Båtfolk: Brauner & Sønn

Båtfolk: Brauner & Sønn

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

- Jeg lært jo mye tidlig, da. Ble helt gal av all den gamle dritten du tok inn for reparasjon.
- Sånn var det jo den gangen, vi måtte jo hjelpe folk med de motorene de hadde. Det var ikke så fett da vi startet på slippen innest i Bestumkilen i 1984.

Glødepluggene
Etter en enkel forgløding har far Erik Brauner og sønnen Thomas godt turtall på mimremotoren. Thomas setter faren stadig på sporet av gode historier og episoder, for også han har vært vitne til La-Sa-historien, helt fra starten av. Erik slapp ”ungfolen” til i sjefstolen i 1997.
- Du sier at jeg hadde motorolje på brødskiva. Du hadde vel Forden nesten med deg i senga. Det var jo Ford for alle penga.
- Jeg kom jo fra Ford, vet du, så det var ikke så rart. Vi mariniserte en del Fordmotorer, skikkelig slitesterke og godt egnet i båt.
La-Sa er mer enn båtmotor. Allerede fra starten i 1984 ble salg og vedlikehold av nødstrømsaggregater og industrimotorer også et viktig bein.
- Båtlivet var noe som tilhørte sommeren før i tiden, da måtte vi skaffe oss noe meningsfylt å leve av også om vinteren. Sånn var det aggregatene kom inn, nødstrømsaggregater til forsvaret, skoler, sykehus, industrien og skipsfart, sier Erik.
- Aggregatene representerer i dag en betydelig del av virksomheten, skyter Thomas inn, men det kommer i tillegg til en hektisk helårs verkstedsdrift for båt og motor.
- Verden er annerledes, folk har mer penger, båtene er større, teknologien har kommet langt, så nå må vedlikehold og service spres over hele året, sier Erik.
- Du omsatte vel for en million, da du startet far? Undrer Thomas.
- Under det, litt over 800.000 første året, tenker jeg.
- Vi passerte 50 millioner med god margin i fjor, det sier litt om aktiviteten. Dere var bare to mann, pluss meg da, smiler han lurt. I dag er det 14 ansatte på Vækerø, pluss tre i La-Sa Marineservice i Son.

”Rektor Brauner”
Thomas overtok styringen på Vækerø i 1997. Noen år senere flyttet Erik inn i den lille avdelingen i Vollen i Asker, før han i 2003, som sekstiåring, gikk over til Norboats administrasjon. Litt av en overgang for en trollmann med skiftenøkkel, mente vi.
- Ikke enig i det. Jeg har hatt et tett og godt samarbeid med båtbransjen og bransjeorganisasjonen i mange år, og jeg har vært opptatt av fagutdanning. Det er Thomas sin ”skyld” det også, humrer senior:
- Jeg ble kjent med andre aktører i mekaniske bedrifter som også hadde yrkesutdanning i fokus. I Industrifagringen i Oslo jobbet vi sammen med blant andre Tidemanns Tobakkfabrikk, NSB, Kværner og mange andre. Det ble rekruttert mange dyktige ungedommer til mekanikerfagene. Thomas fikk sitt fagbrev i 1991. Senere kom jo Reform 94, og da var det ikke så populært med disse private skoletiltakene, men jeg fikk til et godt samarbeid med Kirke- og Undervisningsdepartementet, slik at det praktiske motormekaniske i båtfaget ble ivaretatt, sier Erik. Nå er han prosjektleder med ansvar for kurs og autorisasjon i Norboat. Ikke minst lærligeordningen brenner han for.
- Hvordan skal du få plass til lærlinger i en bransje som sliter, Brauner?
- Det er tøffe tider, men vi skal få det til. 12 elever fra Blakstad videregående skole skal ha lærlingplasser. Akkurat nå samarbeider vi med NAV og medlemsbedriftene våre om det. En dag er vi tilbake på plussiden i Norge, og da trengs det kvalifisert arbeidskraft også i båtbransjen, sier han.

