En ekstra trygghet: Lensealarm

En ekstra trygghet: Lensealarm

En ekstra trygghet:

Lensealarm

Båteierens store skrekk er at det skal oppstå lekkasje om bord. Alene på sjøen en sen natt eller i dårlig vær, kan man lett ta seg i å tenke: Er ikke båten litt tung i hekken nå? Vi monterte en enkel og smart løsning for å få et varsel om lekkasje i reportasjebåten.

TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN

Det kan være mange grunner til at det oppstår lekkasje i båten. Det kan være skade på ulike skroggjennomføringer, kjølevannsinntak eller propellaksling som ikke er tett. Man kan også oppleve at drenering på dekk er gått tett, og at sjøvann eller regnvann ender under dørken. Mulighetene, og farene, kan være mange. Før eller senere vil vi trolig alle oppleve at det trenger vann inn i båten, vanligvis i små mengder. Men når en alvorlig lekkasje oppstår og vi er underveis, vil det være av stor betydning for utfallet at vi varsles hurtigst mulig. En automatisk lensepumpe kan da være fattig trøst, og i verste fall en falsk trygghet. En alarm som gir signal både med lyd og lys er i slike tilfeller det eneste effektive systemet – aller helst i kombinasjon med en virkelig kraftig lensepumpe.

Normalt vil lensepumpen ta unna de beskjedne vannmengdene som måtte komme i båten, men selv små lekkasjer kan bli mye vann over tid. Og har det først kommet større mengder vann i motorrommet, kan propellaksel eller drivhjul kaste det opp under dekk og i sin tur ned i luftinntaket – med motorstopp som resultat. Andre tenkbare tilfeller er at lensepumpen er defekt. Det kan være at flottøren ikke virker, eller at silen i pumpen er gått tett. Uansett er det greit å være forberedt. I stedet for å sitte vakt selv, kan man montere en elektrisk lensevakt.



På instrumentpanelet

Vi fikk Bo-André Trondsen hos Viknes på Askøy til å montere en lensealarm i Båtmagasinets reportasjebåt. Det er allerede montert lensepumpe med god kapasitet i båtens motorrom. Den er koblet mot en flottør, slik at den begynner å pumpe når vannet når et visst nivå. Når pumpen går, tennes et rødt lys på bryterpanelet for lensepumpen. Dette for å gi et varsel om at pumpen er i drift. Det første Bo-André gjorde var å montere ytterligere en kraftig rød lysdiode på instrumentpanelet. Denne dioden er parallellkoblet mot lyset på bryteren, som kan være vanskelig å se siden den sitter under rattet. Ved å ha en signallampe på instrumentpanelet vil båtføreren umiddelbart få beskjed om at lensepumpen er i drift. Det er helt normalt at pumpen går fra tid til annen, men det kan være problemer dersom ikke pumpen kobler ut etter en tid. Det kan være et varsel om at pumpen ikke tar unna.



Varsel ved vann

Neste punkt var at Bo-André monterte en rustfri lensevakt fra Wema-System. Denne ble montert cirka 15 centimeter over den eksisterende flottøren. Lensealarmen ble koblet mot en kraftig akustisk alarm i styrhuset. – Prinsippet er at dersom pumpen ikke virker, eller tar unna vannet, vil det gå alarm når vannet kommer opp til faretruende nivå. Båtføreren vil da få et varsel om at noe er galt, og forhåpentligvis ha tid nok til å ta affære, forklarer Trondsen. Han legger til at dersom det ikke allerede var montert flottør, ville han montert to lensevakter fra Wema med cirka 15 centimeter høydeforskjell. Disse rustfrie lensevaktene/flottørene har i følge Bo André vist seg svært driftssikre. Flottøren, eller vippebryteren, til lensepumpen har i prinsippet samme funksjon som lensevakten, og de kan brukes om hverandre. Forskjellen er at flottøren, som sitter lavest, starter lensepumpen, mens lensealarmen gir varsel om at vann-nivået er for høyt. – Systemet er koblet på direktestrøm, slik at det også skal virke selv om hovedbryterne er slått av, forklarer Bo André. Det vil altså si at strømmen går rett fra forbruksbatteriet, men det er viktig at ledningene blir sikret med riktige sikringer. Den akustiske alarmen er svært kraftig, og vi hadde ingen problemer med å høre den både ute og inne. Du skal ha et godt sovehjerte om du ikke våkner når den tar løs.

Viknes tar cirka kr 2.500,- for å montere systemet i båten. Selve monteringen er enkel, og det er ikke noe i veien for at man kan gjøre det selv. Normalt vil ikke arbeidet ta mer enn noen timer, men det kommer selvfølgelig an på hvor nevenyttig du er. Systemet er enkelt, men likevel smart. Det gir absolutt en ekstra trygghet å vite at man får varsel dersom det skulle oppstå lekkasje om bord. Du får da ekstra tid til å gjøre noe med skaden, tid til å tilkalle assistanse og sette kursen mot land.



Dette trenger du:

VERKTØY/PRODUKTER PRIS

Wema flottør Kroner

Ledning Kroner

Kabelsko Kroner

Alarm Kroner

Verktøy Kroner

Verktøy Kroner

Verktøy Kroner

Mer informasjon på www.wema.no

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon