Cruisekopi: Krympet luksus

Cruisekopi: Krympet luksus

TEKST OG FOTO TRINE AMALIE SJØVOLD

Man ser så mange slags båter når man ferdes på europeiske vannveier. Når et norsk cruiseskip kommer langsomt sigende mot en sluse i Frankrike får man problemer med å tro sine egne øyne! Men er det ikke…? Nei, det kan det jo ikke være… Jo, men det ER jo… Majesty of the Seas fra Royal Carribean International! Og det er akkurat det denne båten er. Riktignok i nedskalert størrelse 1:8 men likevel, en nøyaktig kopi.

60 år gammel gruvearbeider
Farkosten tilhører den snart 60 år gamle tidligere gruvearbeideren Francois Zanella fra Morsback i Moselle, helt nord i Frankrike kloss opp til grensen mot Tyskland. Han har bygget modellbåter hele livet og fant etter hvert ut at modeller på to meter ble for smått. Han ville bygge en modellbåt han kunne bruke på kanaler. Cruiseskipet Majesty of the Seas ble bygget på det franske verftet Chantiers de l’Atlantique hvor man var så vennlige at man lot ham få låne tegningene av originalen. Prosjektet startet i 1993, året etter at det store cruiseskipet var sjøsatt. Da bygget Francois Zanella en hangar i hagen og begynte å bygge båt.

Planleggingsfasen før bygging var 3500 timer. Skroget ble bygget i stål i tre deler som senere ble fraktet ut, sandblåst, malt og sveiset sammen. Også innvendig er båten en kopi av originalen. Verftet har utstyrt båten med tre lugarer, nøyaktig like de som finnes i deres cruiseskip. Fransk TV fattet interesse for denne halvgale gruvearbeideren og fulgte hele byggeprosessen. Det førte igjen til stor interesse for prosjektet.
En vanlig gruvearbeider har neppe økonomi til å bygge en slik båt. Men sponsorene flesket til og det meste av utstyr ble skaffet til veie av firmaer som ville være med på galskapen. Gode venner og andre interesserte tro til med fagkunnskap og arbeidstimer for å hjelpe med bygging og innredning. Det eneste som skiller båten fra originalen når man ser den utvendig, er at det satt av plass til bilen rett bak styrhuset.

11 års byggetid
Byggingen startet 10. august 1994 og tok 11 år. Da ble overbygget med brua og pipa løftet av, slik at båten kunne fraktes på landeveien uten å støte opp i broer underveis. Et transportfirma stilte med biler som fraktet båt og overbygg til Sarreguemines, der elva Saar går over i Sarkanalen. Overbygget kom på plass igjen og båten ble sjøsatt. 12. og 13. Juni 2004 var båten åpen for nysgjerrige. Mer enn 300 mennesker ventet i opp til tre timer i regnværet for å komme om bord og se på modellen av det norske cruiseskipet. 23. Juni 2005 ble båten døpt. Gudmor var en av Frankrikes største ”sjøkvinner”, Maud Fontenoy. Hun er seiler, har bl.a. seilt alene rundt Antarktis mot vinden, rodd over Atlanteren, rodd det meste av Stillehavet og liknende ekspedisjoner. Altså litt ”gal” hun også.

Båtens størrelse ga seg selv. Den skulle kunne ferdes på franske kanaler og gjennom sluser som har standard størrelse og er beregnet på de franske kanallekterne, peniches. Midt i byggeperioden, i august 1999 møttes Francois Zanella og 250 mennesker som var involvert i byggingen av skipet direkte eller indirekte om bord i moderskipet Majesty of the Seas i Miami for å være med på cruise. De følte kanskje at de trengte å se originalen på nært hold. I 2002 var 200 av menneskene involvert i prosjektet med på cruise med Explorer of the Seas, et annet norsk cruiseskip fra samme selskap. Francois Zanella var selvskreven gjest ved bordet til den norske kapteinen Olav Nyseter. Men nå reiser Francois Zanella og hans kone på cruise på de franske kanalene med eget skip hele sommeren. Til glede for dem selv og til stor forundring for båtfolk som treffer dem underveis.

Fakta om ”Majesty of the Seas”-modellen
Største lengde: 33,50 meter
Største bredde: 4,75 meter
Vekt: 90 tonn
Dyptgående: 1.06 meter
Motor: 2x 100 hk diesel
Boflate: 160 kvm

For å kunne komme under broer er det installert spesielle ballasttanker på 22.000 liter som gjør at hun ved behov kan ligge dypere i vannet. Båten har to ankere, hver på 80 kg. Innvendig har båten to heiser som er drevet hydraulisk, moderne bysse med alt utstyr, stue og spiserom med kopi av den originale takrosetten bestående av 300 blinkende fiberlamper, og i den flislagte inngangen en kompassrose med båtens navn og årene 1994 – 2005 i midten. Det er to 100 hk. motorer og to baugpropeller for enklere navigering inn og ut av sluser og havner.

Utgave: 

Stikkord: 

En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
Twitter icon
e-mail icon