Bruktbåttest: Sandvik 25

Bruktbåttest: Sandvik 25



Bruktbåttest: Sandvik 25

Sliten og traust, men trivelig

Den som kjøper en Sandvik 25 fra 1976 med 20 hk Buck-motor, kan ikke ha det travelt. Derimot må man kunne tolerere et stort innslag av respatex og akseptere at doen befinner seg mellom køyene akter. Ikke helt i tiden, men ganske sjarmerende.



TEKST: ATLE KNUTSEN



Tar man med i betraktningen at den norske gjennomsnittsbåten er 23 fot, var Sandvik 25 en forholdsvis romslig farkost da den kom på markedet i 1970. Båtbygger Asbjørn Sandvik i Horten konstruerte båten, som slo godt an i "snekkebølgen" tidlig på 1970-tallet. Frem mot 1977 ble det solgt rundt 500 av familiesnekka med akterkabin. Mye har skjedd med den typiske bobåten siden den gang. Ikke mange båtfolk vi kjenner har så lave krav til komfort at de ville legge ut på et to-tre ukers ferietokt i vår testbåt. Et velholdt eksemplar med tilstrekkelig motorstørrelse vil imidlertid fortsatt kunne gi stor glede under helgeturer ut i skjærgården for en liten familie.

Førerplassen

Sandvik 25 er en enkel båt uten annet enn nødvendige fasiliteter. Fordelen med enkle båter er at det heller ikke er så mye som kan gå i stykker. Langt på vei var det meste inntakt i vår testbåt, etter det som ser ut til å ha vært 27 års forbruk av båt. Materialvalgene innvendig er en stilstudie i 70-talls-bruk av respatex og påklistret mahogni-imitasjon, med innslag av skumgummibelagt skaiduk på skottene. Den mørke respatexen har holdt i 27 år, og vil fortsatt stå seg lenge.

Førerplassen er anbrakt på styrbord side. Også den enkel, med skikkelig knaggeratt i tre og en kontrollspak som viktigste ingredienser. De mest nødvendige instrumentene er også på plass - med klokker for turtall, ladespenning og oljetrykk, samt tankmåler. I tilknytning til disse instrumentene er det montert et bryterpanel for lanterner m.v., samt sikringer. Et uleselig kompass er montert ved nedgangen til hovedlugaren. Av elektronikk har den forrige eieren ettermontert et Humminbird ekkolodd.

De få funksjonene man finner på konsollen er enkle å betjene. Styreposisjonen er imidlertid ikke konstruert for de riktig høyvokste. Beinplassen er begrenset, og en stol som kan skyves bakover ville gjort forholdene bedre. Føreren har brukbar oversikt gjennom vinduene i hardtopen. Det er slett ikke noe drivhus man sitter i, men med en toppfart på drøye 6 knop har man god tid til å forutse eventuelle farer. Når nattemørket eller andre faktorer gjør det ønskelig, kan man stikke hodet ut gjennom luken i hardtopen over førerplassen. Vinduene er dessuten forsynt med viskere, som virket.

Salongen

På motsatt side av førerposisjonen finner vi en liten byssebenk med to skap, en liten vask og et ENO gasskokeapparat. På skottet er det montert en krydderhylle. Ikke veldig mye plass, men tilstrekkelig for helgeturen. Under førersetet er det et skap med plass nok til et kjøleskap.

Motoren er midtmontert, noe som gir seg utslag i at dørken over motoren er hevet i forhold til bysseavdelingen. Det første vi la merke til var at salongen hadde relativt få sitteplasser. En langsgående benk i forkant av akterkabinen er alt som finnes, men man kan enkelt plassere et par klappstoler rundt bordet.

Man har rimelig god ståhøyde under kalesjen som strekker seg fra akterkant av hardtopen og rundt hele akterlugaren. Kalesjeduken er utvilsomt fornyet, men det ikke helt letthåndterlige bøylesystemet er det opprinnelige. "Kalesjehelvetet" omtales fenomenet her i redaksjonen.

Som nevnt innledningsvis er båten fra en tid da mørke tresorter av tvilsom opprinnelse prydet båter og hjem. Sandvik 25 er forsynt med mahogni-tape der produsenten ikke har brukt respatex. Tapen viser aldringstegn i form av sprekker og krymping slik at limet eksponeres for skitt og lort.

Hovedlugar

Hovedlugaren forut er enkelt innredet med en V-sofa som kan gjøres om til en dobbelkøye. Med bordet montert kan man sitte fire personer i salongen, som er belyst med to lampetter samt en lampe i taket. Også vinduene oppunder dekk er, som vinduene i hardtopen, montert i solide aluminiumsrammer og ser ut til å være tette. Eneste luftemulighet er en takluke som kan åpnes. På styrbord side mot skottet er det montert et skap- og skuffeseksjon, mens det på motsatt side er et hengeskap i full høyde. Oppunder dekk er det fem små stuerom, og i benkene er det rikelig stueplass. På skottet ved vaskseksjonen er det en luke som gir adkomst til rommet bak styrekonsollen.

Taket i lugaren er trukket i skai med små luftehull som har holdt seg forbausende bra. All innredningen er utført i respatex, med unntak av noen få lister i heltre. Respatexen er solid og krever lite vedlikehold, men avslutninger og listverk er av den grove sorten.

Akterlugar

Nedgangen til akterlugaren finner vi i forkant av det lille overbygget akter. Man tar seg ned i rommet uten besværligheter, hvor det finnes to køyer på hver side. I benkene under hver køye er det store stuerom. Et pumpetoalett montert helt akter skiller de to køyene.

