Båtstell og båtpuss

Båtstell og båtpuss



Båtstell-og puss

DET ER NÅ DU SKAL GJØRE DET!



Av Anne Marit Klokk



Tar du båtpussen nå, sparer du både tid og penger, du får bedre service av bransjen og en oversikt over småjobber som bør tas i fred og ro over vinteren. Drevne trebåteiere gjør det på denne måten. De kjenner fordelene og er glad for å stelle med familiens stolthet året rundt. Hvorfor skal alle andre være dårligere?



-Å pusse båt om høsten og å pusle med småting ombord, er det bare fagfolk og trebåteiere som gjør. Ikke fordi vi har så mye mere jobb, men fordi vi vil spare penger, gjøre mye selv og kunne utnytte bransjen når de har tid til å gi båtfolk god service. Og så får du oppleve den suverene, litt proffe følelsen til våren når det går så lett å få ut båten. Kanskje er vi mere glad i båtene våre også, vi som har trebåter. Jeg synes absolutt det virker slik!

Denne salven fikk vi servert fra en trebåtentusiast forleden. Han hadde satt sin lille veteranbåt på land, og gledet seg til å bruke vinteren på en ombygning under dekk, samt en grundig renselsesprosess av motoren. Fordi han trengte verkstedhjelp pluss diverse gode råd, ville han gjøre det meste i løpet av januar og februar, som er de to desidert stilleste månedene for verksteder og slipper m.m.

Vi har spurt noen representanter fra bransjen om hva de kan tilby av rabatter og service på vinteren for folk som er interessert i å bruke den mørke årstid på å forbedre båten og ha den tidlig klar på våren.



Direktør Terje Schonow, Volvo Penta Norge og direktør Oddvar Hansen, Universal Diesel:

-Vårt hjertesukk i alle år har vært å oppnå en jevnere pågang av jobb med båter og motorer for våre forhandlere. Volvo og Universal Diesel har hver ca 50 forhandlere spredt rundt i landet. Avhengig av beliggenhet, kunder, størrelse og lokaliteter er tilbudet forhandlerne går ut med av forskjellig art. Noen har helårshaller og kapasitet til vedlikeholds-og reparasjonsarbeider hele året gjennom, noe som er viktig når du skal selge tjenester på vinteren.

Ikke alle er like flinke til å skaffe seg kunder i den mørke årstid. Noen satser på salg av bruktbåter, men momsspøkelset skremmer de fleste fra å pusse opp brukte båter for videresalg, slik som bilbransjen driver - uten moms, men med registreringsavgift.

Volvo har gått ut med et totalservicetilbud som omfatter hele båten, ikke bare motoren. Dette kalles XL marineservice og er en stor satsing fra Volvos side, selv om vi har gått litt forsiktig ut. Men at dette er fremtiden, har vi stor tro på. Det er også et skritt i riktig retning av bedre samarbeid innen bransjen og større enheter. Vi tror at båteierne i fremtiden ønsker å finne alt de trenger av service på ett sted, som i et shoppingsenter eller et gammeldags verksted for den saks skyld, hvor verkstedeieren fikset det meste, bare han fikk litt tid på seg.

I mange år har en rekke motor-forhandlere gått ut med tilbud om rabatter på høsten, både på deler og timepris. Responsen har vært laber fordi holdningen blant så mange båteiere er at - vi venter til våren. Båtlivet legges på hylla når nattefrosten kommer. Da blir båten gjemt og glemt, dessverre.

Vi i bransjen deler gjerne båteierne i tre grupper:1) de som vil gjøre mye selv, 2) de som ikke gjør noe 3) de som vil og ikke kan. Alle tre gruppene bør få et skikkelig servicetilbud på helårsbasis. Vi synes det er meget nyttig å kunne samarbeide med båtklubber og båtforeninger.Det er lettere for en lokal forhandler å kunne gi rabatter i et miljø som er villig til å stille opp sammen på vinteren og bruke fagfolkene som da har tid. Når sesongen nærmer seg, roper jo de fleste på en eller annen form for hjelp.

Det serviceverkstedene våre faktisk opplevde som det vanskeligste sommeren som gikk, var å betjene alle de som rett før fellesferien ringte eller stakk innom for i detalj å få vite hvordan de selv skulle gjøre diverse mer eller mindre kompiserte jobber ombord. På så travle dager er det vanskelig å bevare fatningen når man får slike spørsmål.

-Hvordan vil dere som motorleverandører med vår korte sesong helst ha det?

- Det er viktig at vi har klart for oss hva kundene vil, men det er vel egentlig ingen som ønsker seg stress like før båten skal på vannet. Vi kunne tenke oss et slags servicehefte og en serviceavtale med kundenee som går over hele året med klare linjer for hva de skal gjøre selv og hva vi skal gjøre. Da kunne vi gi en servicegaranti til redusert pris som garanterer kundene en problemfri sommer. Motoren er jo det viktigste sikkerhetsmomentet ombord. Vivet jo utmerket godt at den som satser på service, får kunder, trofaste kunder.

-Er det aktuelt for Norges to største motorimportører å samarbeide en smule når det gjelder service og reparasjoner?

-Si det. Vi innser vel at et samarbeid kan bli aktuelt for at kundene skal bli fornøyd. Driver vi og flikker på hvert vårt, kommer vi ikke videre. Lenger nord i landet er det mange steder en utmerket samkjøring. Kunden leverer båten på kaia med beskjed om hva som skal gjøres. Det meste fikses uansett merker, men det kan ta litt tid.



Skarbøvik Agenturer, Ålesund:

-Som forhandler av Yanmar og Perkins-motorer blir kundene av disse motorene prioritert når vi går ut og tilbyr båtlagringsplass og hjelp til motormontering m.m. til selvbyggere, sier Stig Drønnen. -Det er ganske stor aktivitet her på Sunnmøre også om vinteren, og vi annonserer i lokalpressen og prøver å tilby et miljø. Vi har ti mål som omfatter stort kaianlegg som skal bli enda større, to kraner og mekanisk verksted.

Neste år planlegger vi å ta i bruk en stor hall vi har på området til båtlagring for selvbyggere som satser på våre motorer. En hall vi regner med kan ta 20 - 25 båter. På sikt blir dette vinterlagring under tak, sier Arild Myklebust.

- Ellers er det ikke så mye vinter å snakke om på denne kanten av landet. Her kan du ha båten på land og legge over en presenning som er lett å fjerne, slik at du kan pusle med småting ombord i den mørke årstiden uten å fryse på fingrene. Vi gir rabatt på kontantkjøp og timepris i forbindelse med opplagsjobb, vel å merke når kunden kan innrette seg etter vår tid og ikke omvendt. Akkurat det går jo stort sett greit nå, mens det er verre på vårparten når alle skal ut samtidig.



Sabb Motor, Bergen:

-I og med at vi fører både Sabb, Mitsubishi, Ford og MAN-motorer i størrelsene l0 til ll00 hk, har et stort spekter geartyper og lager en rekke propellanlegg, har vi en unik ekspertise, sier Øyvind Alvern på sin greie "bergenske" måte. Han er ansvarlig for alt som har med service, butikken og agentene å gjøre. Sabb Motor har 62 ansatte, av dem er det l2 mekanikere som reiser rundt i landet.

-Vi har en ganske stille tid på vinteren, og da prioriteres heloverhalinger og større jobber. Hver mekaniker har mye bedre ro på seg til å kunne gi alt ved hver jobb, noe som kan være problematisk når kjøret begynner på våren. Jeg vil påstå at fritidsbåteiere kan ta hele jobben nå på senhøsten og være så klar at det bare er å spyle båten og sette den ut ved sesongstart.

-Er det mange som gjør det på deres kanter?

-Nei, dessverre og vi har ikke vært flinke nok til å fortelle den enkelte kunde at de får mye mer for pengene sine om de bruker oss nå. På denne tiden kan vi sette oss ned med hver enkelt og diskuterer hva som bør gjøres, hva båteieren kan bidra med selv og hva han trenger oss til. Et annet poeng er at prisstigningen rundt nyttår på 4 - l0 % gjør at det lønner seg for folk å handle før nyttårsleitet.

