Førsteinntrykk: Sealine SC 47

Førsteinntrykk: Sealine SC 47



Førsteinntrykk: Sealine SC 47

Helt suveren

Sealine SC 47 er en virkelig nyhet. Linjene peker mot fremtiden, planløsningen er suveren, interiøret så vakkert at man vil flytte rett om bord. Og skroget i kombinasjon med Zeus-drevene er en sann nytelse!

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Gradvis har engelske Sealine tatt skrittet bort fra det runde og bollete designet som var deres varemerke på 1990-tallet. Nye, unge designere har kommet inn, og taktskiftet ble for alvor markert med lanseringen av SC 38 i fjor. Båtmagasinet kan som det eneste bladet i Norge bringe de første inntrykk av prototypen, som vi kjørte i Italia i slutten av oktober.

Lekkert!

Størrelsen på Sealine SC 47 er ubestemmelig. Sett fra land er det vanskelig å avgjøre om båten er 30 eller 50 fot. Men, om bord finner man et enormt volum. Uteplassen under hardtopen har en enorm sofa akter, og en like gigantisk sjeselong vis-á-vis førerplassen. I selve hardtopen er det et skyvetak som gir tilnærmet daycruiserfølelse.

Linjene er stramme, fargene lette og lyse. Borte er alt blanklakkert og mørkt treverk og lyse, matte treoverflater og rustikke tekstiler gir et ”skandinavisk” miljø. Veldig tiltalende har det blitt. Byssebenken bak førerplassen er grandios, og førermiljøet er vel gjennomtenkt – enkelt og brukervennlig. Nede under dekk er det en gigantisk salong med tilhørende bysse. Forut er det en lugar med separat, stort bad, og det samme har den store lugaren under uteplassen. Det er overveldende mye godt utnyttet og elegant stuveplass om bord. Det høye, brede skroget gir et fantastisk lyst og innbydende miljø under dekk. Samtidig er uteplassen så voluminøs at man føler at man nesten beveger seg i en leilighet. Men, selv om estetikken er vektlagt i utviklingen av SC 47, har den alle de praktiske og sjømannsmessige detaljer som man forventer å finne i en slik båt.

Drøm med Zeus

SC 47 vil bli utstyrt med pod-drev som eneste fremdriftsalternativ. Enten IPS 600 (totalt 870 hk) eller Zeus med henholdsvis 850 eller 960 hk totalt. Vår testbåt med Zeus var en sann fornøyelse å håndtere. Båten er praktisk talt uten planingsterskel, rett nok litt hjulpet av de kraftige, automatiske flapsene integrert i Zeus-drevene. SC 47 er den absolutt mest sporty 47-foteren vi har kjørt, og de kraftige QSB5.9-motorene fra Cummins Mercruiser Diesel gir en fantastisk respons. I motsetning til andre Zeus-installasjoner vi har kjørt, som er montert i tuneller i skroget, er drevene på SC 47 montert på en helt flat bunn akter. Det gir suverent myke, men likevel kontante, svingegenskaper. Vi er overbevist – og begeistret!

FAKTA

Modellbetegnelse: Sealine SC 47

CE-kategori: B

Produksjonsland: England

Lengde i meter: 14,30

Bredde i meter: 4,48

Dyptgående i meter: 1,11

V-bunn i grader: -

Vekt tørr båt i kg: 14.000

Drivstoff i liter: 1.500

Ferskvann i liter: 505

Septik i liter: -

Antall køyeplasser: 4

Max antall personer: -

Motoreffekt fra-til i hk: 850-960

Motor testbåt: 2xCMD QSB5.9

- Sylindervolum 5,9 liter

- Antall sylindre 6

- Effekt i hk (kw) 425 (316,9)

Toppfart i test i knop:

Støy ved toppturtall i dBA:

Pris fra i kroner:

Pris testbåt i kroner:

Opplysninger: www.sealine.no

Utgave: 

Stikkord: 

Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.
RØRT: En tydelig rørt Frode Sundsdal ble sensasjonelt tysk mester i Formel 2 i helgen. Foto: Tony Blom Pettersen
Frode Sundsdal tok en sensasjonell seier i det tyske F2 båtsport mesterskapet i Brodenbach i helgen.
Lett glidende glidelåser og best av alt: Ingen skjolder.
Kalesje er dessverre forbruksvare, men prisnivået på en ny eller reparasjoner, gjør det verdt å bevare den hundre prosent så lenge som mulig. En liten detalj som trege glidelåser er irriterende, og for mye krefter på en treg glidelås kan for få ødeleggende følger.
Twitter icon
e-mail icon