Båtfolk i fokus: Erik Allers

Båtfolk i fokus: Erik Allers



- Hvor er visjonene?

De saftigste salvene finner sjelden veien over Erik Allers' lepper. Sjefen for NB Marine er ikke lettlivet i sitt forhold til hverken ord eller handlinger. Det er blant hans klare mål å være seriøs. Båtbransjen er ikke alltid det, mener Allers, som ser forgubbing og manglende visjoner som et økende problem i egen næring.



Tekst: Atle Knutsen



For en journalist ansatt i Aller-gruppen påkaller etternavnet til daglig leder i NB Marine en viss nysgjerrighet. Men Erik Allers har intet med ukeblader å gjøre. Han har i hele sitt yrkesaktive liv holdt seg til båter, og har ingen ønsker om å hive den interessen på båten. Grunnlaget for hans livslange engasjement i båt og sjøliv ble lagt lenge før han fikk sin første jobb hos Erling Viksund som nyutdannet ingeniør i 1971. På barndommens Nordåsvann ved Fjøsanger utenfor Bergen var det mange båter, blant dem farens Furuholmen & Scheen motorbåt bygget hos nettopp Erling Viksund. Allerede den gang, på 1950-tallet, oppsto en forbindelse som etter hvert ga Erik Allers stillingen som daglig leder ved Viksunds nyetablerte båtbyggeri i Tjeldsund sør for Harstad. Her ble de berømte fiskebåtene bygget under Erik Allers' ledelse frem til 1986, bare avbrutt av et snaut års mellomspill hos Tresfjord på Vestnes i 1982. Også her tiltrådte han stillingen som daglig leder og fikk i tillegg tilbud om kjøpe aksjemajoriteten.

- Jeg innså etter hvert at det var bra borte, men best hjemme, og gikk tilbake til min gamle jobb hos Viksund, forteller Erik Allers.

- Mot slutten av 1985 følte jeg at tiden var inne for å sette ut i live noen tanker og drømmer om å starte egen bedrift. Vi fikk tilbud av kommunen om tomt nord på Askøy, hvor vi etablerte oss og registrerte selskapet NorBas i 1986. Navnet viste seg etter kort tid å være et registrert varemerke for livbåtdaviter, men vi beholdt forkortelsen NB som allerede var innarbeidet.

Hva slags visjoner hadde dere for NB?

- Personlig hadde jeg drevet mange år i den samme bedriften og vært vitne til både gode og dårlige sider ved utviklingen. Sammen med min kompanjong Tore Bekken hadde jeg lyst til å realisere en del produkter og tanker. Vi mente selv at vi satt med en god ballast og banken og kommunen hadde tro på oss. Noen båtdrømmer har vi vel klart å realisere, men personlig har jeg blitt så realist at jeg er opptatt av å skape og sikre verdier og arbeidsplasser. Mens Tore Bekken styrer den tekniske produktutviklingen, er jeg mer opptatt av å drive markedsføring og salg. Ser man på båtbransjen generelt, er det fristende å hevde at kompetansemiksen i norsk båtindustri har en overvekt av båtbyggere og mangler kompetanse innenfor økonomi og markedsføring. Ikke det at vi har funnet den ideelle løsning, men vi klarer å ta vare på disse to vesentlige delene av virksomhetene.

Hvilken filosofi ligger bak NB-båtene?

- Produktet vårt er såkalte allværsbåter, båter som kan brukes hele året og som har god komfort innvendig. Da vi startet var markedet for kalesjebåter mer enn godt dekket. I 1986 var markedet for fritidsbåter i Norge på dramatisk vei nedover. Men vi traff markedet godt fordi det var et vakuum i markedet for denne typen båter. Også omsetningen av brukte allværsbåter er lav og behovet for nye båter er åpenbart ganske stort. I år vil vi med rundt 45 ansatte produsere ca 115 båter fra 24 fot til 30 fot. Det gjør oss til den største båtprodusenten her på Askøy. Vi føler at vi har hatt en meget fin ekspansjon, men vi står med begge beina godt på jorden og er ganske nøkterne.

Dere oppfattes som ryddige og seriøse. Hvordan har dere kommet dit?

