Båtmotorers pålitelighet

Båtmotorers pålitelighet



Båtmotorers pålitelighet?


Når en motorprodusent har gjort en feil, hvordan kan de ignorere problemet isteden for å rette det opp med deler og anvisning, spør båteier Anton Thune-Holm. Her forteller han om sine vanskeligheter med en spesiell motor i håp om at produsent og importør skal skjerpe seg.





Av Anton Thune-Holm



Miljøbevegelsen i USA fikk en betydningsfull sak den gang advokaten Ralph Nader i detalj studerte hvordan en bestemt bilmodell som konstruksjon ville klare seg om uhellet var ute. Han påviste at den bestemte bilmodellens konstruksjon var så dårlig at uansett type trafikkuhell, var den en stor sikkerhetsrisiko for fører og passasjerer. Resultatet ble publisert i en bok med tittelen “Unsafe at any speed” som fikk mye oppmerksomhet. Så mye oppmerksomhet at bilmodellen ikke ble produsert mer.

Jeg mener det er på tide at vi retter et tilsvarende søkelys mot båtmotorer. En motor i en båt er like betydningsfull som en motor i et fly, ikke når vi ligger i havn en stille sommerdag, men vi må kunne stole på båtmotoren også den dagen værforholdene er som verst. Gjør ikke motoren jobben sin, blir den en sikkerhetsrisiko og kan i verste fall føre til at det går riktig galt med båten og folket ombord.

Derfor må vi kunne forvente meget høy driftssikkerhet av motoren. Ved at konstruksjonen er god og ved at den som skal sørge for stell og vedlikehold, får de riktige instruksjoner om hva man skal gjøre for å holde den i god stand.

Et dårlig eksempel

Jeg har en 130 Hk motor i min båt som ble levert meg fra verftet som en ny og “avansert” konstruksjon. Allerede etter et års drift, dvs. noen hundre driftstimer, begynte det å lekke vann fra sammenføyning mellom rør for kjølevann inn på en varmeveksler/kjøler.

Konstuksjonen er som det fremgår av illustrasjonen, et rør med en krage med en O-ring som tettemiddel. Da det begynte å lekke, ble O-ringen forsøkt skiftet med dårlig resultat. Henvendelser til importfirmaet ga ingen resultater. Presentasjon av problemstillingen for produsentens representanter på “Sjøen for alle” ga ingen anvisninger. Forsøk på å anvende diverse typer “lurium” på boks og tube, representerte heller ingen løsning. Problemet var så stort at stadig etterfyllinger av kjølevann var nødvendig.

Årsaken viste seg å være at kragen på ferskvannsrøret var så stor at den slet vekk en del av den “hylsen” den skulle inn i, og det oppsto en spalte som fleksibiliteten i O-ringen ikke kunne tette. Produsenten så på kalenderen og fraskrev seg ansvar for det jeg ville kalle en konstruksjonsfeil, fordi den ble påvist for sent. Jeg ble riktignok tilbudt ny kjøler av samme konstruksjon fra importøren til en pris av ca kr 6 000,-Det ble for dyrt og representerte heller ingen konstruksjonsforbedring. Mitt nest siste forsøk på å få konstruksjonen tett var at jeg fikk lagt på litt tinn der metallet i hylsen var slitt vekk.

Løsningen

I sommer møtte jeg en annen båteier som også hadde hatt problemet med denne motoren og konstruksjonen, og han hadde for sin del byttet til annet fabrikat. Men han visste råd, jeg skulle bare gå til en bestemt leverandør av slanger, kjøpe to dimensjoner og lage en overgang som jeg kunne sette utenpå og trekke til med slangeklemmer. Løsningen har vist seg å holde så langt.

Slangebutikkens kyndige ekspeditør var godt kjent med problemet med denne bestemte motoren og kunne fortelle om mange båteiere som slet med det problemet at kjølevannet forsvant.

Bør jeg fortelle at en motor som mister kjølevannet kan gå så varm at den ødelegges, og hender det under vanskelige værforhold kan det stå om livet når fartøyet ikke har fremdrift?

For dårlig!

Mitt ankepunkt er dette: Når leverandøren har levert en konstruksjon som viser seg ikke å holde hva den skulle og problemet er så alminnelig at det er godt kjent blant båtfolk og rekvisitaleverandører, burde produsenten med tanke på alle dem som har lagt sin skjebne i hendene på hva man trodde var en kvalitetsmotor fra en seriøs leverandør, komme opp med nødvendige deler og en anvisning for å kunne modifisere konstruksjonen.

Når dette ikke blir gjort, fører det bare til at dette motorfabrikatet ikke blir kjøpt om igjen.

I arbeidet med å finne en god løsning på problemet, kjøpte jeg motorens delekatalog (kr 500,-) og oppdaget der at det var flere modifiseringer som var gjort på andre rørforbindelser som åpenbart representerte problemer. At den samme motorfabrikanten leverer med en instruksjonsbok som er så uoversiktlig at det er meget lett å gjøre feil ved stell og vedlikehold, representerer en ny sikkerhetsrisiko.

Egentlig hadde jeg tenkt å holde "tett" om mine opplevelser med motoren. Men en annen båteier mente det ville tjene båteierenes sak om jeg skrev historien fordi det kunne føre til at produsent / importør skjerpet seg, - og det ville alle (også produsenten) ha glede av.

Selv hadde også denne båteieren dårlig erfaring med sin motor av samme fabrikat som min og han hadde byttet til et annet fabrikat i sin båt forut for en lengre tur.

Utgave: 

Stikkord: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.
Twitter icon
e-mail icon