FØRSTEINNTRYKK: Suvi 5700 SR Duo:

FØRSTEINNTRYKK: Suvi 5700 SR Duo:

TEKST: AMUND RICH. LØKEN

FOTO: KARI WILÉN OG AMUND RICH. LØKEN

En gang Yamarin, alltid Yamarin. Eller skal vi si; en gang Yamarin nå Suvi. For det er velkjente godt utprøvde Yamarin-skroget 56 SC finner vi nå på den finske nyheten Suvi 5700 Duo og CC.

   Den finske skjærgårdsjeepen er absolutt ingenting for han eller hun som gjerne vil råne i blankpolert gelcoat. Suvi er komplett usminket og så spartansk i sin utforming at den fremstår litt uferdig.

   Men, som produsenten Termalin Oy sier, dette skal være en rimelig båt for det ordinære livet til sjøs. Termalin Oy ble kjøpt opp av Yamarin-eieren Konekesko i 2008.

Store i Finland
Suvi er et godt innarbeidet merke i Finland, i Norge mest kjent for sine robåter. I dag produseres 24 modeller, med dagsturbåtene i 5700 SR Duo og SR CC-serien som de største.

En av synergiene ved oppkjøp er utnyttelse av det beste fra to selskaper. Suvi 5700 er et resultat av akkurat det. Spørsmålet var hvordan utvike kvalitetsbåter til en rimeligst mulig pris? Dermed tok Konekesko med seg sitt utrangerte skrog fra Yamarin 56 SC, med klar beskjed om å lage en ny billigvariant med gode sjøegenskaper.

Fornuften seirer
Etter testkjøring i Finland er vi overbevist om at den fornuftige, nøkterne båtkjøperen vil føle seg meget vel om bord i Suvi 5700. Båten har et herlig skrog med kraftig v-bunn, blant de beste i sin klasse, kattemykt i sjøen og tørr. Den gode kjøreopplevelsen forsterkes av en lun førerplass. Velger du utgaven med midtkonsoll, Duo, har båten store og beskyttende vindskjermer, på hver side. Dette er faktisk en båt som fortjener oppmerksomhet.

Om fornuften seirer, klarer du deg med en 70 hesters motor. Med to personer om bord gjør den rett i underkant av 30 knop. Det morsomste av alt er prislappen; den deg rundt 190.000 kroner med kalesje og puter. Men går du opp til 200.000 pluss, da får du en morsommere kombinasjon, med 100 hester. Da vil den gjøre omtrent 37 knop, og fortsatt er det en rimelig investering i noe som er spell nytt.

Uten innerliner
Suvi 5700 er helstøpt, uten innerliner. Skroget er fast og solid og gir lite slamrelyd i sjø. I ”støpen” inngår en deilig trapp for trygg og god adkomst i baugen.

Det er god plass til bena i de to konsollene. I den bakre benken er det en todelt stuveplass; i bunnen plass til bærbar bensintakt, og god plass til ekstrautstyr i den øvre delen av boksen. I tillegg er det godt med stuveplass i benkene på hver side foran konsollen, og i konsollen.

Båten er støpt med en ruglete overflate innvendig. Den er hvit, men vi tror faktisk at det røffe preget hadde blitt forsterket med en mørk farge, skjønt akkurat det har bare med smak og behag å gjøre.

Båten har ikke egen norsk importør, men tas hjem av blant andre Døskeland Marine i Førde.

FAKTA: SUVI 5700 SR DUO

CE-kategori:

C

Produksjonsland:

Finland

Lengde i meter:

5,70

Bredde i meter:

2,28

Dyptgående i meter:

Ca 0,90

V-bunn i grader:

XX

Vekt tørr båt i kg:

520

Drivstoff i liter:

XX

Max antall personer:

X

Motoreffekt fra-til i hk:

70-115

Motor testbåt:

Yamaha F70

  • Sylindervolum

996 ccm

  • Antall sylindre

4

  • Effekt i hk (kW)

70(51,5)

Toppfart i test i knop:

29

Pris fra i kroner:

181,904.-

Opplysninger:

www.doskeland.info

 

Type

Skjærgårdsjeep/Landstedsbåt

Merke

Suvi

Modell

2013

Årsmodell

2013

Lengde i fot

19 fot

 

 

 

 

Utgave: 

Stikkord: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.
Twitter icon
e-mail icon