-Har dere en stor serviceavdeling?

- Ja og den har vokst betraktelig de siste to årene. Vi har innsett at folk tar bedre vare på det de har, vil ha reparasjoner i større grad i steden for å kjøpe nytt. Dette er en gjennomgående tendens. Hadde vi fått økende henvendelser nå, kunne vi gått ut med diverse høsttilbud på varer og tjenester.

-Om det kommer kunder med Volvo Penta motorer?

-Ikke noe problem. Vi ordner det også.



Kragerø trebåtbygger:

-Når en kunde kommer hit og bestiller en båt, er det vi kaller vedlikeholdsgaranti over ti år en del av kontrakten, sier Tore Ramberg.

-Det innebærer at kunden leverer båten hit hver høst, vi tar den opp, setter den inn og gjør alt vedlikeholdsarbeid med båt og motor i løpet av vinteren. Kunden får båten satt på vannet den dagen vi har avtalt. Da er alt klart. Det er bare å starte opp motoren og dra av sted. På den måten skaffer vi oss helårskunder. Det er bare to av de 30 båtene vi har bygget som ikke har denne ordningen fordi båteierne synes det er for lang vei. De holder til på Femunden og på Mjøsa og tar jobben selv, men de kommer hit en gang i mellom de også.

-Hva betaler kundene for dette?

-Vår del av avtalen er at vedlikeholdsarbeidet ikke skal overstige et visst antall timer de første ti årene. I tillegg betaler de for vinteropplag og materialer. Timeprisen ligger nå på kr. 235 pluss moms. La oss ta den nye plattagatteren på 25 fot. For den regner vi maks 25 timer, altså kr. 5875 pluss moms. For snekkene er antall timer ca 20.

-Hvis båten selges?

-Ved salg følger denne avtalen båten.

-Hva skjer etter ti år?

-Da tar vi båten inn til en grundigere oppussing og så har man en ny vedlikeholdsgaranti gående i ti år til.

-Hvis kunden ønsker å gjøre litt selv, kanskje småforandringer innvendig osv.?

-Da er de hjertelig velkommen til å være her. Vi har overnattingstilbud på båtbyggeriet for gjester.



Joda Boats A/S på Fevik

I midten av august gikk Joda Boats ut med en annonse i pressen fra Kristiansand til Oslo hvor de tilbød en totalpakke på innendørs/utendørs vinteropplag, reparasjoner og ombygging av alle slags båter. Responsen kom raskt og fra mange lokale båteiere, men flest henvendelser kom fra området øst for Larvik.

-Uansett båtfabrikat tar vi plastreparasjoner, ombygging av innredning, oppfriskning utvendig av matt gelcoat, lakkering, fullføring av halvfabrikat, totalrenovering av slitne landstedbåter, sier Ingmann Gjeruldsen ved Joda. -De som ønsker bare opplag, kan velge - innendørs eller utendørs. Vi har faktisk l0.000 m2 innendørshall å ta av, og setter inn båter opptil 35 fot. Utendørs har vi kran som tar seilbåter med rigg opp til ti tonn. Dette er vi alene om på Sørlandet.

-Totalpakken innebærer at en båteier, la oss si fra Oslo, legger fra seg båten her på høsten, gir beskjed om hva som skal gjøres og henter den til avtalt tid. Da er det bare å starte motoren. Apropos det, vi henter folk utenfra for motorservice og overhaling. Ellers har vi faglærte folk med fire generasjoners erfaring, så vi kan også mye om eldre båter i tre m.m.

-Prisen?

-Sammenlignet med opplagsprisene innover i fjorden, ligger vi veldig gunstig til. Det er en av årsakene til at vi har så mange hevnedelser fra Oslo-området. En del liker også tanken på å begynne sesongen her nede på Sørlandet.

Utgave: 

Stikkord: 

Hos ekspertisen er en prosents forbedring på propelleffekt et realt kvantesprang. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Twitter icon
e-mail icon