Enklere sink-bytte

Enklere sink-bytte

Enklere sink-bytte

Ionguard er en ny type sinkanode som gjør at du slipper å ta båten på land for å skifte sink, svært aktuelt for kanalfarere.

TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN

En problemstilling som ikke er så aktuell på våre kanter, er at det brukes forskjellig sink i saltvann og ferskvann. Noe de fleste ikke er klar over. For dem som ferdes mye på kanaler er det med dette produktet enkelt å skifte mellom sink-typene.

IonGuard leveres i forskjellige utførelse, med hus i rustfritt stål, plast eller bronse. Systemet fungerer både på motorbåter og seilbåter. Ved bruk på ”vanlige” fritidsbåter trenger man ikke annen sink enn IonGuard, kanskje med unntak av sink på baugpropellen. På større båter vil IonGuard være et supplement til annen sink. Ved å inspisere den vil man få en indikasjon på når øvrig sink må skiftes ut. Montering av IonGuard er ikke komplisert, men siden man tross alt må borre hull i båten må det gjøres fagmessig.

Sinkens betydning

Alle som har båt kjenner sink-anodenes betydning. Om de mangler kan det som kjent gjøre store skader på metall i båten, skader som kan bli kompliserte og kostbare. Sink-anoder på fritidsbåter har vært ganske uforandret siden Sir Humphrey Davey utviklet dem i 1824.

Vi er vant med at vi skifter anodene hver vår når båten er oppe på land. Bruntons er fra før av kjent for å lage propeller av høy kvalitet, blant annet foldepropellene ”Autoprop” og ”Varifold”. De har nå kommet med et nytt produkt som gjør at det ikke er nødvendig å ta båten på land for å inspisere, og eventuelt skifte sink.

Sink i ”hylster”

”IonGuard” er en sink som sitter i en ”hylster”, på samme måten som føleren til loggen. Sinken kan rett og slett taes opp for inspeksjon mens båten er på sjøen. Ved bruk på hurtiggående båter kan sinken trekkes opp under fart, slik at den flukter med båtens skrog og dermed ikke reduserer farten. Samme forholdet har man om systemet brukes på.



Mer informasjon på: www.bruntons-propellers.com. Norsk forhandler Autoprop Norway, Stavanger. Telefon: 51 56 56 59/901 34 575

Utgave: 

Stikkord: 

Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Twitter icon
e-mail icon