Båtfolk: Brauner & Sønn

Båtfolk: Brauner & Sønn

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

- Jeg lært jo mye tidlig, da. Ble helt gal av all den gamle dritten du tok inn for reparasjon.
- Sånn var det jo den gangen, vi måtte jo hjelpe folk med de motorene de hadde. Det var ikke så fett da vi startet på slippen innest i Bestumkilen i 1984.

Glødepluggene
Etter en enkel forgløding har far Erik Brauner og sønnen Thomas godt turtall på mimremotoren. Thomas setter faren stadig på sporet av gode historier og episoder, for også han har vært vitne til La-Sa-historien, helt fra starten av. Erik slapp ”ungfolen” til i sjefstolen i 1997.
- Du sier at jeg hadde motorolje på brødskiva. Du hadde vel Forden nesten med deg i senga. Det var jo Ford for alle penga.
- Jeg kom jo fra Ford, vet du, så det var ikke så rart. Vi mariniserte en del Fordmotorer, skikkelig slitesterke og godt egnet i båt.
La-Sa er mer enn båtmotor. Allerede fra starten i 1984 ble salg og vedlikehold av nødstrømsaggregater og industrimotorer også et viktig bein.
- Båtlivet var noe som tilhørte sommeren før i tiden, da måtte vi skaffe oss noe meningsfylt å leve av også om vinteren. Sånn var det aggregatene kom inn, nødstrømsaggregater til forsvaret, skoler, sykehus, industrien og skipsfart, sier Erik.
- Aggregatene representerer i dag en betydelig del av virksomheten, skyter Thomas inn, men det kommer i tillegg til en hektisk helårs verkstedsdrift for båt og motor.
- Verden er annerledes, folk har mer penger, båtene er større, teknologien har kommet langt, så nå må vedlikehold og service spres over hele året, sier Erik.
- Du omsatte vel for en million, da du startet far? Undrer Thomas.
- Under det, litt over 800.000 første året, tenker jeg.
- Vi passerte 50 millioner med god margin i fjor, det sier litt om aktiviteten. Dere var bare to mann, pluss meg da, smiler han lurt. I dag er det 14 ansatte på Vækerø, pluss tre i La-Sa Marineservice i Son.

”Rektor Brauner”
Thomas overtok styringen på Vækerø i 1997. Noen år senere flyttet Erik inn i den lille avdelingen i Vollen i Asker, før han i 2003, som sekstiåring, gikk over til Norboats administrasjon. Litt av en overgang for en trollmann med skiftenøkkel, mente vi.
- Ikke enig i det. Jeg har hatt et tett og godt samarbeid med båtbransjen og bransjeorganisasjonen i mange år, og jeg har vært opptatt av fagutdanning. Det er Thomas sin ”skyld” det også, humrer senior:
- Jeg ble kjent med andre aktører i mekaniske bedrifter som også hadde yrkesutdanning i fokus. I Industrifagringen i Oslo jobbet vi sammen med blant andre Tidemanns Tobakkfabrikk, NSB, Kværner og mange andre. Det ble rekruttert mange dyktige ungedommer til mekanikerfagene. Thomas fikk sitt fagbrev i 1991. Senere kom jo Reform 94, og da var det ikke så populært med disse private skoletiltakene, men jeg fikk til et godt samarbeid med Kirke- og Undervisningsdepartementet, slik at det praktiske motormekaniske i båtfaget ble ivaretatt, sier Erik. Nå er han prosjektleder med ansvar for kurs og autorisasjon i Norboat. Ikke minst lærligeordningen brenner han for.
- Hvordan skal du få plass til lærlinger i en bransje som sliter, Brauner?
- Det er tøffe tider, men vi skal få det til. 12 elever fra Blakstad videregående skole skal ha lærlingplasser. Akkurat nå samarbeider vi med NAV og medlemsbedriftene våre om det. En dag er vi tilbake på plussiden i Norge, og da trengs det kvalifisert arbeidskraft også i båtbransjen, sier han.

Flyter på ”gamlebåten”
- Jeg er glad for at vi først og fremst har fokus på verksted og ettermarkedet, og at vi har flere ben å stå på. Vi selger godt med motorer. Vi opplevde akkurat det samme på slutten av 80-tallet. I dårlige tider er folk opptatt av å utstyre og fornye sin gamle båt. Det er mye fornuft i det, sier Thomas.
”All slags gammel dritt” fra fars første år er ute av systemet for lengst. La-Sa er en av landets største Volvo Penta-forhandlere og betydelig også på Yanmar.
- Vi har vært nødt til å spesialisere oss. Verkstedet er jo blitt rene IT-avdelingen. Var ikke sånn da far hadde møkk under neglene, stikker Thomas.
- Men bransjen har sine store utfordringer, det er det ingen tvil om, skyter Erik inn. Norboat har stort trykk fra medlemsbedrifter som søker gode råd i tøffe tider.
- Men stormen skal vi ri av. Det viktigste vi kan gjøre nå er å stimulere båtfolket til å beholde båt- og sjølivet som fritidssyssel nummer én. Ingen må la seg overtale til droppe båtlivet selv om det er bølger der ute. Det er vår jobb å tilrettelegge for det gode båtliv.
- Gjør vi båtfolket fornøyd, så sikrer vi et godt marked for båtbransjen i Norge, sier Erik med overbevisning.
- Vi har jo holdt ut i 24 år, så vi skal klare oss godt i mange år fremover. Neste år blir det jubileumsmarkering, skyter Thomas inn.
- 24? Undrer Brauner d.e. I mars i år er det 25 år siden jeg startet sammen med Thore Skauseth innerst i kilen her, repliserer faren.
- For pokker, da har vi jo jubileum nå, svarer d.y.
- Da må jeg hive meg rundt…
- Det er du god til, humrer d.e.

Fakta om La-Sa
1984: Erik Brauner og Thore Skauseth overtok Larsen og Sannes (La-Sa) virksomhet på slippen ved Ullern båtforening, innest i Bestumkilen og startet nytt motorverksted under samme navn.
1985: Flyttet til nytt anlegg på Vækerø med kran og bryggeanlegg med kapasitet for serviceoppdrag og bryggeutleie.
1987: Etablerte La-Sa Maskin, med industrimotorer, marinepumper og nødstrømsaggregater til store private og offentlige virksomheter. Selskapet leverer også mobile tjenester til frakt- og cruiserederier, spesielt vedlikehold på MOB- (mann over bord) og livbåter.
1997: Thomas Brauner overtok La-Sa Båt og Motor. Selskapet etablerte seg også i Vollen i Asker, med Erik Brauner som leder.
2001:La-Sa maskin ble solgt, men innholdet i virksomheten overført La-Sa Båt og Motor.
2002: Avdelingen i Vollen avviklet, Erik gikk over i fast stilling i administrasjonen i bransjeorganisasjonen Norboat.
2007: La-Sa Marineservice ble etablert i Son.
2009:1. mars er selskapet 25 år.

Utgave: 

Stikkord: 

GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.
Twitter icon
e-mail icon