Førsteinntrykk: - Windy 31 Zonda Et mesterverk

Førsteinntrykk: - Windy 31 Zonda Et mesterverk

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
I to år har Windys navngjetne konstruktør Hans Jørgen Johnsen arbeidet med Windy 31 Zonda. Han hevder det er hans siste båt. Om han står ved sitt ord, gir han seg på topp.
I 31 Zonda har Johnsen med nennsom hånd forenet den nyfunksjonalistiske stilen med eleganse og en klatt sørlandsk sunn fornuft. Frukten av den innsatsen er en daycruiser med en ytterst komfortabel uteplass, hvor man også har full overnattingsmulighet og et velfungerende toalett til tross for lav dekkshøyde. Men overnattingsmulighet og toalett har andre klart å presse inn i en 31-foter før, og gode stoler og en solseng kan også tallrike konkurrenter by. Skroget, derimot, er et mesterverk. Sjøegenskapene som Windy 31 Zonda oppviser er de beste vi har erfart.

Relativt nøktern

Zonda skjærer seg inn i Windy-porteføljen mellom 28 Ghibli og 32 Grand Tornado, med større uteplass enn 28-foteren, og noe mindre overnattingskapasitet enn Grand Tornado. Båten, oppkalt etter Zonda-vinden i Andesfjellene, har en grunnpris på drøye 1,6 millioner kroner, inkludert en Volvo Penta D6-370. Dermed er 31 Zonda nøkternt priset, og i Windy-sammenheng er det rent av billig. Når man har plukket med seg det man bør ha fra ekstrautstyrslisten, havner prisen på rundt to millioner blank. Da har man full overnattingsmulighet for to personer i en komfortabel lugar under dekk, fullverdig bysse og et toalettrom med alle muligheter. Rett nok er ståhøyden knepen, men volumet for øvrig er generøst. Og nettopp ordet ”mulighet” reflekterer tankegangen bak alt som befinner seg under dekk i denne båten: Man kjøper ikke båten fordi man skal overnatte i den, eller skal lage mat i byssa¸ eller skal dusje på toalettet – men muligheten er der om behovet skulle oppstå. Og disse ivaretas utover enhver tvil.
Behovet som båten i første rekke skal ivareta, dekkes dels av uteplassen, dels av motor og skrog. Uteplassen gir meget komfortabel sitteplass til seks personer rundt bordet på samme tid som solsengen akter er i bruk. I motsetning til for eksempel Windys Tornado-modell, er ikke ryggen på aktersofaen i Zonda elektrisk. Produsenten har gjort flere tilsvarende grep for å holde prisen nede. Ved førerplassen er det i ordets rette forstand et dobbeltsete, som sammen med passasjersetet på babord side gir tre svært komfortable stoler i kjøreretningen. Førerplassen er superb med sin enkle, funksjonelle utforming. Og nå som Volvo Penta har fått ny spak med tommel-betjening av trimknappen, er forholdene lagt vel til rette for føreren. De øvrige passasjerene er henvist til aktersofaen og sjeselongen på babord side. Vi stusset likevel litt over at salongen er plassert på styrbord side sammen med vekten av fører og ”co-pilot”, noe som nødvendigvis må føre ujevn fordeling av vekt.

Et siste mesterverk?

Rent praktisk er det et pluss at Windy omsider har fått en forlenget badeplattform som tillater at man også kan gå i land når båten ligger longside en flytebrygge. Men når det kommer til sjøegenskapene og kjørekomforten er Windy 31 Zonda i særklasse. Skroget er vakumsøpt i vinylester og er i seg selv stivt og stumt. Selv ved 7 knop lager båten knapt hekksjø, og båten sklir opp i plan over en nesten umerkelig planingsterskel. Med en skarp V-bunn 24 grader og et åpenbart vellykket design, går båten uhyre mykt i mot og medsjø. Så langt vi fikk prøvd båten, tyder alt også på at den byr på tørr gange. Uansett hvordan man herjer med skroget, lander silkemykt, og sitter bestemt, uten å hugge selv ved maks rorutslag i høye hastigheter. Skroget er en særdeles vellykket kombinasjon av egenskaper trukket ut til det ekstreme, og vil utvilsomt kle betydelig større motorpakker enn en Volvo Penta D6-270.
Hans Jørgen Johnsen har vært husdesigner på Windy siden 1989/90 med Windy 11600, og har signert verdenskjente båter i spennet fra 37 Grand Mistral, via 52 Xanthos til 25 Mirage. Foreløpig ser det ut til at 31 Zonda blir den siste i rekken av Johnsen-design. Han gir seg i såfall på topp, med et skrog som er eksepsjonelt bra.

FAKTA: WINDY 31 ZONDA

CE-kategori: B
Produksjonsland: Norge
Lengde i meter: 9,60
Bredde i meter: 2,97
Dyptgående i meter: 0,90
V-bunn i grader: 24
Vekt tørr båt i kg: 3.900
Drivstoff i liter: 517
Max antall personer: 9
Motoreffekt fra-til i hk: 250-760
Motor testbåt: Volvo Penta D6-370
- Sylindervolum 5.500 ccm
- Antall sylindre 6
- Effekt i hk (kw) 370 (272)
Toppfart i test i knop: 41
Pris fra i kroner: 1.650.000,-
Pris testbåt i kroner: 2.000.000,-
Opplysninger: www.windy.no

Utgave: 

Stikkord: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
Twitter icon
e-mail icon