Båtfolk: Erik Rødser

Båtfolk: Erik Rødser

Båtfolk: Erik Rødser

Sitt ned

Han er ansvarlig for at båtfolkets endeparti har en noenlunde komfortabel reise over blåmyra. En smilende brumblebasse hilser vennlig velkommen der han kommer slentrende på 60 meter dypvannsbrygge utenfor den koselige lille hytta i Ny Hellesund. På brygga til Seasit-eier Erik Rødser står det selvfølgelig en spesialdekorert båtstol.

Tekst og foto: Hans Due

-Den skal inn i den nye Paragon’en. En glimrende båt for Helene og meg når vi skal til jobben i Kristiansand, men førersetet passer ikke en velvoksen mann i sin beste alder, sier Rødser. – Dessuten må jo stolen dekoreres med skikkelig logo. Jeg har gjort det samme i Windyen min, til produksjonssjef Steinar Andersenss store fortvilelse. Det er nemlig tredje settet med stoler, ”og vi får jo ikke solgt dem videre når de er spesialdekorert”, sier Steinar.

Båtgal

Erik Rødser kjøpte nemlig prototypen av Windy 58 Zephyros, og den båtgale pute- og båtstolprodusenten har bygget om og oppgradert Windyen. Akkurat som det skulle være nødvendig. Utgangspunktet er jo mer eksklusivt enn de aller fleste mennesker her i landet har i sitt eget hjem. Men Rødser er lidenskapelig båtmann med sans for detaljer. Han reiser på en rekke båtmesser, ikke bare for å snakke stoler og puter på båtprodusenter, men i aller høyeste grad også av egeninteresse.

-Har du sett Marlow’en? En aldeles fantastisk båt med noen utrolig flotte detaljer og ekstremt godt håndverk.

Den godslige kjempen fra tjukkeste Teisen i Oslo gestikulerer entusiastisk når han snakker om båtene til amerikanske Marlow Yachts (www.marlowyachts.com). Han ble frelst på båtutstillingen i Ft. Lauderdale i Florida for noen år siden, men er foreløpig trofast mot Windy, og antydet for produsenten at han kunne tenke seg å kjøpe prototypen av den nye 72-foteren de har planlagt, men der kommer han nok til kort mot Windy-eier Trygve Hegnar som sikkert sikrer seg den. Erik har vært innom flere andre båttyper, blant annet Fairline. I så måte kan han ikke få fullrost tidligere Fairline-importør Steinar Halvorsen for hans serviceinnstilling. Der var Halvorsen i en særklasse i norsk båtindustri, sier han. Men Rødser lar seg ikke bare begeistre over store yachter og mye luksus. Med stor entusiasme har han synspunkter på alle båter, selv ned til den minste Pionerjolla. Selv om det har blitt penger av det meste Erik Rødser tar i, har han ikke forlatt bakkeplan en millimeter, sier de som kjenner den 63 år gamle Teisen-gutten fra ungdommen.

-Jeg er Teisen-gutt på min hals, sier Erik, men bodde nesten på grensen til Tveita, så når jeg skal være litt bøs, kan jeg nok antyde at jeg kommer fra Tveita, sier han og flirer så hele den store kroppen rister. Vi ser ikke for oss Erik Rødser som leder for Tveita-gjengen, så de fleste vil nok gjennomskue han raskt for spøken. Dessuten har han i en mannsalder bodd i Sørlandets hovedstad, Kristiansand.

På brygga til hytta i Ny Hellesund ligger ikke bare Windy 58, en NordStar 28, en Paragon 25, men også mindre joller, blant annet en 15 fots With. Hver til sitt bruk.

Begynte i bilbransjen

Han er utdannet bilingeniør og kjøpte for mange år siden fiatimportøren Erco bil der han også jobbet som verksmester. –Skriv at det er gamle biler jeg er utdannet på. Nye biler går det ikke an å skru på lenger. Der ringer man bare etter politiet når de stopper, og eneste måten å få dem i gang igjen på er å rive ut en svart boks og dytte inn en ny, sier han.

Med sine kontakter i Fiatkonsernet fikk han også agenturet på Fiat AIFO dieselmotorer for båter og startet Erco Marine. De fleste trodde at Erco sto for Erik Rødser kompani, men det er feil, for Erik kjøpte firmaet av Eriksen. Derav navnet. Erco Marine drev også import av båter fra USA og Finland, blant annet Chris Craft og Bayliner.

I 1979 kjøpte Rødser Seasit-fabrikken i Kristiansand fra Godberg Larsen som igjen hadde etablert firmaet i 1967, og i 1980 overtok han butikken. Virksomheten er den samme i dag som da den ble startet med båtputer, båtstoler og utstyr, men nå er det 25 ansatte og topp moderne maskinpark for produksjon av disse båtproduktene. Samtidig har firmaet en del import av de samme putene og stolene fra Kina, men hoveddelen, anslagsvis 3/4 av all produksjon, foregår ved Kristiansand-bedriften. De aller fleste båtbyggerne i Norge kjøper stoler og puter fra Seasit. Noe eksport til Sverige og Nederland har man også.

Flere virksomheter

Men Erik Rødser har ikke bare ett ben å stå på. Han eier også Suveren Rørmøbelfabrikk AS i Oslo. De lager bilinnredninger, kontormøbler og rørmøbler til uterestauranter og kantiner samt sykkelstativ. Kort sagt alt som kan produseres i bøyde rør. I tillegg driver han entreprenørvirksomhet gjennom firmaet Vestre Byggconsult Erik Rødser og konsulentfirmaet Erfa Bygg AS og bygger industribygg og kontorbygg. For tiden tre slike i Kristiansand.

Det gode liv er viktig for Erik og fru Helene. De reiser mye, både i båt langs kysten på Sørlandet og Østlandet - også svenskekysten og Göta kanal har hatt besøk av Win-dyen, men også reiser uten båt ut av landet mellom slagene på bedriftene får de tid til. For ikke å snakke om på hytta i Ny Hellesund. Der har de mange overnattingsdøgn i løpet av året. Når vi spør om han ikke snart skal pensjonere seg og nyte mer av det gode liv, buldrer en rå latter langt nede fra dypet av den røsslige brystkassa. Nei, det har han overhode ikke tenkt på selv om han har overlatt den daglige driften av Seasit til stesønnen Glenn Roger.

– Men jeg sitter som styreformann, understreker Erik med tyngde, og mer enn antyder at han fortsatt har en stø hånd på rattet og rumpa godt plassert i en båtstol i Seasit.

Utgave: 

Stikkord: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
Twitter icon
e-mail icon