Førsteinntrykk: Drive 46 Open - Kompakt

Førsteinntrykk: Drive 46 Open - Kompakt

Tekst og foto: Hans Due
46 Open sikter seg inn mot hyttefolket som klarer seg med 40-50 hk på hekken og en båt på drøyt fire og en halv meter (15 fot). Med to velvoksne personer om bord klarer båten 29 knop med en 50-hester. Noe som skulle være rikelig for de fleste som bruker båten til fiske og småturer til landhandelen. Vår testbåt var optimalisert for toppfart, og propellvalget gjorde at det gikk noe tregt å få båten i plan med all vekt akterut, men så snart båten var oppe i plan, gikk den lett og fint.
Båten er skikkelig godt sammenlimt – det vil si at innerliner og aluminiumsskrog er limt sammen med uretanskum mellom. Det gjør at alle slag mot skrogsiden dempes effektivt, og det er ikke antydning til slamring hverken fra bølgeslag eller fra løs innredning. Fiskars kan skrog. Det har de bevist med sine Bustermodeller. 46 Open er et helt nytt skrog og ikke basert på noe tidligere Busterskrog slik enkelt andre modeller er. Innredningen er designet av far og sønn Ocke og Ted Mannerfeldt. Sistnevnte har også jobbet innen bildesign, og har tatt med seg noen ideer derfra, spesielt med hensyn til førermiljø.

Innredning

Drive 46 Open er en typisk bowrider med to styrekonsoller som skjermes av hver sin vindskjerm, men som man også kan spenne en presenning mellom for å eliminere vind for midtpassasjeren. Rundt skjermen er det solide gripebøyler. Førerplassen er velorganisert med et hanskerom foran dashbordet. Dashbordet har plass til en liten kartplotter og flerfunksjons turtallsinstrument samt et lite bryterpanel. Gass/gir og ratt ligger perfekt i hendene. Man sitter og kjører på akterbenken som har plass til tre personer, og selv om man ikke har noen justeringsmuligheter, passer førerplassen de aller fleste normalbygde mennesker. Fotplaten er riktig vinklet og ved passasjerplass har man en kartlomme med pleksiglasslokk over. På skottet mot motorbrønnen er det to innfelte koppholdere og en gripebøyle. Foran konsollene er det to langsgående benker med stuverom under og hver sin koppholder integrert i konsollene aktenfor, mens det i forpiggen er trappet opp med en liten benk som også kan fungere som stigtrinn. Adkomsten gjennom pulpitten i baugen er god. Under akterbenken er det plass til batteri og to bensintanker. Lanterneføringen består av styrbord og babord lanterne montert på hver sin konsollside og en topp/ankerlanterne på stang akterut. Vi fikk dessverre ikke prøvd dem i mørket, men har en mistanke om at plasseringen kan gi noe gjenskinn i forskipet. De er imidlertid godt skjermet for spark eller ubilde møter med bryggekanten.

Sjøegenskaper

Vi testkjørte båten i krapp sjø i Stockholms skjærgård. At båten bare er 15 fot skulle tilsi at den normalt vil banke og slå en del i krapp sjø, men denne båten er forbausende myk i sjøen, størrelsen tatt i betraktning. Den er også tørr og fin om man trimmer motoren riktig og virker stø og fin, selv i krapp unnamanøvre. Båten skal være god for 30 knop med en 50-hester og en person om bord. Vi var to velvoksne og klarte 29 knop. Det er meget bra. Her hjemme blir båten distribuert gjennom Brunswicks forhandlernett og utstyrt med Mercury-påhengere. www.driveboats.com

Tekniske data - Drive 46 Open
Lengde i meter: 4,68
Bredde i meter: 2,08
Vekt i kilo: 445
Motor fra-til i hk: 40-50
CE-klasse C
Pris m/50 hk Kr. 185.000,-

 

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon