Enklere sink-bytte

Enklere sink-bytte

Enklere sink-bytte

Ionguard er en ny type sinkanode som gjør at du slipper å ta båten på land for å skifte sink, svært aktuelt for kanalfarere.

TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN

En problemstilling som ikke er så aktuell på våre kanter, er at det brukes forskjellig sink i saltvann og ferskvann. Noe de fleste ikke er klar over. For dem som ferdes mye på kanaler er det med dette produktet enkelt å skifte mellom sink-typene.

IonGuard leveres i forskjellige utførelse, med hus i rustfritt stål, plast eller bronse. Systemet fungerer både på motorbåter og seilbåter. Ved bruk på ”vanlige” fritidsbåter trenger man ikke annen sink enn IonGuard, kanskje med unntak av sink på baugpropellen. På større båter vil IonGuard være et supplement til annen sink. Ved å inspisere den vil man få en indikasjon på når øvrig sink må skiftes ut. Montering av IonGuard er ikke komplisert, men siden man tross alt må borre hull i båten må det gjøres fagmessig.

Sinkens betydning

Alle som har båt kjenner sink-anodenes betydning. Om de mangler kan det som kjent gjøre store skader på metall i båten, skader som kan bli kompliserte og kostbare. Sink-anoder på fritidsbåter har vært ganske uforandret siden Sir Humphrey Davey utviklet dem i 1824.

Vi er vant med at vi skifter anodene hver vår når båten er oppe på land. Bruntons er fra før av kjent for å lage propeller av høy kvalitet, blant annet foldepropellene ”Autoprop” og ”Varifold”. De har nå kommet med et nytt produkt som gjør at det ikke er nødvendig å ta båten på land for å inspisere, og eventuelt skifte sink.

Sink i ”hylster”

”IonGuard” er en sink som sitter i en ”hylster”, på samme måten som føleren til loggen. Sinken kan rett og slett taes opp for inspeksjon mens båten er på sjøen. Ved bruk på hurtiggående båter kan sinken trekkes opp under fart, slik at den flukter med båtens skrog og dermed ikke reduserer farten. Samme forholdet har man om systemet brukes på.



Mer informasjon på: www.bruntons-propellers.com. Norsk forhandler Autoprop Norway, Stavanger. Telefon: 51 56 56 59/901 34 575

Utgave: 

Stikkord: 

Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.
Det nederlandske selskapet DMS Holland kan ha skutt en liten (kostbar?) gullfugl med sine nye svingbare kombinerte trim/stabiliseringsplan for hurtiggående, planende båter.
RAPTOR: Yamarin 81 DC er gjenskapt som Silver Raptor.
Silver Raptor er det nye flaggskipet fra finske Silver, men helt ny er likevel ikke båten. Den er designet av Eker Design og ble først introdusert i markedet som Yamarin 81 DC, men Silver-eieren Oy Otto Brandt Ab kjøpte modellen fra Yamarins nye eier Yamaha.
I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Twitter icon
e-mail icon