Båtfolk: Designer Espen Thorup

Båtfolk: Designer Espen Thorup



Båtfolk: Designer Espen Thorup

Strek med begjær



TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

SKISSER OG TEGNINGER: ESPEN THORUP



Finnes det en fellesnevner mellom elbilen Think, vognene på Fløybanen og den nye Skilsø 36 Fly? Ikke bare én, flere. Alt dreier seg om transport og alle er designet av Espen Thorup. Det morsomste er båt, sier den suksessrike tegnemesteren i Asker.



Industridesigneren på det inspirerende loftet i det maritime senteret i Leangbukta elsker alt som er i bevegelse. Nevner vi båt, må det tas enda kraftigere i. Her har han et umettelig begjær. Det har ført ham opp i eliteserien blant båtdesignere. For tiden er han absolutt et av de heteste navnene, ikke minst etter å ha fått så mye ros for en av årets største båtnyheter, Skilsø 36 Fly. Med rene linjer og utradisjonelt materialvalg har båten vakt berettiget oppmerksomhet. Den er ikke minimalistisk, men forsiktig klassisk moderne. Likevel mer enn nok til å skille seg ut fra massene.

- Du kunne jo tatt den helt ut, når du først var i gang?

- Du tror jeg har uinnskrenket makt? Smiler han og forklarer at designoppgaven bare er en av flere i en prosess frem til ferdig båt.

- Jeg har mange tanker og idéer, men samtidig stor respekt for en oppdragsgiver som har imponerende kunnskap om sitt marked. Tar vi for store skritt, kan det gå tre år før vi får solgt en eneste båt. Selv ikke båtprodusentene i Norge har ryggrad til å bære det. Det er djevelsk kostbart å utvikle en ny båt, derfor handler alt om å treffe sitt publikum. Men ja, vi forsøker å flytte noen grenser hele tiden.

Teak unødvendig

- Er det bevisst at du ikke har tatt med deg så mye som en flis av regnskogen inn i prosjektet?

- Dørken er av teak, ellers ingen ting. Jeg hilser debatten om truede regnskoger velkommen. Det er absolutt ingen grunn til å bruke teak, så lenge det finnes gode imitasjoner og laminater. Er du ikke fornøyd med det, kan du lete videre i skogen som ikke er truet. Bjørk, som vi valgte i Skilsøen, er lys og lekker. Det gjelder å manøvrere unna etablerte sannheter. En viktig del av jobben min er å tenke nytt og kanskje stille noen ”hvorfor”-spørsmål.

- Da prøver vi oss med et ”hvorfor”. Hvorfor designer?

- Det måtte bli det eller fisker. Det visste jeg allerede i barne- og ungdomsårene i ferieparadiset Hvasser da jeg herjet rundt med jolla og 20-hesteren. Ikke en båt i et båtblad slapp unna pennen min. Jeg mente det var muligheter for forbedring i alt jeg så. Hobbyfiske har alltid vært – og er – en nesten like stor lidenskap.

Ikke bare båt

Espen Thorup er utdannet produktdesigner fra Art Centre College, Pasadena, California, USA. Han startet på transportdesign, men da han oppdaget at fokus lå på sportsbiler og ikke transport i sitt vide begrep, spratt han over til produktdesign. I årene etter USA-oppholdet har han kuriøst nok stort sett stelt med transport. Store skogsmaskiner, pionerutgaven av elbilen Think og Fløybanens vogner. Men først og fremst har det handlet om båter, fisketrålere og containerskip. For ikke å snakke om hurtiggående passasjerferger fra Fjellstrand, båter som er produsert i stort antall og som går i trafikk på alle verdens kyster. HSDs Sleipner, som møtte katastrofen på Store Bloksen, er designet av Espen Thorup.

- Klart katastrofen gikk inn på meg, fordi det på sett og vis var så nært, men samtidig må jeg fastslå at jeg ikke har noe ansvar for at det gikk galt. Det var langt i fra båtens utforming som sviktet. En bildesigner kan ikke gå i kjelleren hver gang en av hans modeller kolliderer. Men trist er det, sier han.

Inspirert av bilindustrien

- I bunn og grunn er norske fritidsbåter nokså like. Handler båtdesign om å kopiere?

