Et fargerikt mannskap

Et fargerikt mannskap



Et fargerikt mannskap

Tekst og foto: Asmund Myhrvold

Bjørn Erik Guldbrandsen er enig med Jo Benkow i at ”en båt skal se ut som en båt og ikke som en forvokst slalomstøvel”. Derfor valgte han en båt, som etter vår mening er en av de peneste som noensinne er bygget, da han for tre år siden ville bytte til noe større. Båten er en 79-modell Marex Friendship, og om den utvendig har perfekte linjer, var det mye å utsette på interiøret. Men Bjørn Erik er en meget nevenyttig mann, og ominnredet skuta fullstendig etter eget og, ikke minst, ”mannskapets” behov.

”Mannskapet” er to papegøyer, og da skippern er av den oppfatning at selvgjort er velgjort, kjøpte han like godt befruktede egg og ruget dem ut selv. De små krekene måtte han i begynnelsen mate med en kanyle, men papegøyer ble det, og et mere hengivent mannskap skal man lete lenge etter. De heter egentlig Rødtopp og Jacob, men går gjerne under navnene Styrbord og Babord på grunn av fargen. De setter seg alltid på riktig skulder slik at kapteinen ikke behøver tvile på hva som er hva. Vi må også nevne at båten heter ”Mathey”, og er oppkalt etter en henfaren papegøye.

Som nevnt er innredningen også tilpasset ”mannskapet”. De har spesiallaget bur som de kan trekke seg tilbake til hvis de ønsker det, og har også sine små sovekabiner rett over skipperens køye. Styrbord er en effektiv vekkerklokke med sine gjennomtrengende trompetstøt.

Bjørn Erik er en ung mann sist i femtiårene, men likevel av den gamle skolen. Vi tenker da på den type båtfolk som kanskje er en en utdøende rase, - de som alltid gir en håndsrekning om noen trenger det. Dessuten er han med sitt smittende humør litt av et muntrasjonsråd på Malmøya Slipp i Oslo.

Utgave: 

Stikkord: 

I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Twitter icon
e-mail icon