Båtfolk i fokus: Finn Hansvik

Båtfolk i fokus: Finn Hansvik



Båtfolk i fokus

Ingen Hansvik uten Finn

Som alle 18-åringer var også Finn Hansvik interessert i damer, men livet med damene var ikke uten utfordringer. Redningen skulle bli å bygge en båt, og resultatet ble en 15-fots speedbåt i marinefiner. Det skulle bli starten på et langt liv som båtbygger, men det var egentlig sportshandler Finn Hansvik skulle bli.

Tekst: Jan Harry Svendsen



Dash 8eren tar bakken på Rørvik lufthavn omtrent samtidig med at solen forsvinner i havet. Inne på terminalen står Finn Hansvik, ulastelig antrukket, med et distingvert skjegg på haken og små briller som skjuler vaktsomme, men tillitsvekkende øyne. Vi er i hans rike. Her er han født og oppvokst, og båtbyggeriet han har etablert har utviklet seg til å bli en viktig bedrift på det lille øysamfunnet i Nord-Trøndelag.

I dag er arnestedet for de første båtene Finn Hansvik konstruerte fylt til randen av terrengsykler, golfutstyr og skytevåpen. Men under den blanke parketten ligger det fortsatt glassfiberrester, slipestøv og mahognyfliser til minne om det som skulle bli starten på Hansvik Boat.

- Egentlig skulle jeg bli kremmer. Rett etter krigen startet far en sportsforretning i barndomshjemmet vårt, og det varte ikke lenge før min naturlige plass var på verkstedet. Spesialiteten var å tre eiker på sykkelhjul. Bare 14 minutter brukte jeg på å skifte felg og tre i nye eiker.

Som forventet av en vordende kremmer, dro Finn for å ta handelsutdannelse. Etter fullført utdannelse, dro han tilbake og fortsatte som sportshandler.

- Ettersom årene gikk, ble båtinteressen større, og kremmeryrket måtte vike for ønsket om å bygge båter. Dette var i 1965 og det var båter i glassfiberarmert plast som fenget meg. Med en sunn skepsis fra far fikk jeg lov til å låne lageret over sportsforretningen som verft. Her produserte jeg 12 eksemplarer av en 8 fots pram. Båten hadde rekker og tofter i mahogny, og var utstyrt med en dobbel bunn som kunne fylles med sjøvann for å bedre stabiliteten. Det er restene av denne produksjonen som i dag er gjemt under parketten, forteller Finn Hansvik. Allerede høsten 1966 ble lageret for lite, og båtproduksjonen flyttet inn i egne lokaler i havneområdet i Rørvik.

- Hva var målsetningen da du begynte å konstruere Hansvik båtene?

- Målet var å lage praktiske båter som det lokale markedet hadde bruk for. Skepsisen til plastbåten var stor i begynnelsen, men den ble likevel raskt akseptert. Snart endret hele bildet i Nærøysundet ved Rørvik seg. Tidligere hadde folk enten seilt eller rodd, men da jeg lanserte en 14 foter med en seks hesters påhengsmotor, ble det den dominerende båten i sundet.

Livet som ung båtbygger var ikke glamorøst.

- I den første tiden ble det utallige kveldsturer med bil og båthenger for å selge båtene vi produserte. Det var markedsføringen. Fordelen var selvsagt at jeg fikk et svært godt innblikk i markedet, og at jeg fikk mange tilbakemeldinger fra folk som hadde kjøpt båtene. Det er ikke tvil om at de første kundene hadde en viss innvirkning på hvordan båtene ble seende ut. Etter hvert ble salgsområdet utvidet både sørover og nordover, men det var tungt for en ung, nystartet båtbygger å komme inn på markedet.

Etter noen år kom broren Roger Hansvik inn i bedriften. I dag deler brødrene på oppgavene. Roger er daglig leder, mens Finn har ansvar for produktutvikling og det tekniske, noe han har hatt hele tiden. Alle båtene Hansvik AS i dag produserer er tegnet og konstruert av Finn. Fra den aller første 8-foteren og opp til luksuskrysseren 900 Sport Cruiser er det han som har hatt ansvaret for å bygge plugger og former. Et eget formverksted på utsiden av kontoret gir mulighet til å variere arbeidsoppgavene.

- Jeg finner stor glede i å konstruere båtene, og det er stadig flere prosjekter som svirrer rundt i hodet mitt. Men når jeg er ferdig med en ny båt, er jeg lei. Jeg er så lei at jeg knapt tåler å høre om båter, men det går over. Finn Hansvik ser lurt på meg og smiler; - akkurat nå er jeg forresten i gang med et nytt prosjekt...

