Bruktbåttest: Arendalsnekke 21

Bruktbåttest: Arendalsnekke 21



Bruktbåttest: Arendalsnekke 21



Trivsel i sakte fart

Den mangler turbolader og stort slagvolum. Så mye luksus er det heller ikke, men sjarm finnes det utømmelige mengder av. Arendalsnekka er båten for maritime nytelser i slow motion, akkompanjert av taktfast dunking fra en 15 hesters dieselmotor signert Volvo Penta.



Tekst: Jan Harry Svendsen



Båten vi tester denne gang skal være støpt i Ulefoss, og levert som et halvfabrikat. Fortsatt ligger båten i Telemark, og trass i at den er falmet og tydelig merket av tidens tann, er det lite som fratar den sjarmen. Motoren starter uten protester, selv om temperaturen denne dagen slett ikke får tankene til å sveve hen mot late sommerdager med bølgeskvulp og glattskurte svaberg.

Innredning

Det er full ståhøyde under den nå to år gamle kalesjen på vår testbåt, og med tanke på at båten ikke er lengre enn 21 fot, er bredden hyggelig. Det betyr mye plass, men en U-sofa akter i båten har de likevel ikke funnet plass til. To benker på hver side er det imidlertid, og med polstret ryggstøtte mot skottveggen er det både et komfortabelt og hyggelig sted å være. Med kalesjen nede sitter du dessuten svært åpent, og kan nyte hver solstråle. Istedenfor å utstyre båten med en U-sofa, har konstruktøren valgt å montere et bord mellom sofaene. Bordet lar seg svært enkelt slå opp, men man bør ikke bedrive for mye benflørt under det. En liten stang er alt som holder det oppe, og det skal ikke store kraften til før du sparker stangen vekk. Resultatet av en slik øvelse blir garantert søl og sure miner.

I tillegg til setet på førerplassen, er båten utstyrt med et sete på babord side. Setet byr ikke på de store opplevelser rent sittemessig, men er komfortabelt nok. Vipper du ryggstøtten ned, og platen som setet er montert på opp, åpenbarer byssa seg. Spartansk er et dekkende ord, men vasken er stor og relativt dyp. En egen tank med ferskvann er det i båten, men noen elektrisk pumpe finnes ikke. For å fylle vasken må du derfor benytte pumpemekanismen på toppen av krana. Noe kokeapparat er byssa heller ikke utstyrt med, eventuelle kokemuligheter begrenser seg derfor til medbragt primus eller stormkjøkken. Det er imidlertid gjort plass til et skap. Åpner du døren, finner du to hyller.

Beveger du deg inn under dekk finner du to sofaer i båtens lengderetning. Selv om ryggstøtten er skutesiden, blir sittekomforten akseptabel. Takhøyden er tilstrekkelig, selv om den blir i snaueste laget for voksne personer helt fremme i båten. Mellom sofaene, helt forut i lugaren, finner du et deksel som både fungerer som stigtrinn når du bruker luken i dekket, og som beskyttelse for Porta-Pottien. Det er med andre ord her du finner båtens toalett. Noen bordløsning er det ikke i lugaren, men du har muligheten til å bygge ut sofaene slik at de danner en seng. Tør vi anbefale at du legger deg med hodet mot båtens akterende?

Lysforholdene i lugaren er gode. Store vinduer slipper inn mye lys. Gardiner er med andre ord påkrevet når du skal innta flat stilling etter en lang dag på sjøen. Av kunstige lyskilder finnes det en spotlight, og en lyskilde som mest minner om kupelyset på en bil.

Virkelig bra er stueplassen. I forpiggen er det et stort åpent rom, med en hylle i, og under benkene i lugaren er det stuerom med en egen åpning som sørger for at luft kan sirkulere. Stuerom finner du også under førerstolen, hvor også hovedstrømbryteren er plassert. I tillegg er det stuerom under benkene akter i båten. Også disse har ventilasjonshull. Drenerte er derimot ingen av dem.

Originalt i båten var det en skottvegg mellom uteplassen og lugaren. Den er fjernet på båten vi kjørte. Grunnen skal være at passasjen inn til lugaren er i trangeste laget når skottveggen er på plass. Det er enkelt å bevege seg rundt i båten, men motorkassen, trass i at den er senket, tar litt plass og er i veien når du skal bevege deg fra front til akter.

Førerplass

Det er vanskelig å kritisere oversiktligheten i Arendalsnekka. Man sitter høyt og har god sikt fremover og til siden. Med kalesjen nede har man dessuten svært god sikt akterover. Av betjeningsorganer finner du ror og gasspak, i tillegg til en hendel til å stoppe motoren med. Instrumenter finnes ikke, men tre varsellamper er det. I våre øyne kunne det med fordel vært gjort plass til en tankmåler og et kompass.

Selve kjørestillingen er ikke ideell. Førersetet har ingen justeringsmuligheter, og byr dermed på samme sittekomfort som passasjersetet. Det største problemet er imidlertid plassen. Du sitter helt oppe i skutesiden, og beinplassen er i minste laget.

I tillegg til førerplassen bak vindskjermen er båten utstyrt med rorkult akter. Dermed kan man sitte på en av benkene, og nyte snekketilværelsen til det fulle. På testbåten gikk imidlertid rorkulten litt tungt, noe som er lett å forstå. Når du vrir på den, følger roret på førerplassen med. Slik blir det friksjon av, og dermed tyngre styring.


Ute

Det er begrenset med dekksplass ombord. Akter finner du dieselpåfyllingen og rorkulten. I tillegg finner du to store kryssholt og badestige. Forut er det åpen pulpit, som gjør det enkelt å komme seg om bord og i land, og to kryssholt i tillegg til en pullert på hver side.

Langs dollbordene finner du fire festepunkter til fendere, en smart løsning som flere burde ta etter. Dessverre er ikke dollbordene like bra, de er litt for smale etter vår smak. Noe problem er det imidlertid ikke, fordi båten er utstyrt med en forbilledlig luke i dekket som gjør det svært enkelt - og trygt - å komme seg inn i lugaren og derfra bakover i båten. For de som fortsatt skal utfordre skjebnen og sette egne balansekunster på prøve, finnes det griperekker på det øverste dekket.

Motor og sjøegenskaper

Motoren er plassert midt i båten. Som på alle snekker er det stiv aksel og ror, og motoren er en to-sylindret 15 hesters dieselmotor fra Volvo Penta. Motoren har sittet i båten siden den var ny, og har ikke laget noen problemer. I følge eieren av båten har motoren startet og gått knirkefritt i de årene han har hatt den i sitt eie. Det er også følelsen vi sitter igjen med. Også denne dagen startet motoren uten problemer, og gikk stabilt på tomgang uten ulyder og andre tegn på alvorlige feil.

Plassen i motorrommet er ikke av de største, men både luft og oljefilter sitter lett tilgjengelig. Dieselfilteret er også lett tilgjengelig der det er plassert helt åpent på siden av dieseltanken akter i båten. Her får du også glimrende adkomst til rormekanismen. Et svakt punkt på motoren er simmeringene som sitter på akselen som går fra vannpumpen og inn i motoren. Dersom disse går, vil du få vann i oljen, og dermed grå olje. Å bytte simmeringene er imidlertid en svært enkel oppgave.

Noen fartsmaskiner er snekker som kjent ikke. På full gass målte vi hastigheten til 6,5 knop, og ved halv gass til 5,3 knop. Du vinner med andre ord lite ved å kjøre på full gass, men plages desto mer av et høyt støynivå. Vi målte 80,5 desibel ved full gass, og 74,1 desibel på halv gass med kalesjen på.

Sjøegenskapene er det heller ikke så mye å si om. Havet var i et godt lune da vi kjørte båten, men det er tydelig at den vil slingre noe når bølgene kommer fra siden eller på skrå akterfra. Båten har god rorrespons og er lettmanøvrert.




Konklusjon

Selv om vi savner en U-sofa akter er det ikke så mye negativt å si om Arendalsnekka. Båten er hyggelig, og ikke minst prisen gjør den til en oppnåelig båt for de aller fleste. Eksemplarer i brukbar stand er tilgjengelige for om lag 50.000 kroner. Du kan selvsagt ikke regne med at de er strøkne for denne prisen, men teknisk sett bør de være noenlunde i orden. I og med at vi snakker om båter hvor de yngste er om lag 25 år gamle, må du også forsake det siste innen luksus. Teakdetaljer kan du også glemme, dette er en plastbåt i ordets rette forstand.

Det du derimot ikke kan glemme er kosen og hyggen ved å tøffe av gårde i litt over gangfart, mens motoren avgir sin karakteristiske sang. Trivsel i slow-motion og folkelig båtglede får du så det monner med Arendalsnekka.

Data

Lengde: 21 fot

Bredde: -

Vekt: 900 kilo

Diesel tank: 40 liter

Motor: Volvo Penta diesel

Ytelse: 15 Hk

Kjøling: Saltvann

Marsjfart: 5 knop

Støynivå ved marsjfart: 74,1 desibel

Bruktpris: Om lag 50.000 kroner

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon