Båtfolk: Brauner & Sønn

Båtfolk: Brauner & Sønn

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

- Jeg lært jo mye tidlig, da. Ble helt gal av all den gamle dritten du tok inn for reparasjon.
- Sånn var det jo den gangen, vi måtte jo hjelpe folk med de motorene de hadde. Det var ikke så fett da vi startet på slippen innest i Bestumkilen i 1984.

Glødepluggene
Etter en enkel forgløding har far Erik Brauner og sønnen Thomas godt turtall på mimremotoren. Thomas setter faren stadig på sporet av gode historier og episoder, for også han har vært vitne til La-Sa-historien, helt fra starten av. Erik slapp ”ungfolen” til i sjefstolen i 1997.
- Du sier at jeg hadde motorolje på brødskiva. Du hadde vel Forden nesten med deg i senga. Det var jo Ford for alle penga.
- Jeg kom jo fra Ford, vet du, så det var ikke så rart. Vi mariniserte en del Fordmotorer, skikkelig slitesterke og godt egnet i båt.
La-Sa er mer enn båtmotor. Allerede fra starten i 1984 ble salg og vedlikehold av nødstrømsaggregater og industrimotorer også et viktig bein.
- Båtlivet var noe som tilhørte sommeren før i tiden, da måtte vi skaffe oss noe meningsfylt å leve av også om vinteren. Sånn var det aggregatene kom inn, nødstrømsaggregater til forsvaret, skoler, sykehus, industrien og skipsfart, sier Erik.
- Aggregatene representerer i dag en betydelig del av virksomheten, skyter Thomas inn, men det kommer i tillegg til en hektisk helårs verkstedsdrift for båt og motor.
- Verden er annerledes, folk har mer penger, båtene er større, teknologien har kommet langt, så nå må vedlikehold og service spres over hele året, sier Erik.
- Du omsatte vel for en million, da du startet far? Undrer Thomas.
- Under det, litt over 800.000 første året, tenker jeg.
- Vi passerte 50 millioner med god margin i fjor, det sier litt om aktiviteten. Dere var bare to mann, pluss meg da, smiler han lurt. I dag er det 14 ansatte på Vækerø, pluss tre i La-Sa Marineservice i Son.

”Rektor Brauner”
Thomas overtok styringen på Vækerø i 1997. Noen år senere flyttet Erik inn i den lille avdelingen i Vollen i Asker, før han i 2003, som sekstiåring, gikk over til Norboats administrasjon. Litt av en overgang for en trollmann med skiftenøkkel, mente vi.
- Ikke enig i det. Jeg har hatt et tett og godt samarbeid med båtbransjen og bransjeorganisasjonen i mange år, og jeg har vært opptatt av fagutdanning. Det er Thomas sin ”skyld” det også, humrer senior:
- Jeg ble kjent med andre aktører i mekaniske bedrifter som også hadde yrkesutdanning i fokus. I Industrifagringen i Oslo jobbet vi sammen med blant andre Tidemanns Tobakkfabrikk, NSB, Kværner og mange andre. Det ble rekruttert mange dyktige ungedommer til mekanikerfagene. Thomas fikk sitt fagbrev i 1991. Senere kom jo Reform 94, og da var det ikke så populært med disse private skoletiltakene, men jeg fikk til et godt samarbeid med Kirke- og Undervisningsdepartementet, slik at det praktiske motormekaniske i båtfaget ble ivaretatt, sier Erik. Nå er han prosjektleder med ansvar for kurs og autorisasjon i Norboat. Ikke minst lærligeordningen brenner han for.
- Hvordan skal du få plass til lærlinger i en bransje som sliter, Brauner?
- Det er tøffe tider, men vi skal få det til. 12 elever fra Blakstad videregående skole skal ha lærlingplasser. Akkurat nå samarbeider vi med NAV og medlemsbedriftene våre om det. En dag er vi tilbake på plussiden i Norge, og da trengs det kvalifisert arbeidskraft også i båtbransjen, sier han.

Flyter på ”gamlebåten”
- Jeg er glad for at vi først og fremst har fokus på verksted og ettermarkedet, og at vi har flere ben å stå på. Vi selger godt med motorer. Vi opplevde akkurat det samme på slutten av 80-tallet. I dårlige tider er folk opptatt av å utstyre og fornye sin gamle båt. Det er mye fornuft i det, sier Thomas.
”All slags gammel dritt” fra fars første år er ute av systemet for lengst. La-Sa er en av landets største Volvo Penta-forhandlere og betydelig også på Yanmar.
- Vi har vært nødt til å spesialisere oss. Verkstedet er jo blitt rene IT-avdelingen. Var ikke sånn da far hadde møkk under neglene, stikker Thomas.
- Men bransjen har sine store utfordringer, det er det ingen tvil om, skyter Erik inn. Norboat har stort trykk fra medlemsbedrifter som søker gode råd i tøffe tider.
- Men stormen skal vi ri av. Det viktigste vi kan gjøre nå er å stimulere båtfolket til å beholde båt- og sjølivet som fritidssyssel nummer én. Ingen må la seg overtale til droppe båtlivet selv om det er bølger der ute. Det er vår jobb å tilrettelegge for det gode båtliv.
- Gjør vi båtfolket fornøyd, så sikrer vi et godt marked for båtbransjen i Norge, sier Erik med overbevisning.
- Vi har jo holdt ut i 24 år, så vi skal klare oss godt i mange år fremover. Neste år blir det jubileumsmarkering, skyter Thomas inn.
- 24? Undrer Brauner d.e. I mars i år er det 25 år siden jeg startet sammen med Thore Skauseth innerst i kilen her, repliserer faren.
- For pokker, da har vi jo jubileum nå, svarer d.y.
- Da må jeg hive meg rundt…
- Det er du god til, humrer d.e.

Fakta om La-Sa
1984: Erik Brauner og Thore Skauseth overtok Larsen og Sannes (La-Sa) virksomhet på slippen ved Ullern båtforening, innest i Bestumkilen og startet nytt motorverksted under samme navn.
1985: Flyttet til nytt anlegg på Vækerø med kran og bryggeanlegg med kapasitet for serviceoppdrag og bryggeutleie.
1987: Etablerte La-Sa Maskin, med industrimotorer, marinepumper og nødstrømsaggregater til store private og offentlige virksomheter. Selskapet leverer også mobile tjenester til frakt- og cruiserederier, spesielt vedlikehold på MOB- (mann over bord) og livbåter.
1997: Thomas Brauner overtok La-Sa Båt og Motor. Selskapet etablerte seg også i Vollen i Asker, med Erik Brauner som leder.
2001:La-Sa maskin ble solgt, men innholdet i virksomheten overført La-Sa Båt og Motor.
2002: Avdelingen i Vollen avviklet, Erik gikk over i fast stilling i administrasjonen i bransjeorganisasjonen Norboat.
2007: La-Sa Marineservice ble etablert i Son.
2009:1. mars er selskapet 25 år.

Utgave: 

Stikkord: 

Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
Twitter icon
e-mail icon