Båtfolk: Hans Jacob Bull, Mercruiser

Båtfolk: Hans Jacob Bull, Mercruiser

Båtfolk: Hans Jacob Bull

Mot hvitere tider

- De burde kjørt sprøyta full av hvitmaling med en gang, sier Hans Jacob Bull, avtroppende salgssjef hos Marine Power. Han satte grå BMW-motorer på Norgeskartet. Siden har han kjempet for å overbevise grønne båtbyggere om at Mercruisers svarte gamper er like gode. Nå som Bull er blitt grå i håret, blir omsider motorene hvite.



TEKST: ATLE KNUTSEN



Hans Jacob Bull har vært en merkevarebygger av rang. Han selger dieseler og bensinmotorer med drev så det suser - og har for andre gang i sin karriere plassert et motormerke trygt i markedet. Når han går fra skuta er Bull markedslederen i Marine Power-systemet i Europa både på diesel og bensin med drev. Det samme klarte Hans Jacob Bull med BMW Marine, og tok markedsandeler så det monnet, inntil BMW innså at det ikke var penger å tjene på båtmotorer. Men å få norske båtbyggere til å sette en Mercruiser med gearkasse og fast aksel i en båt, har vært en tøff oppgave. Etter nedleggelsen av BMW Marine overtok nemlig Mercury BMWs diesel-modeller, satte Mercruiser-navnet på dem - og lakkerte dem svarte. Nå håper Bull at det lysner, også for de tradisjonelle akselinstallasjonene.

- I løpet av 2007 tipper jeg at alle motorene våre er hvitmalte. Etter fusjonen mellom Cummins og Mercruiser, får vi dessuten CMD-navnet på blokka. Cummins-Mercruiser-Diesel klinger bedre her hjemme. Det vil gi en fornyet tillit til våre motorer, spår Bull.

- Jeg fikk en ball i fanget 1977 og ble ganske raskt BMWs markedsleder i Europa på innenbordsmotorer med gear. BMW var et takknemlig merkenavn å jobbe med. Med Mercruiser har vi måttet være mye mer langsiktige. Da Mercury kjøpte diesel-motorene, måtte vi begynne helt på nytt igjen. I dag har vi èn prosent markedsandel på strak-aksel-installasjoner. Hva skyldes det? Det er samme mann, jeg kan det samme i dag som i BMW-tiden, jeg kjenner akkurat de samme båtbyggerne - men folk vil faen ikke ha motorene! Du får ikke en fisker til å sette inn en Mercruiser-diesel. Nettopp fordi Mercruiser er synonymt med en stor bensinmotor som bruker fryktelig mye bensin. Derfor velger vi nå å fokusere på Cummins-navnet, noe amerikanerne etter mitt skjønn burde gjort med en gang.

Hans Jacob Bull er myndig. Han snakker åpent og ærlig, slik en erfaren mann kan gjøre på tampen av karrieren. Bull har jobbet med båtmotorer stort sett hele sitt yrkesaktive liv. Han begynte med salg av Scott-Atwater motorsager og påhengsmotorer hos Gunn Hegna i 1961, men ble snart headhuntet til Sverre Nilsen Jr. hvor han solgte Chrysler påhengsmotorer. Etter hvert overtok Harald A. Møller Chrysler-agenturet, og Hans Jacob fulgte med på lasset. Så i 1977 ble han spurt om han ville etablere BMW Marine i Norge. Fra et gjesterom hjemme satte han i gang. Bull bygde opp merket stein for stein, og snart satt det BMW-motorer i alt fra Master og Joda til Scand. Aud Høva, som i dag leder Sjøen for alle, ble ansatt som sekretær og BMW Marine var for lengst vokst ut av gjesterommet.

- Hvorfor ble BMW Marine avviklet?

- Jeg tror det var det amerikanske markedet. V8-ernes død ble spådd i forbindelse med bensinkrisen i 1974, men det slo aldri til. Det var her BMW så store muligheter for sine bensingjerrige rekkeseksere som hadde gjort seg veldig bemerket i bil. Men med lavt dreiemoment kunne de aldri helt konkurrere med V8-erne i båt. I kombinasjon med at det aldri ble noen bensinkrise i USA, fikk aldri BMW Marine skikkelig fotfeste på det amerikanske markedet. Dermed la de ned prosjektet stille og forsiktig. Og absolutt alle i den organisasjonen gikk lykkelig ut derfra.

- I 1987 fikk jeg beskjed om å avvikle virksomheten i Norge på en ryddig måte. Aud Høva begynte snart hos Jan Evensen i Sjøen for alle. Mercury Marine overtok rettighetene til BMW-motorene og jeg ble spurt om jeg ville fortsette i Marine Power. Det sa jeg ja til, og har vært her i 19 år.

- Er Volkswagen nå i ferd med å gjøre det samme som BMW?

- Ja, det tror jeg. Jeg må si at det undrer meg noe. Hos BMW var en av de store direktørene veldig båtinteressert. Planen var klar - det sto modellbåter på hyllene fra 50 fot og nedover. De skulle bygge egne båter til sine egne motorer. Men de innså ganske raskt at den enden gikk det iallfall ikke å begynne i.

- BMW utviklet en hel range med diesel- og bensin-motorer for drev og gear. Uten å lykkes. Så lager VW hele rangen med gear! Det er da jeg begynner å lure på om det ikke også der i gården fins en båtinteressert direktør. Det kan jo umulig være en forretningsidé som ligger til grunn for satsningen. VW må kjøpe drev av oss, og de har ingen organisasjon til å ta seg av service. Etter mitt syn er det helt dødfødt. I den posisjonen jeg har vært, har jeg vært relativt glad for den måten de har gått frem på. Totalmarkedet for marinediesler med gear er ikke stort, og jeg kan ikke forstå hvordan de skal kunne tjene penger i det markedet, sier Bull.

- Dere har tradisjonelt levert drev til mange motorprodusenter. Særlig Yanmar og Bravo 3 høres ut til å være en dårlig kombinasjon. Det må være uheldig både for Yanmar og dere?

- Vi har registrert den problematikken. Da vi startet samarbeidet med Yanmar, solgte de ganske mange motorer med våre drev. Yanmar har en annen motorkarakteristikk enn våre motorer. Når motorer med feil karakteristikk havnet i veldig tunge båter med Bravo 3-drev, var det en del drev som gikk føyken. Vi har fått direktiver fra USA om at kombinasjoner med diesel og Bravo-3 drev kun skal forekomme i båter som går fortere enn 35-knop. Vi har en annen momentkurve på motorene våre som er tilpasset drevene, men det knaser jo drev for oss også. Men verden går fremover, og det nye X-drevet er forsterket for å unngå disse problemene.

- Apropos drev: Når får vi se IPS-drevet fra Mercury Marine?

- Jeg vet også at det er noe på gang, men amerikanerne holder det tett til brystet. Hva jeg kan si er at de motorene som i dag ikke har common rail vil få det i løpet av modellåret 2007. Med dagens utslippskrav er det kun common rail som duger. Med nye og sterkere motorer vil det være naturlig at det også kommer noen nye drev, avslutter Bull. Selv skal han gi seg den hvite marka i vold med ski på beina, når han ikke sitter i snekkerboden.

Utgave: 

Stikkord: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Twitter icon
e-mail icon