Crescent Celest

Crescent Celest



    Crescent Celest 590 Duo

    ÅPEN BÅT MED TELT



    Av Hans Due



    I utgangspunktet en åpen, selvdrenerende landstedbåt, men som med enkle håndgrep kan lukkes inne med kalesje. Dermed har man en såkalt "baklader" eller det svenskene kaller "korvkiosk".



    Det er Pelle Petterson som står bak Crescents Celest-båter. Han har gode erfaringer med mindre, planende båter, og Celest-båtene har sjødyktige, tørre skrog. Så også 590 Duo.

    Vi har prøvekjørt båten med en 90 hk. påhenger, og oppnådde en toppfart på 33,5 knop med to mann ombord. Båten oppførte seg eksemplarisk i såvel motsjø og medsjø som i kjappe unnamanøvre. Den var lett og behagelig på rattet.

    Båten har selvdrenerende dørk. Dørken er i to plan. Den forreste delen ligger lavest, og har separat drenering. Med kalesjen slått opp, vil derfor ikke vann som kommer inn i båten renne inn i den aktre delen. Det gjelder enten båten nå måtte ligge i ro i havn og utsettes for regnskyll, eller i åpen sjø dersom det skulle skvette vann over ripa. Selvsagt har også den aktre delen av dekket, som begynner i flukt med de to konsollenes forkant, sin drenering.

    Akterut er det en sofa på tvers. Under sofaen er det noe stueplass, men det meste av plassen er okkupert av bensintank og batteri. Stueplass forøvrig er under dørken i den aktre delen og under en tverrbenk i baugen. Båten har en snipp av et fordekk med en liten pulpitbøyle/lanternemast, to kryssholt og en drenert ankerboks.

    Akterut er det integrert badeplattform på hver side av motorbrønnen, hvorav den ene plattformen har lokk og plass for fortøyningsgreier. Lanternemasten for akterlanternen er til å vippe ned, slik at den ikke står i veien for trafikk til og fra badeplattformen på dagtid. Rundt hele båten er det håndrekker, som etter vår oppfatning burde vært høyere, fordi selvdreneringen stjeler mye av dybden i båten.

    Både fører og passasjer bak hver sin styrekonsoll med plexiglassvindskjerm sitter lunt og fint. Kalesjen er i Helly Hansens nye, lette stoff som kan vaskes i vanlig vaskemaskin. Kalesjen er formet slik at den omslutter hele den aktre delen, det åpne feltet mellom konsollene iberegnet. Men det er fullt mulig å ta av delen mellom konsollene og bruke den alene som en ekstra vindskjerm. Under kalesjen er det full ståhøyde, og store, transparente flater i kalesjen gir godt utsyn horisonten rundt.

    Skal vi trekke frem noe negativt, må det være finishen som ikke er like god over det hele på Crescent-båtene.En liten detalj som lett lar seg rette opp er vindusviskeren som for det første har for stort utslag slik at den havner utenfor ruten, og for det andre at en parallellarm ville gitt adskillig større pusset flate.

    DATA:

    Lengde: 5,90 m.

    Bredde: 2,35 m.

    Vekt: ca. 600 kg.

    Maks. motor: 120 hk.

    Pris u/motor: Kr. 108.860,-

    Pris m/90 hk. Evinrude: Kr. 185.700,-

    Forhandler: Peder Farmen A/S, Vadskjæret, 3250 Larvik. Tlf: 034-81473.

Utgave: 

Stikkord: 

I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Twitter icon
e-mail icon