Enklere sink-bytte

Enklere sink-bytte

Enklere sink-bytte

Ionguard er en ny type sinkanode som gjør at du slipper å ta båten på land for å skifte sink, svært aktuelt for kanalfarere.

TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN

En problemstilling som ikke er så aktuell på våre kanter, er at det brukes forskjellig sink i saltvann og ferskvann. Noe de fleste ikke er klar over. For dem som ferdes mye på kanaler er det med dette produktet enkelt å skifte mellom sink-typene.

IonGuard leveres i forskjellige utførelse, med hus i rustfritt stål, plast eller bronse. Systemet fungerer både på motorbåter og seilbåter. Ved bruk på ”vanlige” fritidsbåter trenger man ikke annen sink enn IonGuard, kanskje med unntak av sink på baugpropellen. På større båter vil IonGuard være et supplement til annen sink. Ved å inspisere den vil man få en indikasjon på når øvrig sink må skiftes ut. Montering av IonGuard er ikke komplisert, men siden man tross alt må borre hull i båten må det gjøres fagmessig.

Sinkens betydning

Alle som har båt kjenner sink-anodenes betydning. Om de mangler kan det som kjent gjøre store skader på metall i båten, skader som kan bli kompliserte og kostbare. Sink-anoder på fritidsbåter har vært ganske uforandret siden Sir Humphrey Davey utviklet dem i 1824.

Vi er vant med at vi skifter anodene hver vår når båten er oppe på land. Bruntons er fra før av kjent for å lage propeller av høy kvalitet, blant annet foldepropellene ”Autoprop” og ”Varifold”. De har nå kommet med et nytt produkt som gjør at det ikke er nødvendig å ta båten på land for å inspisere, og eventuelt skifte sink.

Sink i ”hylster”

”IonGuard” er en sink som sitter i en ”hylster”, på samme måten som føleren til loggen. Sinken kan rett og slett taes opp for inspeksjon mens båten er på sjøen. Ved bruk på hurtiggående båter kan sinken trekkes opp under fart, slik at den flukter med båtens skrog og dermed ikke reduserer farten. Samme forholdet har man om systemet brukes på.



Mer informasjon på: www.bruntons-propellers.com. Norsk forhandler Autoprop Norway, Stavanger. Telefon: 51 56 56 59/901 34 575

Utgave: 

Stikkord: 

Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Twitter icon
e-mail icon