Flyter på ”gamlebåten”
- Jeg er glad for at vi først og fremst har fokus på verksted og ettermarkedet, og at vi har flere ben å stå på. Vi selger godt med motorer. Vi opplevde akkurat det samme på slutten av 80-tallet. I dårlige tider er folk opptatt av å utstyre og fornye sin gamle båt. Det er mye fornuft i det, sier Thomas.
”All slags gammel dritt” fra fars første år er ute av systemet for lengst. La-Sa er en av landets største Volvo Penta-forhandlere og betydelig også på Yanmar.
- Vi har vært nødt til å spesialisere oss. Verkstedet er jo blitt rene IT-avdelingen. Var ikke sånn da far hadde møkk under neglene, stikker Thomas.
- Men bransjen har sine store utfordringer, det er det ingen tvil om, skyter Erik inn. Norboat har stort trykk fra medlemsbedrifter som søker gode råd i tøffe tider.
- Men stormen skal vi ri av. Det viktigste vi kan gjøre nå er å stimulere båtfolket til å beholde båt- og sjølivet som fritidssyssel nummer én. Ingen må la seg overtale til droppe båtlivet selv om det er bølger der ute. Det er vår jobb å tilrettelegge for det gode båtliv.
- Gjør vi båtfolket fornøyd, så sikrer vi et godt marked for båtbransjen i Norge, sier Erik med overbevisning.
- Vi har jo holdt ut i 24 år, så vi skal klare oss godt i mange år fremover. Neste år blir det jubileumsmarkering, skyter Thomas inn.
- 24? Undrer Brauner d.e. I mars i år er det 25 år siden jeg startet sammen med Thore Skauseth innerst i kilen her, repliserer faren.
- For pokker, da har vi jo jubileum nå, svarer d.y.
- Da må jeg hive meg rundt…
- Det er du god til, humrer d.e.

Fakta om La-Sa
1984: Erik Brauner og Thore Skauseth overtok Larsen og Sannes (La-Sa) virksomhet på slippen ved Ullern båtforening, innest i Bestumkilen og startet nytt motorverksted under samme navn.
1985: Flyttet til nytt anlegg på Vækerø med kran og bryggeanlegg med kapasitet for serviceoppdrag og bryggeutleie.
1987: Etablerte La-Sa Maskin, med industrimotorer, marinepumper og nødstrømsaggregater til store private og offentlige virksomheter. Selskapet leverer også mobile tjenester til frakt- og cruiserederier, spesielt vedlikehold på MOB- (mann over bord) og livbåter.
1997: Thomas Brauner overtok La-Sa Båt og Motor. Selskapet etablerte seg også i Vollen i Asker, med Erik Brauner som leder.
2001:La-Sa maskin ble solgt, men innholdet i virksomheten overført La-Sa Båt og Motor.
2002: Avdelingen i Vollen avviklet, Erik gikk over i fast stilling i administrasjonen i bransjeorganisasjonen Norboat.
2007: La-Sa Marineservice ble etablert i Son.
2009:1. mars er selskapet 25 år.

Utgave: 

Stikkord: 

FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Volvo-Penta eide og amerikanske Seven Marine, har fått sine gigant v-åttere godkjent etter CE-reglene. Nå kan du med andre ord børste støvet av lommeboka.
Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.
Det nærmer seg opplagstid. Her er den beste metoden for å bevare «batteritanken», slik at de møter neste sesong i topp form. Og igjen: Det enkle er ofte det beste.
FORNØYD: Den norske Bavarioa-importøren Lars Erik Solvang er strålende fornøyd med at nye eiere er på plass i det tyske konsernet.
Dagen i dag er en gledens dag både i Giebelstadt i Tyskland og i Leangbukta i Asker. En ny solid investor er endelig på plass hos Bavaria Yachtbau. Den tyske båtprodusenten har levd i uvissthet helt siden selskapet ble satt under administrasjon i april i år.
18-foteren
Erling Sande AS har startet import de amerikanske Four Winns-båtene, og viste to av dem på «Båter i sjøen». De har tradisjonelt levert båter for hekkaggregater, men har nå satt full fart på påhengermodeller.
Da Toyota skulle lage sitt prestisje-merke, ble de beste folkene på «bruket» sendt i tenkeboksen. Det skal bli spennende å se om det gode navnet og ryktet som bilene har fått, forflytter seg til sjøen. Dessverre vil nok prisen ligge på et nivå utenfor rekkevidden til de fleste av oss.
Twitter icon
e-mail icon