Førsteinntrykk: Valiant DR-620

Førsteinntrykk: Valiant DR-620



Førsteinntrykk: Valiant DR-620

Ego-båten

I sommer logget vi rundt 50 timer med en Valiant DR-620 – for det meste med et smil om munnen.

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN



Til visse formål er RIBene suverene båter. Man kan glemme fendere, lasteevnen er enorm, og man tar seg rimelig komfortabelt frem under krevende forhold.

Noe av det beste vi vet er å legge ut på ”ekspedisjoner” med små, åpne båter. Det krever lite forberedelse, man finner alltid en plass i havn, og det er herlig å kunne smyge seg frem i skjærgårdsområder man ikke ville våget seg inn i med en større båt. Sommerens småbåttokt startet i Larvik med en RIB på 6,15 meter med Mercurys minste Verado-motor på hekken. Den yter 135 hk og ga ekvipasjen en toppfart på drøye 40 knop. Vi satte kursen mot Lyngør, deretter Arendal, så til Herføl i Østfold, og så tilbake til Risør. Båten var rigget på skikkelig ego-vis, med kun en enkel konsoll og jockey-sete med plass til to personer. Prisen for farkosten er overkommelig for mange, og drivstofforbruket er forbausende lavt på den lette båten. I sum byr en slik båt på et veldig tiltalende kompromiss som burde gjør båtlivet tilgjengelig for mange: God, komfortabel og trygg fremkommelighet som man må lete blant langt større båter for å finne. Det lite luksus om bord – men følelsen av å være på sjøen, nær elementene og opplevelsene er tilsvarende sterk.

Nær elementene

Sammenlignet med alminnelige styrekonsollbåter – skjærgårdsjeeper – har RIBen den fordelen at man kommer så nær elementene. Den har dessuten et lavt tyngdepunkt og ”støttehjul” i form av pongtongene som gir en stabil, tørr og nokså komfortabel kjøreopplevelse. Man kan forsere åpne kyststrekk på en trygg måte, faktisk uten å bli gjennomvåt. Det gir litt følelsen av å ha gjennomført en prøvelse når man ha kjørt 120 nautiske mil i et lite skall med gummipølse rundt, og begeistringen for slike sjøreiser er nok nært beslektet med den samme trangen kajakpadlere får utløp for når de dupper i vannskorpa. Valiant 620 er en mellomklasse-RIB. Den har en maks motorstyrke på 150 hk, men vi nøyde oss med en 135-hester på hekken. Det var rikelig med tanke på både toppfart og akselerasjon, og litt i overkant med tanke på vekt. For det første kom hekken så lavt at selvdreneringen ikke fungerte optimalt når vi lå stille, og den tunge motoren i kombinasjon med konsoll montert langt bak gjorde at båten ble for lett i forskipet. I lave hastigheter, mye vind og sjø opplevde vi derfor at den løftet forskipet mer enn vi var komfortable med. En 115-hester anser vi å være mer enn tilstrekkelig på denne båten. Med konsollen montert en halvmeter lenger frem, vil man få en langt gunstigere trim på båten.

Lastebåt

Valiant 620 er en velbygd RIB. Pongtongen er i akron-TPE, et materiale som skal være fem ganger så slitesterkt som for eksempel hypalon. Skrog og pongtong i vår testbåt var sveist sammen med et strupe akrong-TPE-duk, noe som gjør den lett å holde ren. Alle skjøter og beslag er sveiset og ikke limt. Blant annet har båten solide, påsveiste fortøyningsbeslag i gummi som gir rikelig med fortøyningsmuligheter. Alt om bord er skikkelig festet og båten stum og fin i sjøen.

Vi valgte den enkleste utstyrsversjonen med kun en liten styrekonsoll. Det finnes imidlertid flere alternativer, med større konsoll og flere seter. Vår versjon med et enkelt jockeysete byr på ytterst beskjeden stuveplass. Kun et rom i benken forut, og under jockeystet. Her kom rattet i konflikt med setet slik at det var litt upraktisk å legge større gjenstander ned i dette rommet. Til gjengjeld har båten betydelig åpen og praktisk dørkplass, og en enorm lastevne. Båten er godkjent for 17 personer har en sammenlagt lasteevne på nær to tonn. Her er det med andre ord ikke grenser for hva man kan ta med seg av last og utstyr pakket i vanntett bager – noe vi hadde stor nytte av. Båten veier i seg selv ikke mer enn snaut 500 kg, men jo mer man laster om bord, desto herligere blir den i sjøen.



FAKTA:

Modellbetegnelse: Valiant DR-620
CE-kategori: C
Produksjonsland: Portugal
Lengde i meter: 6,15
Bredde i meter: 2,50
Vekt tørr båt i kg: 486
Drivstoff i liter: 106
Ferskvann i liter: -
Septik i liter: -
Antall køyeplasser: -
Motoreffekt fra-til i hk: 90-150 hk
Motor testbåt: Mercury Verado
- Sylindervolum 1,732 liter
- Antall sylindre 4
- Effekt i hk (kw) 135 (100,6)
Toppfart i test i knop: 43
Støy ved toppturtall i dBA: -
Pris fra i kroner: 273.800 kroner
Opplysninger: www.brunswick.no

Utgave: 

Stikkord: 

FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Volvo-Penta eide og amerikanske Seven Marine, har fått sine gigant v-åttere godkjent etter CE-reglene. Nå kan du med andre ord børste støvet av lommeboka.
Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.
Det nærmer seg opplagstid. Her er den beste metoden for å bevare «batteritanken», slik at de møter neste sesong i topp form. Og igjen: Det enkle er ofte det beste.
FORNØYD: Den norske Bavarioa-importøren Lars Erik Solvang er strålende fornøyd med at nye eiere er på plass i det tyske konsernet.
Dagen i dag er en gledens dag både i Giebelstadt i Tyskland og i Leangbukta i Asker. En ny solid investor er endelig på plass hos Bavaria Yachtbau. Den tyske båtprodusenten har levd i uvissthet helt siden selskapet ble satt under administrasjon i april i år.
18-foteren
Erling Sande AS har startet import de amerikanske Four Winns-båtene, og viste to av dem på «Båter i sjøen». De har tradisjonelt levert båter for hekkaggregater, men har nå satt full fart på påhengermodeller.
Da Toyota skulle lage sitt prestisje-merke, ble de beste folkene på «bruket» sendt i tenkeboksen. Det skal bli spennende å se om det gode navnet og ryktet som bilene har fått, forflytter seg til sjøen. Dessverre vil nok prisen ligge på et nivå utenfor rekkevidden til de fleste av oss.
Twitter icon
e-mail icon