Crescent Celest

Crescent Celest



    Crescent Celest 590 Duo

    ÅPEN BÅT MED TELT



    Av Hans Due



    I utgangspunktet en åpen, selvdrenerende landstedbåt, men som med enkle håndgrep kan lukkes inne med kalesje. Dermed har man en såkalt "baklader" eller det svenskene kaller "korvkiosk".



    Det er Pelle Petterson som står bak Crescents Celest-båter. Han har gode erfaringer med mindre, planende båter, og Celest-båtene har sjødyktige, tørre skrog. Så også 590 Duo.

    Vi har prøvekjørt båten med en 90 hk. påhenger, og oppnådde en toppfart på 33,5 knop med to mann ombord. Båten oppførte seg eksemplarisk i såvel motsjø og medsjø som i kjappe unnamanøvre. Den var lett og behagelig på rattet.

    Båten har selvdrenerende dørk. Dørken er i to plan. Den forreste delen ligger lavest, og har separat drenering. Med kalesjen slått opp, vil derfor ikke vann som kommer inn i båten renne inn i den aktre delen. Det gjelder enten båten nå måtte ligge i ro i havn og utsettes for regnskyll, eller i åpen sjø dersom det skulle skvette vann over ripa. Selvsagt har også den aktre delen av dekket, som begynner i flukt med de to konsollenes forkant, sin drenering.

    Akterut er det en sofa på tvers. Under sofaen er det noe stueplass, men det meste av plassen er okkupert av bensintank og batteri. Stueplass forøvrig er under dørken i den aktre delen og under en tverrbenk i baugen. Båten har en snipp av et fordekk med en liten pulpitbøyle/lanternemast, to kryssholt og en drenert ankerboks.

    Akterut er det integrert badeplattform på hver side av motorbrønnen, hvorav den ene plattformen har lokk og plass for fortøyningsgreier. Lanternemasten for akterlanternen er til å vippe ned, slik at den ikke står i veien for trafikk til og fra badeplattformen på dagtid. Rundt hele båten er det håndrekker, som etter vår oppfatning burde vært høyere, fordi selvdreneringen stjeler mye av dybden i båten.

    Både fører og passasjer bak hver sin styrekonsoll med plexiglassvindskjerm sitter lunt og fint. Kalesjen er i Helly Hansens nye, lette stoff som kan vaskes i vanlig vaskemaskin. Kalesjen er formet slik at den omslutter hele den aktre delen, det åpne feltet mellom konsollene iberegnet. Men det er fullt mulig å ta av delen mellom konsollene og bruke den alene som en ekstra vindskjerm. Under kalesjen er det full ståhøyde, og store, transparente flater i kalesjen gir godt utsyn horisonten rundt.

    Skal vi trekke frem noe negativt, må det være finishen som ikke er like god over det hele på Crescent-båtene.En liten detalj som lett lar seg rette opp er vindusviskeren som for det første har for stort utslag slik at den havner utenfor ruten, og for det andre at en parallellarm ville gitt adskillig større pusset flate.

    DATA:

    Lengde: 5,90 m.

    Bredde: 2,35 m.

    Vekt: ca. 600 kg.

    Maks. motor: 120 hk.

    Pris u/motor: Kr. 108.860,-

    Pris m/90 hk. Evinrude: Kr. 185.700,-

    Forhandler: Peder Farmen A/S, Vadskjæret, 3250 Larvik. Tlf: 034-81473.

Utgave: 

Stikkord: 

Hos ekspertisen er en prosents forbedring på propelleffekt et realt kvantesprang. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Twitter icon
e-mail icon