Førsteinntrykket: GH 23 DC

Førsteinntrykket: GH 23 DC



Førsteinntrykket: GH 23 DC

Sjarmørgliset

Daycruiseren GH 23 DC lokker smilet frem hos føreren. Selv om skroget stammer 20 år gamle GH 22 DC, er dekk og innredning helt nytt. Listen over standardutstyr er lang, og sjøegenskapene i toppklasse.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Det er en krevende øvelse å utmerke seg med en 23-foter i daycruiserklassen. Alternativene ligger nære hverandre, både i pris og løsninger. GH 23 DC har egenart og sjarm som gjør at den står ut fra mengden. Litt stylet, kompakt og hederlig bygget, med masse utstyr og et fantastisk skrog er dette en flott daycruiser.

Otto L. Scheens stepede skrog fra midt på 1980-tallet var slett ikke innhentet av tiden, og godt hjulpet av et eksteriørmessig løft fra designeren Espen Thourps ble formene sendt til GHs fabrikk i Polen.

Nær 50 knop

Med en 250 hk firetakts Yamaha, som er største motoralternativ, fikk vi båten opp i 48 knop. Vi ser ikke bort fra at man kan se drøye femti med en litt større propell. Båten har et tverrgående step akter hvor det tilføres luft for å redusere skrogets våte flate. Imidlertid er det helt sikkert at GH 23 DC har et herlig, skarpt V-bunnet skrog på hele ?? grader som dundrer mykt trygt av gårde i en marsjfart på 43-44 knop. Båten er lite sensitiv for påvirkning fra sidevind, til tross for skarp bunnvinkel. Når man trimmer inn motoren og legger farkosten over i kraftige svinger, reagerer den mykt og behersket uten den minste tendens til nervøsitet.

Ryddig

Dekkslayouten er ryddig, og kombinerer nordiske løsninger med noen amerikanske. Høy og solid pulpit, kraftig vindskjerm med gjennomgang og gode trinn på skyveluka ned på uteplassen er velkjente løsninger. Kraftige kryssholt er på plass, og bra dreggkasse både forut og akter. Samtidig har produsenten funnet plass til klassens kanskje største stuverom i dørken på uteplassen. Innredningen er enkel, med mange faste elementer, med unntak av seteryggen på passasjerplass som nappes opp slik at man får en solseng. Her kan man ta bort en setepute slik at man kan stå helt ute ved skrogsiden. Rundt bordet er det en L-sofa med avtakbare ryggputer som praktisk fjernes dersom båten skal ligge uten kalesje over lengre tid. Båtens godside er styrbordsiden, med et smalt trinn. For øvrig er i land- og ombordstigning over dollbordet litt kronglete. Det er heller ingen adkomst akterover via sofaen til badeplattformen. Førerplassen er komfortabel med bra sidestøtte i stolen. All instrumentering og alle funksjoner er ergonomisk plassert, og de praktiske funksjonene er like godt ivaretatt som komfortelementene. Det eneste vi ville endret, var å sette plotteren til høyre og motorinstrumentene til venstre i dashbordet.

Båten har mye romslig stuveplass, og god teknisk adkomst under aktersofaen til batterier og tanker. Rent teknisk fremstår også båten som svært godt gjennomarbeidet og sammenskrudd. Det eneste vi vil sette fingeren på, er at ingen av skroggjennomføringene var forsynt med doble slangeklemmer, og det er heller ikke mulig å felle ut badestigen dersom man ligger i sjøen.

Mye utstyr

Det er GHs ambisjon å skille seg fra konkurrentene med en rikholdig liste over standardutstyr. I den innbydende lugaren under fordekket, er det et portabelt toalett. Som ekstrautstyr kan båten utrustes med fastmontert vannklossett. Videre er en Isotherm kjøleskuff, teakpakke, kalesje, A65-plotter fra Raymarine, portabelt kokeapprat og trykkvann (kaldt) en del av standardpakken.


FAKTA: GH 23 DC
Modellbetegnelse: Daycruiser
CE-kategori: C
Produksjonsland: Polen
Lengde i meter: 6,85
Bredde i meter: 2,45
Dyptgående i meter: 0,60
Vekt tørr båt i kg: Ca. 1.100
Drivstoff i liter: 190
Ferskvann i liter: 50
Septik i liter: Ekstrautstyr
Antall køyeplasser: 2+2
Motoreffekt fra-til i hk: 150-250
Motor testbåt: Yamaha F250
- Sylindervolum (??)
- Antall sylindre V6
- Effekt i hk (kw) 250 (??)
Toppfart i test i knop: 48
Pris fra i kroner: 535.000
Pris testbåt i kroner: 599.000
Opplysninger: www.ghbat.no

KONKLUSJON

Med nydelige sjøegenskaper og kompakt konstruksjon er GH 23 DC en førsteklasses daycruiser. Mye standardutstyr og praktiske løsninger følger med på kjøpet.



PLUSS

Sjøegenskapene

Standardutstyr

Stuveplass

Kvalitet og finish



MINUS

Adkomst uteplassen

Plotterplassering

Badestige

Utgave: 

Stikkord: 

Skal du bytte motor på en eldre båt som er konstruert for en totakter, kan vekten på en ny firetakter være avgjørende. Ifølge produsenten er Suzukis nye 100-hester markedets letteste.
Produsenten kaller "Loxo32" en drivstofføkonomisk motorbåt. Etter vår mening blir dette igjen en bastard, selv om produsenten hevder at markedet for en slik båt er neglisjert.
Futuristisk blir bare fornavnet når Beneteau og Peugeot slår seg sammen om å se inn i framtiden. Om prosjektet blir en del av båtlivet i fremtiden, gjenstår å se.
Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Telenor Kystradio og Redningsselskapet har i flere år hatt et nært samarbeid om å trygge kysten for de sjøfarende. Nå styrkes sjøsikkerheten ytterligere ved at de to partnerne i dag signerer en ny samarbeidsavtale, heter det i en pressemelding.
A27 har ganske rå fartslinjer
Vi har tatt de første bildene av Anytecs to nye A23 og A27. Modellene ble presentert for forhandlerne forleden.
Et fint turkonsept, synes vi.
Crossover, salongbåt, eller kall den hva du vil. Turbåt med tak over blir flere og fleres førstevalg, - et fornuftig valg på våre breddegrader.
FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken.
Båtfolket nikker fornøyd med at Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket for båtdiesel bare ble skift i sand. Avgiftsfritaket blir ikke rørt i det nye statsbudsjettet.
Eksteriørmessig følger den nye modellen dagens trender.
Jeanneau Merry Fisher 10,95 er det første seriøse europeiske forsøket på å lage turbåt med påhengere.
Twitter icon
e-mail icon