Det har ikke manglet på prosjekter i Finn Hansviks liv. Huset har han, med unntak av noe utvendig arbeid, bygget selv på fritiden.

- Mesteparten av tiden i 70-årene gikk med til båtproduksjonen, derfor tok det meg hele fem år å bli ferdig med huset. Innvendig har jeg gjort alt selv. Det var den eneste garantien for at jeg skulle få huset akkurat slik jeg ville ha det, forteller Finn.

Selv om båter er en svært viktig del av Finn Hansvik sitt liv, er det ikke det eneste han interesserer seg for. Matlaging og rolige stunder med en god bok, er også viktige ingredienser i Finns liv.

- Å lage mat er spennende. Det fordrer at du er kreativ når rettene skal tilberedes, og du må være nøyaktig, samtidig som det gir rom for å eksperimentere. I kjellerstuen finner vi flere hyllemeter med kokebøker, og ved siden av har Finn sitt eget kjøkken som han bruker ved spesielle anledninger.

- Da står jeg nede på mitt eget kjøkken og lager maten, mens kona bruker kjøkkenet oppe. Slik deler vi på oppgavene. Jeg finner også stor glede ved å lese annet enn kokebøker. Akkurat nå er det den lokale forfatteren Olav Duun som gir meg mye gjennom sine skildringer av livet ved kysten. Det gir meg ro i sjelen å sitte stille med en god bok. Da slapper jeg av. Trass i huslige sysler, ville livet til Finn Hansvik vært fattig uten å ha en egen båt duppende ved kai i Rørvik.

- I alle år har jeg vært svært interessert i båt. I andre klasse på skolen bladde jeg alltid opp til en side i leseboka hvor det var bilde av en båt. Det var ikke fritt for at man drømte litt da, og båtliv er bare blitt viktigere og viktigere for meg. Et aktivt båtliv gir meg dessuten kunnskaper som er viktige i jobben min. Hvert år bor han og kona mellom tre og seks uker i båten.

- Turen går nesten alltid nordover. Et drømmende uttrykk sveiper over ansiktet hans når lyset fra midnattssolen skildres.

- Vestfjorden en fin sommernatt er noe av det vakreste et menneske kan oppleve. Fargespillet er

utrolig, og kysten er så inderlig vakker med sin dramatiske natur. Drømmen er å kjøre båt til Svalbard, jeg har regnet ut omtrent hvor lang tid det vil ta. Holder vi ca 8 knop, kan vi til og med greie det uten å ha med så mye ekstra drivstoff. Trass i langturer, og en drøm om Svalbard, er det viktigste for Finn å være på sjøen.

- Jeg kan ha like fine turer i en åpen 14 Speed med en 7,5 hesters utenbordsmotor på, som jeg har på lange turer i større båter. Det er opplevelsen av å være på sjøen som er viktig, og den kan ofte oppleves vel så fin i en liten båt som i en stor. Man må være fornøyd med den båten man har, og nyte gleden av å være på tur, enten man er underveis eller man ligger på glattskurte svaberg med båten duppende nedenfor.

- Jeg tror nordmenns båtvaner er i ferd med å endre seg. Det virker ikke som om det er like viktig som før at båtene er fancy. Folk er ute etter båter som er brukervennlige. Vi ser det samme innen bil, hvor små flerbruksbiler er blitt enormt populære. Slik blir det også med båter. Stadig flere får råd til båt, og de har ikke behov for å markere seg som rike eller velstående. De er mest interessert i å nyte båtlivet. For dem er praktiske egenskaper viktige, båten må være litt macho og tåle litt røff behandling, sier Finn Hansvik.

- Hvilke endringer tror du båtbransjen står ovenfor?

- Det ligger mye kunnskap i norsk båtindustri, og den er det viktig at vi tar med oss videre. Men det er et stort behov for mer samarbeid. Jeg tror innkjøpssiden ville vært en naturlig plass å starte, samtidig som vi trenger større vilje til å samarbeide om en felles strategi når det gjelder produksjon og salg. Større spesialisering for de enkelte produsentene og lengre serier vil gi en mer industriell tilnærming enn vi har i dag.

Widerøes Dash 8 er på vei hjem igjen. Ferden går gjennom tåkebanker, vind og regn. Fra setet i luften tenker jeg tilbake på besøket i Rørvik. På hvordan Hansvik AS, som startet på et butikklager og til nå har produsert over 25.000 båter, ikke ville vært mulig uten Finn.

Utgave: 

Stikkord: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
Twitter icon
e-mail icon