Førsteinntrykk: Ibiza 20 Sport og Bow Rider

Førsteinntrykk: Ibiza 20 Sport og Bow Rider

TEKST OG FOTO: ATLE KNUTSEN

Enkelhet i bruk og praktiske løsninger har vært en viktig del av grunnlaget for utviklingen av Ibiza-båtene siden starten. Etter at gründeren og båtbyggeren Helge Duus kjøpte tilbake merkevaren for et års tid siden, har mye skjedd i båtmarkedet og Duus har valgt å vende tilbake til basisen i Ibiza-konseptet. Ibiza Boats så dagens lys da landstedbåt var ensbetydende med skjærgårdsjeep, og med den nye 20 Sport er ringen sluttet. Men i ny drakt er den tilpasset moderne båtfolks trang til lettvint bruk, ikke minst med tanke på stuverom og kalesjeløsning. Bow Rider-versjonen følger en mer kjent oppskrift, men også den krydret med noen smarte detaljer som får den til å stå litt ut fra mengden.

Glimrende bruksbåt
Mange husker Ibiza 20 Sport som selve ur-Ibizaen: bred, stødig, med dobbel konsoll full av praktiske stuverom. Alt dette er videreført i den nye generasjon 20 Sport. Men skroget er lagt på hylla. Til grunn for den nye modellen ligger en videreutviklet versjon av 19-touring skroget, som har en helt marginal planingsterskel, svært god balanse og er lekende lett å håndtere med en 140-hester på hekken. En typisk trygg og komfortabel familiepakke. Men dekkslayouten skiller 20 Sport fra mengden. Det første vi merker oss er den kraftige rekka som er integrert i skroget, og som går hele veien fra for til akter. Ypperlig å gjøre fast fenderne i, og praktisk i alle henseender. Det nedsenkede fordekket er enkelt og trygt å bevege seg over når man skal om bord eller i land – med handleposer og bikkje. Velger man å utstyre båten med et ekstra putesett, får man her en stor solseng i tillegg. Under en stor luke i dekket, er det et gigantisk, tørt stuverom. Herfra henter man også opp en meget hendig kalesjeløsning som trekkes opp og festes rundt den kraftige og påkostede vindskjermen. Med et håndgrep får man dermed en sprayhood der fører og passasjer står eller sitter godt beskyttet under tak. De to stolene i fartsretningen har god komfort og sidestøtte, men den oppvippbare lårputen kunne vært noe mer polstret for bedre komfort når man halvt står og kjører.

Også aktersofaen er komfortabel med en herlig ryggpute som går et stykke forover på sidene. Seteputene er delt slik at man kan vippe de til side og dermed få god gangpassasje gjennom sofaen.

Balansert bowrider
Bow Rider-versjonen av 20-foteren følger et mer tradisjonelt oppsett. Den føyer seg inn i Ibiza-familien som lillesøster til 22 BR, men i motsetning til denne har også 20-foteren fått den praktiske, integrerte håndrekka langs siden. 20 Bow Rider er familiebåtversjonen av de to, med sitteplass også foran vindskjermen. Som tilleggsutstyr får man også her en ekstra pute slik at denne avdelingen kan konverteres til en romslig solseng. Også BR-versjonen har meget romslig stuverom i den fremre benken, og det er dessuten romslig stuveplass med store dører i hver av de to konsollene. Aktersofaen er identisk med 20 Sport, men på 20 BR ligger kalesjen med bøyler lett tilgjengelig i en garasje bak sofaryggen. Passasjer- og førerkonsoll med tilhørende stoler byr på utmerket komfort og ergonomi, men også disse stolene ville hatt godt av en bedre polstret lårpute, eller i det minste en stopper som hindret dem i å synke helt inn i ryggputa på stolen. Ibiza bygger sine båter enkle og robust måte, med svært få løse komponenter. Det kommer til uttrykk gjennom bastante og knirkefrie båter, noe som kjennetegner begge versjonene.

FAKTA: IBIZA 20 SPORT OG BOW RIDER

CE-kategori:

C

Produksjonsland:

Norge

Lengde i meter:

6,12

Bredde i meter:

2,40

Dyptgående i meter:

Ca 0,90

V-bunn i grader:

20

Vekt tørr båt i kg:

Ca 1.310

Drivstoff i liter:

128

Max antall personer:

6

Motoreffekt fra-til i hk:

100-150

Motor testbåt:

Suzuki DF140ATL

  • Sylindervolum

2.044 ccm

  • Antall sylindre

4

  • Effekt i hk (kW)

140(103)

Toppfart i test i knop:

39

Pris fra i kroner:

379.000,-

Opplysninger:

www.ibizaboats.no

 

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon