Båtfolk: BølJan fra Vest

Båtfolk: BølJan fra Vest

Båtfolk: BølJan fra Vest



Kjører man bil dreper farten, på sjøen dreper farten båtopplevelsen.



Jeg lever og ånder for båtliv - og det blir bare verre med årene



For båtinteresserte vestlendinger er Jan Egil Andal den kjente malmfulle radiostemmen - med mer enn 400 utgaver av ”Båtradioen” på Puddefjord Radio.

TEKST OG FOTO: TROND J. HANSEN



De senere år har den evige båtentusiasten produsert utallige båtprogrammer for lokale fjernsynsstasjoner. Båtliv er noe Jan virkelig brenner for, og det smitter over på lyttere og seere.

Vi møter Jan Egil Andal (59) på Sotra, hvor han holder på med et TV innslag for BTV, om den 130 år gamle galleasen ”Loyal”, som blant annet har seilt rundt Kapp Horn. Eieren, Audun Hausberg, byr på kaffe og forteller om Tall Ships Race som den stolte skuten skal være med på. Jan er i sitt rette element, for dette med kystkultur er noe av det han er mest opptatt av. Han har fulgt den mer enn 20 år lange restaureringen av ”Kvitegaleasen, fra den lå som et vrak i fjæresteinene frem til praktskuten den er i dag.

– Det er hyggelig å prate, men vi får vel gjøre noen opptak, sier Jan. og sender fotografen opp i riggen for å få oversiktsbilde.



10 år med båtradio

Det var på Strusshamn på Askøy Jan Egil Andal smakte saltvann for første gang.

– Jeg er vokst opp i fjæresteinene, mellom tjærebredde oselvare og bakende RUBBer. Dette med båtliv har jeg i blodet fra barnsbeina av, forteller Jan til Båtmagasinet. Egentlig ville han reise til sjøs, slik alle kompissener gjorde. Men slik skulle det ikke gå. Jan gikk ikke gjennom legekontrollen, men helsen var god nok til at han kunne bli politimann. Etter noen år som lovens lange arm begynte han som journalist for lokalavisen. Batongen ble byttet ut med penn og fotoapparat. Pennen etter hvert byttet ut med mikrofon.

Jan Egil Andal fikk jobb i det som het Puddefjord Radio, kanskje den mest populære nærradioen i Bergensområdet på den tid. Her fikk Jan jobbe med det han virkelig brenner for, båtstoff.

– Vi hadde rimelig frie tøyler i radioen, men måtte ha stoff til en times sending hver søndag. Ofte hadde vi ikke noe tema, men fant stoff underveis, forteller Jan. Delvis fartet han land og strand rundt i sin egen Saga 27, og delvis i sponset reportasjebåter fra lokale båtprodusenter.

– Vi kunne sende programmene rett fra sjøen. Det gjorde at det ble ramsalte sjøprogrammer, forteller Jan entusiastisk. Og det manglet ikke stoff, for gjennom ti år ble det 400 sendinger av ”Båtradioen”. Men så var det ikke mange steder på Vestlandet den entusiastiske radioreporteren ikke besøkte. Alle båtmesser ble behørig dekket.



BølJan

Selv om Jan Egil Andal har en malmfull radiostemme gjør han seg ikke dårligere på TV. Etter radio ble det å lage TV-programmer for Bergen ByTV og siden 1997 TV Hordaland. Begge stedene laget han innslag om kystkultur og båtliv.

– Etter at jeg begynte i TV Hordaland gikk det ikke lang tid før vi dro i gang ”Skjærgårdsmagasinet”, sier Jan Erik. Gjennom fire år ble det 40 skjærgårdsprogrammer. I år 2000 startet Bergens Tidende BTV, som er en av TV Norges lokale stasjoner. Og Andal fikk ny arbeidsgiver.

– Jeg var sugen på å lage flere båtprogrammer. Jeg og fotograf Jon Nilsen (som er en landkrabbe, men drivende dyktig og kreativ fotograf) satt oss ned i båten med en kanne kaffe og en bunke med blanke ark for å lage utkast til et nytt båtprosjekt. Vi ville gjøre noe annet enn det alle andre hadde gjort, noe nytt og sprøtt, forteller Jan Andal. De to fikk gjennomslag for ideen, og det populære programmet ”BølJan” kom til. Her prøvde de ut det meste innen vannsport; vannski, seilbrett, vannsykkel og mye, mye mer. Det ble mange vannvittige innslag. De reiste rundt i båt og fant saker som dukket opp underveis.

– Kommer du med båt treffer du mange spesielle folk. Det er ikke noe problem å få innslag til programmene, sier Jan ivrig. ”BølJan” ble utrolig populært, og foreløpig er det laget 23 programmer. Når Jan ikke lager båtprogrammer produserer han nyhetsinnslag og er nyhetsanker i TV-stasjonen. Spesialitetene er båt og kriminalsaker.

– Det er nok en del som har hørt meg på radio og sett meg på TV, for jeg får stadig telefoner fra folk som har båtspørsmål. Jeg liker å formidle min kunnskap, så det er bare morsomt. Det er mange som lurer på hvilken båt de bør kjøpe. Da sier jeg at de skal kjøpe båt etter behov, forteller den sympatiske reporteren.



Liker å være underveis

-Som journalist kan jeg lage innslag om det meste, men jeg har en forkjærlighet for alt som er maritimt. Jeg lever og ånder for båtliv - og det blir bare verre med årene, flirer Jan Egil. Han forteller varmt om den første reportasjebåten, en Saga 27.

– Det var en fantastisk båt, en klassisk 8 miler. Jeg fartet mye rundt i den, både på Sørlandet og på Vestlandet, forteller Jan. Han legger til at han skiftet den ut med en hurtiggående flybridgebåt.

– Det var ikke noe for meg. Jeg liker å være underveis. Har jeg det travelt kan jeg heller kjøre bil, ler han. Flybridebåten ble etter en sesong skiftet ut med en Sandvik 945.

– Det er 31 fot med reinspikket fornuft. Den går i 12 mil og har en grei marsjfart på 10 knop, slår han fast. Jan ber om å få lov til å være litt filosofisk.

– Jeg trives med å være underveis på sjøen. Det er det som er båtliv. Med høy fart forsvinner mye av opplevelsene, mye av det gode med båtlivet.

– det å ta inn dufter og inntrykk, ta seg tid til å tenke litt, se på naturen og dyrelivet, sier Jan Egil Andal ettertenksomt. Han synes også det er blitt for mange fartsgale mennesker på sjøen. Kjører man bil dreper farten, på sjøen dreper farten båtopplevelsen.

– Jeg er nok litt gammeldags. Selv om det stadig kommer nye, flott gjestehavner trives jeg fortsatt best i utehavner. På Vestlandet kan man fortsatt finne utrolig mange uberørte perler, i alle fall om man tar seg tid til å lete, avslutter Jan Egil Andal.

Utgave: 

Stikkord: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
Twitter icon
e-mail icon