Crescent Celest

Crescent Celest



    Crescent Celest 590 Duo

    ÅPEN BÅT MED TELT



    Av Hans Due



    I utgangspunktet en åpen, selvdrenerende landstedbåt, men som med enkle håndgrep kan lukkes inne med kalesje. Dermed har man en såkalt "baklader" eller det svenskene kaller "korvkiosk".



    Det er Pelle Petterson som står bak Crescents Celest-båter. Han har gode erfaringer med mindre, planende båter, og Celest-båtene har sjødyktige, tørre skrog. Så også 590 Duo.

    Vi har prøvekjørt båten med en 90 hk. påhenger, og oppnådde en toppfart på 33,5 knop med to mann ombord. Båten oppførte seg eksemplarisk i såvel motsjø og medsjø som i kjappe unnamanøvre. Den var lett og behagelig på rattet.

    Båten har selvdrenerende dørk. Dørken er i to plan. Den forreste delen ligger lavest, og har separat drenering. Med kalesjen slått opp, vil derfor ikke vann som kommer inn i båten renne inn i den aktre delen. Det gjelder enten båten nå måtte ligge i ro i havn og utsettes for regnskyll, eller i åpen sjø dersom det skulle skvette vann over ripa. Selvsagt har også den aktre delen av dekket, som begynner i flukt med de to konsollenes forkant, sin drenering.

    Akterut er det en sofa på tvers. Under sofaen er det noe stueplass, men det meste av plassen er okkupert av bensintank og batteri. Stueplass forøvrig er under dørken i den aktre delen og under en tverrbenk i baugen. Båten har en snipp av et fordekk med en liten pulpitbøyle/lanternemast, to kryssholt og en drenert ankerboks.

    Akterut er det integrert badeplattform på hver side av motorbrønnen, hvorav den ene plattformen har lokk og plass for fortøyningsgreier. Lanternemasten for akterlanternen er til å vippe ned, slik at den ikke står i veien for trafikk til og fra badeplattformen på dagtid. Rundt hele båten er det håndrekker, som etter vår oppfatning burde vært høyere, fordi selvdreneringen stjeler mye av dybden i båten.

    Både fører og passasjer bak hver sin styrekonsoll med plexiglassvindskjerm sitter lunt og fint. Kalesjen er i Helly Hansens nye, lette stoff som kan vaskes i vanlig vaskemaskin. Kalesjen er formet slik at den omslutter hele den aktre delen, det åpne feltet mellom konsollene iberegnet. Men det er fullt mulig å ta av delen mellom konsollene og bruke den alene som en ekstra vindskjerm. Under kalesjen er det full ståhøyde, og store, transparente flater i kalesjen gir godt utsyn horisonten rundt.

    Skal vi trekke frem noe negativt, må det være finishen som ikke er like god over det hele på Crescent-båtene.En liten detalj som lett lar seg rette opp er vindusviskeren som for det første har for stort utslag slik at den havner utenfor ruten, og for det andre at en parallellarm ville gitt adskillig større pusset flate.

    DATA:

    Lengde: 5,90 m.

    Bredde: 2,35 m.

    Vekt: ca. 600 kg.

    Maks. motor: 120 hk.

    Pris u/motor: Kr. 108.860,-

    Pris m/90 hk. Evinrude: Kr. 185.700,-

    Forhandler: Peder Farmen A/S, Vadskjæret, 3250 Larvik. Tlf: 034-81473.

Utgave: 

Stikkord: 

FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Volvo-Penta eide og amerikanske Seven Marine, har fått sine gigant v-åttere godkjent etter CE-reglene. Nå kan du med andre ord børste støvet av lommeboka.
Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.
Det nærmer seg opplagstid. Her er den beste metoden for å bevare «batteritanken», slik at de møter neste sesong i topp form. Og igjen: Det enkle er ofte det beste.
FORNØYD: Den norske Bavarioa-importøren Lars Erik Solvang er strålende fornøyd med at nye eiere er på plass i det tyske konsernet.
Dagen i dag er en gledens dag både i Giebelstadt i Tyskland og i Leangbukta i Asker. En ny solid investor er endelig på plass hos Bavaria Yachtbau. Den tyske båtprodusenten har levd i uvissthet helt siden selskapet ble satt under administrasjon i april i år.
18-foteren
Erling Sande AS har startet import de amerikanske Four Winns-båtene, og viste to av dem på «Båter i sjøen». De har tradisjonelt levert båter for hekkaggregater, men har nå satt full fart på påhengermodeller.
Da Toyota skulle lage sitt prestisje-merke, ble de beste folkene på «bruket» sendt i tenkeboksen. Det skal bli spennende å se om det gode navnet og ryktet som bilene har fått, forflytter seg til sjøen. Dessverre vil nok prisen ligge på et nivå utenfor rekkevidden til de fleste av oss.
Twitter icon
e-mail icon