FØRSTEINNTRYKK: Suvi 5700 SR Duo:

FØRSTEINNTRYKK: Suvi 5700 SR Duo:

TEKST: AMUND RICH. LØKEN

FOTO: KARI WILÉN OG AMUND RICH. LØKEN

En gang Yamarin, alltid Yamarin. Eller skal vi si; en gang Yamarin nå Suvi. For det er velkjente godt utprøvde Yamarin-skroget 56 SC finner vi nå på den finske nyheten Suvi 5700 Duo og CC.

   Den finske skjærgårdsjeepen er absolutt ingenting for han eller hun som gjerne vil råne i blankpolert gelcoat. Suvi er komplett usminket og så spartansk i sin utforming at den fremstår litt uferdig.

   Men, som produsenten Termalin Oy sier, dette skal være en rimelig båt for det ordinære livet til sjøs. Termalin Oy ble kjøpt opp av Yamarin-eieren Konekesko i 2008.

Store i Finland
Suvi er et godt innarbeidet merke i Finland, i Norge mest kjent for sine robåter. I dag produseres 24 modeller, med dagsturbåtene i 5700 SR Duo og SR CC-serien som de største.

En av synergiene ved oppkjøp er utnyttelse av det beste fra to selskaper. Suvi 5700 er et resultat av akkurat det. Spørsmålet var hvordan utvike kvalitetsbåter til en rimeligst mulig pris? Dermed tok Konekesko med seg sitt utrangerte skrog fra Yamarin 56 SC, med klar beskjed om å lage en ny billigvariant med gode sjøegenskaper.

Fornuften seirer
Etter testkjøring i Finland er vi overbevist om at den fornuftige, nøkterne båtkjøperen vil føle seg meget vel om bord i Suvi 5700. Båten har et herlig skrog med kraftig v-bunn, blant de beste i sin klasse, kattemykt i sjøen og tørr. Den gode kjøreopplevelsen forsterkes av en lun førerplass. Velger du utgaven med midtkonsoll, Duo, har båten store og beskyttende vindskjermer, på hver side. Dette er faktisk en båt som fortjener oppmerksomhet.

Om fornuften seirer, klarer du deg med en 70 hesters motor. Med to personer om bord gjør den rett i underkant av 30 knop. Det morsomste av alt er prislappen; den deg rundt 190.000 kroner med kalesje og puter. Men går du opp til 200.000 pluss, da får du en morsommere kombinasjon, med 100 hester. Da vil den gjøre omtrent 37 knop, og fortsatt er det en rimelig investering i noe som er spell nytt.

Uten innerliner
Suvi 5700 er helstøpt, uten innerliner. Skroget er fast og solid og gir lite slamrelyd i sjø. I ”støpen” inngår en deilig trapp for trygg og god adkomst i baugen.

Det er god plass til bena i de to konsollene. I den bakre benken er det en todelt stuveplass; i bunnen plass til bærbar bensintakt, og god plass til ekstrautstyr i den øvre delen av boksen. I tillegg er det godt med stuveplass i benkene på hver side foran konsollen, og i konsollen.

Båten er støpt med en ruglete overflate innvendig. Den er hvit, men vi tror faktisk at det røffe preget hadde blitt forsterket med en mørk farge, skjønt akkurat det har bare med smak og behag å gjøre.

Båten har ikke egen norsk importør, men tas hjem av blant andre Døskeland Marine i Førde.

FAKTA: SUVI 5700 SR DUO

CE-kategori:

C

Produksjonsland:

Finland

Lengde i meter:

5,70

Bredde i meter:

2,28

Dyptgående i meter:

Ca 0,90

V-bunn i grader:

XX

Vekt tørr båt i kg:

520

Drivstoff i liter:

XX

Max antall personer:

X

Motoreffekt fra-til i hk:

70-115

Motor testbåt:

Yamaha F70

  • Sylindervolum

996 ccm

  • Antall sylindre

4

  • Effekt i hk (kW)

70(51,5)

Toppfart i test i knop:

29

Pris fra i kroner:

181,904.-

Opplysninger:

www.doskeland.info

 

Type

Skjærgårdsjeep/Landstedsbåt

Merke

Suvi

Modell

2013

Årsmodell

2013

Lengde i fot

19 fot

 

 

 

 

Utgave: 

Stikkord: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Twitter icon
e-mail icon