Evig ung

Evig ung


TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

Den fikk mye hederlig omtale etter sjøsettingen i 1991, Nidelv 750 Sport. Den hadde liksom alt, denne mellomstore familiecruiseren; sporty design, villig motor og et skrog med sjøegenskaper det sto respekt av. En båt far var stolt av, mor koste seg i, og barna med glede ble med i på den ikke altfor lange ferieturen.
20 år er gått siden den så dagens lys. Siden den gang er det produsert XX eksemplarer helt frem til 2005. Riktignok er Nidelv kjent for å holde på sine klassiske modeller i mange år, men like fullt er det flott at en båt som ble konstruert på slutten av 80-tallet fortsatt har bred publikumsappell. Du finner neppe noen eksemplarer i bruktmarkedet under 400.000, selv ikke versjonene med bensinmotor.
Vi kastet øynene på et spesielt eksemplar i Moelv båtforening på Mjøsa, en Nidelv 750 Sport fra 1991 som har vært gjenstand for en betydelig oppgradering av eieren Tommy Wilberg. Selv om akkurat denne båten ikke er pusset opp helt etter boka, at den er istandsatt som originalen, er den modernisert etter alle kunstens regler og fremstår som en langt nyere båt enn hva den faktisk er. Eieren har tydelig latt seg inspirere at Nidelvs spesielle R-design. Stoff og stoler er hentet fra 780 SSR og en lang rekke interiørdetaljer er spesiallaget for båten av eieren selv i materialer som buet frosset glass, karbon og lekkert laminert poppelfinér. Det er ingen lov som sier at en gammel båt skal pusses opp originalt. Noen kunstneriske friheter må en entusiastisk båteier, med design av butikkinnredninger og raffinerte interiørdetaljer som sitt levebrød, få lov til å utfolde seg med. Det er en fagmann som har vært på ferde i båten på Mjøsa.

Solid «opphav»

Vi vil påstå at det ikke er noen tilfeldighet at den klassiske 25 fots weekendcruiseren 750 fortsatt treffer sitt publikum. Nidelv kjøpte i sin tid rettighetene til akkurat denne båten av Helge Duus, den gang kjent for sine Masterbåter, nå mer enn kjent som Mr. Ibiza, sammen med den legendariske båtkonstruktøren Hans Jørgen Johnsen, kjent som geniet bak en lang rekke av Windys tidligere klassiskere og nåværende storbåter. Den har med andre ord et solid opphav. Nidelv 750 Sport er et utmerket bevis på at det ikke er noen vits i å oppfinne hjulet så mange gangene. Den har en helt grei og funksjonell planløsning, ikke ulik den vi finner i de helt moderne båtene, har linjer med appell til de fleste av oss, og fremfor alt har den et skrog som gjør sjøturen til en lek.
Før vi legger utpå tar vi gjennomgangen av båten, der den ligger duvende i solskinn på Skibladnerbrygga i Moelv.

UTEPLASSEN
Uansett hva en sier er Nidelv 750 Sport først og fremst en solskinnsbåt. Utearealet er formet for mange, late timer under åpen himmel. Spesielt den gedigne u-sofaen akter vil mor sette pris på, en stor sofa som med et enkelt grep forvandles til en kjempestor solplass. Sofaen er plassert over motorrommet. Derfor må den som benytte seg av badeplattformen, skritte over eller balansere langs dollbordet på utsiden. Men det er den prisen man må betale for å ha en båt med innenbordsmotor. Badeplattformen er litt liten, etter vår smak. Den har en vinsj på styrbord side og leider på babord side.
Når ingen føler trang til å slange seg på solsengen, er u-sofaen et viktig element på spiseplassen. De to gode stolene i fartsretningen kan enkelt snus, og seks mennesker kan storkose seg med mat og drikke i et romslig miljø. Eieren av vår testbåt har som sagt stor sans for raffinerte Nidelvdetaljer. Derfor har han også valgt å trekke alle puter og stoler i vannavstøtende Niroxx mikrofiberstoff, lakserødt av farge. Det er utvilsomt med på å gi båten et mer moderne, men også mer vågalt preg.
I den originale Nidelv 750 Sport går dørken ute over to plan. De er slett ikke alene om å ha denne irritable snublekanten. Vår båteier valgte å gjøre noe med det. Han hevet likeså godt den laveste delen av dørken ca. 30 mm og la ny lekker teakdørk over det hele. Dørken har han selv natet og en lekker Nidelvlogo med stjernebakgrunn er nedfelt etter alle kunstens regler. Det gir båten et eksklusivt preg.