Akterlugaren er et sted for de lettbeinte og ikke alt for storvokste familiemedlemmene. Skottene er polstret med en "korthåret" duk som har holdt seg relativt pen, selv om mye kan sies om dens beskaffenhet i utgangspunktet.

Sjøegenskaper

Sandvik 25 har et konvensjonelt deplasementskrog med strak aksel, kjøl og ror. Det fremstår som lettdrevet og harmonisk. Det ruller litt, som en deplasementbåt ofte gjør, men med litt ekstra ballast er båten stødig også når en voksen mann beveger seg rundt dollbordet. Vår testbåt var en av få nye Sandvik 25 som ble levert med en tosylindret Buck-motor på 20 hk. Motoren starter som et skudd og er snill på forbruket. Testbåten var antakelig grundig støyisolert i ettertid, noe som ga trivelige støyverdier. I originalversjon vil den kunne bråke betydelig mer. Med 20 hk har man ikke store kraftressurser, noe som særlig gir seg utslag ved oppbakking. Derimot har båten gode manøvreringsegenskaper og tar takknemlig nok ror begge veier akterover.

Teknisk

Motoren omsluttes av en boks som er godt lydisolert. Ulempen i dette tilfellet kan være at motorkassen blir for tett og at motoren ikke får tilstrekkelig luft. I testbåten var det dessuten relativt trangt rundt motoren, men mulighetene til å løfte motoren ut av båten ved større reparasjoner er meget gode. Dørken rundt motorkassen består av lemmer som kan fjernes. Det gir tilgang til stuerom på hver side av motoren, hvor også vann- og dieseltanker er montert. Batteriene er montert i rommet på styrbord side. Generelt kan man si at det elektriske anlegget i en så alderstegen båt bør gjennomgås nøye, og eventuelt skiftes ut. Løse ledninger og uoversiktlig opplegg preget testbåten.

Lanternene er forskriftsmessig montert på en liten mast på hardtop-taket, inklusive ankerlanterne, samt på siden av overbygget. Disse fungerte som de skulle.

Varianter

Sandvik 25 ble kun levert med akterlugar. De fleste båtene hadde en tresylindret 17C Volvo Penta på 36 hk, men man kan også finne varianter med lavere ytelse fra Volvo Penta eller Buck. Med 36-hester skal båten kunne gjøre rundt 9 knop og dessuten ha mer krefter ved manøvrering.

Sandvik solgte også en del selvbyggerpakker og varianter av disse finnes fortsatt på markedet. Noen av dem selges som 1978 og 1979 modeller. De fleste Sandvik 25 har beige skrogfarge og brunt dekk og dollbord. På vår testbåt var dekket lakkert burgunder i senere år. Mot slutten av produksjonsperioden ble båtene levert hvite med grått dekk.

Data
Lengde 7,65 m
Bredde 2,54 m
Vekt 2.400 kg
Drivstoff 95 liter
Vann 95 liter
Motor 2 syl. Buck diesel, 20 hk
Målinger

Testresultatene viser hyggelige støyverdier, selv med en tosylindret dieselmotor. Dette skyldes antakelig en uoriginal lydisolering av motorrommet. Testene ble utført med tom båt, to personer om bord og halvfulle tanker. Fartsmålingene indikerer at en fullastet feriebåt og motvind vil sette tålmodigheten på en stor prøve.



Omdr./min Fart Støy

2400 6,4 76

1900 5,5 71,7

1400 4,5 67,1

900 3,1 60,4

Tomgang 2,0 60,8

Konklusjon



Sandvik 25 er en ukomplisert båt. Det har sine fordeler når bruktbåten krever en oppdatering. Enkle løsninger og installasjoner gjør det mulig å foreta en oppgradering til en rimeligere penge. En båt med et av de største motoralternativene vil kunne fungere greit som turbåt for en liten familie på tre. Vår testbåt vil imidlertid kreve en viss oppgradering før den kan tas i bruk som bobåt. Eieren hadde gitt 70.000 kroner for sitt eksemplar, men det er mulig å finne velholdte båter til 120.000-130.000 kroner.

Sjekkliste



Interiør/kosmetisk

- Se etter innsig av vann i lugaren (rundt ventiler og ved gjennomgående bolter i skroget).

- Vurder om putene må trekkes om.

- Vurder hvordan polstringen innvendig har holdt seg, og om den begynner å slippe.

- Sjekk sømmene på kalesjen og om plastvinduene er hele. Sjekk også kalesjen rundt åpningen i hardtopen.



Motor/teknisk

- Sjekk det elektriske anlegget.

- Sjekk ladespenningen. (Ideelt 14,4 volt).

- Undersøk at alle instrumenter og brytere virker.

- Se etter oljelekkasje.

- Får motoren nok luft? (Stopper den under manøvrering, reagerer den seint m.v.).



Prøvekjøring

- Motoren bør starte lett.

- Hør etter ulyder.

- Er det store vibrasjoner når du kjører med full fart. (Kan tyde på bøyd aksel eller skader på propell).



Diverse

- Se etter skader på skrog.

- Sjekk båtens historie, snakk med tidligere eiere.

- Er du usikker, ta med en ekspert.



Sjekklisten er ikke komplett for bruktkjøp av Sandvik 25, den er ment som en hjelp. Noen av tipsene er generelle, andre viser til feil vi fant på båten vi testet. Før du kjøper bruktbåt er det viktig at du tar deg god tid til å sjekke båten. Ta med en kyndig person dersom du er usikker.

Utgave: 

Stikkord: 

Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Twitter icon
e-mail icon