Crescent Celest

Crescent Celest



    Crescent Celest 590 Duo

    ÅPEN BÅT MED TELT



    Av Hans Due



    I utgangspunktet en åpen, selvdrenerende landstedbåt, men som med enkle håndgrep kan lukkes inne med kalesje. Dermed har man en såkalt "baklader" eller det svenskene kaller "korvkiosk".



    Det er Pelle Petterson som står bak Crescents Celest-båter. Han har gode erfaringer med mindre, planende båter, og Celest-båtene har sjødyktige, tørre skrog. Så også 590 Duo.

    Vi har prøvekjørt båten med en 90 hk. påhenger, og oppnådde en toppfart på 33,5 knop med to mann ombord. Båten oppførte seg eksemplarisk i såvel motsjø og medsjø som i kjappe unnamanøvre. Den var lett og behagelig på rattet.

    Båten har selvdrenerende dørk. Dørken er i to plan. Den forreste delen ligger lavest, og har separat drenering. Med kalesjen slått opp, vil derfor ikke vann som kommer inn i båten renne inn i den aktre delen. Det gjelder enten båten nå måtte ligge i ro i havn og utsettes for regnskyll, eller i åpen sjø dersom det skulle skvette vann over ripa. Selvsagt har også den aktre delen av dekket, som begynner i flukt med de to konsollenes forkant, sin drenering.

    Akterut er det en sofa på tvers. Under sofaen er det noe stueplass, men det meste av plassen er okkupert av bensintank og batteri. Stueplass forøvrig er under dørken i den aktre delen og under en tverrbenk i baugen. Båten har en snipp av et fordekk med en liten pulpitbøyle/lanternemast, to kryssholt og en drenert ankerboks.

    Akterut er det integrert badeplattform på hver side av motorbrønnen, hvorav den ene plattformen har lokk og plass for fortøyningsgreier. Lanternemasten for akterlanternen er til å vippe ned, slik at den ikke står i veien for trafikk til og fra badeplattformen på dagtid. Rundt hele båten er det håndrekker, som etter vår oppfatning burde vært høyere, fordi selvdreneringen stjeler mye av dybden i båten.

    Både fører og passasjer bak hver sin styrekonsoll med plexiglassvindskjerm sitter lunt og fint. Kalesjen er i Helly Hansens nye, lette stoff som kan vaskes i vanlig vaskemaskin. Kalesjen er formet slik at den omslutter hele den aktre delen, det åpne feltet mellom konsollene iberegnet. Men det er fullt mulig å ta av delen mellom konsollene og bruke den alene som en ekstra vindskjerm. Under kalesjen er det full ståhøyde, og store, transparente flater i kalesjen gir godt utsyn horisonten rundt.

    Skal vi trekke frem noe negativt, må det være finishen som ikke er like god over det hele på Crescent-båtene.En liten detalj som lett lar seg rette opp er vindusviskeren som for det første har for stort utslag slik at den havner utenfor ruten, og for det andre at en parallellarm ville gitt adskillig større pusset flate.

    DATA:

    Lengde: 5,90 m.

    Bredde: 2,35 m.

    Vekt: ca. 600 kg.

    Maks. motor: 120 hk.

    Pris u/motor: Kr. 108.860,-

    Pris m/90 hk. Evinrude: Kr. 185.700,-

    Forhandler: Peder Farmen A/S, Vadskjæret, 3250 Larvik. Tlf: 034-81473.

Utgave: 

Stikkord: 

Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
Twitter icon
e-mail icon