Brev til redaksjonen

Brev til redaksjonen

Når eg åpnet luka til motoren så var halve motorrommet fullt med vann og eg stoppet motoren med ein gang. Eg og den eine sønnen min hoppet ned med kvar vår bøtte og begynte å ause ut vann. Trudde det var ein slange som var av siden ikkje lensepumpa klarte å ta unna. Men såg fort at vannstanden sank fort når vi holdt på. Etter at vi fekk tømt den så startet vi opp og da sto fossen ut av lokket til sjøvannsfilteret. Vi låg og rek i 1,5 time for å prøve å få det tett. Det begynte å lekke ved ca 2100 omdreininger kvar gang. Vi teitet hardt, lauste og filte av lokket for å få meir press på pakningen, men ingen ting hjalp. Det endte med at vi fekk det så tett at vi kunne gå med ca 1000 omdreininger. Vi avlyste ferien og gikk med sakte fart heim, med ei overnatting på vei heim.
Begynte så og leite etter lignende feil, så eg fant ein del forum som beskriver lignende tilfeller, og løysningen er å bytte til eit glasslokk med stålinnfestning som er tersett ned.Volvo selger dette som eit sett.
Snakket med ein som jobber med Volvo og han seier at åpner ein dette lokket første gang så vil ein ikkje få det tett. Så det kan stemme for Volvoforhandleren hadde ikkje dette oppe på servicen, så eg hadde dette oppe i vinter når eg hadde service på motoren. Motoren min er 5 år.
Så til alle Volvo eigere av D4 eller D6 , bytt lokk før det skjer dere også. For meg er det blitt ein forsikringssak da eg må bytte dynamo,starter,EVC,ledninger,autopilot,flaps styring ++++
Eg må sei det er tragisk at Volvo ikkje informerer om dette.

Rune Kvarven


Takker for Batteriskolen

Takk for artikkelen Batteriskolen. Særlig oversikten i artikkelen ga med hensyn til spenningen på åpent bly/syrebatteri under lading, ved hvilespenning og ved forbruk uten lading!! En slik oversikt har jeg ubevisst lett etter lenge - det er første gang jeg ser et slikt oppsett. Utrolig bra - skulle være med over alt i info om batterikunnskap. Nå kan jeg på en enkel måte følge med og skjønne hva som er riktig og galt med batteriene og spenningen under de fleste, normale driftsforhold!

Med vennlig hilsen
Johan Schiøtz Wibye

Stadig mindre politi

Beklager å måtte si det, men innføringen av obligatorisk båtførerbevis for folk under 30 år er en vits. Ikke det at folk lærer seg å bruke båten på en forsvarlig måte, men det er en vits for ingen kommer til å merke noe til kontrollorganet.
Justisdepartementet sa til Båtmagasinet da loven kom på plass, at politiet ville skape trygghet på sjøen gjennom kontroller.
Så leser vi at det gjennom de siste årene har skjedd en katastrofal nedtrapping av politiets innsats på sjøen, ikke minst i Asker og Bærum. For ti år siden kontrollerte politiet 1000 båter, i fjor var tallet 300. Fortsetter det slik er det jo ikke lenge før politiet er totalt fraværende på vannet.
Hva skal man da med båtførerbevis?
Det er langt mellom liv og lære i dette landet.

Båtsmann
Nesøya


Hvorfor fart?

Trodde i min enfoldighet at finanskrisen skulle føre til litt roligere forhold på sjøen. Men det slo ikke til. Etter bare noen uker inn i årets sesong er det full fres igjen. Båtene er like store, kanskje større, farten like høy, kanskje høyere og jålefaktoren er det heller ikke noe å utsette på. Fint at Norge går så det suser. Det ser vi på sjøen, men bare hyggelig er det ikke.

Ole i snekka

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon