Båtmotorers pålitelighet

Båtmotorers pålitelighet



Båtmotorers pålitelighet?


Når en motorprodusent har gjort en feil, hvordan kan de ignorere problemet isteden for å rette det opp med deler og anvisning, spør båteier Anton Thune-Holm. Her forteller han om sine vanskeligheter med en spesiell motor i håp om at produsent og importør skal skjerpe seg.





Av Anton Thune-Holm



Miljøbevegelsen i USA fikk en betydningsfull sak den gang advokaten Ralph Nader i detalj studerte hvordan en bestemt bilmodell som konstruksjon ville klare seg om uhellet var ute. Han påviste at den bestemte bilmodellens konstruksjon var så dårlig at uansett type trafikkuhell, var den en stor sikkerhetsrisiko for fører og passasjerer. Resultatet ble publisert i en bok med tittelen “Unsafe at any speed” som fikk mye oppmerksomhet. Så mye oppmerksomhet at bilmodellen ikke ble produsert mer.

Jeg mener det er på tide at vi retter et tilsvarende søkelys mot båtmotorer. En motor i en båt er like betydningsfull som en motor i et fly, ikke når vi ligger i havn en stille sommerdag, men vi må kunne stole på båtmotoren også den dagen værforholdene er som verst. Gjør ikke motoren jobben sin, blir den en sikkerhetsrisiko og kan i verste fall føre til at det går riktig galt med båten og folket ombord.

Derfor må vi kunne forvente meget høy driftssikkerhet av motoren. Ved at konstruksjonen er god og ved at den som skal sørge for stell og vedlikehold, får de riktige instruksjoner om hva man skal gjøre for å holde den i god stand.

Et dårlig eksempel

Jeg har en 130 Hk motor i min båt som ble levert meg fra verftet som en ny og “avansert” konstruksjon. Allerede etter et års drift, dvs. noen hundre driftstimer, begynte det å lekke vann fra sammenføyning mellom rør for kjølevann inn på en varmeveksler/kjøler.

Konstuksjonen er som det fremgår av illustrasjonen, et rør med en krage med en O-ring som tettemiddel. Da det begynte å lekke, ble O-ringen forsøkt skiftet med dårlig resultat. Henvendelser til importfirmaet ga ingen resultater. Presentasjon av problemstillingen for produsentens representanter på “Sjøen for alle” ga ingen anvisninger. Forsøk på å anvende diverse typer “lurium” på boks og tube, representerte heller ingen løsning. Problemet var så stort at stadig etterfyllinger av kjølevann var nødvendig.

Årsaken viste seg å være at kragen på ferskvannsrøret var så stor at den slet vekk en del av den “hylsen” den skulle inn i, og det oppsto en spalte som fleksibiliteten i O-ringen ikke kunne tette. Produsenten så på kalenderen og fraskrev seg ansvar for det jeg ville kalle en konstruksjonsfeil, fordi den ble påvist for sent. Jeg ble riktignok tilbudt ny kjøler av samme konstruksjon fra importøren til en pris av ca kr 6 000,-Det ble for dyrt og representerte heller ingen konstruksjonsforbedring. Mitt nest siste forsøk på å få konstruksjonen tett var at jeg fikk lagt på litt tinn der metallet i hylsen var slitt vekk.

Løsningen

I sommer møtte jeg en annen båteier som også hadde hatt problemet med denne motoren og konstruksjonen, og han hadde for sin del byttet til annet fabrikat. Men han visste råd, jeg skulle bare gå til en bestemt leverandør av slanger, kjøpe to dimensjoner og lage en overgang som jeg kunne sette utenpå og trekke til med slangeklemmer. Løsningen har vist seg å holde så langt.

Slangebutikkens kyndige ekspeditør var godt kjent med problemet med denne bestemte motoren og kunne fortelle om mange båteiere som slet med det problemet at kjølevannet forsvant.

Bør jeg fortelle at en motor som mister kjølevannet kan gå så varm at den ødelegges, og hender det under vanskelige værforhold kan det stå om livet når fartøyet ikke har fremdrift?

For dårlig!

Mitt ankepunkt er dette: Når leverandøren har levert en konstruksjon som viser seg ikke å holde hva den skulle og problemet er så alminnelig at det er godt kjent blant båtfolk og rekvisitaleverandører, burde produsenten med tanke på alle dem som har lagt sin skjebne i hendene på hva man trodde var en kvalitetsmotor fra en seriøs leverandør, komme opp med nødvendige deler og en anvisning for å kunne modifisere konstruksjonen.

Når dette ikke blir gjort, fører det bare til at dette motorfabrikatet ikke blir kjøpt om igjen.

I arbeidet med å finne en god løsning på problemet, kjøpte jeg motorens delekatalog (kr 500,-) og oppdaget der at det var flere modifiseringer som var gjort på andre rørforbindelser som åpenbart representerte problemer. At den samme motorfabrikanten leverer med en instruksjonsbok som er så uoversiktlig at det er meget lett å gjøre feil ved stell og vedlikehold, representerer en ny sikkerhetsrisiko.

Egentlig hadde jeg tenkt å holde "tett" om mine opplevelser med motoren. Men en annen båteier mente det ville tjene båteierenes sak om jeg skrev historien fordi det kunne føre til at produsent / importør skjerpet seg, - og det ville alle (også produsenten) ha glede av.

Selv hadde også denne båteieren dårlig erfaring med sin motor av samme fabrikat som min og han hadde byttet til et annet fabrikat i sin båt forut for en lengre tur.

Utgave: 

Stikkord: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
Twitter icon
e-mail icon