Førsteinntrykk Sting 700 Weekender: Distingvert

Førsteinntrykk Sting 700 Weekender: Distingvert

TEKST: AMUND RICH. LØKEN
FOTO: ATLE KNUTSEN

Den typiske hobbyfiskerbåten er med Sting 700 opphøyd i familieklassen. Bruken av de små og mellomstore hyttebåtene utvides betydelig når det, i tillegg til gode sjøegenskaper legges så stor vekt på praktiske og pene detaljer. Familien på fire kan klare seg utmerket en helg i en allværsbåt som denne, derav navnet Weekender. Det er småkoselig om bord i den nye polskproduserte båten som Nordkapp står bak.

Nytt familiekonsept
På mange måter er et nytt familiekonsept lansert med Sting 700. Hobbyfiskeren får ikke ha sin båt i fred lenger, nå skal mor og begge barna med på overnattingstur og badetur. Junior skal gjerne henge etter på vannski. Selv om den er lukket, innbyr den til et 100 % kalesjefri tilværelse, med stor skyvedør i glass mellom hytta og terrassen. Den har et imponerende akterdekk som gir spillerom når barn og voksne skal tilbringe ”trange” dager sammen. Riktignok må det klyves litt over aktersofaen for å komme til badestigen, men intet stort problem. Det er prisen man må betale for å gjøre uteplassen på en mini fiskebåt litt sosial og egnet til solslikking.

Man skal vende seg til den nye generasjon hyttebåter, de er ofte litt ute av proporsjoner, med en altfor høy kiosk midtskips. Designet er mer vellykket på Sting 700 enn de fleste andre, den har et ganske høyt fribord, en stor og god rekke, og en rund og fin topp. Tidligere var båttypen definert som en typisk vestlandsbåt, men nå vil den kanskje bli et friskt innslag også i farvann hvor skjærgårdsjeeper og sommerlette daycruisere tradisjonelt har dominert. Båttypen åpner også for forlengelse av båtsesongen i begge ender.
Planløsningen i hytta er enkel, men funksjonell. En grei sittegruppe for fire er plassert høyt og fint på babord side. Bordet kan slås ned og salongen blir straks en romslig køye for én person, eller en grei køye for to små. Minibyssa på styrbord side har en vask, to kokebluss og noe skapplass. Et lite kjøleskap har fått plass under den bakre benken på babord side.

God plassfordeling
I Sting700 Weekender får skipperen bare sin høyst nødvendige tilmålte plass, men har absolutt ikke behov for mer. Plotteren har fått en sentral og god plassering rett foran. Førerposisjonen er enkel og fin. Utformingen er gjort slik for å skape en bred og åpen passasje til salongen, eller køya, under dekk. Styreposisjonen har både en funksjonell ståplass og en herlig ”barkrakk”.Setet er bredt og komfortabelt. Standardversjonen er godt utstyrt, bl.a. med kartplotter.

Hyttetaket er utstyrt med en takluke i glass. Sammen med store vindusflater slippes usedvanlig mye lys inn. Vinduene er tilnærmet perfekte; en stor frontrute uten forstyrrende bjelker, og høye lysflater på hver side. Dette sammen med glass i skyvedøren gir en optimal 360 graders sikt. Helt fabelaktig.
Salongen under dekk er og blir en køye. Med en ileggsplate danner den god soveplass for to personer. I en innredning på styrbord side er det rikelig med skap og stuveplass. På styrbord side under dekk er det et toalettrom, med en enkel vask og et portabelt toalett. Her er det lavt under taket og best egnet for bruk i sittende stilling, men uansett, her kan du gjøre ditt ærend bak en lukket dør.

Solid bygget
Hele interiøret bærer preg av harmoniske farger, og god kvalitet. Selv om båten innvendig har en åpen løsning, er den likevel lun og hyggelig. Det morsomste med Sting 700 Weekender er likevel sjøegenskapene. Med et så høyt tyngdepunkt kunne det være fare for ubehagelige reaksjoner med full fart og maks rattutslag i sving. Slik er det ikke. Båten lystrer, er lekende lett og følges trygg som toget. Skroglengden gjør sitt til myk og behagelig gange i sjøen. Den gir et skikkelig inntrykk. Men en 150 hk Evinrude E-TEC er den litt tung i sessen, men helt uproblematisk. Med mye folk og utstyr om bord vil nok minst en 200-hester være å foretrekke.
Førsteinntrykket er overbevisende. Sting har lagt et solid grunnlag for et nytt konsept av familiebåter i mellomklassen.

FAKTA: Sting 700 Wekender
CE-kategori: C
Produksjonsland: Polen
Lengde i meter: 6.99
Bredde i meter: 2.55
Dyptgående i meter:
Vekt tørr båt i kg:
Drivstoff i liter:
Antall køyeplasser: 4
Max antall personer:
Motoreffekt fra-til i hk: 115-200
Motor i testbåt: Evinrude E-tec 150 hk
Sylindervolum: 2592
- Antall sylindre: 6
- Effekt i hk (KW) 150 (220.3)
Toppfart i testbåt: XX
Støy ved toppturtall i dBA:
Pris fra i kroner: 554.900
Pris testbåt i kroner: 554.900
Opplysninger: www.fischemarine.no

Utgave: 

Stikkord: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Twitter icon
e-mail icon