Førsteinntrykk: Sealine SC 47

Førsteinntrykk: Sealine SC 47



Førsteinntrykk: Sealine SC 47

Helt suveren

Sealine SC 47 er en virkelig nyhet. Linjene peker mot fremtiden, planløsningen er suveren, interiøret så vakkert at man vil flytte rett om bord. Og skroget i kombinasjon med Zeus-drevene er en sann nytelse!

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Gradvis har engelske Sealine tatt skrittet bort fra det runde og bollete designet som var deres varemerke på 1990-tallet. Nye, unge designere har kommet inn, og taktskiftet ble for alvor markert med lanseringen av SC 38 i fjor. Båtmagasinet kan som det eneste bladet i Norge bringe de første inntrykk av prototypen, som vi kjørte i Italia i slutten av oktober.

Lekkert!

Størrelsen på Sealine SC 47 er ubestemmelig. Sett fra land er det vanskelig å avgjøre om båten er 30 eller 50 fot. Men, om bord finner man et enormt volum. Uteplassen under hardtopen har en enorm sofa akter, og en like gigantisk sjeselong vis-á-vis førerplassen. I selve hardtopen er det et skyvetak som gir tilnærmet daycruiserfølelse.

Linjene er stramme, fargene lette og lyse. Borte er alt blanklakkert og mørkt treverk og lyse, matte treoverflater og rustikke tekstiler gir et ”skandinavisk” miljø. Veldig tiltalende har det blitt. Byssebenken bak førerplassen er grandios, og førermiljøet er vel gjennomtenkt – enkelt og brukervennlig. Nede under dekk er det en gigantisk salong med tilhørende bysse. Forut er det en lugar med separat, stort bad, og det samme har den store lugaren under uteplassen. Det er overveldende mye godt utnyttet og elegant stuveplass om bord. Det høye, brede skroget gir et fantastisk lyst og innbydende miljø under dekk. Samtidig er uteplassen så voluminøs at man føler at man nesten beveger seg i en leilighet. Men, selv om estetikken er vektlagt i utviklingen av SC 47, har den alle de praktiske og sjømannsmessige detaljer som man forventer å finne i en slik båt.

Drøm med Zeus

SC 47 vil bli utstyrt med pod-drev som eneste fremdriftsalternativ. Enten IPS 600 (totalt 870 hk) eller Zeus med henholdsvis 850 eller 960 hk totalt. Vår testbåt med Zeus var en sann fornøyelse å håndtere. Båten er praktisk talt uten planingsterskel, rett nok litt hjulpet av de kraftige, automatiske flapsene integrert i Zeus-drevene. SC 47 er den absolutt mest sporty 47-foteren vi har kjørt, og de kraftige QSB5.9-motorene fra Cummins Mercruiser Diesel gir en fantastisk respons. I motsetning til andre Zeus-installasjoner vi har kjørt, som er montert i tuneller i skroget, er drevene på SC 47 montert på en helt flat bunn akter. Det gir suverent myke, men likevel kontante, svingegenskaper. Vi er overbevist – og begeistret!

FAKTA

Modellbetegnelse: Sealine SC 47

CE-kategori: B

Produksjonsland: England

Lengde i meter: 14,30

Bredde i meter: 4,48

Dyptgående i meter: 1,11

V-bunn i grader: -

Vekt tørr båt i kg: 14.000

Drivstoff i liter: 1.500

Ferskvann i liter: 505

Septik i liter: -

Antall køyeplasser: 4

Max antall personer: -

Motoreffekt fra-til i hk: 850-960

Motor testbåt: 2xCMD QSB5.9

- Sylindervolum 5,9 liter

- Antall sylindre 6

- Effekt i hk (kw) 425 (316,9)

Toppfart i test i knop:

Støy ved toppturtall i dBA:

Pris fra i kroner:

Pris testbåt i kroner:

Opplysninger: www.sealine.no

Utgave: 

Stikkord: 

RAPTOR: Yamarin 81 DC er gjenskapt som Silver Raptor.
Silver Raptor er det nye flaggskipet fra finske Silver, men helt ny er likevel ikke båten. Den er designet av Eker Design og ble først introdusert i markedet som Yamarin 81 DC, men Silver-eieren Oy Otto Brandt Ab kjøpte modellen fra Yamarins nye eier Yamaha.
I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Twitter icon
e-mail icon