BransjeNytt

BransjeNytt

BransjeNytt

Sjølystmessen utsolgt!!

Allerede i begynnelsen av november var alle utstillingskvadratmetere på "Sjøen for alle" utsolgt. Interessen for messen er enorm, og mye tyder på at årets messe blir den mest spennende noen gang.



Nye agenturer for Fische Marine

Fische Marine, som nå er importør av Johnson og Evinrude utenbordsmotorer, har inngått avtale om distribusjon av Ryds båter. Ryds Båtindustri er en av de største båtfabrikantene i Skandinavia med en årsproduksjon på ca. SEK 75 millioner og ca. 3.500 båter. Båtene vil bli solgt i pakker sammen med Johnson eller Evinrude utenbordsmotorer. Ryds har forøvrig lansert en helt ny 4 meter lang sportsbåt og en ny 511 GTS med styrekonsoll.

Bedriften blir også agent i Norge og Skandinavia for White Shark-båtene.. Også White Shark vil bli levert i pakker sammen med Johnson eller Evinrude motorer. Fabrikken kommer med nyheter for modellåret 1998.





Økning hos Askeladden, Nidelv og NB Marine

Askeladden økte i modellåret (oktober - september) med 29% i kroner og med 11% i antall. De rapporterer at dekk- og vindskjermbåter er i skuddet og at mange kjøper de største motoralternativene. Videre kjøpes det mye ekstrautstyr og styling. Myke linjer er fremdeles populært, men fargevalget ser ut til å bli friskere i 1998.

Nidelv har hatt en økning så langt i året på 40%. Er dette bransjens høyeste økning? Ordrereserven ser bra ut og Nidelv ser positivt på 1998. Bedriften har jevn fordeling på alle sine modeller. Eksporten er i kroner på linje med fjoråret, hvilket vil si at bedriftens økning ligger i Norge. Nidelv selger også mye utstyr og båtene skal leveres "fiks ferdig"

NB Marine melder om økning på 15% på sine allværsbåter de første 8 måneder. De ser også en klar økning med hensyn på motorstørrelse og utstyr. Ordrereserven er per dags dato større enn på samme tid i fjor. Produksjonsanlegget er i dag 100% utnyttet.



Motorsalget dårligere enn ventet

I modellåret var det en økning på 6,1% i utenbordsmotorsalget, til totalt 20.148 solgte enheter. Den største økningen kom i klassen 61- 102 hk, med hele + 33,2%. Interessant nok var det også kraftig økning i klassen 0,1-2,5 hk, med 23,6%. Likevel kan man totalt si at det er de større motorene, fra 28-102 hk, som øker mest. Den aller største klassen, over 102 hk, står på stedet hvil i antall solgte enheter, hvilket betyr at andelen av denne motorklassen i prosent har sunket. De klart største andelene av motorer er i klassen 3,6-4,0 hk og i 6,1-8,0 hk. Tilsammen representerer disse to klassene over 50% av markedet.

Utgave: 

Stikkord: 

"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
Twitter icon
e-mail icon