Førsteinntrykk: Ibiza 22 BR - En ny vri

Førsteinntrykk: Ibiza 22 BR - En ny vri

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN
Ibiza 22 BR bygger på samme skroget som 22 Touring, men har fått helt nytt dekk. Dermed følger også norske Ibiza opp bowrider-trenden, som har vært voksende det siste året, dominert av finske og svenske produsenter.
Den nye norske bowrideren er imidlertid noe større enn sine konkurrenter, noe som muliggjør to komfortable sittegrupper både foran og aktenfor vindskjermen. Sittegruppen forut kan gjøres om til store solsenger. I tillegg har den svært mye stuveplass i konsoller og benker.

Komfort og skrog

Ved siden av Ibiza 24, anser vi 22-foteren for å ha det best Ibiza-skroget vi har kjørt, og den tilhører definitivt elitedivisjonen. Det har en helt marginal planingsterskel, og når man kommet opp i plan er det nærmest umulig å fremprovosere unoter som hugging, galoppering eller kavitasjon, hvilket tyder på en utmerket kombinasjon av et godt skrog sammen med en vellykket motormontering.
Båten tilbys med motorer fra 115 til 200 hk. Vi kjørte båten med en 140 hk Suzuki-motor, som gjorde en god jobb. Fin akselerasjon og en toppfart på 37 knop. Suzuki BF150 på 150 hk vil antakelig være den optimale motoren på denne båten.
Vi testet båten i rundt en meter høy sjø, og noterte at den går svært mykt og kan holde høy marsjhastighet selv under ganske humpete forhold. I tillegg er Ibiza 22 BR godt sammenskrudd og kompakt uten sjenerende skramling.

Praktisk interiør

Selve kjennetegnet ved bowriderkonseptet er at dekket og lugaren forut er erstattet med en sittegruppe. I 22 BR er denne løsnignen førsteklasses håndtert, med en stor U-sofa som kan konverteres til en meget stor solseng. Putene på sidebenkene har dessuten ryggpute mot konsollen som gir ekstra god sittekomfort. Tilsvarende er det en U-sofa akter. Det er fester for cocktailbordet både ved den fremre og den aktre salongen. Utformingen på av sofaryggen er svært komfortabel, med en formsydd pute. Hele sofaryggen er hengslet slik at man ved å vippe den opp får tilgang til en romslig kalesjegarasje hvor man med et håndgrep legger ned kalesjen.
Den todelte åpningen i vindsjermen fører akter til fører- og passasjerplass, samt U-sofaen akter. Både ved fører og passasjerplass er det to kraftige og gode stoler med solid sidestøtte. Stolene kan justeres i høyde og lengderetning, og har dessuten en komfortabel lårpute som kan vippes opp. På konsollen på babord side er det to stuverom, to koppholdere samt et kraftig håndtak å holde seg i.
Førerplassen vis-á-vis har en funksjonell og oversiktlig konsoll. Ratt og spak faller rett i hendene. Lett tilgjenglig plassering av bryterpanel og oversiktlig instrumentering er et pluss. Her er også god plass til en 8’’ kartplotter. Det eneste vi savnet var en koppholder eller en liten nisje å legge mobilen i siden 12 voltsuttak er på plass.

Mye plass

Båten har særldes mye stuveplass. Forut er det et kjemperom i den fremre benken samt to store stuverom i de langsgående benkene med adkomst fra siden. Så er det to gigatiske rom i hver konsoll. I dørken akter er det en ”kjeller” med plass til blant annet putene til sittegruppen forut.
Videre er det ett rom i hver sidebenk akter. Luka i den tverrgående akterbenken er dobbel med et stuverom integrert i luka inn til det tekniske rommet under motorbrønnen. Her har man førsteklasses adkomst til bensintanken i aluminium og grovfilter med vannutskillerAlle skroggjennomføringer har doble slangeklemmer, og batteriet er solid montert og beskyttet i en batterikasse.
Båten er forsynt med solide fortøyningsbeslag forut og akter, samt klassens kraftigste fenderbeslag som man også kan fortøye i. Foruten stor dreggkasse forut er det også to dreggkasser i motorbrønnen, som ogs fungerer fint som badeplattform. Badestigen er montert slik at man enkelt får den ut også når man ligger i vannet.

FAKTA: Ibiza 22 BR

CE-kategori: C
Produksjonsland: Norge
Lengde i meter: 6,78
Bredde i meter: 2,40
Dyptgående i meter: 0,80
V-bunn i grader: Kommer
Vekt tørr båt i kg: 1.250-1.450
Drivstoff i liter: 205
Max antall personer: Kommer
Motoreffekt fra-til i hk: 115-150
Motor testbåt: Suzuki DF140
- Sylindervolum 2.044 ccm
- Antall sylindre 4
- Effekt i hk (kw) 140 (103)
Toppfart i test i knop: 37
Opplysninger: www.ibizaboats.no

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon