DEL 3: Draco-oppussing: Nytt elektrisk anlegg

DEL 3: Draco-oppussing: Nytt elektrisk anlegg

DEL 3: Draco-oppussing: Nytt elektrisk anlegg

I år det 40 år siden Draco-eventyret startet. Båtmagasinet følger oppussingen av en Draco 2300 Suncab.



Det elektriske anlegget i Dracoen var en tikkende bombe. Nå skal alt byttes ut.



TEKST OG FOTO: AUDUN AAGRE



– Dette er livsfarlig. En kortslutning er alt som skal til for at det begynner å brenne.

Rudolf Pettersen jr. i Dracoklubben inspiserer det elektriske anlegget. Båten er en Draco 2300 Suncab fra 1981, og anlegget står til stryk. Mange av ledningene er 26 år gamle. Flere brannfeller er lokalisert. En åpen kobling nederst i motorrommet er kritisk. Ledningsnettet er underdimensjonert, og kobberet er svartsvidd. Vanlige sukkerbiter er brukt som koblingspunkter. Det elektriske anlegget er rett og slett en tikkende bombe. Vår båt er langt fra den eneste.

– Mange eldre båter hadde dårlige elektriske anlegg i utgangspunktet. Problemet er når man kobler til nye elektriske komponenter på gammelt ledningsnett. Her må alt ut, sier Pettersen.

Fortinnet kabel

Da båten kom fra fabrikken var det minimalt med el-utstyr. Båter i dag kommer gjerne med ankervinsj, kjøleskap, plottere, stereoanlegg med høyttalere og TV-skjerm. Dette krever en helt annen dimensjonering på de elektriske kablene. Så hvor skal vi begynne? Det første vi gjorde var å rive ut alt av gamle ledninger, og kjøpe inn en halv kilometer med fortinnede kabler fra Hellamarine.

– Fortinnede kabler er en stor fordel. De korroderer ikke, avgir mindre varme og har bedre ledeevne enn vanlige kobberkabler. Det er rett og slett mindre brannfarlig, sier Rudolf Pettersen jr.

Å legge opp nytt elektrisk anlegg krever kunnskap. Du må gjerne koble selv, men invester noen timer i en elektriker for den siste sjekken. Det er en særdeles god investering. Strømopplegget på båt er i prinsippet lik en bil. 12V er standard. Motoren lader batteriet, som leder strøm til de elektriske komponentene via sikringsbrettet. Men strøm i båt krever helt andre løsninger enn i bil. Vi har valgt å installere to spesialbatterier av typen Varta AGM (95 ah), som har samme egenskaper som gelbatterier, og er svært godt egnet til båtbruk. En skillebryter gir god kontroll over hvilket batteri man bruker, og sørger for at vi unngår å gå tomme for startstrøm. Bortsett fra lensepumpe er alt av elektrisk utstyr koblet via to sikringsbrett. De fortinnede kablene ble kjøpt inn i åtte ulike dimensjoner. Den tykkeste kabelen er på 70 kvadrat, og brukes primært mellom skillebryteren og motoren. 50-kvadrat brukes til batteriene og ankervinsjen. Frem til dashbordet har vi strukket 25-kvadrat. Mindre komponenter er koblet med enten 6-, 10- eller 16-kvadrat.

– Det er viktig å dimensjonere godt. For kabellengder over fem meter bør man gå opp en dimensjon, sier Pettersen.

God plan

Oppussingsprosjektet markerer at det er 40 år siden Draco startet masseproduksjon av båter, og vi har ikke spart på det elektriske utstyret. Ankervinsj, plotter og kjøleskap skal monteres. I tillegg til at vi skal koble til trimflaps, bauglys og lensepumpe som allerede er installert. Instrumenter og lamper må også på plass. Alt av koblinger skal gjøres bak rattkonsollen. Det er liten plass, og krever pinlig nøyaktighet for å få orden på kabelspagettien.

– Legg en plan for hvordan kablene skal legges til hver enkelt komponent, og merk ledningene godt. Jeg pleier å begynne med de tykkeste ledningene. De bør klamres fast bak konsollen, mens de tynneste kan stripses, sier Pettersen.

Kunsten er å dra kablene i skottet. Det blir fort trangt. Plasseringen av de ulike komponentene er også en kunst. Vi har lagt aggregat for ankervinsj på babord side bak, aggregat til trimflaps på styrbord side. Lensepumpa er montert på aktervegg, ganske høyt oppe. Dette er elektriske koblinger i motorrommet. Her bør man vite hva man gjør.

– Legg aldri koblinger i bunnen av båten. Det kan jeg ikke gjenta ofte nok. Lensepumpe bør monteres på akterveggen, understreker Pettersen.

Når utstyret er montert, elektroplanen er tegnet ut og kablene er dratt på plass, er den tøffeste jobben gjort. Selve koblingen av komponentene er overraskende enkelt. Tommelfingerregelen er rød på rød og svart på svart. Selv for en som ikke har store kunnskaper om strøm, er det svært intuitivt å gjøre koblingene. Det er heller ingen skam å bruke bruksanvisningen. Plotteren er en Northstar M84, og kobles enkelt til svinger og GPS, med fargekodede kabler. Elektrisk toalett, sirkulasjonspumpe, lensepumpe er fra Jabsco og kobles med to kabler. I motorrommet er trimflapsen koblet til, og ankervinsjen klargjort for montering. Instrumentene er fra Mercury og passet perfekt i hullene til de forrige instrumentene.

– Å koble strøm handler om god planlegging. Selve koblingen av de ulike komponentene har blitt svært enkelt. Det meste er laget for at folk skal klare det selv, sier Rudolf Pettersen jr.



FAKTARAMMER

Gode tips:

1. Sett aldri et bilbatteri i båten. I et marinebatteri skal det være et rom i bunn av batteriet, slik at det er plass til partiklene fra battericellene. Enkelte bilbatterier har ikke dette. Batteriene vi fant frem til kan stå i alle vinkler, er vedlikeholdsfrie, tåler flere inn- og utladninger enn ordinære batterier.

2. Unngå koblinger direkte fra komponenter til batteriet der det er mulig. Unntaket er klokker, lensepumper og utstyr som er avhengig av kontinuerlig strømtilførsel.

3. Sørg for å bruke riktige kabler. Hold deg unna noe avkapp hjemmefra. Vær også forsiktig med bruk av sukkerbiter og andre åpne koblinger, særlig i motorrommet.

4. Ikke glem brannslukningsapparatet.



Draco på nett:

www.dracofan.no





Tre vanlige brannårsaker:

1. 220V-ladere (invertere) som står på for lenge.

2. Åpne koblinger i motorrom.

3. Søl av olje, diesel eller bensin som ligger i bunn av motorrom, og antennes fra gnist i åpne koblinger.





Mange koblinger

23 fot er ikke all verden, men nok til et hav av elektrisk utstyr. Vi kom til 15 komponenter, i tillegg til to sikringsbrett, en halv kilometer innkjøpt kabel og 300 kabelsko.



1. QL trimflaps

2. Waeco Coolmatic CB40 kjøleskap

3. Engbo Midi 201 ankervinsj

4. Northstar M84 plotter/ekkolodd (8,4" skjerm)

5. Navicom RT-350 bærbar VHF

6. Jabsco elektrisk vannpumpe

7. Jabsco lensepumpe til skottmontering

8. Mercruiser motor (2,8 EI 200) med instrumenter

9. Jabsco toalett med kvern

10. Hella Xenon bauglys

11. Lanterner (originale)

12. Kabinlys

13. Vannkran med bryter

14. Varta AGM 95Ah batterier og Hellamarine skillebryter

15. Koblinger til vippebrytere



Elektrisk anlegg

1. Lag en plan over hver enkelt komponent, og beregn dimensjonering og antall kabler mellom batteri, sikringsbrett og alt som trenger strøm. God planlegging er den viktigste suksessfaktoren. Her en tegning for bauglysene.



2. Begynn med batteriene. Vi valgte to batterier, og en manuell skillebryter (mange foretrekker skillerelé). Bruk kun batterier beregnet for maritimt bruk.



3. Strekk kabler i skottene. Det kan være en utfordring å finne plass i gamle båter, men vi hadde ikke noe problem med dette i Suncaben. Bildet er tatt fra motorrommet i skottet på styrbord side.



4. All strømmen samles bak konsollen. Det er liten plass mellom skyvedør og konsoll, så det gjelder å ha god kontroll på spagettien. Tykke kabler klamres, mens de tynne kablene kan stripses. Vi la opp to sikringsbrett til ulike typer el-komponenter.



6. Ferdig koblede instrumentpaneler.



Plotter Northstar

1. Finn et egnet sted for plotteren. Monter den medfølgende braketten. For å spare plass i høyden gjorde vi noen justeringer på braketten. Plotteren kan med fordel felles inn hvis det er plass ved i nærheten av rattkonsollen. Finn et egnet sted for GPS-mottakeren. På grunn av plassmangel plasserte vi den like ved plotteren, men helst bør den plasseres en halv meter fra plotteren (gjelder plottere med innebygd forsterker for ekkolodd). Skjær hull til kabelen og monter den.



3. Kobl strøm til plotteren som anvist i bruksanvisningen. Legg opp kurser via sikringsbrettet.



4. Lag hull i glassfiberen, og trekk kablene fra koblingsrommet frem til plotteren.



5. Koble sammen svingeren og GPS-mottakeren med plotteren. Instruksjonen er idiotsikker. Følg fargekodene i bruksanvisningen.



6. Kjøp riktig kart (C-map), og du er klar for å kjøre. Plotteren er kompatibel med de nye Mercruiser-motorene med SmartCraft for motorvarsling.



Kjøleskap (Waeco Coolmatic CB40)



1. Det har trolig har vært montert et kjøleskap tidligere, i et hulrom under dekk. Kunsten var å finne et skap som passet i hullet. Vi fant et kubeformet Waeco-skap som passet akkurat.



ANKERVINSJ: Koblingen av ankervinsj er klar i motorrommet, og klargjort til montering av selve ankervinsjen i neste utgave. Vi har lagt opp vinsj på babord side.





VHF: Vi monterte en bærbar VHF, Navicom RT-350. Alt som skal til er to festeskruer til braketten, og tilgang til 12 volt.





BRANNFOREBYGGING: Lensepumpe for skottmontering er en billig forsikring. Vi fant en lensepumpe med en åpen kobling i bunn av motorrommet. Dette er en brannfelle som må unngås.



SVIDD KABEL: Slik så de gamle kablene ut. Svidde kabler tyder på for stor belastning. Kjøper man nytt bør man vurdere fortinnede kabler, som utvikler mindre varme og har bedre ledeegenskaper.



VIKTIG KABEL: Hovedkabelen fra motoren er selve hjernen. Kabelen er strukket til konsollen, og ligger klar for montering av motoren.



GOD SIKRING: Slik skal sikringsbrett kobles. Selve sikringene er beskyttet mot vann, og kablene er festet med kabelsko, og stripset godt fast.

Utgave: 

Stikkord: 

Hos ekspertisen er en prosents forbedring på propelleffekt et realt kvantesprang. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Twitter icon
e-mail icon