Cruisekopi: Krympet luksus

Cruisekopi: Krympet luksus

TEKST OG FOTO TRINE AMALIE SJØVOLD

Man ser så mange slags båter når man ferdes på europeiske vannveier. Når et norsk cruiseskip kommer langsomt sigende mot en sluse i Frankrike får man problemer med å tro sine egne øyne! Men er det ikke…? Nei, det kan det jo ikke være… Jo, men det ER jo… Majesty of the Seas fra Royal Carribean International! Og det er akkurat det denne båten er. Riktignok i nedskalert størrelse 1:8 men likevel, en nøyaktig kopi.

60 år gammel gruvearbeider
Farkosten tilhører den snart 60 år gamle tidligere gruvearbeideren Francois Zanella fra Morsback i Moselle, helt nord i Frankrike kloss opp til grensen mot Tyskland. Han har bygget modellbåter hele livet og fant etter hvert ut at modeller på to meter ble for smått. Han ville bygge en modellbåt han kunne bruke på kanaler. Cruiseskipet Majesty of the Seas ble bygget på det franske verftet Chantiers de l’Atlantique hvor man var så vennlige at man lot ham få låne tegningene av originalen. Prosjektet startet i 1993, året etter at det store cruiseskipet var sjøsatt. Da bygget Francois Zanella en hangar i hagen og begynte å bygge båt.

Planleggingsfasen før bygging var 3500 timer. Skroget ble bygget i stål i tre deler som senere ble fraktet ut, sandblåst, malt og sveiset sammen. Også innvendig er båten en kopi av originalen. Verftet har utstyrt båten med tre lugarer, nøyaktig like de som finnes i deres cruiseskip. Fransk TV fattet interesse for denne halvgale gruvearbeideren og fulgte hele byggeprosessen. Det førte igjen til stor interesse for prosjektet.
En vanlig gruvearbeider har neppe økonomi til å bygge en slik båt. Men sponsorene flesket til og det meste av utstyr ble skaffet til veie av firmaer som ville være med på galskapen. Gode venner og andre interesserte tro til med fagkunnskap og arbeidstimer for å hjelpe med bygging og innredning. Det eneste som skiller båten fra originalen når man ser den utvendig, er at det satt av plass til bilen rett bak styrhuset.

11 års byggetid
Byggingen startet 10. august 1994 og tok 11 år. Da ble overbygget med brua og pipa løftet av, slik at båten kunne fraktes på landeveien uten å støte opp i broer underveis. Et transportfirma stilte med biler som fraktet båt og overbygg til Sarreguemines, der elva Saar går over i Sarkanalen. Overbygget kom på plass igjen og båten ble sjøsatt. 12. og 13. Juni 2004 var båten åpen for nysgjerrige. Mer enn 300 mennesker ventet i opp til tre timer i regnværet for å komme om bord og se på modellen av det norske cruiseskipet. 23. Juni 2005 ble båten døpt. Gudmor var en av Frankrikes største ”sjøkvinner”, Maud Fontenoy. Hun er seiler, har bl.a. seilt alene rundt Antarktis mot vinden, rodd over Atlanteren, rodd det meste av Stillehavet og liknende ekspedisjoner. Altså litt ”gal” hun også.

Båtens størrelse ga seg selv. Den skulle kunne ferdes på franske kanaler og gjennom sluser som har standard størrelse og er beregnet på de franske kanallekterne, peniches. Midt i byggeperioden, i august 1999 møttes Francois Zanella og 250 mennesker som var involvert i byggingen av skipet direkte eller indirekte om bord i moderskipet Majesty of the Seas i Miami for å være med på cruise. De følte kanskje at de trengte å se originalen på nært hold. I 2002 var 200 av menneskene involvert i prosjektet med på cruise med Explorer of the Seas, et annet norsk cruiseskip fra samme selskap. Francois Zanella var selvskreven gjest ved bordet til den norske kapteinen Olav Nyseter. Men nå reiser Francois Zanella og hans kone på cruise på de franske kanalene med eget skip hele sommeren. Til glede for dem selv og til stor forundring for båtfolk som treffer dem underveis.

Fakta om ”Majesty of the Seas”-modellen
Største lengde: 33,50 meter
Største bredde: 4,75 meter
Vekt: 90 tonn
Dyptgående: 1.06 meter
Motor: 2x 100 hk diesel
Boflate: 160 kvm

For å kunne komme under broer er det installert spesielle ballasttanker på 22.000 liter som gjør at hun ved behov kan ligge dypere i vannet. Båten har to ankere, hver på 80 kg. Innvendig har båten to heiser som er drevet hydraulisk, moderne bysse med alt utstyr, stue og spiserom med kopi av den originale takrosetten bestående av 300 blinkende fiberlamper, og i den flislagte inngangen en kompassrose med båtens navn og årene 1994 – 2005 i midten. Det er to 100 hk. motorer og to baugpropeller for enklere navigering inn og ut av sluser og havner.

Utgave: 

Stikkord: 

Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Twitter icon
e-mail icon