Førsteinntrykk Nordkapp Noblesse 655 - Nobelt møte

Førsteinntrykk Nordkapp Noblesse 655 - Nobelt møte

TEKST: AMUND RICH. LØKEN
FOTO: LARS KRISTIAN LARSEN

I et marked oversvømmet av daycruisere sier vi alltid; velg en kurant båt. Hva er en kurant båt? En som over tid har opparbeidet seg et godt navn og rykte fordi den er kvalitetsbygget, har gode sjøegenskaper og høy andrehåndsverdi.
Nordkapp er i denne divisjonen. Det slippes sjelden en nyhet fra båtbyggeriet uten at jobben er gjort enda blitt bedre enn forrige gang. Noblesse 655 er det siste gode eksempelet på det. Den vi sammenligner med, forgjengeren Noblesse 650, er absolutt ingen outsider. Noblesse 650 har faktisk noen likhetstrekk med ”søsterskipet” Vitesse, selv om den er to meter lengre og koster omtrent det dobbelte. En bra utstyrt Noblesse 650 med 150 hk vil koste deg rundt 600.000 kroner. Dyrt, ja, men altså en kurant båt med det lille ekstra. Den kommer til å holde seg godt i bruktmarkedet. En del rimeligere blir det 115 hk, men langt i fra så morsomt.

Sjøegenskapene
Det er ingen bombe at de nye Nordkapp-båtene både er lekre å se på, er solid bygget og har smarte løsninger som gjerne er basert på designer Espen Thorups streker. Derfor er det først om fremst sjøegenskapene som skal settes på prøve.
Noblessen er behagelig, massiv og så lett å kontrollere.
Vi hadde en absolutt samarbeidsvillig 150 hester Evinrude E-Tec på hekken og koste oss godt bak rattet. Det morsomme var at vi ikke trengte å tenke på fartsreduksjon selv om det sjøet litt. Det var bare å trimme ut motoren, finne den optimale balansen, så gjorde den resten selv, uten sjenerende skrogslag eller kalddusj fra salt sjø. Hva mer kan en forlange av en daycruiser i mellomstørrelsen?

God plassutnyttelse

Denne Noblessen er ingen stor båt, men den er godt tilrettelagt for det gode liv. Uteplassen er prektig, med en stor L-sofa akter, med dør i hekken på styrbord side for enkel adkomst til badeplattformen. Den har et trekantbord som bidrar til god ”trafikkflyt”. Boret kan slås ned og frigjøre plass til en smart solseng som med et håndgrep løftes frem fra sofaen på styrbord side. Den brede stolen i kjøreretningen på babord side kan vendes, slik at solområdet utvides betraktelig.
Ryggputen er stor og litt klønete å få frem og tilbake. Under dette sete er det plassert en fin kjøleskuff. ”Microbyssa” er plassert på babord side, med en liten vask og trykkvann”. I dette miljøet finner vi også en skuffeløsning med et lite kokeapparat. Låsen til skuffen må forbedres.
I skrogsiden bak førerplassen er det gjort et praktisk innhugg for fire fendere. Her er de ikke i veien - og lette å få tak i.
Førerplassen er tøff. Den er utstyrt med en god stol og et sporty ratt. Konsollen har en behagelig grå, refleksfri fargetone. Kartplotteren er rett i siktlinjen, med et av Evinrudes multifunksjonsinstrumenter på hver side. I spesielt sollys kan instrumentene være vanskelige å lese.
Adkomsten til dekk skjer via en tradisjonell trapp og en god luke i vindskjermen.

Under dekk

Båten kan levers med spyletoalett, mens den bærbare løsningen er standard. Toalettet er plassert under putene i kahytten. Rommet entres vis solid skyvedør. Helt ok køyeplass for to personer, men bare for noen få netter vil vi tro. Nobless 655 er og forblir en båt for de solide dagsturene.

Fakta: Nordkapp Noblesse 650

CE-kategori: C
Produksjonsland: Polen
Lengde i meter: 6.50
Bredde i meter: 2.50
Dyptgående i meter:0.90
V-bunn i grader:
Vekt tørr båt i kg: 1425 (med motor)
Drivstoff i liter: 160
Max antall personer: 6
Motoreffekt fra - til i hk: 115-250
Motor testbåt: Evinrude E-tec 150
Sylindervolum: 2.589 ccm
Antall sylindre: 6
Effekt i hk (kw): 112
Toppfart i test knop: 37.5
Pris fra i kroner: ca. 517.000
Pris testbåt i kroner: Ca 620.000
Opplysninger: www.nordkapp-boats.no

 

Utgave: 

Stikkord: 

Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
Twitter icon
e-mail icon