Bukkeritt over storhavet

Bukkeritt over storhavet



Bukkeritt over storhavet

Hvis bare det aller verste er godt nok, går du for 2 x 225 hester og RIB på fisketur – med fiskegaranti og naturopplevelser i fleng.

Tekst: Erik Jenssen



Iført flytedrakt og hockeyhjelm setter jeg meg bak i båten og får beskjed om å holde meg fast. Det smule farvannet rundt Nyksund i Vesterålen gir muligheten for en skikkelig rivstart. Skyvet fra de to brølende 225 hesters Mercuryene i hekken minner mest av alt om en flyavgang. Med sin store luftfylte pongtong langs sida ligner den 27 fots Valianten mest av alt en gummibåt. Men det er bare ved kai. Sjøegenskapene forteller raskt at dette handler om en båt med fast, dyp V-bunn egnet for å utfordre naturkreftene.

40 knop i høy sjø

Farta ligger rundt 40 knop når vi møter havdønningene. Møtet med tremeters bølgene er brutalt, men etter at sjokket over de fire- fem første svevene har lagt seg, er jeg klar til å nyte turen. Båtføreren finner rytmen og regulerer pådraget for hver eneste dønning slik at vi skyves over toppen med riktig fart i forhold til nedslaget.

Båten er imponerende stabil under den hardhendte behandlingen. Bare to ganger i løpet av turen slår skroget skikkelig mot vannflata, de andre bølgene pløyer den seg mykt igjennom. En og annen gang er hele farkosten i lufta, til høylydte tilrop fra passasjerene.

– Det hele sitter i trimmen og gasshånda. Det handler om å lese bølgene og ha riktig fart for å kjøre komfortabelt. Det er fullt mulig å kjøre med fullt pådrag selv i høy sjø, men vi må tenke på passasjerene. 50 knop over tre meter høye bølger blir ingen positiv opplevelse for dem, sier båtfører Harald Pedersen.

Elsker RIB-konseptet

– Jeg har kjørt en del båt, og kjenner havets luner, ikke minst når vi går med bølgene i ryggen. Ofte kan du oppleve at baugen skjærer ned i bølgedalen og vil hive deg rundt. Det hender her også, men så snart sjøen når den luftfylte pongtongen, løftes vi opp og kan fortsette i samme fart. Det kan best beskrives som å kjøre båt med støttehjul.

Pedersen innrømmer at det hadde holdt lenge med bare én 225-hester. – Årsaken til at vi investerte i dobbel motor er sikkerhet og regularitet. Vi går langt til havs, og det er ikke bra å bli liggende på storhavet og drive uten motorkraft. Nå er vi fullt operative selv om én motor skulle stanse. Vi kan gå for egen motor inn til service og er raskt tilbake i drift igjen. Og så får vi jo en del oppmerksomhet ved å ha en av de råeste båtene i landsdelen, gliser Pedersen. Et bensinforbruk på 160 liter i timen ved fullt pådrag er baksiden av medaljen, men det mener han at moroa er verdt. På flatt hav gjør båten 65 knop med standardpropeller.

Nysjerrig sel

Gjennom opplevelsesbedriften Arctic Action tilbyr Pedersen maritime naturopplevelser med base i det fraflyttede fiskeværet Nyksund i Vesterålen.

Heftig havrafting er bare én av aktivitetene selskapet tilbyr. Viltoppsynsmann Raymond Hansen er leid inn som båtfører, og har inngående kjennskap til dyrelivet i den vesterålske skjærgården. Ikke minst det som skjer på fredete Anda fyr, 20- 30 minutters gange fra basen i Nyksund. Her hekker alle de vanlige sjøfuglene, inkludert lunde, skarv og lomvi. Den rike fuglefaunaen trekker til seg bytte-etere, ikke minst havørn.

På det meste har Hansen observert 20 havørner sirklende over den lille holmen. Jaktfalk og vandrefalk er også observert på jakt på etter et lett bytte blant de nyutklekkede fugleungene.

– Falk ser vi ikke hver dag, men ørna kan vi trygt garantere for, sier Hansen idet motorbrølet i hekken har stilnet, og vi driver sakte inn mot holmen. Ikke la deg forlede av raske båter med svære motorer. Konseptet vårt handler først og først og fremst om å tilby naturopplevelser i pakt med naturen, sier Hansen.

En nysgjerrig sel dukker opp på ti meters hold og ser rett inn i kameralinsene. Det knipses vilt. Mange som er med på dette har jo ikke sett disse dyra på nært hold tidligere. – Det er klart det er stort for dem å komme ut hit, sier Hansen, mens den første selen får selskap av flere artsfeller. Selen ble fort vant til det daglige besøket fra Nyksund, og et titalls storøyde steinkobber kommer ut for å hilse på.

Fiskegaranti

Men det er ikke bare ørn det utstedes garanti på fra Nyksund. Nærheten til kontinentalsokkelen gjør at noen av landets beste fiskeplasser kan nås på bare en halv time. Opplevelsesarrangøren er så sikker på fiskelykken at det er utstedt garanti om at det blir tatt minst én fisk over 10 kilo per tur. Da vi var med ut på storhavet ble det 9, den største på 20 kilo. Og det er bare tull at det ikke går an å fiske fra en båt med luftfylt pongtong. – Bank i bordet, så har vi ikke hatt en eneste punktering, sier Pedersen. Og legger til at om så skulle skje, har de lappesakene klare.

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon