Biam 820

Biam 820



BIAM 820

Eksportsukseen



Av Hans Due



Et gjennomarbeidet produkt, en planende båt med gode sjøegenskaper, et alle tiders førermiljø, uteplass beregnet på mange soldager og en original innredningsløsning med enkelte svakheter. Dette er Biam 820 i et nøtteskall.



Ingen båter blir produsert hos Biam uten konkrete bestillinger. Det har resultert i at den lille Arendalsbedriften ikke har hatt problemer med overfylte lagre i nedgangstider. Derimot har man slitt litt med leveringsvansker til eksportmarkedet. Spesielt gjelder dette for flaggskipet Biam 820 som mange begeistrede mellomeuropeere har tent på. Spania er det neste satsingsområde for denne båten, som nok passer best i solfylte strøk.

SALONG/LUGAR

Dristig innredning gjør at båten får et særpreg. Håndverksmessig sett er det meste bra utført, men smådetaljer trekker noe ned.

Skrogsider og tak er skaipolstret. Lett å holde rent og materialet suger ikke fuktighet. Det setter vi pris på. Takluke og langsgående vinduer gir rikelig med lys. I tillegg har man fire lamper samt gallerilys under cocktailbordene mellom ryggstøene i den trill runde sofaen. Sofaen er beregnet for fire personer. Blir det flere, får de ikke ryggstø, og det kan jo bli ubehagelig i lengden. Dessuten er det neppe plass til flere par ben under det åttekantede bordet.

Nettopp dette bordet bør det gjøres noe med. Kantene står i veien når man skal sette seg inn, og to lister som skal stive opp bordet på undersiden, skraper opp lår. Bordet ser fancy ut, men er lite praktisk. Dessuten er det alt for lite til å spise ved. Men bordet passer inn i det åpne rommet under når det senkes. To halvrunde puter som ligger i baugen ,legges oppå og man har en dobbeltkøye.

Under sofabenkene er det stuerom. På styrbord side på skottet inn mot toalettet er det et flaske-/glasskap og et skap med glassdør. I enden av glasskapet er det også et skap hvor man kan henge fra seg tøy. Ved siden av døren til toalettet er det et klesskap med hyller.

Under dørken til uteplassen er det en dobbelt stikkøye. Det er ikke ståplass her, så man må stå i salongen og kle av- og på seg. Stikkøya har lufting gjennom et skyvevindu mot uteplassen. Det er to flycabinlys i stikkøya.

Mot uteplassen har man en stor skyvedør i sotet plexiglass. Den gikk tregt på vår testbåt til tross for at den var utstyrt med små plasthjul den skulle rulle på.

TOALETT

Det er nesten full ståhøyde på toalettet. Vi kunne godt tenkt oss et par centimeter større takhøyde. Dørken, som er drenert, er utstyrt med lensepumpe og antisklimønster. Vasken i plast er plassert i hjørnet. Servanten er montert inn i støpt sokkel med skap i. Det er benyttet skikkelig armatur. På skottet mot salongen er det ytterligere et lite skap og det er hylle bak vasken. Det er med andre ord god plass på toalettrommet.

Vi savner elektrisk utluftingsvifte. Halve døren til toalettrommet er i sjalusi. Det sikrer tilgang til frisk luft, men gir litt snaut med privatliv.

Avslutningen av skottet mot salongen inn til skrogsiden er ikke god. Ved vinduet er det en glippe på 4-5 cm. Sannsynligvis for at gardiner skal ha fri passasje og fordi vindusprofilen ikke passer til skottet. Dette er ikke noe spesielt for denne båten, men er like fullt ikke godt nok.

BYSSE

Byssa har en spesiell planløsning ved at den er skråstilt ut i salongen. Planløsningen er bra. Alle funksjoner er innen rekkevidde. Kokeapparatet (Safeflame Ceramic), vask og skyllebrett er nedfelt i benken. I tillegg er det avsettingsplass ved siden av kokeapparatet. I benken er det montert kjøleskap, to skuffer, to skap og ett skap mot salongen. Utluftningen fra kokingen går rett opp til uteplassen. Bak benken er det laget hyller for oppbevaring av asjetter og kopper. Det er brukt skikkelig armatur.

UTEPLASS

Uteplassen er konstruert for sol! Den store L-sofaen med tilhørende solseng i skai, får dominere. Ryggstøet til sofaen kan tas bort, og solsengen blir dobbelt så stor. Hele den aktre delen av sofaen kan vippes opp, og åpner for tre luker under fører ned til to stuerom samt motorrommet. Akkurat denne løsningen gjør at støydempingen fra motoren blir meget effektiv.

De to stuerommene er ikke særlig store, noe som blant annet henger sammen med at utgangen til badeplattformen tar vekk noe plass. Dørken er belagt med et løst, kantsydd teppe. Under dørken til utgangen er det til gjengjeld et lite stuerom.

Porten ut til badeplattformen er i plexiglass. Noen vil kanskje foretrekke den løsningen man hadde tidligere med akterport i tre. Ikke fordi treet er et bedre materiale, men fordi det kan se litt dramatisk ut når man kan se rett ut i kjølvannet. Antakelig er det bare en vanesak.

