Bølgeblikk: Knirkende naboskap

Bølgeblikk: Knirkende naboskap

Bølgeblikk: Knirkende naboskap



Sola var i ferd med å senke seg over havna da han trengte seg inn på babord side. I en åpning så trang at de fleste av oss andre ville vært betenkt over å parkere sykkelen der, hadde det vært på land. Et svensk flagg vaiet på skuta til inntrengeren. Det var innledningen til et knirkende naboskap.



Ok – det er kanskje drøyt å kalle ham inntrenger. Det var tross alt vi som lå i fremmed havn, selv om det ikke så slik ut. For norske flagg vaiet fra ni av ti skuter i havna. De fleste av dem var mindre enn tre år gamle og større, flottere og mer moderne enn Medelsvenssons flåte. Og de aller fleste hadde kostet på seg tekstiltrekk til fenderne. Ikke fordi, slik mange landkrabber mener å vite, at det tar seg bedre ut. Men for å rendyrke stillheten.



Vel, vår nye nabo tenkte kanskje som så: Her kommer Ola, med høyere lønn, olje fra havet og et optimistisk syn på livet og lønnskontoen. Dyre båter har de også, de farger Bohuslen-kysten rød, hvit og blå fra juni til august. Og de oppfører seg som om de har tatt landet tilbake. Men havna er vår. Det skal ingen være i tvil om!



Slik sett kan vi kanskje tilgi vår nabo at han uten blygsel trengte seg på. Hva vi hadde større problemer med var at han skviset plastfenderne sine inn mellom skrogene og satte i gang en konsert som skulle holde oss våkne til langt utpå morgenkvisten. Hver lille bevegelse i båtene fikk de nesten flatklemte plastfenderne til å gni seg opp og ned og frem og tilbake på skutesiden. Fra innsiden hørtes det ut som om et knirkende inferno, som en kanonade av dårlig naboskap.

Vi hadde selvfølgelig ingen ønsker om å provosere vår svenske nabo ytterligere utover vårt blotte og myldrende nærvær. Så neste morgen ruslet vi ut og kjøpte nye kulefendere, 50 cm i diameter – og med blått fendertrekk. Fenderne dyttet vi inn litt forut og akter for båtenes berøringspunkter da naboen var et ærend i land. Det ble ikke bedre plass av den grunn, men det ble iallfall lydløst. Vi trodde vi hadde løst problemene til alles beste. Vår innfødte nabo hadde sin rettmessige plass, vi skulle få vår nattesøvn – og ingen skulle bli fornærmet.



Tidlig den neste natten dro vår norske nabo på styrbord side anker. Straks etter kjente vi en ny nabo fylle opp plassen. Vi hørte lavmælt svensk hvisken. Nye plastfendere ble tvunget ned mellom norske og svenske skrog. Og dermed var en ny knirkende symfoni i gang.

Sov godt, sa rederinnen.

Mon det? Svarte jeg.

Og visste godt hva jeg skulle handle inn neste morgen.



”MorMajor”

Utgave: 

Stikkord: 

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
Twitter icon
e-mail icon