Båtmarkedet løsner i 2011

Båtmarkedet løsner i 2011

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

Mens pessimismen blant norsk forbrukere var til å ta og føle på under finanskrisen, er optimismen nå så til de grader tilbake igjen. En europeisk konjunkturindikator, en oversikt som viser hvor optimistisk eller pessimistisk befolkningen er til egen og landets økonomi de kommende tolv månedene, troner norske forbrukere helt på toppen blant alle i Europa på optimisme. I Norge er det 30 % overvekt av optimister. Til sammenligning ligger ikke uventet Helles på bunn, med 67 % av befolkningen som fortsatt er negative til både egen og landets økonomiske utsikter.

2011 et bedre år
Prognosesenteret i Oslo overvåker først og fremst eiendomsmarkedet i Norge, men partner Bjørn Erik Øye har også meninger om båtmarkedet. I likhet med fritidseiendom dreier seg om folks disponering av penger til fritid. Likhetstrekket mellom de to markedene er drømmen om det gode liv. Omsetningen av dyre hytter går fortsatt tregt, det samme med dyrere båter.
- Jeg tror vi skal se at 2011 blir et bedre år enn 2010. Optimisten er tilbake. Stadig flere sier at de vil vurdere å investere i hytte. Det samme vil da gjelde båt. Hytte og båt er substitutter for hverandre. Det må understrekes at disse tallene også viser mange drømmere som aldri kommer til å gjøre drøm til virkelighet, men stadig flere er utilsomt i markedet, sier Bjørn Erik Øye i Prognosesenteret.
Selv om norsk økonomi er lys og de fleste er i jobb med solide inntekter, synes ikke Bjørn Erik Øye det er så underlig at båtbransjen ikke er tilbake til gamle høyder.

Ikke alle kjøpegruppene tilbake
- Vi har forbrukere med mye penger, men som gjennom ettertenksomhetens år 2009 og 2010, har valgt å være litt avventende. De kommer tilbake. Samtidig hadde vi før finanskrisen en gruppe ”comming up”-mennesker, folk med god inntekt og god tilgang på lånekapital som valgte å forskuttere fremtidig inntekter ved kjøp av dyre båter. De er ikke tilbake. De fikk seg et støkk av krisen, samtidig som de har møtt økt motstand fra banker og andre finansieringsinstitusjoner.
Lysere tider ser også bransjen selv, selv om ordrebøkene hos norske produsenter av dyre fritidsbåter på langt nær er fulle. Bransjen selv mener at bruktbåtmarkedet er en propp i systemet. De fleste som er i markedet for ny båt, ny eller brukt, har en båt å selge. Det har vist seg lettere sagt enn gjort de siste årene.

”Mye psykologi”
Thomas Aalrud i Marex bekrefter at det norske markedet har vært labert de siste årene og at det fortsatt er relativt tungt å selge nye, dyrere båter på hjemmemarkedet.
- Jeg tror bildet er sammensatt av flere faktorer. Dårlig vær over lang tid har en innvirkning på kjøpelysten. Forventninger til pris på egen bruktbåt, en annen, og det siste elementet er vel av mer psykologisk art. Når ingen andre kjøper, gjør ikke jeg det heller, selv om en kan ta seg råd til å kjøpe ny båt, sier han.
- Mange griner på nesen når vi tilbyr innbyttepris, og av den grunn på vår oppfordring forsøker å selge bruktbåten sin selv. Så oppdager de kanskje at det likevel ikke var så enkelt å få solgt, sier Aalrud, og legger til;
- Det er ikke det minste rart at en båteier har store prisforventninger på sin brukte båt. I gullårene steg jo nesten båten verdi med årene. Jeg tror ikke vi skal regne med at de tidene kommer tilbake igjen. Til det er spriket mellom tilbud og etterspørsel i båtmarkedet for stort. Det er mange båter ute, sier han.
Dårlig hjemme, bra ute
Marex har en tilfredsstillende produksjon av båter i dag, til tross for et tregt hjemmemarked.
- Situasjonen er litt merkelig. Samtidig som vi opplever den største tregheten i det norske markedet, er det et visst trykk i de største markedene ute i Europa. Dette rimer egentlig dårlig med de flestes oppfatning av lavkonjunkturene som rir på det europeiske kontinent. 80 % av eksporten vår i dag er eksport. Både i Sverige, Danmark, Tyskland, Holland og Sveits har vi et relativt godt salg, sier han. Han mener Norge snart vil følge etter.
- Den som skal inn på båtmarkedet i dag uten å måtte selge først, kan gjøre et kupp. Det er et såpass stort utbud av gode bruktbåter at det er fullt mulig å forhandle seg frem til en gunstig pris. Jeg mener tidspunktet for å kjøpe båt nå er inne, sier daglig leder Roland Czybulla i Stavanger Marinesenter og Fairline Norge.

Gunstig tilspunkt for kjøp
- Situasjonen er den at ni av ti har en båt de skal selge for å kjøpe seg en ny. Det er heller ingen ugunstig situasjon. Alt står i forhold til hverandre. Selv om du ikke kan regne med en gullpris på bruktbåten, kan du vente deg en god pris på nybåten. Både euroen og pundet er for tiden på et nivå som slår gunstig ut på prisene her hjemme. For tiden er det jo rimeligere å handle i Norge enn å importere.
- Taperne er de som kjøpte båt på høy pund- eller eurokurs for tre, fire år siden, og som skal selge for å komme seg ut av markedet. Det er der taperne befinner seg. Skal de bytte inn, er situasjonen langt lysere, sier han. Gjennom Stavanger Marinesenter omsatte han 110 bruktbåter i 2009 og 100 i fjor. Når han også 100 i år er han fornøyd.
Situasjonen er noe mer sammensatt for produsenter av fritidsbåter over to millioner kroner i Norge. Kostnadsbildet i Norge er generelt høyt, og det reflekterer også produsentene og forhandlernes mulighet til å justere prisene ned. Flere av de store produsentene opplever likevel lyspunkter, selv om det fortsatt er ledige sider i ordrebøkene.

Gamle bruktbåter til stive priser

Båtmagasinet har i samarbeid med finn.no gjort en gjennomgang av bruktbåtannonseringen i årets to første måneder, sammenlignet med de fem foregående årene. I 2008 var det annonsert 832 cabincruisere på dette tidspunkt. Mange ville selge unna da krisen var i emning. I samme periode i gullåret 2006 var det annonsert bare 479 båter. I år ligger tallet midt i mellom, 636 båter, det nest høyeste antallet i løpet av de siste seks årene. Vi ser den samme utviklingen på annonsering av daycruisere. I kriseåret 2008 var det 675 båter til salgs, mens det i det gode 2006 var 412 bruktbåter i markedet. I år er tallet steget til 500. Vi ser den samme tendensen på skjærgårdsjeepene.
Ni av ti som befinner seg i båtmarkedet i dag har noe å selge før de kan kjøpe. Den berømmelige proppen har ligget i for stive bruktbåtpriser, og gjør det nok fortsatt i visse segmenter, spesielt i gruppen bobåter rundt 500.000 kroner. Dette er båter som trekker på årene, mellom 20 og 30 år gamle, og som annonseres på Finn.no fortsatt til priser tett oppunder nybåtprisene på 1980-tallet. Det er lov å prøve seg, men det er også lov til å prute…

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon