BRUKTTEST Riviera 925

BRUKTTEST Riviera 925



BRUKTTEST Riviera 925:

Diskret kvalitet

Det kommer ikke så mange båter ut fra Huseklepp Modellverksted i Tønsberg årlig, men de som kommer, nyter stor respekt på fjorden. Denne Riviera 925 er et prakteksemplar fra 1993.

Tekst: Jon Winge



Trond Huseklepp har definert sin egen forretningsfilosofi. Bedriften Huseklepp Modellverksted skal være akkurat passe stor til at man kan gi hver enkelt båt den oppmerksomheten som skal til for å lage et topp-produkt. Målet er å bygge 20 båter i året.

Bedriften lever uten forhandlere. De kresne kundene handler direkte med verftet. På den måten oppstår det bånd som varer. Riviera-eiere beholder båtene sine lenge; det er langt mellom hver Riviera på bruktmarkedet. Vårt besøk om bord i dette eksemplaret ga noen av svarene på hvorfor.

            Farts- og sjøegenskaper

Dette er en ren halvplaner med skikkelig kjøl, og man skal derfor ikke vente all verden av fart. Likevel sørger den mer enn villige maskinen for at vi får en hyggelig akselerasjon og god fart. Båten oppfører seg eksemplarisk i alle fartsområder, selv om vi på grunn av en vintergrodd bunn ikke fikk utnyttet båtens fulle fartspotensiale.

Sjøtesten foregikk en regn- og tåketung tidlig vårdag i Indre Oslofjord, og under slike forhold er det sjelden nok vind til at man får testet en båt i sjøgang. Passering av egne hekkbølger ga imidlertid en antydning om at båten slår sjøen godt til side og at den er tørr.

Krappe svinger avslørte en litt uventet egenskap; båten svinger som en bil, den krenger ikke utover i svingen, slik som mange andre halvplanere har for vane, og den legger seg heller ikke innover, slik som planende båter gjør.

Slik gikk det med fartsmålingen:

700 o/min 2,8 knop

1000 o/min 4,8 knop. Båten styrer meget bra.

1500 o/min 6,6 knop. Styrer fortsatt fint. Flatt kjølvann.

2000 o/min 8,2 knop. Det begynner å rulle sjø etter båten.

2500 o/min 9,9 knop. Typisk halvplanerkjølvann med stor rullende bølge etter hekken. Mye sjø til siden.

3000 o/min 14,7 knop.

3400 o/min 15,7 knop. Toppfart. Motoren orker ikke mer.

Dette er 400-500 o/min lavere enn motoren skal levere, og vesentlig lavere fart enn denne båten er god for. Det tyder på ganske sterkt begrodd bunn. Nystoffet, tom og tørr skal båten gå i 22 knop og kanskje litt til, mens planende versjoner av denne båten med ett eller to hekkaggregater er gode for vesentlig mer.

Båten er utstyrt med trimplan som man har en viss glede av å bruke, uten at båten er direkte følsom overfor trimmen.

Entring og på dekk

Det er meget grei adkomst til båten fordi man skritter over rekka og ned på et innfelt trinn på innsiden. Det blir akkurat passe steghøyde, og det finnes også en fin bøyle til å holde seg i under ombordstigningen.

Den samme bøylen er tjenlig når man skal på fordekket, og der er det griperekker hele veien, både langs overbygningen og over flybridgen. Nesten med det samme møter man også den lange pulpiten som strekker seg langt akterover og overlapper det meste av overbygningen.

Dollbordene er brede nok til å ferdes trygt på, og de er, i likhet med hele fordekket, fint sklisikret.

Fordekket er ellers rent og fint, og det er rikelig med plass til å legge ut solmadrasser, eventuelt med ryggen oppover frontrutene.

Et lite baugspryd, eller nebb, om man vil, huser rulle for ankeret, og like aktenfor dette, nedfelt i en luke befinner ankerspillet seg. Det er imidlertid slik montert at det krever en del demontering for å komme til for kontroll og service. Det er store krysspullerter på hver side, uten halegatt, noe vi ikke er så begeistret for. Da var det desto bedre å se at båten har springpullerter, fint vinklet utover, midtskips. På fordekket, like forenom frontruta, er det en Electrolux-ventilator på hver side, den ene til toalettet, den andre til en lugar midtskips.

Uteplass

Det teakbelagte akterdekket er stort og fint. Det består stort sett av to digre luker som er lette å åpne. Under disse er det store stuerom for blant annet utemøblene. Batteriene har sin plass der nede, og det er også en krypeluke inn til motoren her.

Midtskips akterut er det en port som slipper oss ut på den integrerte badeplattformen. Meget bra. Her ute er det to luker for fortøyningsgods, og testbåten hadde dessuten et automatisk ankringsanlegg med spill på babord side. Den uttrekkbare badeleideren i midten ble av naturlige grunner ikke prøvet (tidlig april). Testbåten hadde daviter for jolle på hekken, en løsning som er enkel å ettermontere på grunn av at flater og vinkler stemmer. Det er en krysspullet i hvert hjørne, men også her mangler det halegatt.

Vi kommer opp til flybridgen gjennom en bratt leider, men gripetakene er solide, så det er intet problem å ta seg opp. Adkomstluka er dessuten stor og fin.

På flybridgen er det en helt midtstilt førerposisjon, og rormannen sitter på en benk som er bred nok til at det kan sitte en person på hver side. Ryggen kan vippes forover slik at setet inngår som en del av en stor flate hvor minst to personer kan ligge og sole seg. Det er en fin griperekke hele veien, og i akterkant er det en beskjeden targabøyle som kan gi plass til lanterner og antenner.

Salong

Hele akterenden av dekkhuset/salongen er i glass og aluminium, med stor skyvedør, som fungerte helt fint etter ni år i sjøen..

I salongen er det god sitteplass til minst åtte personer i en buet, opphøyd sofa med fine vinkler og solide tekstiler. Fremre sideruter på begge sider kan åpnes og skyves akterover slik at det blir store, åpne flater i sidene. I samband med den store luka i fordekket, som kommer ned midt i båten forut, sikrer dette ypperlig ventilasjon. Luka åpnes akterover og står derfor i sugestilling.

På denne båten finnes intet passasjersete på vanlig måte, fordi salongsofaen går helt fram og i bue innunder frontruta. Det mest vanlige er imidlertid en avslutning forut med rygg som kan slås forover eller bakover, slik at det kan sitte til sammen tre personer i fartsretningen.

Førerplass

Førersetet har armlener som er slik plassert at man sitter meget komfortabelt med armene på armlenene og hendene naturlig på rattet. Den kombinerte gass- og girhendelen sitter imidlertid så langt fram at du må lene deg forover for å nå den. De forskjellige brytere er plassert slik at du kan betjene dem uten å flytte armen.

Dashbord og instrumentbrett er av vakker nøttetreimitasjon, og båten er tilstrekkelig instrumentert. Kompasset er montert oppunder dekk og det sitter nesten rett foran føreren. Det skal bare en liten hodebevegelse til for å unngå parallaksefeil helt.

Det er plass til båtsportkart rett foran føreren. Under føttene på føreren er det et vanntett skap som egner seg godt for følsomme saker. På motsatt side går det en lomme inn under sofaen, og denne er spesialberegnet på båtsportkart. En fin detalj.

Lugarer

Helt framme i forskipet ligger rederlugaren med en stor dobbeltkøye på skrå slik at den følger den ene baugsiden. På motsatt side er det en liten sofa til å bruke når man kler seg. Det er en avlang ventil på hver side i baugen som kan åpnes. På grunn av baugutfallet vil disse kunne stå åpne selv i kraftig regnvær. Ut mot babord skuteside er det et garderobeskap.

Aktenfor, på babordsiden, motsatt toalettet, er det en ganske stor og fin lugar med lav, men diger dobbeltkøye som ligger tverrskips og som stikker inn under salongdørken. Det er overraskende god plass oppunder, slik at det vil være en forholdsvis smal sak for den som ligger innerst å komme seg ut uten å jage ut den som ligger ytterst – et problem som er vanlig om bord i båter med denne køyeløsningen. I skutesiden er det to ventiler av samme type som i eierlugaren. Også disse sitter i skrå skuteside slik at det er mulig å ha dem åpne i regnvær. Det er en fin griperekke her inne, og i forkant av lugaren er det et garderobeskap med stor hylle over. Det finnes også en benk å sitte på under påkledning, og det er stuerom under denne.

Det går en tretrinns leider ned fra salongen og til volumet forut. Den er forholdsvis bratt, men det gjør ikke så mye, for det er håndrekke på hver side av den. Bra! Én av mange detaljer som viser at det har vært båtfolk på ferde når denne båten ble tegnet og planlagt.

Toalettrommet

Toalettet er noe av det største og lekreste vi har sett i denne båtklassen. Det er avlangt og går i båtens lengderetning, og her inne er det fint med armslag. Benk med servant og skap er helstøpt og gir et meget sobert og delikat inntrykk.

