Båtmotorers pålitelighet

Båtmotorers pålitelighet



Båtmotorers pålitelighet?


Når en motorprodusent har gjort en feil, hvordan kan de ignorere problemet isteden for å rette det opp med deler og anvisning, spør båteier Anton Thune-Holm. Her forteller han om sine vanskeligheter med en spesiell motor i håp om at produsent og importør skal skjerpe seg.





Av Anton Thune-Holm



Miljøbevegelsen i USA fikk en betydningsfull sak den gang advokaten Ralph Nader i detalj studerte hvordan en bestemt bilmodell som konstruksjon ville klare seg om uhellet var ute. Han påviste at den bestemte bilmodellens konstruksjon var så dårlig at uansett type trafikkuhell, var den en stor sikkerhetsrisiko for fører og passasjerer. Resultatet ble publisert i en bok med tittelen “Unsafe at any speed” som fikk mye oppmerksomhet. Så mye oppmerksomhet at bilmodellen ikke ble produsert mer.

Jeg mener det er på tide at vi retter et tilsvarende søkelys mot båtmotorer. En motor i en båt er like betydningsfull som en motor i et fly, ikke når vi ligger i havn en stille sommerdag, men vi må kunne stole på båtmotoren også den dagen værforholdene er som verst. Gjør ikke motoren jobben sin, blir den en sikkerhetsrisiko og kan i verste fall føre til at det går riktig galt med båten og folket ombord.

Derfor må vi kunne forvente meget høy driftssikkerhet av motoren. Ved at konstruksjonen er god og ved at den som skal sørge for stell og vedlikehold, får de riktige instruksjoner om hva man skal gjøre for å holde den i god stand.

Et dårlig eksempel

Jeg har en 130 Hk motor i min båt som ble levert meg fra verftet som en ny og “avansert” konstruksjon. Allerede etter et års drift, dvs. noen hundre driftstimer, begynte det å lekke vann fra sammenføyning mellom rør for kjølevann inn på en varmeveksler/kjøler.

Konstuksjonen er som det fremgår av illustrasjonen, et rør med en krage med en O-ring som tettemiddel. Da det begynte å lekke, ble O-ringen forsøkt skiftet med dårlig resultat. Henvendelser til importfirmaet ga ingen resultater. Presentasjon av problemstillingen for produsentens representanter på “Sjøen for alle” ga ingen anvisninger. Forsøk på å anvende diverse typer “lurium” på boks og tube, representerte heller ingen løsning. Problemet var så stort at stadig etterfyllinger av kjølevann var nødvendig.

Årsaken viste seg å være at kragen på ferskvannsrøret var så stor at den slet vekk en del av den “hylsen” den skulle inn i, og det oppsto en spalte som fleksibiliteten i O-ringen ikke kunne tette. Produsenten så på kalenderen og fraskrev seg ansvar for det jeg ville kalle en konstruksjonsfeil, fordi den ble påvist for sent. Jeg ble riktignok tilbudt ny kjøler av samme konstruksjon fra importøren til en pris av ca kr 6 000,-Det ble for dyrt og representerte heller ingen konstruksjonsforbedring. Mitt nest siste forsøk på å få konstruksjonen tett var at jeg fikk lagt på litt tinn der metallet i hylsen var slitt vekk.

Løsningen

I sommer møtte jeg en annen båteier som også hadde hatt problemet med denne motoren og konstruksjonen, og han hadde for sin del byttet til annet fabrikat. Men han visste råd, jeg skulle bare gå til en bestemt leverandør av slanger, kjøpe to dimensjoner og lage en overgang som jeg kunne sette utenpå og trekke til med slangeklemmer. Løsningen har vist seg å holde så langt.

Slangebutikkens kyndige ekspeditør var godt kjent med problemet med denne bestemte motoren og kunne fortelle om mange båteiere som slet med det problemet at kjølevannet forsvant.

Bør jeg fortelle at en motor som mister kjølevannet kan gå så varm at den ødelegges, og hender det under vanskelige værforhold kan det stå om livet når fartøyet ikke har fremdrift?

For dårlig!

Mitt ankepunkt er dette: Når leverandøren har levert en konstruksjon som viser seg ikke å holde hva den skulle og problemet er så alminnelig at det er godt kjent blant båtfolk og rekvisitaleverandører, burde produsenten med tanke på alle dem som har lagt sin skjebne i hendene på hva man trodde var en kvalitetsmotor fra en seriøs leverandør, komme opp med nødvendige deler og en anvisning for å kunne modifisere konstruksjonen.

Når dette ikke blir gjort, fører det bare til at dette motorfabrikatet ikke blir kjøpt om igjen.

I arbeidet med å finne en god løsning på problemet, kjøpte jeg motorens delekatalog (kr 500,-) og oppdaget der at det var flere modifiseringer som var gjort på andre rørforbindelser som åpenbart representerte problemer. At den samme motorfabrikanten leverer med en instruksjonsbok som er så uoversiktlig at det er meget lett å gjøre feil ved stell og vedlikehold, representerer en ny sikkerhetsrisiko.

Egentlig hadde jeg tenkt å holde "tett" om mine opplevelser med motoren. Men en annen båteier mente det ville tjene båteierenes sak om jeg skrev historien fordi det kunne føre til at produsent / importør skjerpet seg, - og det ville alle (også produsenten) ha glede av.

Selv hadde også denne båteieren dårlig erfaring med sin motor av samme fabrikat som min og han hadde byttet til et annet fabrikat i sin båt forut for en lengre tur.

Utgave: 

Stikkord: 

I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Twitter icon
e-mail icon