Båtfolk: Tore Halvorsen

Båtfolk: Tore Halvorsen



Båtfolk: Tore Halvorsen



Sjøulk med sikkerhet på hjernen



”Noen sier jeg har sikkerhet på hjernen. Det er akkurat det jeg har, og ikke noe gleder meg mer”.

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN



Han kan virke litt alvorstynget, østfoldingen Tore Halvorsen som aldri lar en anledning gå fra seg til å påpeke det han mener er urett og galt i båtproduksjon.

- Det må da være lov til å påpeke svakheter uten å få skylda for å ha tungsinn, sier sjøulken fra Engelsviken. Noen får gjerne mene at han er spinnvill, men som han sier, det er for den gode saks skyld. Men han har virkelig glimt i øyet også, og sans for den gode historien, spesielt jakthistorien, for han elsker å jakte i Skottland hvor han er deleier i et jaktselskap.

Falsk trygghet?

- Kanskje det er de med litt dårlig samvittighet som gjerne vil ha det til at jeg er hysterisk og kverulantisk når det gjelder sjøen, men sannheten er at vi ikke kan tenke nok sikkerhet. Og jeg har mange eksempler på at seriøse aktører i denne bransjen ikke forstår alvoret. Her er det så mange farer som lurer at du knapt kan tenke deg det, sier han.

Sin egen båt har han gjennomgått gang på gang, på jakt etter nye ”farer”.

- Falsk trygghet er en farlig trygghet. Vi vil jo gjerne tro at en ny båt levert fra en produsent, med ce-merke og brukerhåndbok, er i sin skjønneste orden. Det bør den jo også være, etter boka, men om uhellet er ute er det mye som mangler.

-Hva tenker du da på?

-Det er dyrt å produsere båt og ingen produsent gjør veldig mye mer enn det som er pålagt. Varslingssystemer, for eksempel, er bånn i bøtta. Det er krav til lensepumpe som automatisk slår inn ved behov, men det er ikke krav til noen form for varsling om at pumpa ikke starter. Det er eksempler på at det har fått alvorlige konsekvenser. Det samme gjelder dimensjoner og materialvalg. Det hører med til unntakene å finne annet enn det som er pålagt, selv om en litt bedre standard betyr at båten tåler det ekstreme. Vi har eksempler på strømbrytere som er laget av en billig legering som nesten ikke fører strøm, fordi det er kostbart å bruke messing. Det er bryteren det stilles krav til, ikke hvor godt eller dårlig den gjør jobben sin.

”Føre var”

-Alt som går på varsling kan med fordel overdimensjoneres, både brann- vann og drivstoff. På sjøen gjelder ”føre var”-prinsippet. Det er for sent å forberede seg når du står med vann til knes og hjelpa er mange sjømil unna.

- Eller om du faller i sjøen. Er leideren brukelig for å komme om bord, eller er den bare der fordi det er krav til det. Hva med gripekanter og håndtak. Det er ikke for mye av det i en standard båt dessverre.

Stormway visste hva de gjorde da de overtalte den gamle skipselektrikeren og mekanikeren til å ta jobben som fabrikksjef.

-For å si det brutalt gir jeg djevelen i alt vi ser i båten, et lekkert dashbord, en bred solseng eller et veltilpasset barskap. Det får designere og feinsmeckere ta hånd om. Jeg er mer opptatt av det som ikke synes, skrogtykkelse, gjennomføringer, styring, og elektriske installasjoner. Noen må være det, for vi kan ikke forvente at en båtkjøper er det, sier han.

-I vel så stort omfang som båtproduksjon, jobber han med reparasjon. Forsikringsskader er et viktig ben for bedriften ved Glomma.

- Den enes død, den andres brød, Halvorsen?

- Det er i hvertfall deprimerende å se hva som kan skjule seg i en båt. Tomme colaflasker i plast, for eksempel, er ikke spesielt betryggende som middel for oppdrift. Eller skrog som slår Ideal flatbrød i tykkelse.

Alexander L. Kielland

Fortiden forklarer mye av mannens fokus på sikkerhet. Han har opplevd mye etter at han var ferdig som lærling ved Fredrikstad Mekaniske Verksted. Blant annet gikk han i land etter et serviceoppdrag i Lisboa rett før Berge Istra la ut på sin siste skjebnesvangre reise. Ingen så noe mer til det gigantiske tankskipet. Han har 24 år fra oljeboring i Nordsjøen. Reiste ut på Ekkofisk i februar 1980. Bare noen uker senere, 27. mars sto han på broa på boreriggen ”Edda” i sterk storm, orkanen herjet i kastene, og bølgende frådet i 10 meters høyde. Gangbroa bort til ”Alexander L. Kielland” var tatt inn, slik prosedyren var i uvær. Kielland lå bare 100 meter unna. Plutselig begynte kolossen å krenge. De neste 20 minuttene er limt fast i hans minne. Hjelpesløs var han vitne til at arbeidskolleger og kamerater skled av og forsvant i sjøen under kantringen. Av et mannskap på 212 omkom 123 personer.

-Det er da du skjønner hvor lite og hjelpeløst et menneske er. 20 fots containere forsvant i sjøen som legoklosser. Jern i de største dimensjoner vrengte seg som sølvpapir.

- Den natten mistet jeg mange gode venner. Det gjør noe med deg, sier han.

Senere, som supervisor på Tor-plattformen måtte han ta ansvaret for en ukontrollert gassutblåsning.

-Livet har lært meg at du ikke kan forbedrerede deg godt nok på det som er uventet, sier han.



Tores Tips

Tore Halvorsen er en erfaren fagmann og sjømann, med mange små og store lysende ideer for å gjøre båtlivet så enkelt som mulig for folk flest. I hver utgave av Båtmagasinet deler han sine små og store praktiske tips med leserne.

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon