Førsteinntrykk: Sealine SC 47

Førsteinntrykk: Sealine SC 47



Førsteinntrykk: Sealine SC 47

Helt suveren

Sealine SC 47 er en virkelig nyhet. Linjene peker mot fremtiden, planløsningen er suveren, interiøret så vakkert at man vil flytte rett om bord. Og skroget i kombinasjon med Zeus-drevene er en sann nytelse!

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Gradvis har engelske Sealine tatt skrittet bort fra det runde og bollete designet som var deres varemerke på 1990-tallet. Nye, unge designere har kommet inn, og taktskiftet ble for alvor markert med lanseringen av SC 38 i fjor. Båtmagasinet kan som det eneste bladet i Norge bringe de første inntrykk av prototypen, som vi kjørte i Italia i slutten av oktober.

Lekkert!

Størrelsen på Sealine SC 47 er ubestemmelig. Sett fra land er det vanskelig å avgjøre om båten er 30 eller 50 fot. Men, om bord finner man et enormt volum. Uteplassen under hardtopen har en enorm sofa akter, og en like gigantisk sjeselong vis-á-vis førerplassen. I selve hardtopen er det et skyvetak som gir tilnærmet daycruiserfølelse.

Linjene er stramme, fargene lette og lyse. Borte er alt blanklakkert og mørkt treverk og lyse, matte treoverflater og rustikke tekstiler gir et ”skandinavisk” miljø. Veldig tiltalende har det blitt. Byssebenken bak førerplassen er grandios, og førermiljøet er vel gjennomtenkt – enkelt og brukervennlig. Nede under dekk er det en gigantisk salong med tilhørende bysse. Forut er det en lugar med separat, stort bad, og det samme har den store lugaren under uteplassen. Det er overveldende mye godt utnyttet og elegant stuveplass om bord. Det høye, brede skroget gir et fantastisk lyst og innbydende miljø under dekk. Samtidig er uteplassen så voluminøs at man føler at man nesten beveger seg i en leilighet. Men, selv om estetikken er vektlagt i utviklingen av SC 47, har den alle de praktiske og sjømannsmessige detaljer som man forventer å finne i en slik båt.

Drøm med Zeus

SC 47 vil bli utstyrt med pod-drev som eneste fremdriftsalternativ. Enten IPS 600 (totalt 870 hk) eller Zeus med henholdsvis 850 eller 960 hk totalt. Vår testbåt med Zeus var en sann fornøyelse å håndtere. Båten er praktisk talt uten planingsterskel, rett nok litt hjulpet av de kraftige, automatiske flapsene integrert i Zeus-drevene. SC 47 er den absolutt mest sporty 47-foteren vi har kjørt, og de kraftige QSB5.9-motorene fra Cummins Mercruiser Diesel gir en fantastisk respons. I motsetning til andre Zeus-installasjoner vi har kjørt, som er montert i tuneller i skroget, er drevene på SC 47 montert på en helt flat bunn akter. Det gir suverent myke, men likevel kontante, svingegenskaper. Vi er overbevist – og begeistret!

FAKTA

Modellbetegnelse: Sealine SC 47

CE-kategori: B

Produksjonsland: England

Lengde i meter: 14,30

Bredde i meter: 4,48

Dyptgående i meter: 1,11

V-bunn i grader: -

Vekt tørr båt i kg: 14.000

Drivstoff i liter: 1.500

Ferskvann i liter: 505

Septik i liter: -

Antall køyeplasser: 4

Max antall personer: -

Motoreffekt fra-til i hk: 850-960

Motor testbåt: 2xCMD QSB5.9

- Sylindervolum 5,9 liter

- Antall sylindre 6

- Effekt i hk (kw) 425 (316,9)

Toppfart i test i knop:

Støy ved toppturtall i dBA:

Pris fra i kroner:

Pris testbåt i kroner:

Opplysninger: www.sealine.no

Utgave: 

Stikkord: 

«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Twitter icon
e-mail icon