På dollbordet rundt akterpartiet er det en solid griperekke i treverk. Det gir et sofistikert inntrykk, men er litt mer vedlikeholdskrevende enn rustfritt stål.

Ved nedgangen til salongen er det støpt glass/flaskeholdere. I borde over dette, et innfelt askebeger til å vippe ut. Bordet i tilknytning til L-sofaen er svingbart. På vår testbåt var den kun et lite cocktailbord, som ikke er egnet til å spise middag på. Biam har imidlertid utviklet et nytt bord som vil komme som standard på alle båter til neste år, et bord med klaffer til å slå ut slik at det tilfredsstiller krav til spiseplass her hjemme på berget. På eksportmarkedet er man ikke så opptatt av mulighetene for å kunne spise store middager ombord.

Rundt den fremre delen av uteplassen er det vindskjerm i plexiglass. I år har også Biam tatt i bruk det nye feste­systemet der kalesjen tres inn i alumini­umsrammen. Dessuten er man kommet med en ny kalesjetype i et lettere, mykere og mer rengjørings-vennlig stoff. Det gjør at det er mye lettere å pakke sammen kalesjen og feste den til targabøylen som også er i plexiglass med aluminiumsramme. Targabøylen er dessuten feste for topplanterne samt for to lamper til interiørbelysning. På førerplassiden av targaen er det et gripehåndtak.

FØRERPLASS

Førermiljøet i Biam 820 er et av de mest vellykkede vi har sett. Ikke bare sitter man meget komfortabelt i den flotte førerstolen som er svingbar og kan heves og senkes på en gassdempet fot. Man har alle reguleringer og betjeningsknapper logisk plassert og innen rekkevidde. Kartbordet er skråstilt, kompasset er i siktelinjen. Sikten er meget god rund baut. To store vindusviskere følger med som standard. Dashbordet er støpt i en mørk gråfarge som gjør at man unngår reflekser i frontruten. Bra! Innfelt askebeger og glassholder følger med som standard.

MOTOR/TEKNISKE INSTALLASJONER

Motorrommet er ikke stort, men det er oversiktlig og greit. Kabler og slanger er skikkelig oppklamret. Det følger to 90 Ah's batterier som standard. Vi kunne godt tenke oss tre batterier, hvorav to på forbruk og ett på start. Forbruksbatteriene bør være på mer enn 100 Ah. Det er utrolig hvor mye strøm som går med i en slik båt til kjøleskap, stereoanlegg, lys og andre elektriske installasjoner. Batteriene er plassert under benken på babord side i L-sofaen. De er ordentlig

festet.

SKROG/OVERBYGG

Biam 820 har det samme planende skroget som på Polar Express. Det er Jan Bjerke som står bak den vellykkede konstruksjonen. Dekk og dollbord har antisklimønster. Man tar seg lett fra uteplassen og forover. Pulpiten er forholdsvis høy og sikker, og ender i en stor nok åpning mot nebbet. I baugen er det en romslig ankerboks. Det er seks kryssholt på denne båten, to forut, to akterut og to midt på. Bra! Ingen av kryssholtene er plassert slik at det er fare for å snuble i dem.

Badeplattformen akterut er romslig. Det er to stuerom for anker og fortøy­ningsutstyr og det er en inspeksjonsluke ned til drevet. I tillegg dusj på akterspeilet og en nedfellbar bade-/redningsleider med gripehåndtak.

KJØREEGENSKAPER

Båten er sjelden fin i sjøen. Den tar svinger helt nydelig og er meget god å manøvrere. Drevet må imidlertid trimmes nøytralt eller litt innover. Hvis ikke, vil båten begynne å slå. Noen helt klar planingsterskel har den ikke, men rundt 15 knop legger den seg pent til rette. Båten leveres standard med mekanisk styring. Volvos servostyring er ekstrautstyr, men denne er slett ikke god. Den hakker på lave hastigheter. Vi vil anbefale hydraulisk styring, noe Biam antakelig vil innføre som standard.

Toppfarten med standard motor, en Volvo Penta AQAD 41 på 200 hk. var 32,3 knop med halvfulle tanker og to mann ombord. Støynivået er lavt, 83,9 dba på full fart. Kjøreegenskapene får så avgjort godkjent karakter.

PRIS

Standard pris med AQAD41A-motor er ca. 485.000 kroner. Vi vil anbefale hydrauliske trimflaps og hydraulisk styring som standard.

FART/STØY

Omdreininger Fart i knop Støy i dba

3900 32,3 83,9

3600 28,7 81,2

3300 25,9 80,1

3000 22,0 79,9

2700 17,1 79,3

2400 12,6 82,8

2100 10,3 79,9

1800 8,2 75,8

1500 7,1 73,0

1200 6,3 67,4

900 4,8 63,3

600 3,7 58,6



DATA

Lengde: 8,20 m.

Bredde: 3,00 m.

Dypg.: 0,80 m.

Vekt: ca.2.500 kg.

Drivstofftank: 350 lt.

Vanntank: 130 lt.

Septiktank: 90 lt.

Ståhøyde salong: 1,83 m.

Ståhøyde toalett: 1,72 m.

Produsent: Biam Boats A/S, Krøgenes, 4800 Arendal. Tlf. 041-16777.

Utgave: 

Stikkord: 

Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
Twitter icon
e-mail icon