Drivanker i småbåt

Drivanker i småbåt



Drivanker i småbåt?

Av Carl O. S. Langlie

Et drivanker er den eneste form for brems vi motorbåteiere har om motoren skulle svikte på dypt vann og du driver mot brottene. Vil du ligge rolig under dypvannsfiske, er det også en hjelp. Et drivanker er en enkel og billig forsikring man bør ha ombord.

Jeg ligger ofte ute i havgapet og pilker torsk på 50-100 meters dyp. Det er for dypt for dreggen, så jeg ligger og driver - alt for fort av og til. Ikke sjelden setter vind og sjø meg såpass igang at det er vanskelig å nå bunnen med en svenskepilk på 400 gram, og oppholdet over den gode fiskeplassen blir kortvarig. Bekvemt blir det heller ikke når båten normalt legger seg til å rulle på tvers av sjøen.

Hva med et drivanker? Kanskje det kan hjelpe, spurte jeg meg selv uten å få noe klart svar. Drivanker var jo noe guttebokforfatterne regelmessig tok frem så skuta kunne ride stormen av etter at riggen hadde gått over bord ved Kapp Horn. Dette fenomenale redskapet som tømmermannen surret sammen når brenningene var nær, reddet alltid mann og mus. Senere har vel både Kapp Horn og drivankeret vært nokså fjerne begreper for de fleste av oss, og siden tømmermann ikke inngår i min besetning, oppsøkte jeg en båtutstyrsforretning. Det minste drivankeret jeg kunne få var en undervannsfallskjerm med diameter mindre enn en vanlig paraply, var beregnet for båter på vel 30 fot, og skulle dermed passe fint for min 20½-foter.

Så kom jeg ut på fiskeplassen der strøm og vind sto hver sin vei, og pilkesnøret lå bortimot horisontalt i vannet. Forventningsfullt lot jeg drivankeret gå i sjøen. Det la seg tydeligvis riktig i vannet og trakk dreggetauet kjapt ut. Nå viste det seg at draget i tauet ble nokså beskjedent, så beskjedent at båten fortsatt seilte på tvers av vind og sjø, enten jeg festet tauet i baugen eller i akterenden. Litt lettere å nå bunn med pilken ble det nok, men noen revolusjonerende effekt kan man ikke snakke om. Likevel, siden alle monner drar, og siden drivankeret er lettvint å håndtere, bruker jeg det ofte på fiskeplassen, selv om det ikke gir noen fullgod løsning på avdriftsproblemet.

Nå øker vel effekten av et drivanker med kvadratet av farten, og dermed kommer det nok først til sin rett hvis jeg skulle få motorstopp i vær der en erfaren hobbyfisker burde ha holdt seg innaskjærs. Da kan det være godt å ha drivankeret for hånden. Det koster bare ca 200 kroner og tar ikke mer plass om bord enn en regnjakke.

Utgave: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon