Blås i vesten – ikke i vedlikeholdet!

Blås i vesten – ikke i vedlikeholdet!

Blås i vesten – ikke i vedlikeholdet!

Har du kontrollert flytevestene det siste året? De fleste av oss slurver med vedlikeholdet, og trenger en påminnelse. Kontroller vestene og utfør service før sesongen!

TEKST: ATLE KNUTSEN

FOTO: ROLF W. MARTHINSEN OG ATLE KNUTSEN

Salget av flytevester står ikke i forhold til omsetningen av nye sett med patroner og cellulosetabletter, skal vi tro produsentene av vester.

En oppblåsbar vest krever et minimum av ettersyn, og det er lagt opp til at vi som forbrukere selv skal kunne utføre servicen på egenhånd.

Årlig inspeksjon

Alle som har oppblåsbare flytevester bør foreta en visuell inspeksjon av vesten en gang i året – eller ved mistanke om lekkasje. Inspisér lungen, yttertrekket, munnstykket og fløyten for skader.

Blås vesten opp manuelt ved hjelp av munnstykket og la den ligge oppblåst over natten. Har det sivet ut mye luft, må du få kontrollert lungen for lekkasjer hos forhandler.

Skru også ut patronen og sjekk at den er hel. For å være på den sikre siden, kan du kontrollveie patronen på en brevvekt. Vekten er stemplet på patronen, gjerne angitt med Min.GR.Wt. 140.0 G. Er patronen brukt, må den skiftes. Når du har kontrollert eller skiftet CO2-patronen, må du påse at den er skikkelig tilskrudd i utløsermekanismen. Ved utskifting av CO2-patron, må du huske å bytte gummipakning mellom patron og utløsermekanisme.

Skift cellulosetabletten årlig. Vær oppmerksom på at det finnes flere typer utløsermekanismer på markedet. De to vanligste på fritidsvester er Halkey-Roberts og United Molder. På en United Molder-utløser byttes hele den nederste delen av mekanismen, mens på en Halkey-Roberts bytter man kun cellulose-tabletten som ligger i utløserkoppen.

Etter at vesten er utløst eller blåst opp for visuell kontroll, er det svært viktig at den pakkes riktig. Lungen skal legges i en trekkspillform (ikke rulles) slik at den også vil folde seg ut som et trekkspill når den blåses opp.

Slik foretar du servicen

En vest som har vært utløst, må lades om og pakkes på nytt. På Halkey-Roberts-mekanismen, må man bytte CO2-patron, cellulosetablett og utløserklips.

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon