Førsteinntrykk Sting 700 Weekender: Distingvert

Førsteinntrykk Sting 700 Weekender: Distingvert

TEKST: AMUND RICH. LØKEN
FOTO: ATLE KNUTSEN

Den typiske hobbyfiskerbåten er med Sting 700 opphøyd i familieklassen. Bruken av de små og mellomstore hyttebåtene utvides betydelig når det, i tillegg til gode sjøegenskaper legges så stor vekt på praktiske og pene detaljer. Familien på fire kan klare seg utmerket en helg i en allværsbåt som denne, derav navnet Weekender. Det er småkoselig om bord i den nye polskproduserte båten som Nordkapp står bak.

Nytt familiekonsept
På mange måter er et nytt familiekonsept lansert med Sting 700. Hobbyfiskeren får ikke ha sin båt i fred lenger, nå skal mor og begge barna med på overnattingstur og badetur. Junior skal gjerne henge etter på vannski. Selv om den er lukket, innbyr den til et 100 % kalesjefri tilværelse, med stor skyvedør i glass mellom hytta og terrassen. Den har et imponerende akterdekk som gir spillerom når barn og voksne skal tilbringe ”trange” dager sammen. Riktignok må det klyves litt over aktersofaen for å komme til badestigen, men intet stort problem. Det er prisen man må betale for å gjøre uteplassen på en mini fiskebåt litt sosial og egnet til solslikking.

Man skal vende seg til den nye generasjon hyttebåter, de er ofte litt ute av proporsjoner, med en altfor høy kiosk midtskips. Designet er mer vellykket på Sting 700 enn de fleste andre, den har et ganske høyt fribord, en stor og god rekke, og en rund og fin topp. Tidligere var båttypen definert som en typisk vestlandsbåt, men nå vil den kanskje bli et friskt innslag også i farvann hvor skjærgårdsjeeper og sommerlette daycruisere tradisjonelt har dominert. Båttypen åpner også for forlengelse av båtsesongen i begge ender.
Planløsningen i hytta er enkel, men funksjonell. En grei sittegruppe for fire er plassert høyt og fint på babord side. Bordet kan slås ned og salongen blir straks en romslig køye for én person, eller en grei køye for to små. Minibyssa på styrbord side har en vask, to kokebluss og noe skapplass. Et lite kjøleskap har fått plass under den bakre benken på babord side.

God plassfordeling
I Sting700 Weekender får skipperen bare sin høyst nødvendige tilmålte plass, men har absolutt ikke behov for mer. Plotteren har fått en sentral og god plassering rett foran. Førerposisjonen er enkel og fin. Utformingen er gjort slik for å skape en bred og åpen passasje til salongen, eller køya, under dekk. Styreposisjonen har både en funksjonell ståplass og en herlig ”barkrakk”.Setet er bredt og komfortabelt. Standardversjonen er godt utstyrt, bl.a. med kartplotter.

Hyttetaket er utstyrt med en takluke i glass. Sammen med store vindusflater slippes usedvanlig mye lys inn. Vinduene er tilnærmet perfekte; en stor frontrute uten forstyrrende bjelker, og høye lysflater på hver side. Dette sammen med glass i skyvedøren gir en optimal 360 graders sikt. Helt fabelaktig.
Salongen under dekk er og blir en køye. Med en ileggsplate danner den god soveplass for to personer. I en innredning på styrbord side er det rikelig med skap og stuveplass. På styrbord side under dekk er det et toalettrom, med en enkel vask og et portabelt toalett. Her er det lavt under taket og best egnet for bruk i sittende stilling, men uansett, her kan du gjøre ditt ærend bak en lukket dør.

Solid bygget
Hele interiøret bærer preg av harmoniske farger, og god kvalitet. Selv om båten innvendig har en åpen løsning, er den likevel lun og hyggelig. Det morsomste med Sting 700 Weekender er likevel sjøegenskapene. Med et så høyt tyngdepunkt kunne det være fare for ubehagelige reaksjoner med full fart og maks rattutslag i sving. Slik er det ikke. Båten lystrer, er lekende lett og følges trygg som toget. Skroglengden gjør sitt til myk og behagelig gange i sjøen. Den gir et skikkelig inntrykk. Men en 150 hk Evinrude E-TEC er den litt tung i sessen, men helt uproblematisk. Med mye folk og utstyr om bord vil nok minst en 200-hester være å foretrekke.
Førsteinntrykket er overbevisende. Sting har lagt et solid grunnlag for et nytt konsept av familiebåter i mellomklassen.

FAKTA: Sting 700 Wekender
CE-kategori: C
Produksjonsland: Polen
Lengde i meter: 6.99
Bredde i meter: 2.55
Dyptgående i meter:
Vekt tørr båt i kg:
Drivstoff i liter:
Antall køyeplasser: 4
Max antall personer:
Motoreffekt fra-til i hk: 115-200
Motor i testbåt: Evinrude E-tec 150 hk
Sylindervolum: 2592
- Antall sylindre: 6
- Effekt i hk (KW) 150 (220.3)
Toppfart i testbåt: XX
Støy ved toppturtall i dBA:
Pris fra i kroner: 554.900
Pris testbåt i kroner: 554.900
Opplysninger: www.fischemarine.no

Utgave: 

Stikkord: 

FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
Twitter icon
e-mail icon