MOTORROMMET
Man må løfte den hengslede sofaen opp for å få tilgang til motorrommet. Det gir gode arbeidsforhold. Det er et romslig motorrom i Nidelvs 750, spesielt i denne båten og alle andre som har nøyd seg med en singleinstallasjon. Kabler er skikkelig montert og plassert. Motor til vinsjen finner vi i et langsgående stuverom på styrbord side. Dørken på uteplassen skjuler faste tanker som septik, bensin og ferskvann. Lukkekranen til drivstofftanken, og lensepumpen, er plassert lett tilgjengelig under aktersofaen. Her er også den manuelle lensepumpen. På babord side er det også et langsgående stuverom. De to 90 Ah-batteriene, ett til start og ett til forbruk, plassert sammen med bryterpanel og sikringer lett tilgjengelig under sofaen på babord side. Mye av den gamle kablingen er fjernet og erstattet med nye og kraftigere kabler som tåler den belastningen som moderne elektronikk som baugthruster og ankervinsj krever. Det er ryddet kraftig opp i hele det elektriske anlegget.

BYSSA
Annerledes er også byssa fremfor passasjerstolen på babord side i kjøreretningen. I 750-utgaven er byssa delvis under åpen himmel, men den befinner seg ned en trapp. Os fra stekepannen går ut i friluft, men samtidig har byssa godt» med salongen under dekk. Deler av byssa havner på innsiden av lugaren.
Her har eieren fulgt opp noe av den originale løsningen fra Nidelv. Vi har aldri vært fortrolige med den klønete delingen mellom dekkslugar og uteplass i Nidelv 750. Eieren av denne båten har ennå ikke kommet opp med noen ny og mer genial løsning. Derfor har han fjernet hele døra. Kanskje den kan erstattes med en rullgardin? Selv om byssas plassering er identisk med originalen, er utformingen en ganske annen. Et buet frosset glass foran passasjerstolen skiller byssa fra resten av miljøet. Denne er konstruert av eieren selv og inneholder gode koppeholdere. Hele bysseinnredningen er bygget opp av Poppel, en tynn og bestandig kryssfinér som brukes mye av båtbyggere. Utenpå har han så limt laminater i forskjelle farger og mønstre. Det meste går i sort og stål. Blant annet kjøleskapet har stålfront. Den nedfelte keramiske Wallas koketoppen ligger i en massiv benkeplate. En vask er nedfelt ved siden av kokeplaten. Og båten er utstyrt med både varmt og kaldt trykkvann. Bortsett fra den ekte teakdørken går hele innredningen i båten i denne moderne stilen. Det er tre standard skuffer i byssa, men med erfaring fra tur med familien ønsker eieren å øke på med partiske stuveløsninger der det er mulig.
Han irriterer seg generelt over dårlig med stuveplass for en familie på tur. Vi er enige. Noe kan gjemmes bort i boksene under salongen forut, med spesielt praktisk er det ikke for klær og utstyr i daglig bruk.
Salongen forut er i tradisjonell V-stil, med mulighet for ileggspute på et nedsenket bord som forvandler alt til en stor dobbelt køye. Veggene har sitt pene, originale trekk. De fire store koøyene gir mye og fint lys i lugaren. I tillegg gir spotlys god belysning. Det er oppbevaringsplass under sofaene på begge sider. Salongen her under dekk har et nokså stort bord. Selv om det er dreibart er det nokså trangt å sette seg inn fra styrbord side.
I tillegg til disse fasilitetene er det et eget toalettrom på styrbord side, ikke stort riktignok, men en god spyledo tilkoblet egen septiktank, og en grei helstøpt håndvask. Dette rommet har kun elektrisk lyskilde.

FØRERPLASSEN
Det er ikke mye igjen av det originale instrumentpanelet i denne båten. Alt er nytt og i motsetning til originalens rette linjer og skarpe hjørner, er alt her avrundet og med svært mange likhetstrekk til det instrumentpanel vi finner i råtassen 780 SSR. Ingen skal være i tvil hvor den dyktige interiørdesigneren har hentet ideen til sin løsning. Ikke bare er det lekkert, det er også funksjonelt. Alle instrumenter er nye og samtlige er nedfelt i en karbon overflate. Midt foran føreren, i riktig synsvinkel, er en 8 tommers kartplotter felt ned.
Man sitter svært godt i de eksklusive, stillbare stolene, og høyt nok til å få godt utsyn til alle kanter gjennom den buede vindskjermen. Gir og gass ligger i en ettspaks riktig plassert kontrollboks. Drevet trimmes fra kontrollboksen. Vår testbåt var ikke utstyrt med trimflaps. Av utstyr ellers nevnes baugpropell og aktervinsj.

SKROG OG DEKK
Skroget fremstår som nytt på dette 20 år gamle eksemplaret. Det er tydeligvis godt holdt gjennom mange år, i tillegg til at nåværende eier med alle tilgjengelige rense- rubbings- og poleringsmidler har gjort det som står i sin makt for å få opp glansen i gelcoaten. Båten er påført nye logos og emblemer. Ellers er alt utenfor vindskjermen originalt, med sine styrker og svakheter. Vi kan her påpeke akkurat det samme som vi gjorde da båten ble testet som ny i 1991;
Dekket har antisklimønster over alt. Dollbordet er bredt nok for vanlig ferdsel, men pulpiten er litt for lav. Her er høyden ofret på estetikkens alter. Det er seks solide kryssholt. De to midtskips har dessverre en noe uheldig plassering, nemlig midt på dollbordet. De burde vært felt inn i kanten mellom dekk og skrogside for ikke å være i veien. På siden av styrhustaket er det solid griperekke i rustfritt stål. I baugen er det en smart todelt dreggboks, en for kjetting, dregg og dreggtau til dreggvinsj og en for fortøyningstamper.

SJØEGENSKAPENE
Nidelv 750 Sport er en morsom båt i fart. Båten er relativt tung, 2000 kg, og fremstår som meget robust og stødig. Båten har en forholdsvis dyp V-bunn på 20 grader. Med en Volvo Penta 570 DPA, en V-8 bensin med snaue 250 hestekrefter, og med sitt R-design, ser den sikkert raskere ut enn den er. Vår testbåt toppet på 37 knop. Det bør være fullt mulig å ta noe mer ut av den, men uansett bør det være tilstrekkelig med kraft for en rask forflytting. Vi fant en marsjfart på behagelige 28 knop med 3200 dreininger. Båten har ingen utpreget planingsterskel. Den tåler påkjenning fra kraftig sjø og den er konstruert for p å kjøre krappe kurver i stor fart, uten å glippe eller grave seg ned. Det er med andre ord ingenting å utsette på båtens egenskaper i sjøen. Og det, i tillegg til tidløse linjer, er nok en viktig grunn til at «oldingen» holder seg populær.

Vår konklusjon
En Nidelv 750 bør være et godt kjøp for den som vil ha båt med overnattingsmuligheter, men som primært satser på god komfort på badeturen. Båten har vært produsert siden 1991, men har likevel etter vår smak tidløse linjer, noe som gjør den lettere å omsette i bruktmarkedet. Vår testbåt kostet 350.000 i innkjøp, men den var trolig ikke godt vedlikeholdt. Det spilte mindre rolle for nåværende eier som har nedlagt minst 150 timer i sitt ”faceliftprosjekt”. Tilsvarende båter, med bensinmotor, finnes i bruktmarkedet fra 400.000 og oppover. Den kom også i en dieselversjon med 140 hk. Sjøegenskapene er svært gode, tilnærmet suverene.

Eieres konklusjon
-Jeg så etter en båt med et potensiale for oppgradering, sier Tommy Wilberg i Moelv. Det fant han i denne båten, en moderne båt til en ikke altfor stiv pris.
-Siden jeg er lidenskapelig opptatt av linjer, farger og smarte interiørløsninger, har jeg kastet meg over båten med kum hals. Begynner nå å få den slik jeg ønsker at den skal være, men det gjenstår fortsatt en del timers arbeid før verket er fullført.

-Dette er en god båt for fine dagsturer på Mjøsa, men også helt greit for overnatting. Men på lange turer, og spesielt i dårlig vær, kunne vi nok tenke oss en noe større båt med litt med bokomfort og fremfor alt med mye mer suveplass. Når det er sagt, tror jeg likevel vi skal lete lenge etter en båt som er bedre i sjøen og en båt som det går an å føre en samtale i selv om motoren går på turtall og det bølger litt rundt oss. Vi er storfornøyd. Dette er etter min mening mye båt for pengene, sier Tommy Wilberg.

 

Utgave: 

Stikkord: 

VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Twitter icon
e-mail icon