Et fargerikt mannskap

Et fargerikt mannskap



Et fargerikt mannskap

Tekst og foto: Asmund Myhrvold

Bjørn Erik Guldbrandsen er enig med Jo Benkow i at ”en båt skal se ut som en båt og ikke som en forvokst slalomstøvel”. Derfor valgte han en båt, som etter vår mening er en av de peneste som noensinne er bygget, da han for tre år siden ville bytte til noe større. Båten er en 79-modell Marex Friendship, og om den utvendig har perfekte linjer, var det mye å utsette på interiøret. Men Bjørn Erik er en meget nevenyttig mann, og ominnredet skuta fullstendig etter eget og, ikke minst, ”mannskapets” behov.

”Mannskapet” er to papegøyer, og da skippern er av den oppfatning at selvgjort er velgjort, kjøpte han like godt befruktede egg og ruget dem ut selv. De små krekene måtte han i begynnelsen mate med en kanyle, men papegøyer ble det, og et mere hengivent mannskap skal man lete lenge etter. De heter egentlig Rødtopp og Jacob, men går gjerne under navnene Styrbord og Babord på grunn av fargen. De setter seg alltid på riktig skulder slik at kapteinen ikke behøver tvile på hva som er hva. Vi må også nevne at båten heter ”Mathey”, og er oppkalt etter en henfaren papegøye.

Som nevnt er innredningen også tilpasset ”mannskapet”. De har spesiallaget bur som de kan trekke seg tilbake til hvis de ønsker det, og har også sine små sovekabiner rett over skipperens køye. Styrbord er en effektiv vekkerklokke med sine gjennomtrengende trompetstøt.

Bjørn Erik er en ung mann sist i femtiårene, men likevel av den gamle skolen. Vi tenker da på den type båtfolk som kanskje er en en utdøende rase, - de som alltid gir en håndsrekning om noen trenger det. Dessuten er han med sitt smittende humør litt av et muntrasjonsråd på Malmøya Slipp i Oslo.

Utgave: 

Stikkord: 

Hos ekspertisen er en prosents forbedring på propelleffekt et realt kvantesprang. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Twitter icon
e-mail icon