Enklere sink-bytte

Enklere sink-bytte

Enklere sink-bytte

Ionguard er en ny type sinkanode som gjør at du slipper å ta båten på land for å skifte sink, svært aktuelt for kanalfarere.

TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN

En problemstilling som ikke er så aktuell på våre kanter, er at det brukes forskjellig sink i saltvann og ferskvann. Noe de fleste ikke er klar over. For dem som ferdes mye på kanaler er det med dette produktet enkelt å skifte mellom sink-typene.

IonGuard leveres i forskjellige utførelse, med hus i rustfritt stål, plast eller bronse. Systemet fungerer både på motorbåter og seilbåter. Ved bruk på ”vanlige” fritidsbåter trenger man ikke annen sink enn IonGuard, kanskje med unntak av sink på baugpropellen. På større båter vil IonGuard være et supplement til annen sink. Ved å inspisere den vil man få en indikasjon på når øvrig sink må skiftes ut. Montering av IonGuard er ikke komplisert, men siden man tross alt må borre hull i båten må det gjøres fagmessig.

Sinkens betydning

Alle som har båt kjenner sink-anodenes betydning. Om de mangler kan det som kjent gjøre store skader på metall i båten, skader som kan bli kompliserte og kostbare. Sink-anoder på fritidsbåter har vært ganske uforandret siden Sir Humphrey Davey utviklet dem i 1824.

Vi er vant med at vi skifter anodene hver vår når båten er oppe på land. Bruntons er fra før av kjent for å lage propeller av høy kvalitet, blant annet foldepropellene ”Autoprop” og ”Varifold”. De har nå kommet med et nytt produkt som gjør at det ikke er nødvendig å ta båten på land for å inspisere, og eventuelt skifte sink.

Sink i ”hylster”

”IonGuard” er en sink som sitter i en ”hylster”, på samme måten som føleren til loggen. Sinken kan rett og slett taes opp for inspeksjon mens båten er på sjøen. Ved bruk på hurtiggående båter kan sinken trekkes opp under fart, slik at den flukter med båtens skrog og dermed ikke reduserer farten. Samme forholdet har man om systemet brukes på.



Mer informasjon på: www.bruntons-propellers.com. Norsk forhandler Autoprop Norway, Stavanger. Telefon: 51 56 56 59/901 34 575

Utgave: 

Stikkord: 

Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
Twitter icon
e-mail icon