Førsteinntrykket: Buster XXL AWC

Førsteinntrykket: Buster XXL AWC



Førsteinntrykket: Buster XXL AWC

I boks

Den første Busteren med hytte er basert på samme skrog og konsept som nye XXL som ble lansert i fjor. XXL var den første i familien med et modulbasert interiør. Løse bokser kan flyttes rundt og festes med et håndgrep etter behov. Den største forskjellen mellom de to, er at i AWC sitter også passasjerene i boks.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

De finske Buster-båtene er i fremste rekke når det gjelder smarte og praktiske detaljer, men er også et foregangsmerke i forhold til produksjonsteknikk. At de skulle komme med en innelukket båt var likevel en overraskelse da prototypen ble lansert i vår. De første produksjonsmodellene ble imidlertid først tilgjengelig for pressen i juni.

AWC – eller All-Weather Cruiser - har det samme skroget som søsteren XXL. XXL er en ren fornøyelse å kjøre, og føles som en langt større båt. Både XL, XXL og Magnum har svært gode sjøegenskaper og topp kjørekomfort. På grunn av den store hytta, har AWC tyngdepunktet langt frem og er derfor mer krevende å trimme. På plussiden har den derimot ingen planingsterskel overhodet. Den kompakte følelsen som de skumfylte Busterskrogene byr på i de åpne modellene, forsvinner også litt i AWC’en og opplevelsen av å kjøre en litt rå aluminiumsbåt er mer fremtrendende. Vi har prøvd båten under svært varierte forhold både i Norge og hjemlandet Finland. Den lille båten takler de utroligste forhold og er utmerket å kjøre, til tross for at den ikke er spesielt mottakelig for trim.

Føles stor

Det er imponerende hvor velutnyttet den kompakte båten er. Hytta har en stor luke ut på fordekk, og skyvedør ut på akterdekket. Dermed kan man raskt og enkelt bevege seg gjennom båten. Gode håndrekker og beslag gjør båten til en skikkelig praktisk transport- og bruksbåt i skjærgården. Høye vinduer uten stolper gir også fenomenalt god sikt. Førerposisjonen på styrbord side er meget komfortabel og funksjonell, med plass til plotter på en spesialbrakett i et stort stuverom. Under fordekket er det en lugar som man får tilgang til ved å felle opp trappen til fordekket. Her er det full liggeplass for to personer. I det daglige tjener plassen som et gigantisk stuverom.

Styrhusinnredningen består av to komfortable, gassdempede stoler i fartsretningen, og rotasjonsstøpte kasser med pute på toppen som kan organiseres etter ønske. Halve styrhustaket er en skyveluke i pleksiglass som gir en luftig båt på varme dager.

Herlige finesser

Selv på den lille AWC har produsenten klart å få på plass håndrekker, et lite bord som kan trekkes frem ved passasjerplassen, koppholdere, 12 volts uttak, fenderholder og andre praktiske smådetaljer som man ofte kan savne på langt større båter. På akterdekket kan man lett rigge til en dobbel solseng, og kalesje kan fås som tilleggsutstyr. Alle løsningene har en svært gjennomtenkt plassering som vitner om at båten er godt gjennomarbeidet før den slippes ut på markedet. Det eneste minuset vi fant ved båten, er at pakningen rundt luken ut på fordekket ikke tetter skikkelig slik at vann over dekk lett renner inn i styrhuset.

FAKTA:

Modellbetegnelse: Buster XXL AWC

CE-kategori: C

Produksjonsland: Finland

Lengde i meter: 6,35

Bredde i meter: 2,40

Vekt tørr båt i kg: 1.100

Drivstoff i liter: 150 liter

Ferskvann i liter: -

Septik i liter: -

Antall køyeplasser: 2

Motoreffekt fra-til i hk: 100-175 hk

Motor testbåt: Suzuki

- Sylindervolum liter

- Antall sylindre

- Effekt i hk (kw) 100-175 hk

Pris fra i kroner: ikke fastlagt

Opplysninger: www.busterboats.no

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon