Båtfolk i fokus: Finn Hansvik

Båtfolk i fokus: Finn Hansvik



Båtfolk i fokus

Ingen Hansvik uten Finn

Som alle 18-åringer var også Finn Hansvik interessert i damer, men livet med damene var ikke uten utfordringer. Redningen skulle bli å bygge en båt, og resultatet ble en 15-fots speedbåt i marinefiner. Det skulle bli starten på et langt liv som båtbygger, men det var egentlig sportshandler Finn Hansvik skulle bli.

Tekst: Jan Harry Svendsen



Dash 8eren tar bakken på Rørvik lufthavn omtrent samtidig med at solen forsvinner i havet. Inne på terminalen står Finn Hansvik, ulastelig antrukket, med et distingvert skjegg på haken og små briller som skjuler vaktsomme, men tillitsvekkende øyne. Vi er i hans rike. Her er han født og oppvokst, og båtbyggeriet han har etablert har utviklet seg til å bli en viktig bedrift på det lille øysamfunnet i Nord-Trøndelag.

I dag er arnestedet for de første båtene Finn Hansvik konstruerte fylt til randen av terrengsykler, golfutstyr og skytevåpen. Men under den blanke parketten ligger det fortsatt glassfiberrester, slipestøv og mahognyfliser til minne om det som skulle bli starten på Hansvik Boat.

- Egentlig skulle jeg bli kremmer. Rett etter krigen startet far en sportsforretning i barndomshjemmet vårt, og det varte ikke lenge før min naturlige plass var på verkstedet. Spesialiteten var å tre eiker på sykkelhjul. Bare 14 minutter brukte jeg på å skifte felg og tre i nye eiker.

Som forventet av en vordende kremmer, dro Finn for å ta handelsutdannelse. Etter fullført utdannelse, dro han tilbake og fortsatte som sportshandler.

- Ettersom årene gikk, ble båtinteressen større, og kremmeryrket måtte vike for ønsket om å bygge båter. Dette var i 1965 og det var båter i glassfiberarmert plast som fenget meg. Med en sunn skepsis fra far fikk jeg lov til å låne lageret over sportsforretningen som verft. Her produserte jeg 12 eksemplarer av en 8 fots pram. Båten hadde rekker og tofter i mahogny, og var utstyrt med en dobbel bunn som kunne fylles med sjøvann for å bedre stabiliteten. Det er restene av denne produksjonen som i dag er gjemt under parketten, forteller Finn Hansvik. Allerede høsten 1966 ble lageret for lite, og båtproduksjonen flyttet inn i egne lokaler i havneområdet i Rørvik.

- Hva var målsetningen da du begynte å konstruere Hansvik båtene?

- Målet var å lage praktiske båter som det lokale markedet hadde bruk for. Skepsisen til plastbåten var stor i begynnelsen, men den ble likevel raskt akseptert. Snart endret hele bildet i Nærøysundet ved Rørvik seg. Tidligere hadde folk enten seilt eller rodd, men da jeg lanserte en 14 foter med en seks hesters påhengsmotor, ble det den dominerende båten i sundet.

Livet som ung båtbygger var ikke glamorøst.

- I den første tiden ble det utallige kveldsturer med bil og båthenger for å selge båtene vi produserte. Det var markedsføringen. Fordelen var selvsagt at jeg fikk et svært godt innblikk i markedet, og at jeg fikk mange tilbakemeldinger fra folk som hadde kjøpt båtene. Det er ikke tvil om at de første kundene hadde en viss innvirkning på hvordan båtene ble seende ut. Etter hvert ble salgsområdet utvidet både sørover og nordover, men det var tungt for en ung, nystartet båtbygger å komme inn på markedet.

Etter noen år kom broren Roger Hansvik inn i bedriften. I dag deler brødrene på oppgavene. Roger er daglig leder, mens Finn har ansvar for produktutvikling og det tekniske, noe han har hatt hele tiden. Alle båtene Hansvik AS i dag produserer er tegnet og konstruert av Finn. Fra den aller første 8-foteren og opp til luksuskrysseren 900 Sport Cruiser er det han som har hatt ansvaret for å bygge plugger og former. Et eget formverksted på utsiden av kontoret gir mulighet til å variere arbeidsoppgavene.

- Jeg finner stor glede i å konstruere båtene, og det er stadig flere prosjekter som svirrer rundt i hodet mitt. Men når jeg er ferdig med en ny båt, er jeg lei. Jeg er så lei at jeg knapt tåler å høre om båter, men det går over. Finn Hansvik ser lurt på meg og smiler; - akkurat nå er jeg forresten i gang med et nytt prosjekt...

Det har ikke manglet på prosjekter i Finn Hansviks liv. Huset har han, med unntak av noe utvendig arbeid, bygget selv på fritiden.

- Mesteparten av tiden i 70-årene gikk med til båtproduksjonen, derfor tok det meg hele fem år å bli ferdig med huset. Innvendig har jeg gjort alt selv. Det var den eneste garantien for at jeg skulle få huset akkurat slik jeg ville ha det, forteller Finn.

Selv om båter er en svært viktig del av Finn Hansvik sitt liv, er det ikke det eneste han interesserer seg for. Matlaging og rolige stunder med en god bok, er også viktige ingredienser i Finns liv.

- Å lage mat er spennende. Det fordrer at du er kreativ når rettene skal tilberedes, og du må være nøyaktig, samtidig som det gir rom for å eksperimentere. I kjellerstuen finner vi flere hyllemeter med kokebøker, og ved siden av har Finn sitt eget kjøkken som han bruker ved spesielle anledninger.

- Da står jeg nede på mitt eget kjøkken og lager maten, mens kona bruker kjøkkenet oppe. Slik deler vi på oppgavene. Jeg finner også stor glede ved å lese annet enn kokebøker. Akkurat nå er det den lokale forfatteren Olav Duun som gir meg mye gjennom sine skildringer av livet ved kysten. Det gir meg ro i sjelen å sitte stille med en god bok. Da slapper jeg av. Trass i huslige sysler, ville livet til Finn Hansvik vært fattig uten å ha en egen båt duppende ved kai i Rørvik.

- I alle år har jeg vært svært interessert i båt. I andre klasse på skolen bladde jeg alltid opp til en side i leseboka hvor det var bilde av en båt. Det var ikke fritt for at man drømte litt da, og båtliv er bare blitt viktigere og viktigere for meg. Et aktivt båtliv gir meg dessuten kunnskaper som er viktige i jobben min. Hvert år bor han og kona mellom tre og seks uker i båten.

- Turen går nesten alltid nordover. Et drømmende uttrykk sveiper over ansiktet hans når lyset fra midnattssolen skildres.

- Vestfjorden en fin sommernatt er noe av det vakreste et menneske kan oppleve. Fargespillet er

utrolig, og kysten er så inderlig vakker med sin dramatiske natur. Drømmen er å kjøre båt til Svalbard, jeg har regnet ut omtrent hvor lang tid det vil ta. Holder vi ca 8 knop, kan vi til og med greie det uten å ha med så mye ekstra drivstoff. Trass i langturer, og en drøm om Svalbard, er det viktigste for Finn å være på sjøen.

- Jeg kan ha like fine turer i en åpen 14 Speed med en 7,5 hesters utenbordsmotor på, som jeg har på lange turer i større båter. Det er opplevelsen av å være på sjøen som er viktig, og den kan ofte oppleves vel så fin i en liten båt som i en stor. Man må være fornøyd med den båten man har, og nyte gleden av å være på tur, enten man er underveis eller man ligger på glattskurte svaberg med båten duppende nedenfor.

- Jeg tror nordmenns båtvaner er i ferd med å endre seg. Det virker ikke som om det er like viktig som før at båtene er fancy. Folk er ute etter båter som er brukervennlige. Vi ser det samme innen bil, hvor små flerbruksbiler er blitt enormt populære. Slik blir det også med båter. Stadig flere får råd til båt, og de har ikke behov for å markere seg som rike eller velstående. De er mest interessert i å nyte båtlivet. For dem er praktiske egenskaper viktige, båten må være litt macho og tåle litt røff behandling, sier Finn Hansvik.

- Hvilke endringer tror du båtbransjen står ovenfor?

- Det ligger mye kunnskap i norsk båtindustri, og den er det viktig at vi tar med oss videre. Men det er et stort behov for mer samarbeid. Jeg tror innkjøpssiden ville vært en naturlig plass å starte, samtidig som vi trenger større vilje til å samarbeide om en felles strategi når det gjelder produksjon og salg. Større spesialisering for de enkelte produsentene og lengre serier vil gi en mer industriell tilnærming enn vi har i dag.

Widerøes Dash 8 er på vei hjem igjen. Ferden går gjennom tåkebanker, vind og regn. Fra setet i luften tenker jeg tilbake på besøket i Rørvik. På hvordan Hansvik AS, som startet på et butikklager og til nå har produsert over 25.000 båter, ikke ville vært mulig uten Finn.

Utgave: 

Stikkord: 

Hos ekspertisen er en prosents forbedring på propelleffekt et realt kvantesprang. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Twitter icon
e-mail icon