Førsteinntrykk: Sealine SC 47

Førsteinntrykk: Sealine SC 47



Førsteinntrykk: Sealine SC 47

Helt suveren

Sealine SC 47 er en virkelig nyhet. Linjene peker mot fremtiden, planløsningen er suveren, interiøret så vakkert at man vil flytte rett om bord. Og skroget i kombinasjon med Zeus-drevene er en sann nytelse!

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Gradvis har engelske Sealine tatt skrittet bort fra det runde og bollete designet som var deres varemerke på 1990-tallet. Nye, unge designere har kommet inn, og taktskiftet ble for alvor markert med lanseringen av SC 38 i fjor. Båtmagasinet kan som det eneste bladet i Norge bringe de første inntrykk av prototypen, som vi kjørte i Italia i slutten av oktober.

Lekkert!

Størrelsen på Sealine SC 47 er ubestemmelig. Sett fra land er det vanskelig å avgjøre om båten er 30 eller 50 fot. Men, om bord finner man et enormt volum. Uteplassen under hardtopen har en enorm sofa akter, og en like gigantisk sjeselong vis-á-vis førerplassen. I selve hardtopen er det et skyvetak som gir tilnærmet daycruiserfølelse.

Linjene er stramme, fargene lette og lyse. Borte er alt blanklakkert og mørkt treverk og lyse, matte treoverflater og rustikke tekstiler gir et ”skandinavisk” miljø. Veldig tiltalende har det blitt. Byssebenken bak førerplassen er grandios, og førermiljøet er vel gjennomtenkt – enkelt og brukervennlig. Nede under dekk er det en gigantisk salong med tilhørende bysse. Forut er det en lugar med separat, stort bad, og det samme har den store lugaren under uteplassen. Det er overveldende mye godt utnyttet og elegant stuveplass om bord. Det høye, brede skroget gir et fantastisk lyst og innbydende miljø under dekk. Samtidig er uteplassen så voluminøs at man føler at man nesten beveger seg i en leilighet. Men, selv om estetikken er vektlagt i utviklingen av SC 47, har den alle de praktiske og sjømannsmessige detaljer som man forventer å finne i en slik båt.

Drøm med Zeus

SC 47 vil bli utstyrt med pod-drev som eneste fremdriftsalternativ. Enten IPS 600 (totalt 870 hk) eller Zeus med henholdsvis 850 eller 960 hk totalt. Vår testbåt med Zeus var en sann fornøyelse å håndtere. Båten er praktisk talt uten planingsterskel, rett nok litt hjulpet av de kraftige, automatiske flapsene integrert i Zeus-drevene. SC 47 er den absolutt mest sporty 47-foteren vi har kjørt, og de kraftige QSB5.9-motorene fra Cummins Mercruiser Diesel gir en fantastisk respons. I motsetning til andre Zeus-installasjoner vi har kjørt, som er montert i tuneller i skroget, er drevene på SC 47 montert på en helt flat bunn akter. Det gir suverent myke, men likevel kontante, svingegenskaper. Vi er overbevist – og begeistret!

FAKTA

Modellbetegnelse: Sealine SC 47

CE-kategori: B

Produksjonsland: England

Lengde i meter: 14,30

Bredde i meter: 4,48

Dyptgående i meter: 1,11

V-bunn i grader: -

Vekt tørr båt i kg: 14.000

Drivstoff i liter: 1.500

Ferskvann i liter: 505

Septik i liter: -

Antall køyeplasser: 4

Max antall personer: -

Motoreffekt fra-til i hk: 850-960

Motor testbåt: 2xCMD QSB5.9

- Sylindervolum 5,9 liter

- Antall sylindre 6

- Effekt i hk (kw) 425 (316,9)

Toppfart i test i knop:

Støy ved toppturtall i dBA:

Pris fra i kroner:

Pris testbåt i kroner:

Opplysninger: www.sealine.no

Utgave: 

Stikkord: 

Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
Twitter icon
e-mail icon