"Christianias forlis"

"Christianias forlis"



"Christianias forlis"

En tragedie i reprise



TEKST: STEIN KAGGE



-Du bør sørge for at gravølet er over før du skaffer deg en ny kjæreste! Svarer Carl Emil Petersen på Båtmagasinets spørsmål om han kan tenke seg å gå til anskaffelse av en tredje skøyte, etter å ha mistet såvel “Rundø” som “Christiania”.



Meldingen om at den tradisjonsrike skøyta “Christiania” var forlist natt til 9. september, kom som et hardt slag for hele det båtbevisste Norge. Et spennende stykke maritim historie gikk til bunns med den 102 år gamle Colin Archer-konstruksjonen - et forlis som dette oppleves for den båthistorisk interesserte som full brann i en gammel stavkirke for riksantikvaren.

For eieren av “Christiania”, eventyreren og båtmannen Carl Emil Petersen, var forliset som en reprise på tragedien som utspant seg utenfor kysten av Grønland for 20 år siden. Da “Rundø” - båten han hadde seilt jorden rundt med i selskap med Erling Brunborg - gikk til bunns. Også den en Colin Archer-konstruksjon.

Bare noen uker etter å ha sett sin kjære “Rundø” forlise, gikk Carl Emil til anskaffelse av “Christiania”. På det tidspunkt befant hun seg i en noe miserabel forfatning, men en vinterferie hos båtbyggerne Hansen & Arntzen var den rene foryngelseskuren. Båten fra 1895 fremsto bent frem jomfrunalsk da eieren tok henne i besittelse i 1978, vitaliteten da også bekreftet av Veritas.

- Hvilket av disse tapene har gått hardest inn på deg?

- Dette er to forlis som det er vanskelig å sammenligne. Da “Rundø” gikk ned, følte jeg at fremtiden stadig lå foran meg. I dag, i en alder av 72, føles det ofte som om den ligger bak meg.

-Hvordan fikk du meldingen om forliset?

-Telefonen ringte klokken syv om morgenen, og det var min kone som tok den. Jeg følte umiddelbart at noe alvorlig var hendt med “Christiania” og ble glad da jeg forsto at mannskapet var kommet fra det med livet i behold. En båt er en båt, og uansett hvor glad du er i henne, så kan ikke hengivenheten du føler for en båt, sammenlignes med kjærligheten til et menneske.

- Er dere kommet til klarhet om hva som egentlig skjedde?

- Nei, vi er ikke det. Båter som dette er bygget for å gå ut når andre går inn. Guttene var gått i land i Ny Hellesund for å høre værmeldingen, og de gikk også opp på en høyde for å sjekke værutsiktene ved selvsyn før de gikk ut, med London som destinasjon. Forholdene var heller ikke ekstreme, stiv til sterk kuling, litt forenom tvers, en vindretning som tillot opptil flere stikk i skjøtet. Tre av karene var da også gått av vakt og hadde køyet da båten plutselig begynte å ta inn vann. Kanskje kan hun ha truffet en hard og tung gjenstand i sjøen, det er én teori, kanskje var det en uheldig vinkling som inntraff, slik at alt som kunne gå galt, gikk galt. Om vi får tatt opp båten, får vi kanskje svar på gåten. Men vi vet ikke hvor skadet hun er.

De fire ombord kan i ettertid ikke få fullrost redningsmannskapene for deres helprofesjonelle opptreden. Først ble lensepumper firt ned fra helikoptret, i et forsøk på å holde båten flytende. Da intet hjalp, alt håp var ute og det bare var spørsmål om tid - kort tid - før “Christiania” gikk ned, fant evakueringen sted på en rolig og ryddig måte. Redningsmannskapene kom ikke på noe tidspunkt med kritikk mot mannskapet for å ha tatt båten ut i kulingen.

Selv om “Christiania” på sett og vis var et flytende museum, ser ikke Carl Emil det slik at det var så mange antikviteter eller andre uerstattelige verdier ombord, inventaret var som en del av båten.

Ukene fremover vil være avgjørende for hva som vil skje. Møter vil bli avholdt, og eksperter vil bli tatt med på råd for å avgjøre om det er hensiktsmessig å bringe båten opp fra sin vel 300 meter dype grav.

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon