Førsteinntrykk: Ibiza 22 BR - En ny vri

Førsteinntrykk: Ibiza 22 BR - En ny vri

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Ibiza 22 BR bygger på samme skroget som 22 Touring, men har fått helt nytt dekk. Dermed følger også norske Ibiza opp bowrider-trenden, som har vært voksende det siste året, dominert av finske og svenske produsenter.
Den nye norske bowrideren er imidlertid noe større enn sine konkurrenter, noe som muliggjør to komfortable sittegrupper både foran og aktenfor vindskjermen. Sittegruppen forut kan gjøres om til store solsenger. I tillegg har den svært mye stuveplass i konsoller og benker.

Komfort og skrog

Ved siden av Ibiza 24, anser vi 22-foteren for å ha det best Ibiza-skroget vi har kjørt, og den tilhører definitivt elitedivisjonen. Det har en helt marginal planingsterskel, og når man kommet opp i plan er det nærmest umulig å fremprovosere unoter som hugging, galoppering eller kavitasjon, hvilket tyder på en utmerket kombinasjon av et godt skrog sammen med en vellykket motormontering.
Båten tilbys med motorer fra 115 til 200 hk. Vi kjørte båten med en 140 hk Suzuki-motor, som gjorde en god jobb. Fin akselerasjon og en toppfart på 37 knop. Suzuki BF150 på 150 hk vil antakelig være den optimale motoren på denne båten.
Vi testet båten i rundt en meter høy sjø, og noterte at den går svært mykt og kan holde høy marsjhastighet selv under ganske humpete forhold. I tillegg er Ibiza 22 BR godt sammenskrudd og kompakt uten sjenerende skramling.

Praktisk interiør

Selve kjennetegnet ved bowriderkonseptet er at dekket og lugaren forut er erstattet med en sittegruppe. I 22 BR er denne løsnignen førsteklasses håndtert, med en stor U-sofa som kan konverteres til en meget stor solseng. Putene på sidebenkene har dessuten ryggpute mot konsollen som gir ekstra god sittekomfort. Tilsvarende er det en U-sofa akter. Det er fester for cocktailbordet både ved den fremre og den aktre salongen. Utformingen på av sofaryggen er svært komfortabel, med en formsydd pute. Hele sofaryggen er hengslet slik at man ved å vippe den opp får tilgang til en romslig kalesjegarasje hvor man med et håndgrep legger ned kalesjen.
Den todelte åpningen i vindsjermen fører akter til fører- og passasjerplass, samt U-sofaen akter. Både ved fører og passasjerplass er det to kraftige og gode stoler med solid sidestøtte. Stolene kan justeres i høyde og lengderetning, og har dessuten en komfortabel lårpute som kan vippes opp. På konsollen på babord side er det to stuverom, to koppholdere samt et kraftig håndtak å holde seg i.
Førerplassen vis-á-vis har en funksjonell og oversiktlig konsoll. Ratt og spak faller rett i hendene. Lett tilgjenglig plassering av bryterpanel og oversiktlig instrumentering er et pluss. Her er også god plass til en 8’’ kartplotter. Det eneste vi savnet var en koppholder eller en liten nisje å legge mobilen i siden 12 voltsuttak er på plass.

Mye plass

Båten har særldes mye stuveplass. Forut er det et kjemperom i den fremre benken samt to store stuverom i de langsgående benkene med adkomst fra siden. Så er det to gigatiske rom i hver konsoll. I dørken akter er det en ”kjeller” med plass til blant annet putene til sittegruppen forut.
Videre er det ett rom i hver sidebenk akter. Luka i den tverrgående akterbenken er dobbel med et stuverom integrert i luka inn til det tekniske rommet under motorbrønnen. Her har man førsteklasses adkomst til bensintanken i aluminium og grovfilter med vannutskillerAlle skroggjennomføringer har doble slangeklemmer, og batteriet er solid montert og beskyttet i en batterikasse.
Båten er forsynt med solide fortøyningsbeslag forut og akter, samt klassens kraftigste fenderbeslag som man også kan fortøye i. Foruten stor dreggkasse forut er det også to dreggkasser i motorbrønnen, som ogs fungerer fint som badeplattform. Badestigen er montert slik at man enkelt får den ut også når man ligger i vannet.

FAKTA: Ibiza 22 BR

CE-kategori: C
Produksjonsland: Norge
Lengde i meter: 6,78
Bredde i meter: 2,40
Dyptgående i meter: 0,80
V-bunn i grader: Kommer
Vekt tørr båt i kg: 1.250-1.450
Drivstoff i liter: 205
Max antall personer: Kommer
Motoreffekt fra-til i hk: 115-150
Motor testbåt: Suzuki DF140
- Sylindervolum 2.044 ccm
- Antall sylindre 4
- Effekt i hk (kw) 140 (103)
Toppfart i test i knop: 37
Opplysninger: www.ibizaboats.no

Utgave: 

Stikkord: 

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
Twitter icon
e-mail icon