Førsteinntrykk: Ibiza 20 Sport og Bow Rider

Førsteinntrykk: Ibiza 20 Sport og Bow Rider

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Enkelhet i bruk og praktiske løsninger har vært en viktig del av grunnlaget for utviklingen av Ibiza-båtene siden starten. Etter at gründeren og båtbyggeren Helge Duus kjøpte tilbake merkevaren for et års tid siden, har mye skjedd i båtmarkedet og Duus har valgt å vende tilbake til basisen i Ibiza-konseptet. Ibiza Boats så dagens lys da landstedbåt var ensbetydende med skjærgårdsjeep, og med den nye 20 Sport er ringen sluttet. Men i ny drakt er den tilpasset moderne båtfolks trang til lettvint bruk, ikke minst med tanke på stuverom og kalesjeløsning. Bow Rider-versjonen følger en mer kjent oppskrift, men også den krydret med noen smarte detaljer som får den til å stå litt ut fra mengden.

Glimrende bruksbåt
Mange husker Ibiza 20 Sport som selve ur-Ibizaen: bred, stødig, med dobbel konsoll full av praktiske stuverom. Alt dette er videreført i den nye generasjon 20 Sport. Men skroget er lagt på hylla. Til grunn for den nye modellen ligger en videreutviklet versjon av 19-touring skroget, som har en helt marginal planingsterskel, svært god balanse og er lekende lett å håndtere med en 140-hester på hekken. En typisk trygg og komfortabel familiepakke. Men dekkslayouten skiller 20 Sport fra mengden. Det første vi merker oss er den kraftige rekka som er integrert i skroget, og som går hele veien fra for til akter. Ypperlig å gjøre fast fenderne i, og praktisk i alle henseender. Det nedsenkede fordekket er enkelt og trygt å bevege seg over når man skal om bord eller i land – med handleposer og bikkje. Velger man å utstyre båten med et ekstra putesett, får man her en stor solseng i tillegg. Under en stor luke i dekket, er det et gigantisk, tørt stuverom. Herfra henter man også opp en meget hendig kalesjeløsning som trekkes opp og festes rundt den kraftige og påkostede vindskjermen. Med et håndgrep får man dermed en sprayhood der fører og passasjer står eller sitter godt beskyttet under tak. De to stolene i fartsretningen har god komfort og sidestøtte, men den oppvippbare lårputen kunne vært noe mer polstret for bedre komfort når man halvt står og kjører.

Også aktersofaen er komfortabel med en herlig ryggpute som går et stykke forover på sidene. Seteputene er delt slik at man kan vippe de til side og dermed få god gangpassasje gjennom sofaen.

Balansert bowrider
Bow Rider-versjonen av 20-foteren følger et mer tradisjonelt oppsett. Den føyer seg inn i Ibiza-familien som lillesøster til 22 BR, men i motsetning til denne har også 20-foteren fått den praktiske, integrerte håndrekka langs siden. 20 Bow Rider er familiebåtversjonen av de to, med sitteplass også foran vindskjermen. Som tilleggsutstyr får man også her en ekstra pute slik at denne avdelingen kan konverteres til en romslig solseng. Også BR-versjonen har meget romslig stuverom i den fremre benken, og det er dessuten romslig stuveplass med store dører i hver av de to konsollene. Aktersofaen er identisk med 20 Sport, men på 20 BR ligger kalesjen med bøyler lett tilgjengelig i en garasje bak sofaryggen. Passasjer- og førerkonsoll med tilhørende stoler byr på utmerket komfort og ergonomi, men også disse stolene ville hatt godt av en bedre polstret lårpute, eller i det minste en stopper som hindret dem i å synke helt inn i ryggputa på stolen. Ibiza bygger sine båter enkle og robust måte, med svært få løse komponenter. Det kommer til uttrykk gjennom bastante og knirkefrie båter, noe som kjennetegner begge versjonene.

FAKTA: IBIZA 20 SPORT OG BOW RIDER

CE-kategori:

C

Produksjonsland:

Norge

Lengde i meter:

6,12

Bredde i meter:

2,40

Dyptgående i meter:

Ca 0,90

V-bunn i grader:

20

Vekt tørr båt i kg:

Ca 1.310

Drivstoff i liter:

128

Max antall personer:

6

Motoreffekt fra-til i hk:

100-150

Motor testbåt:

Suzuki DF140ATL

  • Sylindervolum

2.044 ccm

  • Antall sylindre

4

  • Effekt i hk (kW)

140(103)

Toppfart i test i knop:

39

Pris fra i kroner:

379.000,-

Opplysninger:

www.ibizaboats.no

 

Utgave: 

Stikkord: 

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
Twitter icon
e-mail icon