Førsteinntrykk: Tromøy 23 Hybrid - Nærmere naturen

Førsteinntrykk: Tromøy 23 Hybrid - Nærmere naturen

I Tromøy 23 kommer hybridteknologien til sin fulle rett. Det er i den lille deplasementsbåten der lengden på skroget bestemmer toppfarten og ytelsene ved både elektrisk drift og dieseldrift dermed blir tilnærmet like, at dagens teknologi har sin åpenbare berettigelse. Tromøy 23 er en praktisk tradisjonsbåt som virkelig er tilpasset miljøet den skal brukes i. Sjøegenskaper, dekksløsning og motorisering er resultatet av en naturlig produktutvikling som faktisk kan føres helt tilbake til vikingskipene. Men det er en annen historie.

Opprinnelig Vikkilensjekte

Dagens Tromøy 23 Hybdrid nedstammer direkte fra ei Vikkilen-tresjekte bygget i Grimstad. På 1960-tallet fikk Arnt Mortensen på Tromøya ved Arendal bygget former av sjekta, og i 1977 gikk Finn Eriksen og Hans Johnsen i kompaniskap med Mortensen, startet Tromøy Plast og fortsatte produksjonen av Tromøy 23 frem til 1984. Rundt 1980 satte de også i gang produksjonen av Tromøy 22, basert på en Lunderød-sjekte.

I utgangspunktet hadde 23-foteren kun ei lita hytte, men Tromøy Plast utvidet etter hvert porteføljen med flere modeller og hyttestørrelser. I perioden fra 1984 til 1988 drev Odd J. Rasmussen på Tromøya produksjonen, men fra 1988 og frem til Sandøy Båtdekk AS i Tvedestrand tok opp arven vinteren 2009, lå formene til 23-foteren i dvale. Totalt er det antakelig bygget rundt 100 Tromøy 23.

Nostalgisk hobbysjark

Når Sandøy Båtdekk AS i Tvedestrand nå puster liv i Tromøy 23 er det på bakgrunn av båtens mye omtalte sjøegenskaper og at den er en enkel, funksjonell båt som lar seg produsere rimelig. Båten sikter seg dermed inn mot hobbyfiske-segmentet som i dag domineres av franske ”pesche promenade”-båter. I Tromøy 23 får man alt – med unntak av farten. Til gjengjeld har den det vellykkede deplasementsskrogets sjøegenskaper, og de er i tilfellet Tromøy 23 svært tiltalende: Langsomme bevegelser med naturkreftene, ikke harde og brutale mot elementene. Båten er dessuten selvlensende som en praktisk bruksbåt bør være. Den har også en fiskekum med kraftig sirkulasjon. I hytta er det to sitteplasser i fartsretningen og to enkle køyer/benker hvor man godt kan sove en natt. Båten er tilgjengelig med toalett og kokeapparat. Den har også kebony-dekk (lønnetre) som standard. Dersom man ikke ønsker hybdridløsningen, kan man få båten med ren 16 eller 27 hk Vetus-diesel. Vi mener derimot at hybridløsningen er svært interessant i denne båten.

Dieselelektrisk

Tromøy 23 Hybrid er motorisert med en to-sylindret Vetus M 2.06 på 16 hk (11,8 kw) koblet i linje med en 2,2 kw børsteløs (og tilnærmet vedlikeholdsfri) elmotor med separat ferskvannskjøling. To 2x240 Ah 24 V batterier får lading enten når man går med ren dieseldrift, eller via landstrøm. I testbåten var det blybatterier, men produksjonsmodellene vil bli levert med AGM-batterier som tåler et høyt antall dyputladinger. Båten vil også få en batterimonitor som til enhver tid forteller om batterienes status, og med alarm for lav batterispenning slik at man dermed kan forlenge batterienes levetid. Med batteribanken i testbåten vil driftstiden antakelig være ca to timer ved full fart, og fire-fem timer ved reduksjon til halv fart. Båtens batteribank kan uten problem økes til det dobbelte (4x240 Ah).

Dels gir hybridløsningen høy driftssikkerhet, for eksempel om man får vann i dieselen. El-motoren fungerer helt uavhengig av dieselmotoren. Hobbyfiskere vil heller ikke ha behov for sluregear siden elektromotoren gjør det mulig å redusere farten ned mot null.

Overraskende ytelser

Det som imponerer oss mest med hybridløsningen i Tromøy 23 er imidlertid ytelsene. Skrogfarten på denne drektige deplasementsbåten er ca 7 knop. Forsøk på å øke farten ytterligere, vil kun resultere i minimal fartsøkning samtidig som bølgemotstanden øker og energitilførselen går med til å lage bølger i stedet for å gi fremdriftsgevinst. En fornuftig marsjfart med denne båten vil derfor være mellom 5 og 6 knop. Med dieseldrift gjør båten 6,5 knop på full fart, og har en tilforlatelig marsjfart på 5 knop. Med el-drift gjør båten 5 knop på topp, og det er kun ønsket driftstid som avgjør hvor fort du vil kjøre. Dreiemomentet i el-motoren imponerer også, og responsen kan sammenlignes med dieselmotorens.

Uansett hastighet ved el-drift, er lydnivået slående lavt – tilsvarende en normal samtale mellom to mennesker. Men selv ved dieseldrift er støynivået kun 72 dBA, hvilket er behagelig lavt.

Det er i snekkene og deplasementsbåtene at den nye hybridteknologien i dag fungerer i forhold til forventningene, og fartsytelsene er tilnærmet like uansett fremdriftsteknologi. Store hybdridbåter har ikke denne fordelen enda, og dermed er heller ikke eldriften et reelt alternativ ved transportkjøring.

Tromøy 23 Hybrid forholder seg på en realistisk måte til eksisterende teknologi, og det gjør at den faktisk er aktuell for markedet.

FAKTA: TROMØY 23 HYBRID

CE-kategori:

C

Produksjonsland:

Norge

Lengde i meter:

6,90

Bredde i meter:

2,60

Dyptgående i meter:

0,95

V-bunn i grader:

Deplasementsskrog

Vekt tørr båt i kg:

1.850

Drivstoff i liter:

80

Ferskvann i liter:

Tilleggsutstyr

Max antall personer:

10

Motoreffekt fra-til i hk:

16-27 hk

Motor testbåt:

Vetus M2.06

- Sylindervolum

635 ccm

- Antall sylindre

2

- Effekt i hk (kw)

16 (11,8)

Elektromotor testbåt:

Vetus

-   Effekt i kw

2,2

Toppfart i test i knop:

 

-   Dieseldrift

6,5

-   Elektrisk drift

5,0

Støy ved toppfart i dBA:

 

-   Dieseldrift

72

-   Elektrisk drift

62

Pris fra i kroner:

389.000,-

Pris testbåt i kroner:

449.000,-

Opplysninger:

www.baatdekk.no

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon