Et fargerikt mannskap

Et fargerikt mannskap



Et fargerikt mannskap

Tekst og foto: Asmund Myhrvold

Bjørn Erik Guldbrandsen er enig med Jo Benkow i at ”en båt skal se ut som en båt og ikke som en forvokst slalomstøvel”. Derfor valgte han en båt, som etter vår mening er en av de peneste som noensinne er bygget, da han for tre år siden ville bytte til noe større. Båten er en 79-modell Marex Friendship, og om den utvendig har perfekte linjer, var det mye å utsette på interiøret. Men Bjørn Erik er en meget nevenyttig mann, og ominnredet skuta fullstendig etter eget og, ikke minst, ”mannskapets” behov.

”Mannskapet” er to papegøyer, og da skippern er av den oppfatning at selvgjort er velgjort, kjøpte han like godt befruktede egg og ruget dem ut selv. De små krekene måtte han i begynnelsen mate med en kanyle, men papegøyer ble det, og et mere hengivent mannskap skal man lete lenge etter. De heter egentlig Rødtopp og Jacob, men går gjerne under navnene Styrbord og Babord på grunn av fargen. De setter seg alltid på riktig skulder slik at kapteinen ikke behøver tvile på hva som er hva. Vi må også nevne at båten heter ”Mathey”, og er oppkalt etter en henfaren papegøye.

Som nevnt er innredningen også tilpasset ”mannskapet”. De har spesiallaget bur som de kan trekke seg tilbake til hvis de ønsker det, og har også sine små sovekabiner rett over skipperens køye. Styrbord er en effektiv vekkerklokke med sine gjennomtrengende trompetstøt.

Bjørn Erik er en ung mann sist i femtiårene, men likevel av den gamle skolen. Vi tenker da på den type båtfolk som kanskje er en en utdøende rase, - de som alltid gir en håndsrekning om noen trenger det. Dessuten er han med sitt smittende humør litt av et muntrasjonsråd på Malmøya Slipp i Oslo.

Utgave: 

Stikkord: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.
Twitter icon
e-mail icon