Førsteinntrykk: Targa 32 Perfeksjonert

Førsteinntrykk: Targa 32 Perfeksjonert

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Targa 30/31 ble lansert i 1997, og relansert som Targa 31 i 2002. Den gamle traveren har vært en av finske Botnia Marins bestselgere både til kommersielle kunder og til privatpersoner. Vi testet Targa 31 i Båtmagasinet nr 4/2004 og konkluderte med at den var et gjennomsolid produkt. Med erfaringene fra 31-foteren i bakhodet har Botnia Marin utviklet en helt ny båt og perfeksjonert konseptet ytterligere.

Mer plass

Skroget på Targa 32 er både bredere og høyere enn 31-skroget. Dermed har den fått bedre plass under dekk, men også noen cm bredere og lengre overbygg. Salongen er noe romsligere, men planløsningen er tro mot Targa-konseptet. Bordet hentes ned fra sin plassering oppunder taket ved behov, og adkomsten ut via sidedørene er den samme gode. Det samme gjelder bevegelsesmulighetene fra lugaren forut til lugaren akterut. Men det er spesielt under dekk at vi merker forandringen fra 31-foteren. I lugaren under fordekket er det nå full ståhøyde og en meget romslig U-køye med god plass mellom køye og dekk. Her er også en del skapplass. Akterlugaren er også romsligere, fremfor alt er hovedkøya på babord side nå fullt på høyde med den man finner i større Targa-modeller. Også stikkøya bak trappen på styrbord side er beholdt. Toalettrommet i akterkant av akterlugaren er vesentlig forbedret og er blitt et fullverdig toalettrom med dusjmulighet, og man har fått et fast toalett i stedet for det uttrekkbare.

Sjeldent bra skrog
Vi prøvekjørte en av de aller første Targa 32 med dobbelinstallasjon. Båten vil antakelig være mest aktuell i Norge med den nye Volvo Penta D6-400 i singelinstallasjon, men det er ikke til å stikke under en stol at det tilfører båten en ekstra dimensjon med to motorer. I testbåten satt det to Volvo Penta D4-260, som er en fornuftig konfigurasjon dersom man ønsker to motorer. Toppfarten ligger da på ca 36 knop, med en behagelig marsjfart rundt 30. Det lettdrevne skroget smyger seg opp i plan helt uten planingsterskel, noe som gir et suverent bredt fartsregister. Her går man like uanstrengt i 13 som i 18 og 30 knop, hvilket gir maksimal mulighet til å tilpasse farten under forskjellige værforhold.
Båten oppfører seg som et lokomitiv og blir elegant og sikkert med på enhver manøver, og legger seg sindig over i de skarpeste svingene uten det minste tegn til hugge. Skroget har perfekt balanse mellom bæring i for- og akterskip. Kort og godt noe av det aller ypperste vi har kjørt.
FAKTA: TARGA 32
CE-kategori: B
Produksjonsland: Finland
Lengde i meter: 10,78
Bredde i meter: 3,37
Dyptgående i meter: 1,10
V-bunn i grader: Kommer
Vekt tørr båt i kg: 6.300
Drivstoff i liter: 800
Max antall personer: Kommer
Motoreffekt fra-til i hk: 370-740
Motor testbåt: 2xVolvo Penta D4-260
- Sylindervolum 3.700 ccm
- Antall sylindre 4
- Effekt i hk (kw) 260 (191)
Toppfart i test i knop: 36
Pris fra i kroner: Kommer
Pris testbåt i kroner: Kommer
Opplysninger: www.trn.no

 

Utgave: 

Stikkord: 

«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Twitter icon
e-mail icon