Bølgeblikk: Knirkende naboskap

Bølgeblikk: Knirkende naboskap

Bølgeblikk: Knirkende naboskap



Sola var i ferd med å senke seg over havna da han trengte seg inn på babord side. I en åpning så trang at de fleste av oss andre ville vært betenkt over å parkere sykkelen der, hadde det vært på land. Et svensk flagg vaiet på skuta til inntrengeren. Det var innledningen til et knirkende naboskap.



Ok – det er kanskje drøyt å kalle ham inntrenger. Det var tross alt vi som lå i fremmed havn, selv om det ikke så slik ut. For norske flagg vaiet fra ni av ti skuter i havna. De fleste av dem var mindre enn tre år gamle og større, flottere og mer moderne enn Medelsvenssons flåte. Og de aller fleste hadde kostet på seg tekstiltrekk til fenderne. Ikke fordi, slik mange landkrabber mener å vite, at det tar seg bedre ut. Men for å rendyrke stillheten.



Vel, vår nye nabo tenkte kanskje som så: Her kommer Ola, med høyere lønn, olje fra havet og et optimistisk syn på livet og lønnskontoen. Dyre båter har de også, de farger Bohuslen-kysten rød, hvit og blå fra juni til august. Og de oppfører seg som om de har tatt landet tilbake. Men havna er vår. Det skal ingen være i tvil om!



Slik sett kan vi kanskje tilgi vår nabo at han uten blygsel trengte seg på. Hva vi hadde større problemer med var at han skviset plastfenderne sine inn mellom skrogene og satte i gang en konsert som skulle holde oss våkne til langt utpå morgenkvisten. Hver lille bevegelse i båtene fikk de nesten flatklemte plastfenderne til å gni seg opp og ned og frem og tilbake på skutesiden. Fra innsiden hørtes det ut som om et knirkende inferno, som en kanonade av dårlig naboskap.

Vi hadde selvfølgelig ingen ønsker om å provosere vår svenske nabo ytterligere utover vårt blotte og myldrende nærvær. Så neste morgen ruslet vi ut og kjøpte nye kulefendere, 50 cm i diameter – og med blått fendertrekk. Fenderne dyttet vi inn litt forut og akter for båtenes berøringspunkter da naboen var et ærend i land. Det ble ikke bedre plass av den grunn, men det ble iallfall lydløst. Vi trodde vi hadde løst problemene til alles beste. Vår innfødte nabo hadde sin rettmessige plass, vi skulle få vår nattesøvn – og ingen skulle bli fornærmet.



Tidlig den neste natten dro vår norske nabo på styrbord side anker. Straks etter kjente vi en ny nabo fylle opp plassen. Vi hørte lavmælt svensk hvisken. Nye plastfendere ble tvunget ned mellom norske og svenske skrog. Og dermed var en ny knirkende symfoni i gang.

Sov godt, sa rederinnen.

Mon det? Svarte jeg.

Og visste godt hva jeg skulle handle inn neste morgen.



”MorMajor”

Utgave: 

Stikkord: 

En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
Twitter icon
e-mail icon