Bukkeritt over storhavet

Bukkeritt over storhavet



Bukkeritt over storhavet

Hvis bare det aller verste er godt nok, går du for 2 x 225 hester og RIB på fisketur – med fiskegaranti og naturopplevelser i fleng.

Tekst: Erik Jenssen



Iført flytedrakt og hockeyhjelm setter jeg meg bak i båten og får beskjed om å holde meg fast. Det smule farvannet rundt Nyksund i Vesterålen gir muligheten for en skikkelig rivstart. Skyvet fra de to brølende 225 hesters Mercuryene i hekken minner mest av alt om en flyavgang. Med sin store luftfylte pongtong langs sida ligner den 27 fots Valianten mest av alt en gummibåt. Men det er bare ved kai. Sjøegenskapene forteller raskt at dette handler om en båt med fast, dyp V-bunn egnet for å utfordre naturkreftene.

40 knop i høy sjø

Farta ligger rundt 40 knop når vi møter havdønningene. Møtet med tremeters bølgene er brutalt, men etter at sjokket over de fire- fem første svevene har lagt seg, er jeg klar til å nyte turen. Båtføreren finner rytmen og regulerer pådraget for hver eneste dønning slik at vi skyves over toppen med riktig fart i forhold til nedslaget.

Båten er imponerende stabil under den hardhendte behandlingen. Bare to ganger i løpet av turen slår skroget skikkelig mot vannflata, de andre bølgene pløyer den seg mykt igjennom. En og annen gang er hele farkosten i lufta, til høylydte tilrop fra passasjerene.

– Det hele sitter i trimmen og gasshånda. Det handler om å lese bølgene og ha riktig fart for å kjøre komfortabelt. Det er fullt mulig å kjøre med fullt pådrag selv i høy sjø, men vi må tenke på passasjerene. 50 knop over tre meter høye bølger blir ingen positiv opplevelse for dem, sier båtfører Harald Pedersen.

Elsker RIB-konseptet

– Jeg har kjørt en del båt, og kjenner havets luner, ikke minst når vi går med bølgene i ryggen. Ofte kan du oppleve at baugen skjærer ned i bølgedalen og vil hive deg rundt. Det hender her også, men så snart sjøen når den luftfylte pongtongen, løftes vi opp og kan fortsette i samme fart. Det kan best beskrives som å kjøre båt med støttehjul.

Pedersen innrømmer at det hadde holdt lenge med bare én 225-hester. – Årsaken til at vi investerte i dobbel motor er sikkerhet og regularitet. Vi går langt til havs, og det er ikke bra å bli liggende på storhavet og drive uten motorkraft. Nå er vi fullt operative selv om én motor skulle stanse. Vi kan gå for egen motor inn til service og er raskt tilbake i drift igjen. Og så får vi jo en del oppmerksomhet ved å ha en av de råeste båtene i landsdelen, gliser Pedersen. Et bensinforbruk på 160 liter i timen ved fullt pådrag er baksiden av medaljen, men det mener han at moroa er verdt. På flatt hav gjør båten 65 knop med standardpropeller.

Nysjerrig sel

Gjennom opplevelsesbedriften Arctic Action tilbyr Pedersen maritime naturopplevelser med base i det fraflyttede fiskeværet Nyksund i Vesterålen.

Heftig havrafting er bare én av aktivitetene selskapet tilbyr. Viltoppsynsmann Raymond Hansen er leid inn som båtfører, og har inngående kjennskap til dyrelivet i den vesterålske skjærgården. Ikke minst det som skjer på fredete Anda fyr, 20- 30 minutters gange fra basen i Nyksund. Her hekker alle de vanlige sjøfuglene, inkludert lunde, skarv og lomvi. Den rike fuglefaunaen trekker til seg bytte-etere, ikke minst havørn.

På det meste har Hansen observert 20 havørner sirklende over den lille holmen. Jaktfalk og vandrefalk er også observert på jakt på etter et lett bytte blant de nyutklekkede fugleungene.

– Falk ser vi ikke hver dag, men ørna kan vi trygt garantere for, sier Hansen idet motorbrølet i hekken har stilnet, og vi driver sakte inn mot holmen. Ikke la deg forlede av raske båter med svære motorer. Konseptet vårt handler først og først og fremst om å tilby naturopplevelser i pakt med naturen, sier Hansen.

En nysgjerrig sel dukker opp på ti meters hold og ser rett inn i kameralinsene. Det knipses vilt. Mange som er med på dette har jo ikke sett disse dyra på nært hold tidligere. – Det er klart det er stort for dem å komme ut hit, sier Hansen, mens den første selen får selskap av flere artsfeller. Selen ble fort vant til det daglige besøket fra Nyksund, og et titalls storøyde steinkobber kommer ut for å hilse på.

Fiskegaranti

Men det er ikke bare ørn det utstedes garanti på fra Nyksund. Nærheten til kontinentalsokkelen gjør at noen av landets beste fiskeplasser kan nås på bare en halv time. Opplevelsesarrangøren er så sikker på fiskelykken at det er utstedt garanti om at det blir tatt minst én fisk over 10 kilo per tur. Da vi var med ut på storhavet ble det 9, den største på 20 kilo. Og det er bare tull at det ikke går an å fiske fra en båt med luftfylt pongtong. – Bank i bordet, så har vi ikke hatt en eneste punktering, sier Pedersen. Og legger til at om så skulle skje, har de lappesakene klare.

Utgave: 

Stikkord: 

Skal du bytte motor på en eldre båt som er konstruert for en totakter, kan vekten på en ny firetakter være avgjørende. Ifølge produsenten er Suzukis nye 100-hester markedets letteste.
Produsenten kaller "Loxo32" en drivstofføkonomisk motorbåt. Etter vår mening blir dette igjen en bastard, selv om produsenten hevder at markedet for en slik båt er neglisjert.
Futuristisk blir bare fornavnet når Beneteau og Peugeot slår seg sammen om å se inn i framtiden. Om prosjektet blir en del av båtlivet i fremtiden, gjenstår å se.
Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Telenor Kystradio og Redningsselskapet har i flere år hatt et nært samarbeid om å trygge kysten for de sjøfarende. Nå styrkes sjøsikkerheten ytterligere ved at de to partnerne i dag signerer en ny samarbeidsavtale, heter det i en pressemelding.
A27 har ganske rå fartslinjer
Vi har tatt de første bildene av Anytecs to nye A23 og A27. Modellene ble presentert for forhandlerne forleden.
Et fint turkonsept, synes vi.
Crossover, salongbåt, eller kall den hva du vil. Turbåt med tak over blir flere og fleres førstevalg, - et fornuftig valg på våre breddegrader.
FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken.
Båtfolket nikker fornøyd med at Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket for båtdiesel bare ble skift i sand. Avgiftsfritaket blir ikke rørt i det nye statsbudsjettet.
Eksteriørmessig følger den nye modellen dagens trender.
Jeanneau Merry Fisher 10,95 er det første seriøse europeiske forsøket på å lage turbåt med påhengere.
Twitter icon
e-mail icon