Et fargerikt mannskap

Et fargerikt mannskap



Et fargerikt mannskap

Tekst og foto: Asmund Myhrvold

Bjørn Erik Guldbrandsen er enig med Jo Benkow i at ”en båt skal se ut som en båt og ikke som en forvokst slalomstøvel”. Derfor valgte han en båt, som etter vår mening er en av de peneste som noensinne er bygget, da han for tre år siden ville bytte til noe større. Båten er en 79-modell Marex Friendship, og om den utvendig har perfekte linjer, var det mye å utsette på interiøret. Men Bjørn Erik er en meget nevenyttig mann, og ominnredet skuta fullstendig etter eget og, ikke minst, ”mannskapets” behov.

”Mannskapet” er to papegøyer, og da skippern er av den oppfatning at selvgjort er velgjort, kjøpte han like godt befruktede egg og ruget dem ut selv. De små krekene måtte han i begynnelsen mate med en kanyle, men papegøyer ble det, og et mere hengivent mannskap skal man lete lenge etter. De heter egentlig Rødtopp og Jacob, men går gjerne under navnene Styrbord og Babord på grunn av fargen. De setter seg alltid på riktig skulder slik at kapteinen ikke behøver tvile på hva som er hva. Vi må også nevne at båten heter ”Mathey”, og er oppkalt etter en henfaren papegøye.

Som nevnt er innredningen også tilpasset ”mannskapet”. De har spesiallaget bur som de kan trekke seg tilbake til hvis de ønsker det, og har også sine små sovekabiner rett over skipperens køye. Styrbord er en effektiv vekkerklokke med sine gjennomtrengende trompetstøt.

Bjørn Erik er en ung mann sist i femtiårene, men likevel av den gamle skolen. Vi tenker da på den type båtfolk som kanskje er en en utdøende rase, - de som alltid gir en håndsrekning om noen trenger det. Dessuten er han med sitt smittende humør litt av et muntrasjonsråd på Malmøya Slipp i Oslo.

Utgave: 

Stikkord: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Twitter icon
e-mail icon