- I løpet av de årene vi har drevet denne butikken, har vi aldri vært i retten eller hatt problemer på annen måte. Det har vært målsettingen vår å være så ryddig og seriøs som overhodet mulig. Vi har ikke sansen for kjappe løsninger. Innimellom kan man jo se eksempler på det motsatte i båtbransjen. Vi oppfatter det som et problem at bransjen er beheftet med konkurser og et dårlig rykte som smitter over på den delen som driver seriøst.

Hvilke utfordringer ser du der?

- Plastbåtindustrien er en veldig ung bransje som har en god del å lære av bilindustrien. Jeg tror det er viktig å få samlet de ulike interessene under en paraply i stedet for å spre ressursene og aktivitetene på en rekke områder. I Sverige og Finland har man parallelle organisasjoner som Sweboat og Finnboat. I Norge har vi vært lenge i barndommen, men nå har man kommet til en enighet i bransjen om etablering av og strategi for et "Båtbransjens hus". Håpet er at denne etableringen skal kunne tilføre bransjen mer kunnskap totalt sett, enten det gjelder salg, markedsføring, kundebehandling eller eksport. Vi føler at bransjen er lite visjonær og preget av forgubbing. Her er så liten vilje til ekspansjon. Jeg oppfatter det slik at bransjen har vært inne i en nedtrappingsfase, kanskje mest utpreget på Sørlandet. Det synes jeg er litt synd. Videre er det slik at rekrutteringen til båtbransjen og båtbyggeryrket er ganske dårlig. Vi begynner å bli grå i håret mange av oss. Jeg tror det er viktig for båtbransjen at man går inn i ledersjiktet og gjør noe for å skaffe mer kunnskaper og sørger for å rekruttere yngre mennesker. Der har ikke bransjen vært flink nok. Et annet problem er at det ikke finnes noen formalisert utdanning på produksjonssiden, selv om man kan ta et fagbrev i plast. Som i mange andre håndverksfag er rekrutteringen for dårlig og faget utarmes. Et skritt i retning av å møte disse utfordringene, er å samle bransjen i et "Båtbransjens hus" og at man kan legge opp et skikkelig opplæringsprogam for de forskjellige fagene. Vi må skape et fagmiljø og et utdanningstilbud som kan bli et attraktivt alternativ for unge mennesker. Der har trebåtnæringen på mange måter vært flinkere.

Du er en nostalgisk natur?

- Ja, det er jeg. For knappe ti år siden kjøpte jeg en sørlandssjekte som hadde gått som postbåt i Hellesund. Den står i naustet om vinteren og kommer på sjøen hver vår. Det er mer sjel i en trebåt. Og så har jeg et par veteranbiler som jeg mekker litt på av og til. Jeg er forsåvidt ikke særlig bilfrelst, men veteranbiler synes jeg er artig å holde på med, ved siden av å seile og gå i fjellet. I det hele tatt holde på med noe helt annet enn hva jeg gjør på jobben.

Veien videre for NB?

- En såpass kraftig ekspansjon som vi har hatt de siste årene, sammen med visse begrensninger i arbeidedsmarkedet her på Askøy, gjør at vi ikke har noen planer om ytterligere ekspansjon. Vi har tatt så mange steg at vi vil ha et opphold nå. Skjønt produktet har vi videre ambisjoner for. Gjennom våre femten driftsår har vi utviklet ganske mange modeller. En ny 27-foter i fjor, og i år kommer vi med en revidert utgave av 29-foteren. Videre har vi en 34-foter under prosjektering som vil komme i løpet av 2003.

- Den kortsiktige markedssituasjonen ser jeg veldig positivt på. Vi hadde en liten nedgang i markedet etter 11. september i fjor, men halvannen måned senere hadde dette tatt seg opp igjen og jeg føler nå at vi er på det nivået vi har vært de siste 4-5-årene. Vi selger 80 prosent på hjemmemarkedet og 20 prosent på eksport, men vi vil sannsynligvis forsøke å øke eksportandelen de neste årene. Vi har en bra posisjon i Skottland og på Grønland, men selger også til Sverige, Færøyene og Shetland, avslutter Erik Allers.

Utgave: 

Stikkord: 

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
Twitter icon
e-mail icon