Dassen er montert i akterkant, slik en dass skal være, og den peker til og med forover. Bra. Hadde den vært montert litt høyere, ville alt vært perfekt. Det er god plass til toalettsaker og andre artikler i hylle og i skap, både oppe og ende. Rommet har (selvsagt) dusj med elektrisk utpumping av gråvannet fra bassenget under en trallverkdørk av teak. Varmt og kaldt trykkvann er standard i denne båten. Den avlange formen på toalettrommet har gjort det mulig med dusjforheng i den ene enden. Dette er i det hele tatt ganske forbilledlig.

Byssa

Byssa har tobluss gasskomfyr, og gassbeholderen sitter i eget avlukke like på utsiden av døren til uteplassen, bak en vanntett luke. Her er det kort slange fram til apparatet.

Byssebenken kan virke i minste laget, men arbeidsflaten forstørres betydelig når vi vipper førerstolen fremover. Det er kaldt og varmt vann i kranen, men den runde oppvaskkummen er i minste laget for vår smak. Dette er en båt det skal bos i – og blant annet spises godt i – og derfor må man regne med en del oppvask også.

I byssebenken finner vi to skap og til sammen fem skuffer, og det er plass til et stor kjøleskap under førersetet.

Det er et lite barskap under salongsetet helt akterut, og det er et fint glasskap under bordet med skyvedører fram mot byssa.

Fremdrift

Ett stykk Volvo Penta KAMD 42 på 164 kW (225 akselhestekrefter) er fullgode krefter for denne halvplaneren, men det kunne kanskje vært ønskelig med litt kraftreserve.

Med denne båten får man egentlig det beste av to verdener; en marsjfart på nærmere 20 knop, som burde være tilstrekkelig for de fleste, samt et retningsstabilt og traust skrog med gode sjøegenskaper. I motsetning til den planende versjonen har denne halvplaneren er dyp kjøl som ikke bare sørger for god retningsstabilitet, men som også beskytter både propell og ror. Båtliv på grunt vann oppleves mye tryggere enn med hekkaggregater, som har den kjedelige egenskapen at det vanligvis er propell og drev som først får kontakt med Moder Jord.

Det er svært trangt i motorrommet. Gjennom luka i slongdørken går det an å nå peilepinnen, men det er for eksempel umulig å komme til for å skifte oljefilter eller dynamorem uten å demontere dørken. Det går imidlertid an å smyge seg inn fra stuerommet akterut for den som ikke har klaustrofobi, stive ledd og for stort tverrsnitt.

Teknikk og bygging

Båten er bygget med enkeltlaminat i skroget og sandwich i dekk, en meget god kombinasjon. Form- og støpearbeidet er fint, og innredningsarbeidet er av gjennomgående høy kvalitet uten at båten virker forkjælet. Alt henger godt sammen og ser fremdeles skikkelig ut. Dette er nok en båt som er bygget for å vare i mange år.

Batteribanken var på 2 x 125 Ah på forbruk og ett batteri på 115 Ah til start. Det er skillerelé mellom start- og forbrukskrets, og det er tre hovedstrømbrytere under salongbordet, henholdsvis start, forbruk og ankerspill/baugpropell. De sitter imidlertid så langt inne at man må på kne og stikke armen innunder dørken til salongbordet for å kunne betjene dem.

Det elektriske anlegget er en god del bedre enn gjennomsnittlig norsk; ryddig og ordentlig, men vi savnet merking av kablene. Det er 300 liters dieseltank, 250 liters vanntank og 40 liters septiktank. Alle er rustfrie.

Typer og priser

Huseklepp Modellverksted bygger bare denne ene versjonen, som er en videreføring av Hui 900 og som har samme skrog som denne. Båten er tegnet av Trond Huseklepp selv. Riviera 925 kom på markedet i 1990, og de bygger altså rundt 20 båter i året. Til sammen rundt 200 båter er det blitt siden da.

Båten kan leveres i flere versjoner, både som halv- og helplaner og med hardtop eller flybridge.

Trond Huseklepp anslår etter hukommelsen at testeksemplaret kostet rundt kr 850 000 i 1993. Dagens pris er ca 1,3 millioner kroner. Er du så heldig å finne en brukt Riviera 925, må du regne med å spa opp i underkant av en million kroner. Det er med andre ord ikke dyrt å kjøpe ny båt, bare man satser på rett merke.

Denne båten har som nevnt en Volvo Penta KAMD 42, men da Yanmar kom på markedet med motorer på 270 og 290 akselhestekrefter, ble det vanlig å montere disse. Det ga en etterlengtet kraftreserve. Nå har verftet også prøvet med Volvo Pentas nye KAMD 300-motor som går meget bra.

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon