høy og solid pulpit, kraftig vindskjerm med gjennomgang og gode trinn på skyveluka ned på uteplassen er velkjente løsninger. Kraftige kryssholt er på plass, og bra dreggkasse både forut og akter. Samtidig har produsenten funnet plass til klassens kanskje største stuverom i dørken på uteplassen. Innredningen er enkel, med mange faste elementer, med unntak av seteryggen på passasjerplass som nappes opp slik at man får en solseng. Her kan man ta bort en setepute slik at man kan stå helt ute ved skrogsiden. Rundt bordet er det en L-sofa med avtakbare ryggputer som praktisk fjernes dersom båten skal ligge uten kalesje over lengre tid. Båtens godside er styrbordsiden, med et smalt trinn. For øvrig er i land- og ombordstigning over dollbordet litt kronglete. Det er heller ingen adkomst akterover via sofaen til badeplattformen. Førerplassen er komfortabel med bra sidestøtte i stolen. All instrumentering og alle funksjoner er ergonomisk plassert, og de praktiske funksjonene er like godt ivaretatt som komfortelementene. Det eneste vi ville endret, var å sette plotteren til høyre og motorinstrumentene til venstre i dashbordet.

Båten har mye romslig stuveplass, og god teknisk adkomst under aktersofaen til batterier og tanker. Rent teknisk fremstår også båten som svært godt gjennomarbeidet og sammenskrudd. Det eneste vi vil sette fingeren på, er at ingen av skroggjennomføringene var forsynt med doble slangeklemmer, og det er heller ikke mulig å felle ut badestigen dersom man ligger i sjøen.

Mye utstyr

Det er GHs ambisjon å skille seg fra konkurrentene med en rikholdig liste over standardutstyr. I den innbydende lugaren under fordekket, er det et portabelt toalett. Som ekstrautstyr kan båten utrustes med fastmontert vannklossett. Videre er en Isotherm kjøleskuff, teakpakke, kalesje, A65-plotter fra Raymarine, portabelt kokeapprat og trykkvann (kaldt) en del av standardpakken.


FAKTA: GH 23 DC
Modellbetegnelse: Daycruiser
CE-kategori: C
Produksjonsland: Polen
Lengde i meter: 6,85
Bredde i meter: 2,45
Dyptgående i meter: 0,60
Vekt tørr båt i kg: Ca. 1.100
Drivstoff i liter: 190
Ferskvann i liter: 50
Septik i liter: Ekstrautstyr
Antall køyeplasser: 2+2
Motoreffekt fra-til i hk: 150-250
Motor testbåt: Yamaha F250
- Sylindervolum (??)
- Antall sylindre V6
- Effekt i hk (kw) 250 (??)
Toppfart i test i knop: 48
Pris fra i kroner: 535.000
Pris testbåt i kroner: 599.000
Opplysninger: www.ghbat.no

KONKLUSJON

Med nydelige sjøegenskaper og kompakt konstruksjon er GH 23 DC en førsteklasses daycruiser. Mye standardutstyr og praktiske løsninger følger med på kjøpet.



PLUSS

Sjøegenskapene

Standardutstyr

Stuveplass

Kvalitet og finish



MINUS

Adkomst uteplassen

Plotterplassering

Badestige

Utgave: 

Stikkord: 

Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Twitter icon
e-mail icon