Bukkeritt over storhavet

Bukkeritt over storhavet



Bukkeritt over storhavet

Hvis bare det aller verste er godt nok, går du for 2 x 225 hester og RIB på fisketur – med fiskegaranti og naturopplevelser i fleng.

Tekst: Erik Jenssen



Iført flytedrakt og hockeyhjelm setter jeg meg bak i båten og får beskjed om å holde meg fast. Det smule farvannet rundt Nyksund i Vesterålen gir muligheten for en skikkelig rivstart. Skyvet fra de to brølende 225 hesters Mercuryene i hekken minner mest av alt om en flyavgang. Med sin store luftfylte pongtong langs sida ligner den 27 fots Valianten mest av alt en gummibåt. Men det er bare ved kai. Sjøegenskapene forteller raskt at dette handler om en båt med fast, dyp V-bunn egnet for å utfordre naturkreftene.

40 knop i høy sjø

Farta ligger rundt 40 knop når vi møter havdønningene. Møtet med tremeters bølgene er brutalt, men etter at sjokket over de fire- fem første svevene har lagt seg, er jeg klar til å nyte turen. Båtføreren finner rytmen og regulerer pådraget for hver eneste dønning slik at vi skyves over toppen med riktig fart i forhold til nedslaget.

Båten er imponerende stabil under den hardhendte behandlingen. Bare to ganger i løpet av turen slår skroget skikkelig mot vannflata, de andre bølgene pløyer den seg mykt igjennom. En og annen gang er hele farkosten i lufta, til høylydte tilrop fra passasjerene.

– Det hele sitter i trimmen og gasshånda. Det handler om å lese bølgene og ha riktig fart for å kjøre komfortabelt. Det er fullt mulig å kjøre med fullt pådrag selv i høy sjø, men vi må tenke på passasjerene. 50 knop over tre meter høye bølger blir ingen positiv opplevelse for dem, sier båtfører Harald Pedersen.

Elsker RIB-konseptet

– Jeg har kjørt en del båt, og kjenner havets luner, ikke minst når vi går med bølgene i ryggen. Ofte kan du oppleve at baugen skjærer ned i bølgedalen og vil hive deg rundt. Det hender her også, men så snart sjøen når den luftfylte pongtongen, løftes vi opp og kan fortsette i samme fart. Det kan best beskrives som å kjøre båt med støttehjul.

Pedersen innrømmer at det hadde holdt lenge med bare én 225-hester. – Årsaken til at vi investerte i dobbel motor er sikkerhet og regularitet. Vi går langt til havs, og det er ikke bra å bli liggende på storhavet og drive uten motorkraft. Nå er vi fullt operative selv om én motor skulle stanse. Vi kan gå for egen motor inn til service og er raskt tilbake i drift igjen. Og så får vi jo en del oppmerksomhet ved å ha en av de råeste båtene i landsdelen, gliser Pedersen. Et bensinforbruk på 160 liter i timen ved fullt pådrag er baksiden av medaljen, men det mener han at moroa er verdt. På flatt hav gjør båten 65 knop med standardpropeller.

Nysjerrig sel

Gjennom opplevelsesbedriften Arctic Action tilbyr Pedersen maritime naturopplevelser med base i det fraflyttede fiskeværet Nyksund i Vesterålen.

Heftig havrafting er bare én av aktivitetene selskapet tilbyr. Viltoppsynsmann Raymond Hansen er leid inn som båtfører, og har inngående kjennskap til dyrelivet i den vesterålske skjærgården. Ikke minst det som skjer på fredete Anda fyr, 20- 30 minutters gange fra basen i Nyksund. Her hekker alle de vanlige sjøfuglene, inkludert lunde, skarv og lomvi. Den rike fuglefaunaen trekker til seg bytte-etere, ikke minst havørn.

På det meste har Hansen observert 20 havørner sirklende over den lille holmen. Jaktfalk og vandrefalk er også observert på jakt på etter et lett bytte blant de nyutklekkede fugleungene.

– Falk ser vi ikke hver dag, men ørna kan vi trygt garantere for, sier Hansen idet motorbrølet i hekken har stilnet, og vi driver sakte inn mot holmen. Ikke la deg forlede av raske båter med svære motorer. Konseptet vårt handler først og først og fremst om å tilby naturopplevelser i pakt med naturen, sier Hansen.

En nysgjerrig sel dukker opp på ti meters hold og ser rett inn i kameralinsene. Det knipses vilt. Mange som er med på dette har jo ikke sett disse dyra på nært hold tidligere. – Det er klart det er stort for dem å komme ut hit, sier Hansen, mens den første selen får selskap av flere artsfeller. Selen ble fort vant til det daglige besøket fra Nyksund, og et titalls storøyde steinkobber kommer ut for å hilse på.

Fiskegaranti

Men det er ikke bare ørn det utstedes garanti på fra Nyksund. Nærheten til kontinentalsokkelen gjør at noen av landets beste fiskeplasser kan nås på bare en halv time. Opplevelsesarrangøren er så sikker på fiskelykken at det er utstedt garanti om at det blir tatt minst én fisk over 10 kilo per tur. Da vi var med ut på storhavet ble det 9, den største på 20 kilo. Og det er bare tull at det ikke går an å fiske fra en båt med luftfylt pongtong. – Bank i bordet, så har vi ikke hatt en eneste punktering, sier Pedersen. Og legger til at om så skulle skje, har de lappesakene klare.

Utgave: 

Stikkord: 

Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Twitter icon
e-mail icon