Førsteinntrykket: GH 23 DC

Førsteinntrykket: GH 23 DC



Førsteinntrykket: GH 23 DC

Sjarmørgliset

Daycruiseren GH 23 DC lokker smilet frem hos føreren. Selv om skroget stammer 20 år gamle GH 22 DC, er dekk og innredning helt nytt. Listen over standardutstyr er lang, og sjøegenskapene i toppklasse.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Det er en krevende øvelse å utmerke seg med en 23-foter i daycruiserklassen. Alternativene ligger nære hverandre, både i pris og løsninger. GH 23 DC har egenart og sjarm som gjør at den står ut fra mengden. Litt stylet, kompakt og hederlig bygget, med masse utstyr og et fantastisk skrog er dette en flott daycruiser.

Otto L. Scheens stepede skrog fra midt på 1980-tallet var slett ikke innhentet av tiden, og godt hjulpet av et eksteriørmessig løft fra designeren Espen Thourps ble formene sendt til GHs fabrikk i Polen.

Nær 50 knop

Med en 250 hk firetakts Yamaha, som er største motoralternativ, fikk vi båten opp i 48 knop. Vi ser ikke bort fra at man kan se drøye femti med en litt større propell. Båten har et tverrgående step akter hvor det tilføres luft for å redusere skrogets våte flate. Imidlertid er det helt sikkert at GH 23 DC har et herlig, skarpt V-bunnet skrog på hele ?? grader som dundrer mykt trygt av gårde i en marsjfart på 43-44 knop. Båten er lite sensitiv for påvirkning fra sidevind, til tross for skarp bunnvinkel. Når man trimmer inn motoren og legger farkosten over i kraftige svinger, reagerer den mykt og behersket uten den minste tendens til nervøsitet.

Ryddig

Dekkslayouten er ryddig, og kombinerer nordiske løsninger med noen amerikanske. Høy og solid pulpit, kraftig vindskjerm med gjennomgang og gode trinn på skyveluka ned på uteplassen er velkjente løsninger. Kraftige kryssholt er på plass, og bra dreggkasse både forut og akter. Samtidig har produsenten funnet plass til klassens kanskje største stuverom i dørken på uteplassen. Innredningen er enkel, med mange faste elementer, med unntak av seteryggen på passasjerplass som nappes opp slik at man får en solseng. Her kan man ta bort en setepute slik at man kan stå helt ute ved skrogsiden. Rundt bordet er det en L-sofa med avtakbare ryggputer som praktisk fjernes dersom båten skal ligge uten kalesje over lengre tid. Båtens godside er styrbordsiden, med et smalt trinn. For øvrig er i land- og ombordstigning over dollbordet litt kronglete. Det er heller ingen adkomst akterover via sofaen til badeplattformen. Førerplassen er komfortabel med bra sidestøtte i stolen. All instrumentering og alle funksjoner er ergonomisk plassert, og de praktiske funksjonene er like godt ivaretatt som komfortelementene. Det eneste vi ville endret, var å sette plotteren til høyre og motorinstrumentene til venstre i dashbordet.

Båten har mye romslig stuveplass, og god teknisk adkomst under aktersofaen til batterier og tanker. Rent teknisk fremstår også båten som svært godt gjennomarbeidet og sammenskrudd. Det eneste vi vil sette fingeren på, er at ingen av skroggjennomføringene var forsynt med doble slangeklemmer, og det er heller ikke mulig å felle ut badestigen dersom man ligger i sjøen.

Mye utstyr

Det er GHs ambisjon å skille seg fra konkurrentene med en rikholdig liste over standardutstyr. I den innbydende lugaren under fordekket, er det et portabelt toalett. Som ekstrautstyr kan båten utrustes med fastmontert vannklossett. Videre er en Isotherm kjøleskuff, teakpakke, kalesje, A65-plotter fra Raymarine, portabelt kokeapprat og trykkvann (kaldt) en del av standardpakken.


FAKTA: GH 23 DC
Modellbetegnelse: Daycruiser
CE-kategori: C
Produksjonsland: Polen
Lengde i meter: 6,85
Bredde i meter: 2,45
Dyptgående i meter: 0,60
Vekt tørr båt i kg: Ca. 1.100
Drivstoff i liter: 190
Ferskvann i liter: 50
Septik i liter: Ekstrautstyr
Antall køyeplasser: 2+2
Motoreffekt fra-til i hk: 150-250
Motor testbåt: Yamaha F250
- Sylindervolum (??)
- Antall sylindre V6
- Effekt i hk (kw) 250 (??)
Toppfart i test i knop: 48
Pris fra i kroner: 535.000
Pris testbåt i kroner: 599.000
Opplysninger: www.ghbat.no

KONKLUSJON

Med nydelige sjøegenskaper og kompakt konstruksjon er GH 23 DC en førsteklasses daycruiser. Mye standardutstyr og praktiske løsninger følger med på kjøpet.



PLUSS

Sjøegenskapene

Standardutstyr

Stuveplass

Kvalitet og finish



MINUS

Adkomst uteplassen

Plotterplassering

Badestige

Utgave: 

Stikkord: 

GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.
Twitter icon
e-mail icon