- Det må du spørre andre om, det er ikke min metode. Jeg ser at bransjen kanskje ikke unaturlig har lett for å henge seg på trendbølger. Personlig er jeg ikke opptatt av hva andre gjør eller ikke gjør. Ideene mine er ikke hentet fra båter. Jeg har for eksempel ingenting på båtmesser å gjøre, fordi utviklingen av en båt gjerne starter flere år tidligere. Og det er der jeg må være. Jeg følge godt med på hva bilindustrien foretar seg. Satt på spissen er det denne industrien som bestemmer hva slags kaffetrakter du kjøper neste gang, selv om ikke vet det. Bilindustrien er innovativ og ligger langt fremme på design og løsninger, men også på modulær produksjon og flerbruk. Å utvikle en båt på ett skrog er nesten utenkelig. Du er nødt til å ha flere plattformer. Når først kunden kommer på innsiden av døren, skal du absolutt ha et produkt som tilfredsstiller hans behov og ønsker også.

Store båter og små båter. Bruksbåter og fartsbåter. Røde og blå. Det flommer over av tegninger på ”tenkeloftet” til Thorup. De fleste er uten navn, de er bare et resultat av øyeblikkets inspirasjon. Lekre båter som absolutt burde sett dagens lys, spør du oss, men så enkelt er det tydeligvis ikke. Men her finnes også tegninger av både tenkte og eksisterende modeller fra Nordkapp, Hansvik, Marex, Skibsplast, Morgan og Skilsø. Hvordan er det mulig å holde kundene fra hverandre, undres vi:

Tydeligvis et uventet spørsmål, for han går dypt inn i tenkeboksen før han svarer med et spørsmål:

- Er det noe problem, det da? Jeg har integriteten i behold. Hver kunde behandles med den største respekt og i hver eneste prosess starter vi med blanke ark. Det nytter ikke å gå i et kundemøte og si at ”se på denne flotte løsningen, den har jeg laget for konkurrenten din, så den bør også du ha”. Absolutt ikke. De vet hva de vil, disse kundene. Av og til kan jeg saktens spørre om de ikke kan tegne alt sammen sjøl, for de er proppfulle av synspunkter, sier han spøkefullt.

- Vi snakker om individualister og da kan du ikke ha med deg tankegods fra en tidligere jobb inn i skapelsesprosessen, slår han fast.

Gjennombrudd med Nordkapp

Han har designet fritidsbåter siden 1992, et av de årene det var så bratt, men noen våghalser ville satse likevel. Det ble et slags gjennombrudd da far Roar og sønnen Ronny Antonsen i Sarpsborg engasjerte ham til tenke nytt og elegant på det gode, gamle Nordkapp-navnet. Espen har designet dem alle, Enduro, Comtesse, Noblesse og nå flaggskipet Titesse. Berre lekkert, for å si det sånn. Med stort og smått har han sikkert designet 100 båter for ulike produsenter. Til tross for suksess har designeren allikevel vært nokså anonym, i hvert fall utenfor bransjen. Inntil Skilsø i år tok kvantespranget med sin miljøvennlige cruiser i luksusklassen.

- Det måtte vel en stor bobåt til, smiler han, uten å legge skjul på at han setter pris på hyggelige tilbakemeldinger.

- Båt er vel egentlig nokså unyttig?

- Det mener verken du eller jeg. Ikke alle har råd til å kjøpe hytte ved sjøen, og da er båt et godt alternativ, selv om regjeringen tydeligvis ikke er enig i det. Frekt og freidig foreslår de nye båtskatter og avgifter over en lav sko, i den villfarelse å tro at båtliv er synonymt med pengesløsende nyjapper. Og det etter at de har gitt bort hele kystlinjen og gjort den utilgjengelig for folk flest. Forstå det den som kan. Og kanskje er det hyttefolket som er miljøsynderne, der de sitter i kø fire, fem timer i sine SUV-er på vei til strømetende palasser på fjell og ved sjø. Håper de snart får det med seg dette her, sier han, lettere engasjert. Han har designet flere flytende hytter enn Skilsøen. Neste år presenteres en 35 fots Marex som trolig vil bære navnet Friendship, også den innovativ så det holder.

Vi spår mange overraskelser fra Espen Thorup fremover. I båtbransjen vil han nemlig forbli.

- Har du først kommet deg inn, kommer du deg ikke ut, smiler den kloke tegnemesteren og legger resolutt til; heldigvis!

Utgave: 

Stikkord: 

GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.
Twitter icon
e-mail icon