Bølgeblikk: Strategi

Bølgeblikk: Strategi

Bølgeblikk: Strategi



- Tror du, spurte jeg Rederinnen, at det kommer noen barnebarn snart?

- Hvorfor i all verden spør du om det, undret hun.



Hun hadde all grunn til å spørre om det, selvfølgelig. Vinteren lå våt, tung og ufordragelig over landskapet. Båten var satt på land. Akterdekk og duggfrisk hvitvin erstattet med sofakrok og trakterkaffe.

Lektyren var imidlertid den samme, et knippe nye båtmagasiner med glansede forsider og en rekke 08-modeller presentert mot solglitrende vannflater.



- Jeg spurte deg om noe, sa Rederinnen.

- Hmm?, sa jeg.



De nye båtene er selvfølgelig bredere, lengre, har fristende bekvemligheter og nye duppeditter. Pentryet er nesten som hjemme. Man blir sulten bare av å se på det. Og hele båten er jo mer miljøvennlig, selvfølgelig. Viktig i disse dager!



- Hallo, er du der? hoiet Rederinnen fra den andre siden av salongbordet.

- Ja, du ser vel det, sa jeg, gjemt bak forsiden prydet av en strålende ny niogtredvefoter.



Det er rart med det. Alltid greier båtbyggerne å komme opp med noe som får oss båtfolk til å sikle oss gjennom mørketida. Og trendene endrer seg jo også. Kanskje man heller skulle satse på en saktegående langturbåt, en trawler for eksempel? En skute som, når du først har fylt opp tanken, bare går og går, mil etter mil, mens den bare langsomt slurper i seg litt diesel nå og da. Billigere i drift, selvfølgelig. Og så stødig i all slags vær da, gitt! Og plass til barnebarn!



- Pan, pan, pan! Må jeg kalle deg opp på kanal 16 for å få litt oppmerksomhet her, maser Rederinnen.



Jeg løfter bladet en smule. Er ikke helt klar for oppfølging. Har ikke helt funnet strategien ennå. Dykker ned i spaltene igjen.

Nye båter er jo ofte mer driftssikre. Ny motorteknologi, støpeteknikk, skrogutforming og alt det der. To motorer kanskje, i stedet for en. Det blir jo doble vedlikeholdsutgifter av sånt, men jeg har hørt at to motorer for så vidt ikke bruker mer drivstoff enn en singleinstallasjon. Og hørte jeg ikke noe på nyhetene om at rentebanen var nedjustert?



Rederinnen har reist seg nå. Jeg aner en viss utålmodighet idet hun legger hånda over bladet, trykker det ned i fanget mitt – og ser meg i øynene.



- Du spurte om det var noen barnebarn på gang, sa hun.

- Jasså, er det det? sa jeg. – Du vet, da trenger vi vel snart en båt med en gjestekabin til. Og småbarn trenger jo tross alt mer plass til stell. Bleieskift og sånt. Noen fot større bare?

- Nei! sa rederinnen.

- Nei hva?, spurte jeg.

- Så vidt jeg vet er det ingen barnebarn på gang, sa hun.

- Så synd, sa jeg. Det hadde da vært koselig, ikke sant?



”MorMajor”

Utgave: 

Stikkord: 

GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.
Twitter icon
e-mail icon